Mazda 6 rijd weer, maar piepend geluid bij constante snelheid.

deWaardt

Net ingestapt
Hoi,

Misschien kennen een aantal van jullie dit topic nog:
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5805373

Korte samenvatting:
Ik heb een Mazda 6 1.8 uit 2005, hij had problemen met de motor. Later is de motor opgeblazen, de garage zegt dat dit kwam doordat de PCV klep vast zat en een te hoge carterdruk het kleppendeksel en bijna alle olie uit de motor geduwd heeft, waardoor hij is vastgelopen.


In mijn Mazda is in de tussentijd een blokje van de sloop gezet inclusief nieuwe injectoren, bougies, bougiekabels etc. en hij loopt hardstikke prima.


Alleen, hij piept nu.

Het klinkt een beetje als gefluit van de wind, maar meer mechanisch. Hij piept alleen bij constante snelheid. Het gepiep lijkt ook afhankelijk te zijn van de snelheid en niet van toerental, dus als ik 120kmh rijd dan piept ie net zo hard en op dezelfde toon in de 4 als in de 5e versnelling.

Hij piept alleen bij constante snelheid, als ik gas geef of gas loslaat dan is de piep weg. Hij piept het ergst bij snelheden boven de 100, rond de 120 is het allerergst.


Ik ben er mee terug gegaan en ze zeiden dat het niks was, waarschijnlijk fluitende wind. Ik was niet erg overtuigt, het argument dat het gaspedaal het windgeluid lijkt te beïnvloeden vonden ze ook maar vreemd.


Heeft iemand enig idee waar ik heb beste kan beginnen met zoeken? Ik weet dat tijdens het vervangen van de motor de bak uit de auto geweest is, de assen uit de bak en de bak van de motor. Hierbij zal de olie er ook wel uitgelopen zijn en dus vervangen zijn. Aangezien het piepen afhankelijk is van snelheid en niet van toerental lijkt het me ook niet de koppeling of lagers van individuele versnellingen maar eerder de uitgaande as, differentieel of aandrijfassen.

Ik zat eventueel te denken de versnellingsbakolie te vervangen, misschien dat ze er olie in gestopt hebben waar de bak niet helemaal blij mee is maar verder zou ik het ook niet weten.

Bewerkt:
Ik heb inmiddels 1200km met de nieuwe motor gereden probleem is pas later gekomen.

Ik had het er eerder zo staan dat het leek of ik al 1200 kilometer met het probleem rijd, maar ik bedoelde dat ik 1200km op de nieuwe motor gezet heb. Het piepen is vorige week pas begonnen, en dat weekend heb ik m ook naar de garage gebracht, die wou met alleen niet helpen.
 
je hebt niet veel geleerd van de vorige keer iig; als het nu wel een probleem is, waarom rijd je dan weer stug door?
Maar goed, om maar eens simpel te beginnen, bakolie is zo gedaan meestal. Rollen van de distributie nog goed? Diff jankt meer dan piept.
 
Het probleem begon niet 1200km geleden, maar een paar honderd kilometer geleden. Ben het weekend meteen terug gegaan naar de garage en wil het probleem graag zo snel mogelijk oplossen voordat ik er weer grote stukken mee ga rijden maar bedankt anyways.

Ben er vorige week zaterdag mee bij de garage geweest en heb in de tussentijd niet meer dan een aantal tiental kilometer gereden.

Nog enige aanbevelingen voor welke olie? Hij vraagt om GL4/5 75w90 maar ik heb verder geen verstand van merken etc.
 
Oh, maar een paar honderd km gereden, dat scheelt...

Olie?: gewoon die erin hoort, als er geen merkspecifieke olie is dan een met de juiste specs van Kroon oid. Zoiets: https://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/product/752/syngear-75w-90/47/ maar dat zoeken kan bij alle merken dus even rondkijken.
 
Gieren bij gasgeven is bijna altijd de versnellingsbak. En om precies te zijn het differentieel, als het snelheidsafhankelijk is, en niet toerentafhankelijk.
Het is meestal wel aanzienlijk lager van toon dan windgefluit!

Ik weet niet hoe het bij Mazda 6 is (heb ik nooit aan gewerkt), maar begin met:
1) kijken naar uitwendige lekkage
2) kijk en eventueel corrigeer oliestand differentieel en versnellingsbak
3) kijk of het differentieel apart zit van de versnellingsbak. Bij sommige auto's zit het differentieel apart en is de oliespecificatie dus ook apart
4) kijk of er metaalgruis aan de magnetische vul/aftapplug van de bak/differentieel zit
5) vervang eventueel de differentieelolie voor de voorgeschreven specificatie en hoeveelheid.
 
