Mazda 2 Bi-Fuel vraagje

getlost

Net ingestapt
Ik zocht een mooie betrouwbare vervanger voor mijn niet zo betrouwbare Citroen c3 xtr uit 2005, die heb ik gevonden.
Ik zocht een benzine auto rond bouwjaar 2010 met veel opties, dat zat in mijn C3 ook.
Ik vond dus een mooi Mazda 2 BiFuel Gt-m line uit 2011 met 92.000 km op de teller bij een Honda dealer.
Ik was dus niet opzoek naar een Lpg maar ik dacht, ook goed en mooi meegenomen. Dit is mijn 1ste auto die op LPG kan rijden (mijn 14de auto). Maar nu lees ik veel negatieve dingen over het rijden met LPG en kleppen problemen.

Wat klopt er van deze verhalen?   
Moet er echt om de 20.000km een kleppen stelling komen?
De auto start op benzine voor de smering begrijp ik, maar hoelang blijft "de smering" per rit voldoende, bv een rit van 30 min, 1 uur ....... zoals jullie merken heb ik over het LPG verhaal geen kaas van gegeten.

Dan lees ik dat sommige eigenaren een extra smeer systeem laten monteren?    Klopt en werkt dat?
Ik begrijp dat als mensen speciaal de auto voor LPG kopen, men daar ook constant op willen rijden.
In mijn geval is dat niet noodzakelijk wel prettig.

Is het dan een kwestie van meer benzine te rijden dan lange ritten met LPG? (60min en langer)

Kunnen jullie mij wat wijzer maken aub?

Met dank
 
idd. lekker laten staan. Mazda 2 is een prima wagen op zich, maar de bi-fuel is een zorgenkindje.
kleppenstellen is een dure aangelegenheid, omdat oa. de nokkassen gedemonteerd moeten worden.
Blok is niet ontworpen voor lpg. normaal gesproken hoeven de kleppen bij een benzine versie, eens in de 100.000km gesteld te worden, dacht ik.
Bij de bi-fuel gebeurd het niet zelden dat ze bij 50.000km al aan een koprevisie toe zijn.
 
Ik was dus niet opzoek naar een Lpg maar ik dacht, ook goed en mooi meegenomen. Dit is mijn 1ste auto die op LPG kan rijden (mijn 14de auto).

er is dus al een auto gekocht. ;) nou veel succes dan maar.
 
Carfanatic zei:
Ik was dus niet opzoek naar een Lpg maar ik dacht, ook goed en mooi meegenomen. Dit is mijn 1ste auto die op LPG kan rijden (mijn 14de auto).

er is dus al een auto gekocht. ;) nou veel succes dan maar.
o_O
Lezen is niet mijn sterkste kant..
 
herman.m zei:
Carfanatic zei:
Ik was dus niet opzoek naar een Lpg maar ik dacht, ook goed en mooi meegenomen. Dit is mijn 1ste auto die op LPG kan rijden (mijn 14de auto).

er is dus al een auto gekocht. ;) nou veel succes dan maar.
o_O
Lezen is niet mijn sterkste kant..

Nee, LPG rijden was niet de bedoeling maar als het er toch in zit,misschien handig.
Mijn vraag is dan o.a.: als je standaard op benzine rijdt zoals ik met al mijn auto's doe, heeft dat dan wel een positievere invloed op het motorblok?
 
Er loopt volgens mij al ergens op het forum een hoofdpijn topic over de Mazda 2 Bifuel.
 
Als je weinig tot niet op LPG rijdt heb je er geen last van.
Wel zonde van die paar euro extra MRB. ;-)
Maar idd wat marcel zegt, op benzine is die auto goed.
 
Benzine wel. Anders loop je elke 150.000 km tegen dure kosten aan.
Niet bijster geschikte auto voor LPG
 
Nissan GT-R zei:
Benzine wel. Anders loop je elke 150.000 km tegen dure kosten aan.
Niet bijster geschikte auto voor LPG

150.000 halen ze al niet zonder koprevisie als je veel berichten mag geloven. Elke 20.000km kleppen stellen en sommige zijn na 2 of 3 keer stellen al uitgesteld en dan kan je alleen nog een koprevisie toepassen.
 
