Mazda 6 stottert, abs lampje en wijzers zakken af en toe naar 0 - Ik snap er niks meer van.

Pobresh zei:
Welke idioot van een engineer zet er dan ook een terugslagklep in zo'n leiding... Piepklein onderdeel wat je hele motor in de soep kan laten lopen.
Zelfde als het bevriezen van een carterventilatieslang, wat hetzelfde resultaat oplevert.

Garage had dit waarschijnlijk ook niet eerder ontdekt. Zo'n klep slipt langzaam dicht. Maar als die eenmaal dicht is loopt de druk heel snel op.
Als ze er gelijk met de klepvervanging naar gekeken hadden, was het wellicht te voorkomen geweest.
Ik betwijfel ook of het stotterprobleem ook veroorzaakt werd door dit probleem. Maar dat zullen we helaas nooit weten.

Ik baal ervan dat ik je er niet mee heb kunnen helpen :(

Zou zoeken naar een 2e hands blok met garantie, scheelt in de kosten.
En vervang of verwijder gelijk dat klepje... (en de riemen/ketting)

Sterker ermee.

Ik wil je in ieder geval bedanken voor de hulp :)

Het is gewoon een gevalletje domme pech. Morgen gaan we eens naar de opties kijken, misschien dat ik even een plek zoek om de auto te stallen dan schrap ik 'm tijdelijk, hoef ik 'm niet meteen weg te doen.

Pobresh zei:
Welke idioot van een engineer zet er dan ook een terugslagklep in zo'n leiding... Piepklein onderdeel wat je hele motor in de soep kan laten lopen.
Zelfde als het bevriezen van een carterventilatieslang, wat hetzelfde resultaat oplevert.

Garage had dit waarschijnlijk ook niet eerder ontdekt. Zo'n klep slipt langzaam dicht. Maar als die eenmaal dicht is loopt de druk heel snel op.
Als ze er gelijk met de klepvervanging naar gekeken hadden, was het wellicht te voorkomen geweest.
Ik betwijfel ook of het stotterprobleem ook veroorzaakt werd door dit probleem. Maar dat zullen we helaas nooit weten.

Ik baal ervan dat ik je er niet mee heb kunnen helpen :(

Zou zoeken naar een 2e hands blok met garantie, scheelt in de kosten.
En vervang of verwijder gelijk dat klepje... (en de riemen/ketting)

Sterker ermee.

Ik denk niet dat een pcv valve bedoeld is als terugslagklep, vermoed dat het veertje plus klepje meer bedoeld zijn als een soort smoorventiel, want als de slang van de pcv valve aftrekt slaat de motor af. Werkt al 30 jaar zo bij mazda, lijkt me stug dat dat klepje de directe oorzaak is. Zal waarschijnlijk ook oorzaak zijn van een dieper probleem.

Er staat op MP nu een 6 te koop met vandalisme (ruit) schade. Model 2005. Km.st. 185.000. Is dat wat om het blok over te zetten op jullie auto?

Vraagprijs is 500 euro. Wellicht is er nog onderhandelingsruimte. De auto staat in Limburg.

verlichting2 zei:
Er staat op MP nu een 6 te koop met vandalisme (ruit) schade. Model 2005. Km.st. 185.000. Is dat wat om het blok over te zetten op jullie auto?

Vraagprijs is 500 euro. Wellicht is er nog onderhandelingsruimte. De auto staat in Limburg.

Gevonden! Zal hem eens een mailtje sturen

Heb een paar keer geprobeerd te bellen maar de advertentie is verlopen :(

Dan zoeken we verder

Dat is jammer. Vraag me af wie zo kwaad is geweest om echt alle ruiten van die auto in te slaan. Mij is geleerd dat je van andermans spullen af moet blijven. Respecteer het bezit van de ander.

verlichting2 zei:
Dat is jammer. Vraag me af wie zo kwaad is geweest om echt alle ruiten van die auto in te slaan. Mij is geleerd dat je van andermans spullen af moet blijven. Respecteer het bezit van de ander.

Ja, het was wel erg zonde. De Mazda zag er goed uit, maar met alle ramen eruit en wat leek op plaatwerk is de auto waarschijnlijk total-loss.
Wat mensen zo ver brengt om dit te doen...

Ook jammer dat ie zo snel weg was.
Had 'm graag gebruikt voor de motor, versnellingsbak en wat andere onderdelen maar iemand anders was sneller....

Anders had ik gewoon die van mij ernaast gezet en alles wat beter was aan de donorauto in mijn auto gezet.

Nu nog ff verder zoeken naar een motor. Ik ben stiekem eigenlijk wel nieuwsgierig of de 2.0L ook niet gewoon past. De 2.0 is blijkbaar een beter blokje dan de 1.8. Heb wat succesverhalen gelezen van mensen die succesvol een 2.0L in hun 1.8L Mazda6 hebben gezet zonder verdere aanpassing. Of dat het broodje aap is of niet heb ik geen idee, de blokjes zijn fysiek bijna hetzelfde. Alleen de ECU zit je in de weg. Ze beweren dat de 1.8 ECU ook de 2.0 wel kan aansturen, maar de vraag is of dat goed gaat...

Eerstmaal eens voor 1.8 blokjes kijken, mijn 1.8 is zo ver naar de filistijnen daar valt niks meer aan te repareren.

Terug
Bovenaan