TomTom zei:
Gieren bij gasgeven is bijna altijd de versnellingsbak. En om precies te zijn het differentieel, als het snelheidsafhankelijk is, en niet toerentafhankelijk.
Het is meestal wel aanzienlijk lager van toon dan windgefluit!

Ik weet niet hoe het bij Mazda 6 is (heb ik nooit aan gewerkt), maar begin met:
1) kijken naar uitwendige lekkage
2) kijk en eventueel corrigeer oliestand differentieel en versnellingsbak
3) kijk of het differentieel apart zit van de versnellingsbak. Bij sommige auto's zit het differentieel apart en is de oliespecificatie dus ook apart
4) kijk of er metaalgruis aan de magnetische vul/aftapplug van de bak/differentieel zit
5) vervang eventueel de differentieelolie voor de voorgeschreven specificatie en hoeveelheid.

Hhmm, ik zal nog eens kijken maar heb even snel door de handleiding gebladerd en differentieel lijkt onderdeel van de versnellingsbak en ze delen ook dezelfde olie.

Ik heb voor het gemak even een stukje opgenomen:

https://streamable.com/v0zqe

Je moet wel je geluid wat harder zetten het is lastig te horen.

Ik voeg hier in op de snelweg en schakel naar de 5 en zet bijna meteen de cruise control aan en rijd ongeveer 120. Je hoort 'm bijna direct piepen. Het is hier niet zo constant en fluctueert meer door het wegdek. Als ik op gladder wegdek rijd dan is de pieptoon wat constanter aanwezig.
 
Ja de banden zijn nog goed, deze zijn vrij nieuw.


Het is moeilijk om te beschrijven, maar het klinkt ook meer mechanisch zegmaar. Het uit zich ook het meeste rond 3000 tot 4000 toeren, het toerental dat de motor ongeveer draait op de snelweg. Daardoor heb je er op 80 kilometerwegen en in de bebouwde kom een stuk minder last omdat je dan lagere toerentallen rijd.

Alhoewel het bij 3000-4000 toeren het meest uit, is de toon en volume afhankelijk van de snelheid. 60km in de 3e versnelling is ook 3000 toeren, dan hoor je een vrij lage toon maar 3000 toeren in de 4e versnelling klint het hoger en harder en 3000 toeren in de 5e versnelling is het best hoog en luid.
 
Allereerst goed om te horen dat je de auto hebt kunnen laten repareren. Hopelijk is het geen al te dure reparatie geweest?

Wat betreft je geluidsopname:
Ik hoor wel een fuitgeluid, maar slechts heel zachtjes. Meer een geluid alsof het aanzuigen van de motor wat lichtelijk geluid veroorzaakt.
Maargoed we praten hier over een geluidsopname, dat is nooit gelijk aan wat er daadwerkelijk te horen is, veel frequenties vallen ook weg door de mic die je gebruikt.

Al het wegdekafhankelijk is zou ik echter eerst naar de banden kijken. Dit soort dingen kan ook simpelweg veroorzaakt worden door verkeerde uitlijning.

Een probleem met de bak kan ook aanwezig zijn. Immers is die niet vervangen. Dit kan te maken hebben met normale slijtage. Een oliegebrek (niet altijd hoeft de olie uit de bak als de assen er uit gaan, dit verschilt per auto/bak)
Maar de bak kan door het vastslaan van de motor ook een opdonder hebben gehad. En dit begin je pas na een tijdje te merken in veel gevallen. Ook als de bak te droog staat merk je dit niet direct.

Zorg dat je een proefrit maakt met iemand van de garage, of iemand waarvan je weet dat die voldoende autokennis heeft om dit soort geluiden te kunnen lokaliseren. Van alleen een uitleg kan een garage nooit zeggen dat het geen kwaad kan.
 
Pobresh zei:
Allereerst goed om te horen dat je de auto hebt kunnen laten repareren. Hopelijk is het geen al te dure reparatie geweest?

Wat betreft je geluidsopname:
Ik hoor wel een fuitgeluid, maar slechts heel zachtjes. Meer een geluid alsof het aanzuigen van de motor wat lichtelijk geluid veroorzaakt.
Maargoed we praten hier over een geluidsopname, dat is nooit gelijk aan wat er daadwerkelijk te horen is, veel frequenties vallen ook weg door de mic die je gebruikt.