Rijden op benzine zal over het algemeen tot een lagere verbrandingstemperatuur leiden, waardoor de kleppen minder te verduren krijgen en de stelling mogelijk langer meegaat.
Echter, als je alleen op benzine wilt rijden, kan je beter het systeem laten uitbouwen en naar benzine laten terug keuren. Scheelt je iets in mrb en mogelijk verzekering. Daarbij kan je, over een aantal jaar indien je voornemens bent de auto ooit nog te verkopen, een Mazda 2 aanbieden die meer op benzine dan LPG gereden heeft. Kan iets voor de waarde betekenen.

Daarnaast, wil je het systeem een beetje in conditie houden.. zal je het toch een paar keer per maand in gebruik moeten hebben (anders droogt e.e.a wel uit) voor toch wel een half uurtje lekker doorrijden, denk ik.
 
Durashift zei:
Rijden op benzine zal over het algemeen tot een lagere verbrandingstemperatuur leiden, waardoor de kleppen minder te verduren krijgen en de stelling mogelijk langer meegaat.
Echter, als je alleen op benzine wilt rijden, kan je beter het systeem laten uitbouwen en naar benzine laten terug keuren. Scheelt je iets in mrb en mogelijk verzekering. Daarbij kan je, over een aantal jaar indien je voornemens bent de auto ooit nog te verkopen, een Mazda 2 aanbieden die meer op benzine dan LPG gereden heeft. Kan iets voor de waarde betekenen.

Daarnaast, wil je het systeem een beetje in conditie houden.. zal je het toch een paar keer per maand in gebruik moeten hebben (anders droogt e.e.a wel uit) voor toch wel een half uurtje lekker doorrijden, denk ik.

Bedankt voor je uitleg, ja ik betaal 12 euro meer aan MRB per maand dan mijn C3, daarbij betaal ik 28 euro verzekering per maand voor de Mazda ipv 41 voor de C3, dat streept tegen elkaar af.

Verder moet elk jaar een diagnoze a 74 euro uitgevoerd worden voor de meting van de kleppen, indien stellen = 265 euro en een kop revisie = 800 euro heb ik net van de Mazda dealer begrepen.
 
- de Mazda 2 is in de basis niet heel geschikt voor LPG. Daarom geeft Mazda hier extra garantie op.

- Afhankelijk van je rijgedrag moeten je kleppen wel af en toe gesteld worden. Inclusief grote onderhoudsbeurt ben je dan € 600,- kwijt (mits: geen banden,remblokken,ruitenwissers)

- Kleppen stellen hangt er van je weggedrag af. Rustig warmrijden, niet teveel op vollast (altijd 160km/u, lange ritten met hoge snelheden en veel personen/bagage, hard optrekken). Rij je dus wat ruiger dan heb je best kans dat je elke 20.000km de klos bent en bij 60.000km de koek op is wat betreft het stellen. Echter zijn er ook mensen die pas elke 60.000 hoeven te laten stellen.

- Mazda vervangt onder garantie de kop wanneer deze uitgesteld is, mits je elke 12 maanden of 20.000km (wat als eerst komt) je beurten hebt laten uitvoeren bij de Mazda dealer, en wanneer het nodig is de kleppen hebt laten stellen. Vervolgens krijg je 150.000km/5 jaar garantie op de nieuwe cilinderkop. Deze hoeft in de regel minder gesteld te worden, maar het kan best na 40.000 of 60.000km dat dat nodig is. Echter zijn die kosten niet zo grandioos groot - dit is dus gewoon onderhoud.

- Je kan controleren of je auto elke beurt (en het kleppenstellen wanneer dat nodig is) heeft gehad bij de Mazda dealer. Mazda heeft een digitaal serviceboekje genaamd: Mazda DSR (Mazda Digitaal Service Register). De dealer kan op basis van je vinnummer of kenteken zo de hele historie inzien, of je auto nou in NL of in Spanje of Oostenrijk zn beurtjes heeft gehad - dat maakt niet uit. Is er een keer overgeslagen, dan vervalt je garantie op de cilinderkop echter direct!

