Hoi,
Misschien kennen een aantal van jullie dit topic nog:
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5805373
Korte samenvatting:
Ik heb een Mazda 6 1.8 uit 2005, hij had problemen met de motor. Later is de motor opgeblazen, de garage zegt dat dit kwam doordat de PCV klep vast zat en een te hoge carterdruk het kleppendeksel en bijna alle olie uit de motor geduwd heeft, waardoor hij is vastgelopen.
In mijn Mazda is in de tussentijd een blokje van de sloop gezet inclusief nieuwe injectoren, bougies, bougiekabels etc. en hij loopt hardstikke prima.
Alleen, hij piept nu.
Het klinkt een beetje als gefluit van de wind, maar meer mechanisch. Hij piept alleen bij constante snelheid. Het gepiep lijkt ook afhankelijk te zijn van de snelheid en niet van toerental, dus als ik 120kmh rijd dan piept ie net zo hard en op dezelfde toon in de 4 als in de 5e versnelling.
Hij piept alleen bij constante snelheid, als ik gas geef of gas loslaat dan is de piep weg. Hij piept het ergst bij snelheden boven de 100, rond de 120 is het allerergst.
Ik ben er mee terug gegaan en ze zeiden dat het niks was, waarschijnlijk fluitende wind. Ik was niet erg overtuigt, het argument dat het gaspedaal het windgeluid lijkt te beïnvloeden vonden ze ook maar vreemd.
Heeft iemand enig idee waar ik heb beste kan beginnen met zoeken? Ik weet dat tijdens het vervangen van de motor de bak uit de auto geweest is, de assen uit de bak en de bak van de motor. Hierbij zal de olie er ook wel uitgelopen zijn en dus vervangen zijn. Aangezien het piepen afhankelijk is van snelheid en niet van toerental lijkt het me ook niet de koppeling of lagers van individuele versnellingen maar eerder de uitgaande as, differentieel of aandrijfassen.
Ik zat eventueel te denken de versnellingsbakolie te vervangen, misschien dat ze er olie in gestopt hebben waar de bak niet helemaal blij mee is maar verder zou ik het ook niet weten.
Bewerkt:
Ik heb inmiddels 1200km met de nieuwe motor gereden probleem is pas later gekomen.
Ik had het er eerder zo staan dat het leek of ik al 1200 kilometer met het probleem rijd, maar ik bedoelde dat ik 1200km op de nieuwe motor gezet heb. Het piepen is vorige week pas begonnen, en dat weekend heb ik m ook naar de garage gebracht, die wou met alleen niet helpen.
Misschien kennen een aantal van jullie dit topic nog:
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5805373
Korte samenvatting:
Ik heb een Mazda 6 1.8 uit 2005, hij had problemen met de motor. Later is de motor opgeblazen, de garage zegt dat dit kwam doordat de PCV klep vast zat en een te hoge carterdruk het kleppendeksel en bijna alle olie uit de motor geduwd heeft, waardoor hij is vastgelopen.
In mijn Mazda is in de tussentijd een blokje van de sloop gezet inclusief nieuwe injectoren, bougies, bougiekabels etc. en hij loopt hardstikke prima.
Alleen, hij piept nu.
Het klinkt een beetje als gefluit van de wind, maar meer mechanisch. Hij piept alleen bij constante snelheid. Het gepiep lijkt ook afhankelijk te zijn van de snelheid en niet van toerental, dus als ik 120kmh rijd dan piept ie net zo hard en op dezelfde toon in de 4 als in de 5e versnelling.
Hij piept alleen bij constante snelheid, als ik gas geef of gas loslaat dan is de piep weg. Hij piept het ergst bij snelheden boven de 100, rond de 120 is het allerergst.
Ik ben er mee terug gegaan en ze zeiden dat het niks was, waarschijnlijk fluitende wind. Ik was niet erg overtuigt, het argument dat het gaspedaal het windgeluid lijkt te beïnvloeden vonden ze ook maar vreemd.
Heeft iemand enig idee waar ik heb beste kan beginnen met zoeken? Ik weet dat tijdens het vervangen van de motor de bak uit de auto geweest is, de assen uit de bak en de bak van de motor. Hierbij zal de olie er ook wel uitgelopen zijn en dus vervangen zijn. Aangezien het piepen afhankelijk is van snelheid en niet van toerental lijkt het me ook niet de koppeling of lagers van individuele versnellingen maar eerder de uitgaande as, differentieel of aandrijfassen.
Ik zat eventueel te denken de versnellingsbakolie te vervangen, misschien dat ze er olie in gestopt hebben waar de bak niet helemaal blij mee is maar verder zou ik het ook niet weten.
Bewerkt:
Ik heb inmiddels 1200km met de nieuwe motor gereden probleem is pas later gekomen.
Ik had het er eerder zo staan dat het leek of ik al 1200 kilometer met het probleem rijd, maar ik bedoelde dat ik 1200km op de nieuwe motor gezet heb. Het piepen is vorige week pas begonnen, en dat weekend heb ik m ook naar de garage gebracht, die wou met alleen niet helpen.