Al het wegdekafhankelijk is zou ik echter eerst naar de banden kijken. Dit soort dingen kan ook simpelweg veroorzaakt worden door verkeerde uitlijning.

Een probleem met de bak kan ook aanwezig zijn. Immers is die niet vervangen. Dit kan te maken hebben met normale slijtage. Een oliegebrek (niet altijd hoeft de olie uit de bak als de assen er uit gaan, dit verschilt per auto/bak)
Maar de bak kan door het vastslaan van de motor ook een opdonder hebben gehad. En dit begin je pas na een tijdje te merken in veel gevallen. Ook als de bak te droog staat merk je dit niet direct.

Zorg dat je een proefrit maakt met iemand van de garage, of iemand waarvan je weet dat die voldoende autokennis heeft om dit soort geluiden te kunnen lokaliseren. Van alleen een uitleg kan een garage nooit zeggen dat het geen kwaad kan.

Hoi!

De reparatie was goed te doen, kosten zijn laag gebleven gelukkig.


Wat je zegt over dat de versnellingsbak een opdonder heeft gekregen door het vastslaan van de motor is een heel goed punt, hier had ik zelf nog niet eens aan gedacht.

Ik heb mijn dashcam even uit de auto gehaald en zit even een dashcam video terug te kijken (waarom had ik hier niet eerder aan gedacht, was alweer vergeten dat ik het ding had) van waar de motor vast sloeg en je hoort het motor toerental op het laatst heel goed omdat de motor extreem luidruchtig geworden was. Mijn herinnering is niet helemaal correct. Ik had de koppeling al ingetrapt toen de motor blokkeerde maar liet daarna om de een of andere reden de koppeling weer los waardoor de wielen blokkeerde. De motor draaide even stationair voordat ie boem deed. Hopelijk heb ik dan geen al te harde klap aan de versnellingsbak gegeven, maar hij zal het hoogstwaarschijnlijk niet leuk gevonden hebben.

Ik heb een testrit gemaakt samen met iemand van de garage, maar hij zei letterlijk dat het windgeluid is en dat ie er niks aan kon doen en het geen kwaad kan. Het feit dat ik het "windgeluid" kon beïnvloeden door het gas los te laten of meer gas te geven interesseerde 'm niet zo vel. Niet heel behulpzaam..

Het is alleen wegdekafhankelijk als de motor vaak meer gas moet geven om de ingestelde snelheid van de cruise control te houden, want als je gas geeft of los laat dan is het geluid weg. De snelweg waar ik over reed had veel hobbels waardoor de je vaak omhoog en omlaag ging, met als gevolg dat de cruise control vaak gas loslaat en dan weer meer gas geeft.

Als je constant het gaspedaal precies op dezelfde positie houd dan piept ie constant achter een stuk door, maar het is inderdaad wel een goeie om eens naar de uitlijning te laten kijken om te zien of het misschien de banden zijn.


De opname doet helaas ook niet echt wonderen, ik weet niet beter hoe ik het moet beschrijven maar het klinkt echt bijna precies hetzelfde als fluitende wind van buiten, maar dan hoger en wat metaal-achtiger.

Ik moet de onderplaat er af halen om het oliepijl van de bak te controlleren, ik kan alleen niet bij de achterste bouten komen waarmee hij vast zit, zal de auto eens op de stoeprand zetten en kijken of ik er dan wel onder kom. Eenmaal de onderplaat eraf is er voldoende ruimte om onder de auto te kruipen terwijl ie met vier wielen op de grond staat.
 
Daarvoor zijn een krik en assteunen nou weer handig ;)
Bij mijn trabant kan ik aan 80% van de onderdelen onder de auto komen terwijl die op 4 wielen staat. Maar die zet ik ook op assteunen als ik ergens niet bij kan.

Als het geluid vooral bij gasgeven is verdenk ik de banden/uitlijning. Danwel simpelweg inlaatgeluid omdat het luchtfilter wellicht aan vervanging toe is? (restrictie in het inlaattraject geeft ook een fluitend geluid)
 
Pobresh zei:
Daarvoor zijn een krik en assteunen nou weer handig ;)
Bij mijn trabant kan ik aan 80% van de onderdelen onder de auto komen terwijl die op 4 wielen staat. Maar die zet ik ook op assteunen als ik ergens niet bij kan.

