The SLB zei:
- de Mazda 2 is in de basis niet heel geschikt voor LPG. Daarom geeft Mazda hier extra garantie op.
- Afhankelijk van je rijgedrag moeten je kleppen wel af en toe gesteld worden. Inclusief grote onderhoudsbeurt ben je dan € 600,- kwijt (mits: geen banden,remblokken,ruitenwissers)
- Kleppen stellen hangt er van je weggedrag af. Rustig warmrijden, niet teveel op vollast (altijd 160km/u, lange ritten met hoge snelheden en veel personen/bagage, hard optrekken). Rij je dus wat ruiger dan heb je best kans dat je elke 20.000km de klos bent en bij 60.000km de koek op is wat betreft het stellen. Echter zijn er ook mensen die pas elke 60.000 hoeven te laten stellen.
- Mazda vervangt onder garantie de kop wanneer deze uitgesteld is, mits je elke 12 maanden of 20.000km (wat als eerst komt) je beurten hebt laten uitvoeren bij de Mazda dealer, en wanneer het nodig is de kleppen hebt laten stellen. Vervolgens krijg je 150.000km/5 jaar garantie op de nieuwe cilinderkop. Deze hoeft in de regel minder gesteld te worden, maar het kan best na 40.000 of 60.000km dat dat nodig is. Echter zijn die kosten niet zo grandioos groot - dit is dus gewoon onderhoud.
- Je kan controleren of je auto elke beurt (en het kleppenstellen wanneer dat nodig is) heeft gehad bij de Mazda dealer. Mazda heeft een digitaal serviceboekje genaamd: Mazda DSR (Mazda Digitaal Service Register). De dealer kan op basis van je vinnummer of kenteken zo de hele historie inzien, of je auto nou in NL of in Spanje of Oostenrijk zn beurtjes heeft gehad - dat maakt niet uit. Is er een keer overgeslagen, dan vervalt je garantie op de cilinderkop echter direct!
- Wanneer je een Mazda 2 met net geen ton op de teller koopt en het is een BiFuel, dan is het dus belangrijk om te checken of de kop reeds vervangen is, en of er voldaan is aan alle eisen om dus 5 jaar / 150.000km garantie te krijgen. Doe je volgende beurtjes dus ook niet bij de Honda dealer, maar bij de Mazda dealer, anders vervalt deze garantie sowieso.
Wanneer je aan het bovenstaande voldoet, en gewoon netjes en rustig rijdt met de 2 BiFuel is het dus een enorm fijne, betrouwbare auto met lage gebruikerskosten. Op LPG rijd je nog steeds erg voordelig en de 2 BiFuel is 2e hands voor leuk geld verkrijgbaar. Veel succes en veilige kilometers!
Dit is inderdaad een goede omschrijving en tip rondom deze auto. Zelf heb ik het probleem van het kleppen stellen echter op een geheel andere manier aangepakt:
Dit motorblok maakt inderdaad gebruik van stelplaatjes en helaas niet van zelfstellende hydraulische kleppen. Deze plaatjes bepalen de klepspeling en moeten om de zoveel tijd aangepast worden. Als de klepspeling te klein is geworden (kleiner dan 0,27mm) heb je DUNNERE plaatjes nodig. Mazda heeft echter alleen plaatjes in een HEEL kleine range. Immers, gewoon op benzine is er bijna geen klepslijtage en is die kleine range stelplaatjes prima.
Maar op LPG dus niet, dan heb je al snel dunnere plaatjes nodig dan Mazda verkoopt. Betekent dit dat er ook echt geen dunnere plaatjes in kunnen? Nee, dat kan namelijk wel en er zijn plaatjes te koop die nog een stapje dunner zijn. Dan kan je in elk geval nog een keer 20.000 km rijden of meer.
Wat ik overigens doe is de oude plaatjes er uit halen en dan een heel klein beetje dunner slijpen en weer terugplaatsen. Dat geeft exact hetzelfde resultaat. Nokkenassen loshalen laat ik door een vriendelijke garage doen, want dat is inderdaad nog het meeste gedoe. Toevallig heb ik vorige week de klepspeling weer gemeten en na precies 20.000km is de speling van 0.38mm naar 0.35mm gegaan (ja, ik had ze de vorige keer iets ruimer gesteld dan nodig)
De dunste officiele Mazda plaatjes hebben nog 0,85mm mogelijkheid om dunner te worden. Met 0,05mm slijtage per 20.000km kan je deze truc nog vaak doen. In theorie meer dan 300.000km maar afhankelijk van de rijstijl kan het inderdaad wat wisselen. Maar zelfs met 0,10mm slijtage per 20.000km kan je het nog 8 keer doen. Je krijgt dan 160.000 km extra verlenging nadat Mazda zegt dat er een nieuwe cilinderkop op moet.
Geleidelijk zullen de kleppen dan uiteindelijk 0,85mm dieper in de cilinderkop komen te zitten dan officieel met de dunste Mazda plaatjes. De vraag is alleen of dat echt een probleem is en zo ja wanneer? Volgens mij valt het allemaal erg mee. De dikte van het metaal van de klepzittingen waar de kleppen in zitten drukt zich uit in meerdere millimeters. Ze zullen er dus ook niet opeens doorheen vallen. Overigens gaat het niet echt om plaatjes, maar een soort omgekeerde emmertjes. Valve bucket of valve tappet is dan ook de Engelse naam.
Afijn, het is wat mij betreft een probleem dat vooral in het onderdelensysteem van Mazda bestaat. Mijn auto rijdt na 2x zelf aanpassen nog prima én met een gezonde klepspeling. Bij Mazda zou ik ruim 2000 euro kwijt zijn geweest voor een nieuwe cilinderkop. En nee, ik had geen garantie want 10.000km te laat voor de eerste beurt. Of dat terecht was is weer andere discussie
Maargoed, ik wil alleen maar zeggen dat er soms out of the box oplossingen zijn