Mazda 3 2018 vs ford focus 2020

Sebastian

Net ingestapt
Beste autoliefhebbers,

Sinds kort zijn wij op zoek naar een hatchback als tweede auto. Aangezien wij een aardige hond hebben, is kofferbakruimte (vooral in de hoogte) best belangrijk. Na een zoektocht en diverse proefritten, zijn twee merken blijven hangen die beiden hun charmes hebben, waardoor de uiteindelijke keuze moeilijker is dan verwacht.
De keuze is momenteel:
- Ford Focus (ST) 2020 of
- Mazda 3 (GTM) 2018

De Ford is een jongere auto met een turbo, veel opties, en fijne rijeigenschappen maar de Mazda heeft daarentegen een distributie ketting, een 2.0 blok en zit erg comfortabel, naast de mooie rijeigenschappen.

Overigens zijn er weinig mazda's te vinden in vergelijking met het aanbod bij ford, maar ik heb gelukkig geen haast.

Qua budget is 20k m'n max.

Dank voor het meedenken!

De Ford Focus is ruimer en moderner, als ik kijk naar de wensen, dan zou dat mijn keus zijn.

Met een hond lijkt mij een estate een betere keus, vanwege de lagere instap en meer ruimte.

Ik denk niet dat wij deze keuze kunnen maken voor jou. ;)

Dit is vooral een persoonlijke keuze voor jou.

Qua betrouwbaarheid zijn het allebei goede auto's. De Ford zal wellicht wat goedkoper zijn in regulier onderhoud.

De Ford heeft meer koppel door zijn turbo dus zal prettiger rijden. Maar als jij de stoelen van de 3 weer fijner vind... Tja...

Bobslee zei:
Ik denk niet dat wij deze keuze kunnen maken voor jou. ;)

Dit is vooral een persoonlijke keuze voor jou.

Qua betrouwbaarheid zijn het allebei goede auto's. De Ford zal wellicht wat goedkoper zijn in regulier onderhoud.

De Ford heeft meer koppel door zijn turbo dus zal prettiger rijden. Maar als jij de stoelen van de 3 weer fijner vind... Tja...

Klopt zeker. Wellicht zal het technische aspect, betrouwbaarheid en onderhoudskosten van beide modellen mijn keuze vergemakkelijken.

Want qua looks vind ik persoonlijk de mazda met z'n agressieve neus en luxe interieur erg aanlokkelijk. Daarnaast stuurt de mazda subliem. Maar.....
Een auto alleen met het hart kiezen is niet altijd verstandig.
De ford is over het algemeen heel royaal in opties, heeft een goede wegligging en stuurt ook erg fijn.
Alleen zit iets minder comfortabel als de mazda.
Verder is de focus ook een jongere auto.

Alleen twijfel is over hoe waardevast de focus gaat blijven...

Focussen waren in dat bouwjaar volgens mij al leverbaar met een meervoudig verstelbare (bestuurders)stoel, met o.a. zittingverlenger, verstelbare hellingshoek van de zitting en meer. Dat zou misschien je wensen qua zitcomfort meer tegemoet komen. Is/was wel een losse optie, je moet er echt naar op zoek verwacht ik.

Qua bagageruimte zijn het beiden geen toppers maar de Mazda zou toch beduidend krapper moeten zijn. Wat uitmaakt bij de Focus is de aanwezigheid van het B&O systeem. Dan ligt er een subwoofer op het reservewiel (thuiskomertje, ligt er volgens mij standaard altijd in) waardoor de bodem een cm of 10-15 hoger komt te liggen.

Een Focus rijdt prettig, en als ST-Line met 18" velgen (of groter) zelfs leuk. Overige versies (trend, titanium) zijn wat mij betreft prima, ongetwijfeld de betere in hun segment, maar niet bijzonder. Een Opel Astra is qua wegligging net zo prettig of zelfs iets beter. Een Focus station titanium met 17" wielen rijdt bijna zompig (of heerlijk comfortabel al naargelang je voorkeur).

Deze generatie Mazda 3 heb ik geen ervaring mee.

In de focus kun je fatsoenlijk achterin zitten, de Mazda niet.
Met de hond achterin is een station handiger (Mazda 3 heeft geen station).
Kun je een €20000 een Ford st vinden uit 2020?
Die Mazda 3 GT-M heeft wel adaptive cruise control en dat is voor mij tegenwoordig een must.
Bij Ford moet je eerst de optiepakketten aanvinken.
Als de ruimte op de achterbank van de Mazda groot genoeg is, zou ik voor de Mazda GT-M kiezen: completer, exclusiever, mooier van buiten en van binnen.

Een Mazda is over het algemeen erg waardevast. Dat is in dit geval ook een nadeel. Als liefhebber van Mazda zou ik denk ik toch voor de Focus kiezen. Die is toch een stuk moderner en ruimer. Stoelen in de Mazda 3 vind ik niet super, in de Focus ook niet want wat dun gepolsterd. De Skyactiv-motoren zijn zeer betrouwbaar en ook best fijn, maar toch rijdt een turbomotor in de praktijk toch wel comfortabeler. Een Focus ST-Line in een lekkere kleur vind ik echt een leuke sportieve auto.

Je zou trouwens ook nog kunnen kijken naar de Honda Civic. Die heeft een fijne betrouwbare turbomotor, een ruim interieur en rijeigenschappen die minimaal op Focus-niveau zitten. Uiterlijk moet je van houden, ik vind het in de juiste kleur een mooie onderscheidende auto.
Civic 1.0 i-VTEC 2018
honda-civic-1-0-i-vtec-elegance-acc-camera-apple-carplay-dab-stoelverwarming.jpg

Terug
Bovenaan