Als het geluid vooral bij gasgeven is verdenk ik de banden/uitlijning. Danwel simpelweg inlaatgeluid omdat het luchtfilter wellicht aan vervanging toe is? (restrictie in het inlaattraject geeft ook een fluitend geluid)

Haha bij mijn Suzuki was dat ook. Helaas is dat bij deze auto niet, als de onderplaat erop zit kan ik er net niet ver genoeg onder kruipen om de laatste twee bouten los te maken. Als je de plaat er eenmaal af hebt dan heb je weer een zee aan ruimte onder de auto.

Ik denk niet dat het geluid met de luchtinlaat te maken heeft aangezien de toonhoogte van de fluit verandert met snelheid. Zegmaar bij 60kmh is het een lagere fluittoon terwij hetl bij 120kmh het een hoge piep is. Zou het dan alsnog aan de luchtinlaat kunnen liggen?

Ik zal nog eens goed naar de banden kijken of ik er iets aan kan zien, maar mijn onprofessionele oogbal mk1 is lang niet zo goed als een professionele garage. Het is alleen dat de garage die tot nu toe iedere keer aan mijn auto gewerkt heeft niet bepaald meewerkt en betwijfel hun kunde een beetje. Misschien een andere garage zoeken, nadeel is dat 't me weer meer geld gaat kosten :(

Zat zelf te denken een setje schansjes te kopen, daar moet ik al een heel end mee komen. Eens kijken wat de lokale winkel te bieden heeft, anders even ergens anders kijken.
 
Heb mezelf even verdiept in de handleiding, lijkt erop dat het differentieel inderdaad onderdeel is van de versnellingsbak, lijkt ook dat de versnellingsbak alleen maar een vulpoort heeft en geen aftapplug :p

Even de motorkap opengetrokken, lijkt erop dat de vulpoort ook nog eens geblokkeerd is door de luchtinlaat. Het zit allemaal lekker complex in elkaar. Dit gaat al met een goede start!

Ik heb nog geen idee hoe het er van onder uit ziet, ik herinner me niet precies meer van de laatste keer dat ik eronder gelegen heb.
Dacht "dat doe ik nog wel even deze avond", volgens mij wordt dit een klein beetje geavanceerder dan mijn Suzuki uit '97 :rolleyes:
 
Monsieur Le Loure zei:
Beide voorwielen op een hoge stoepand rijden, weet niet of dat realiseerbaar is vlakbij huis.

Helaas niet realiseerbaar :/

Ik heb even gekeken, als ik de luchtfilterdoos eruit haal moet ik al een heel eind komen en hoef ik misschien niet eens onder de auto te zijn. De luchtfilterdoos lijkt redelijk makkelijk te verwijderen. Ga ik morgen eens aan knutselen.

Alleen komt de documentatie van de werkplaatshandleiding niet echt overeen met de auto :confused:

Ik weet nu niet of ie alleen een vulplug heeft, of ook nog een aftapplug en op de plek waar volgens de handleiding de vulplug zou moeten zitten... Nou daar zit helemaal niks. Er zit wel een andere bout in de buurt die verdacht veel lijkt op een vulplug maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen tot ik het luchtfilterhuis eruit gehaald heb.

Als ik mijn handleiding moet geloven zou er er op de zijkant een vulplug moeten zitten en heeft de bak geen aftapplug, ik kon 'm zelf niet op de auto zien maar als ik wat foto's opzoek van de versnellingsbak zie ik de vulplug ook nergens zitten waar ie zou moeten zitten en op het internet kom ik ook al verschillende bronnen tegen die beweren dat de bak aan de onderkant een aftapplug heeft.

De handleiding beweert dit, Maar de versnellingsbak ziet er dus zo uit.

Dat plaatje uit de handleiding ben ik nu ook al in een aantal verschillende talen tegengekomen compleet met uitleg enzo.
 
aflaatplug zit meestal op het laagste punt van de versnellingsbak. Soms onder het dif. Soms aan de achterzijde.

Wat betreft de handleidingen: Voor verschillende motoren zijn er meestal ook verschillende bakken geleverd. Soms verschilt dat zelfs niet per motor maar per bouwjaar.

Geen aftapplug is vrijwel onmogelijk ;)

De vulplug zit meestal halfverwege de bak. Tenzij het een automaat betreft, dan moet je vaak vullen via de peilstok (die hebben handbakken niet)
 
Probesh zei:
De vulplug zit meestal halfverwege de bak. Tenzij het een automaat betreft, dan moet je vaak vullen via de peilstok (die hebben handbakken niet)

Mijn Subaru heeft gewoon een peilstok in de versnellingsbak en is handgeschakeld.:confused:
 
Carkiller zei:
Probesh zei:
De vulplug zit meestal halfverwege de bak. Tenzij het een automaat betreft, dan moet je vaak vullen via de peilstok (die hebben handbakken niet)

Mijn Subaru heeft gewoon een peilstok in de versnellingsbak en is handgeschakeld.:confused:

"meestal' niet :)
Handbakken zijn meestal "voor het leven gesmeerd" Automatenbakken hebben nog wel eens een extern koelcircuit wat kan gaan lekken. Daarom zie je er vaker een peilstok in. (maar ook lang niet altijd)
 
Pobresh zei:
aflaatplug zit meestal op het laagste punt van de versnellingsbak. Soms onder het dif. Soms aan de achterzijde.