- Wanneer je een Mazda 2 met net geen ton op de teller koopt en het is een BiFuel, dan is het dus belangrijk om te checken of de kop reeds vervangen is, en of er voldaan is aan alle eisen om dus 5 jaar / 150.000km garantie te krijgen. Doe je volgende beurtjes dus ook niet bij de Honda dealer, maar bij de Mazda dealer, anders vervalt deze garantie sowieso.

Wanneer je aan het bovenstaande voldoet, en gewoon netjes en rustig rijdt met de 2 BiFuel is het dus een enorm fijne, betrouwbare auto met lage gebruikerskosten. Op LPG rijd je nog steeds erg voordelig en de 2 BiFuel is 2e hands voor leuk geld verkrijgbaar. Veel succes en veilige kilometers!
 
The SLB zei:
- de Mazda 2 is in de basis niet heel geschikt voor LPG. Daarom geeft Mazda hier extra garantie op.

- Afhankelijk van je rijgedrag moeten je kleppen wel af en toe gesteld worden. Inclusief grote onderhoudsbeurt ben je dan € 600,- kwijt (mits: geen banden,remblokken,ruitenwissers)

- Kleppen stellen hangt er van je weggedrag af. Rustig warmrijden, niet teveel op vollast (altijd 160km/u, lange ritten met hoge snelheden en veel personen/bagage, hard optrekken). Rij je dus wat ruiger dan heb je best kans dat je elke 20.000km de klos bent en bij 60.000km de koek op is wat betreft het stellen. Echter zijn er ook mensen die pas elke 60.000 hoeven te laten stellen.

- Mazda vervangt onder garantie de kop wanneer deze uitgesteld is, mits je elke 12 maanden of 20.000km (wat als eerst komt) je beurten hebt laten uitvoeren bij de Mazda dealer, en wanneer het nodig is de kleppen hebt laten stellen. Vervolgens krijg je 150.000km/5 jaar garantie op de nieuwe cilinderkop. Deze hoeft in de regel minder gesteld te worden, maar het kan best na 40.000 of 60.000km dat dat nodig is. Echter zijn die kosten niet zo grandioos groot - dit is dus gewoon onderhoud.

- Je kan controleren of je auto elke beurt (en het kleppenstellen wanneer dat nodig is) heeft gehad bij de Mazda dealer. Mazda heeft een digitaal serviceboekje genaamd: Mazda DSR (Mazda Digitaal Service Register). De dealer kan op basis van je vinnummer of kenteken zo de hele historie inzien, of je auto nou in NL of in Spanje of Oostenrijk zn beurtjes heeft gehad - dat maakt niet uit. Is er een keer overgeslagen, dan vervalt je garantie op de cilinderkop echter direct!

- Wanneer je een Mazda 2 met net geen ton op de teller koopt en het is een BiFuel, dan is het dus belangrijk om te checken of de kop reeds vervangen is, en of er voldaan is aan alle eisen om dus 5 jaar / 150.000km garantie te krijgen. Doe je volgende beurtjes dus ook niet bij de Honda dealer, maar bij de Mazda dealer, anders vervalt deze garantie sowieso.

Wanneer je aan het bovenstaande voldoet, en gewoon netjes en rustig rijdt met de 2 BiFuel is het dus een enorm fijne, betrouwbare auto met lage gebruikerskosten. Op LPG rijd je nog steeds erg voordelig en de 2 BiFuel is 2e hands voor leuk geld verkrijgbaar. Veel succes en veilige kilometers!

Top, bedankt voor deze uitleg.
 
The SLB zei:
- de Mazda 2 is in de basis niet heel geschikt voor LPG. Daarom geeft Mazda hier extra garantie op.

- Afhankelijk van je rijgedrag moeten je kleppen wel af en toe gesteld worden. Inclusief grote onderhoudsbeurt ben je dan € 600,- kwijt (mits: geen banden,remblokken,ruitenwissers)

- Kleppen stellen hangt er van je weggedrag af. Rustig warmrijden, niet teveel op vollast (altijd 160km/u, lange ritten met hoge snelheden en veel personen/bagage, hard optrekken). Rij je dus wat ruiger dan heb je best kans dat je elke 20.000km de klos bent en bij 60.000km de koek op is wat betreft het stellen. Echter zijn er ook mensen die pas elke 60.000 hoeven te laten stellen.