Wat betreft de handleidingen: Voor verschillende motoren zijn er meestal ook verschillende bakken geleverd. Soms verschilt dat zelfs niet per motor maar per bouwjaar.

Geen aftapplug is vrijwel onmogelijk ;)

De vulplug zit meestal halfverwege de bak. Tenzij het een automaat betreft, dan moet je vaak vullen via de peilstok (die hebben handbakken niet)

Incidenteel heb je wel eens een bak zonder aftapplug, maar lijkt me inderdaad onwaarschijnlijk dat deze geen aftapplug heeft. Kan het alleen niet zien zonder de onderplaat eraf te halen.

Deze handleiding zal dan wel over een andere bak gaan, alhoewel de bak die in mijn auto ligt wel de bak lijkt te zijn die in zowat alle 1.8, 2.0 en 2.3's liggen met een 5-bak. De handleiding gebruikt ook iedere keer de juiste type/code/nummer/however dat heet, maar de plaatjes lijken niet te horen bij de bak waar ze het over hebben. Volgens mij klopt die handleiding die ik heb maar half.

Morgen zelf maar eens kijken hoe het ding precies in elkaar zit. Hopelijk heeft ie gewoon netjes een aftapplug dat maakt alles een stuk makkelijker.
 
Pobresh zei:
Carkiller zei:
Probesh zei:
De vulplug zit meestal halfverwege de bak. Tenzij het een automaat betreft, dan moet je vaak vullen via de peilstok (die hebben handbakken niet)

Mijn Subaru heeft gewoon een peilstok in de versnellingsbak en is handgeschakeld.:confused:

"meestal' niet :)
Handbakken zijn meestal "voor het leven gesmeerd" Automatenbakken hebben nog wel eens een extern koelcircuit wat kan gaan lekken. Daarom zie je er vaker een peilstok in. (maar ook lang niet altijd)

(y)
 
Heb nog eens goed gekeken en vanalles proberen op te zoeken.
Maar jij kijkt naar je versnellingsbak vanaf boven (ook die foto) en het plaatje in het handboek is vanaf onder gezien. Dat maakt het sowieso al lastiger.

Deze foto is van onderaf genomen, van een bak van een mazda 6, Wel een nieuwer model en andere motorisatie, Maar voor zover ik terugvind is dit model bak op heel veel motoren geleverd. Zelfs in de 626 al. Maar ook op de mazda 3 bijvoorbeeld.
https://bparts-eu.s3.amazonaws.com/images/12/original/2016_01_29_14_01_1454079107_603
Linkje ivm formaat

De aflaatplug zit onderaan. Grote 6kant die naast de platkopschroef zit links van het midden op de afbeelding.
https://bparts-eu.s3.amazonaws.com/images/12/original/2016_01_29_14_01_1454079108_603

Mochten de foto's niet werken: https://www.b-parts.com/en/store/products/39125/Manual-Gearbox-8TF090596G610-MAZDA-6-GH-25-MZR-170hp-L5-VE-2007-2008-2009-2010-2011-2012-2013-2014-2015-2016

Als ik nou nogmaals naar jou fototje kijk. Zie ik de vulplug zelfs zitten. op de plek die de tekening aangeeft. Als je maar vanuit het juiste perspectief kijkt.

Wat betreft de fluittoon die veranderd door de snelheid: Luister eens of er verschil zit in 60 in de 4 en 60 in de 3 te rijden? Dan is het toerental hoger. Dus zou in theorie (als het gas-afhankelijk is) ook het geluid verschillend moeten zijn.
Als het aan de banden of bijvoorbeeld differentieel lager ligt, zou het geluid gelijk moeten blijven, ongeacht een hoger toerental bij dezelfde snelheid.
Wiellagers kunnen dan ook nog een rol spelen.

Echter lagers gaan meestal een zeurend geluid maken als ze er geen zin meer in hebben. Zeker baklagers maken een vervelend geluid als ze op zijn dat klinkt vaak als knarsen. Daar verwacht ik geen fluittoon van.
 
Is het niet gewoon een vacuüm lekje? Het is een 2de hands motor, wellicht mist er ergens een slangetje of hangt er 1 los, die over het hoofd is gezien.
 
Pobresh zei:
Heb nog eens goed gekeken en vanalles proberen op te zoeken.
Maar jij kijkt naar je versnellingsbak vanaf boven (ook die foto) en het plaatje in het handboek is vanaf onder gezien. Dat maakt het sowieso al lastiger.

Deze foto is van onderaf genomen, van een bak van een mazda 6, Wel een nieuwer model en andere motorisatie, Maar voor zover ik terugvind is dit model bak op heel veel motoren geleverd. Zelfs in de 626 al. Maar ook op de mazda 3 bijvoorbeeld.
https://bparts-eu.s3.amazonaws.com/images/12/original/2016_01_29_14_01_1454079107_603
Linkje ivm formaat

De aflaatplug zit onderaan. Grote 6kant die naast de platkopschroef zit links van het midden op de afbeelding.
https://bparts-eu.s3.amazonaws.com/images/12/original/2016_01_29_14_01_1454079108_603

Mochten de foto's niet werken: https://www.b-parts.com/en/store/products/39125/Manual-Gearbox-8TF090596G610-MAZDA-6-GH-25-MZR-170hp-L5-VE-2007-2008-2009-2010-2011-2012-2013-2014-2015-2016

Als ik nou nogmaals naar jou fototje kijk. Zie ik de vulplug zelfs zitten. op de plek die de tekening aangeeft. Als je maar vanuit het juiste perspectief kijkt.

Wat betreft de fluittoon die veranderd door de snelheid: Luister eens of er verschil zit in 60 in de 4 en 60 in de 3 te rijden? Dan is het toerental hoger. Dus zou in theorie (als het gas-afhankelijk is) ook het geluid verschillend moeten zijn.
Als het aan de banden of bijvoorbeeld differentieel lager ligt, zou het geluid gelijk moeten blijven, ongeacht een hoger toerental bij dezelfde snelheid.
Wiellagers kunnen dan ook nog een rol spelen.

Echter lagers gaan meestal een zeurend geluid maken als ze er geen zin meer in hebben. Zeker baklagers maken een vervelend geluid als ze op zijn dat klinkt vaak als knarsen. Daar verwacht ik geen fluittoon van.

Hmm. lijkt heel veel op een GE bak, die kennen wel wat problemen met het differentieel, willen wel eens uit elkaar klappen.
Zijn meestal wel de gekietelde V6'en die daar last van hebben, maar ze kunnen dus niet goed veel vermogen verwerken..
Er bestaan zelfs versterkings setjes voor.
 
Pobresh zei:
Heb nog eens goed gekeken en vanalles proberen op te zoeken.
Maar jij kijkt naar je versnellingsbak vanaf boven (ook die foto) en het plaatje in het handboek is vanaf onder gezien. Dat maakt het sowieso al lastiger.

Deze foto is van onderaf genomen, van een bak van een mazda 6, Wel een nieuwer model en andere motorisatie, Maar voor zover ik terugvind is dit model bak op heel veel motoren geleverd. Zelfs in de 626 al. Maar ook op de mazda 3 bijvoorbeeld.
https://bparts-eu.s3.amazonaws.com/images/12/original/2016_01_29_14_01_1454079107_603
Linkje ivm formaat

De aflaatplug zit onderaan. Grote 6kant die naast de platkopschroef zit links van het midden op de afbeelding.
https://bparts-eu.s3.amazonaws.com/images/12/original/2016_01_29_14_01_1454079108_603

Mochten de foto's niet werken: https://www.b-parts.com/en/store/products/39125/Manual-Gearbox-8TF090596G610-MAZDA-6-GH-25-MZR-170hp-L5-VE-2007-2008-2009-2010-2011-2012-2013-2014-2015-2016

Als ik nou nogmaals naar jou fototje kijk. Zie ik de vulplug zelfs zitten. op de plek die de tekening aangeeft. Als je maar vanuit het juiste perspectief kijkt.

Wat betreft de fluittoon die veranderd door de snelheid: Luister eens of er verschil zit in 60 in de 4 en 60 in de 3 te rijden? Dan is het toerental hoger. Dus zou in theorie (als het gas-afhankelijk is) ook het geluid verschillend moeten zijn.
Als het aan de banden of bijvoorbeeld differentieel lager ligt, zou het geluid gelijk moeten blijven, ongeacht een hoger toerental bij dezelfde snelheid.
Wiellagers kunnen dan ook nog een rol spelen.

Echter lagers gaan meestal een zeurend geluid maken als ze er geen zin meer in hebben. Zeker baklagers maken een vervelend geluid als ze op zijn dat klinkt vaak als knarsen. Daar verwacht ik geen fluittoon van.

Ja je hebt gelijk, it's all about perspective! Die foto laat het lijken ofdat het uitstekende deel rechts er recht op zit, maar hij zit zo'n 30 graden gedraaid.

Ik heb de bakolie vervangen wat een hele taak was met mijn kleine spaghetti-armpjes maar het is me gelukt met alle vier de wielen op de grond.

Het lijkt niet heel veel geholpen te hebben, het is misschien iets zachter geworden maar kan placebo zijn. Wat me wel opviel is dat de auto meteen wat minder leek te verbruiken.

Ik heb in mijn Suzuki ook slechte lagers in de versnellingsbak gehad, bij deze op de tweede en vijfde versnelling. Dat klonk inderdaad behoorlijk anders. Het gene wat ook heel er verschilde was dat in die Suzuki het zeuren vooral hoorbaar was bij optrekken en afremmen maar bij constante snelheid hij vrij rustig was. Die lagers hebben btw tienduizenden kilometers lopen zeuren en toen ik 'm wegdeed reed ie nogsteeds vrij prima, alleen was de synchromesh van de tweede, derde en vijfde versnelling vrij gaar.

Wat betreft de fluittoon die veranderd door de snelheid: Luister eens of er verschil zit in 60 in de 4 en 60 in de 3 te rijden? Dan is het toerental hoger. Dus zou in theorie (als het gas-afhankelijk is) ook het geluid verschillend moeten zijn.
Als het aan de banden of bijvoorbeeld differentieel lager ligt, zou het geluid gelijk moeten blijven, ongeacht een hoger toerental bij dezelfde snelheid.
Wiellagers kunnen dan ook nog een rol spelen.

Bij 60 kmh lukt dit niet, het zeuren is het meest rond de 3000 toeren, het toerental dat de motor ongeveer draait op de snelweg. Als je bij 60 van de 3 naar de 4 schakelt dan valt het toerental te ver terug en dan is het geluid niet hoorbaar.

Bij 130kmh lukt dit wel met de 4 en de 5, die liggen een stuk dichter bij elkaar en bij 130kmh zijn ze allebei vrij dicht bij 3000 toeren.
De toon van het geluid verandert dan niet, is precies hetzelfde in beide versnellingen en verandert alleen met snelheid.

Ik heb eigenlijk nooit echt synchromesh werking bij deze bak getest, ik ben gewend om te rev-matchen bij het terugschakelen doordat ik zo lang met die Suzuki gereden heb die knarste en blokkeerde als je niet rev-matcht.



Ik heb deze video nog, dit is een stukje dashcam van die Suzuki toen ik hem nog had. Het geluid klinkt ongeveer zo, alleen dan veel en veel hoger en in plaats van bij optrekken/afremmen vooral bij constante snelheid.
 
marcel21674 zei:
[...]
Hmm. lijkt heel veel op een GE bak, die kennen wel wat problemen met het differentieel, willen wel eens uit elkaar klappen.
Zijn meestal wel de gekietelde V6'en die daar last van hebben, maar ze kunnen dus niet goed veel vermogen verwerken..
Er bestaan zelfs versterkings setjes voor.

Hmm, dat klinkt..... minder goed :(
 
60 in de 3 met 3000 touren lukt niet? Dan in de 2 proberen ;) Je moet het juist met de 60 proberen, omdat je aangeeft dat het geluid dan anders is als bij 120.

Maargoed, laat je banden en uitlijning nakijken. En daarnaast zou ik eens de auto op een brug zetten en een met een stetoscoop naar de verschillende delen luisteren als ze draaien. Hiermee kun je vaak vrij makkelijk een defect lager horen.
 
Pobresh zei:
60 in de 3 met 3000 touren lukt niet? Dan in de 2 proberen ;) Je moet het juist met de 60 proberen, omdat je aangeeft dat het geluid dan anders is als bij 120.

Maargoed, laat je banden en uitlijning nakijken. En daarnaast zou ik eens de auto op een brug zetten en een met een stetoscoop naar de verschillende delen luisteren als ze draaien. Hiermee kun je vaak vrij makkelijk een defect lager horen.
Oh nee!

Ik bedoelde dat als ik 60 rijd in de 3, dan draai ik 3000 toeren en hoor een lage fluit :)

Als ik dan naar de 4e versnelling schake maar nogsteeds 60 rijd valt het toerental naar 2300/2400 ofzo, daar hoor je geen geluid meer omdat het geluid zich alleen voor lijkt te doen rond de 3000 toeren. Vanaf de 4 is die pieptoon ook bij hogere toerentallen aanwezig.

Als ik vervolgens in de 4e versnellings weer 3000 toeren aanhoud, dan is de fluittoon iets hoger. Als ik dan 3000 toeren in de 5e versnelling rijd is ie weer hoger.

Bij 120/130 is het toevallig zo dat er tussen de 4 en de 5 zo weinig verschil zit dat ie in de 4 en de 5 bijna hetzelfde toerental draait. Als ik hem dan dus rond de ~3200 toeren heb in z'n 5 en dan terugschakel naar de 4, word het toerental maar een klein beetje hoger waardoor ie alsnog piept. Hij piept dan ook op precies dezelfde toon als in de 5e versnelling. Als ik dan terugschakel naar de 3 gilt de motor zo hard dat het de pieptoon overstemt. Dan gaat ie echt 6000 toeren.

Als ik 10 kilometer sneller ga rijden wordt de toonhoogte een klein beetje hoger, als ik 10 kilometer langzamer ga rijden wordt de toonhoogte een beetje lager.

Ik zal sowieso eens een afspraak maken met een garage volgende week om eens naar de banden en uitlijning te kijken. Zal ze het verhaal uitleggen, misschien dat ze even mee willen kijken om te zien waar het geluid misschien vandaan komt.
 
Ben ermee naar de garage geweest, uitlijning is helemaal prima en banden zijn goed, ze hebben niet kunnen achterhalen waar het geluid vandaan komt.

Ze zeiden dat ze het wel horen als ze ermee rijden maar het geluid er alleen is bij deellast, op de brug is er helemaal geen belasting op de aandrijflijn en konden ze niet verifiëren waar het geluid precies vandaan komt.

Ik heb ze het verhaal van de auto uitgelegd, en ze zeggen dat het waarschijnlijk het differentieel of een van de aandrijfassen is maar ik me er niet direct zorgen over hoef te maken maar goed in de gaten moet houden of het niet erger wordt. Ze zeiden ook dat het bij mijn type auto wel vaker voorkomt dat er een piepje in komt maar dit meestal geen gevolgen geeft, alleen irritatie.


Nu heb ik er een dagje mee gereden, maar ik merk ook iets anders op: Soms als ik wegtrek, op het moment dat je de koppeling op het aangrijpingspunt houdt om de auto van z'n plek te krijgen dan schud ie heel erg, precies op dezelfde manier als wanneer je een wiel spint alleen spinnen de wielen niet.

Het gebeurt vooral als je op een heuvel start en de handrem methode gebruikt, maar het gebeurt slechts soms. De koppeling is nieuw en grijpt anders en feller dus ik moet sowieso nog even wennen, ik weet niet of dit kan komen omdat ik de motor te laag in de toeren laat zakken? Ik heb het minstens één keer gezien dat ik de motor op 1100 toeren had terwijl ik de auto in beweging aan het brengen was en de auto best hevig schudde.

Ik schat dat het 1 keer op elke 20 keer dat ik weg rijd gebeurt.


Ik weet dat de auto uitgerust is met een dubbelmassa vliegwiel, zou het misschien iets aan het vliegwiel of de koppeling kunnen liggen? Ik denk niet dat de garage die de motor geïnstalleerd heeft de moeite zal hebben gedaan om het vliegwiel van de oude naar de nieuwe motor te kunnen wisselen.

Ik heb wat testjes gedaan, maar aan geluid was niks te horen en de auto in beweging brengen door de koppeling langzaam op te laten komen in de 1 zonder het gaspedaal te gebruiken levert een soepele acceleratie op tot rolsnelheid in de 1e versnelling.
 
Hai, heb je hier ooit de oplossing voor gevonden? Ik ervaar het zelfde met mijn mazda 6 en de dealer heeft de olie in versnellingsbak ververst, zoals je beschreef werd het daardoor iets minder luid. Toen ik terugging en met de monteur reed, gaf hij alleen maar aan dat het niet gevaarlijk is...

Ik word helemaal gek van die piep als ik lang moet rijden, dus als er een oplossing is gevonden, ben ik zeer geïnteresseerd!
 
Terug
Bovenaan