- Mazda vervangt onder garantie de kop wanneer deze uitgesteld is, mits je elke 12 maanden of 20.000km (wat als eerst komt) je beurten hebt laten uitvoeren bij de Mazda dealer, en wanneer het nodig is de kleppen hebt laten stellen. Vervolgens krijg je 150.000km/5 jaar garantie op de nieuwe cilinderkop. Deze hoeft in de regel minder gesteld te worden, maar het kan best na 40.000 of 60.000km dat dat nodig is. Echter zijn die kosten niet zo grandioos groot - dit is dus gewoon onderhoud.

- Je kan controleren of je auto elke beurt (en het kleppenstellen wanneer dat nodig is) heeft gehad bij de Mazda dealer. Mazda heeft een digitaal serviceboekje genaamd: Mazda DSR (Mazda Digitaal Service Register). De dealer kan op basis van je vinnummer of kenteken zo de hele historie inzien, of je auto nou in NL of in Spanje of Oostenrijk zn beurtjes heeft gehad - dat maakt niet uit. Is er een keer overgeslagen, dan vervalt je garantie op de cilinderkop echter direct!

- Wanneer je een Mazda 2 met net geen ton op de teller koopt en het is een BiFuel, dan is het dus belangrijk om te checken of de kop reeds vervangen is, en of er voldaan is aan alle eisen om dus 5 jaar / 150.000km garantie te krijgen. Doe je volgende beurtjes dus ook niet bij de Honda dealer, maar bij de Mazda dealer, anders vervalt deze garantie sowieso.

Wanneer je aan het bovenstaande voldoet, en gewoon netjes en rustig rijdt met de 2 BiFuel is het dus een enorm fijne, betrouwbare auto met lage gebruikerskosten. Op LPG rijd je nog steeds erg voordelig en de 2 BiFuel is 2e hands voor leuk geld verkrijgbaar. Veel succes en veilige kilometers!

Dit is inderdaad een goede omschrijving en tip rondom deze auto. Zelf heb ik het probleem van het kleppen stellen echter op een geheel andere manier aangepakt:

Dit motorblok maakt inderdaad gebruik van stelplaatjes en helaas niet van zelfstellende hydraulische kleppen. Deze plaatjes bepalen de klepspeling en moeten om de zoveel tijd aangepast worden. Als de klepspeling te klein is geworden (kleiner dan 0,27mm) heb je DUNNERE plaatjes nodig. Mazda heeft echter alleen plaatjes in een HEEL kleine range. Immers, gewoon op benzine is er bijna geen klepslijtage en is die kleine range stelplaatjes prima.

Maar op LPG dus niet, dan heb je al snel dunnere plaatjes nodig dan Mazda verkoopt. Betekent dit dat er ook echt geen dunnere plaatjes in kunnen? Nee, dat kan namelijk wel en er zijn plaatjes te koop die nog een stapje dunner zijn. Dan kan je in elk geval nog een keer 20.000 km rijden of meer.

Wat ik overigens doe is de oude plaatjes er uit halen en dan een heel klein beetje dunner slijpen en weer terugplaatsen. Dat geeft exact hetzelfde resultaat. Nokkenassen loshalen laat ik door een vriendelijke garage doen, want dat is inderdaad nog het meeste gedoe. Toevallig heb ik vorige week de klepspeling weer gemeten en na precies 20.000km is de speling van 0.38mm naar 0.35mm gegaan (ja, ik had ze de vorige keer iets ruimer gesteld dan nodig)

De dunste officiele Mazda plaatjes hebben nog 0,85mm mogelijkheid om dunner te worden. Met 0,05mm slijtage per 20.000km kan je deze truc nog vaak doen. In theorie meer dan 300.000km maar afhankelijk van de rijstijl kan het inderdaad wat wisselen. Maar zelfs met 0,10mm slijtage per 20.000km kan je het nog 8 keer doen. Je krijgt dan 160.000 km extra verlenging nadat Mazda zegt dat er een nieuwe cilinderkop op moet.

Geleidelijk zullen de kleppen dan uiteindelijk 0,85mm dieper in de cilinderkop komen te zitten dan officieel met de dunste Mazda plaatjes. De vraag is alleen of dat echt een probleem is en zo ja wanneer? Volgens mij valt het allemaal erg mee. De dikte van het metaal van de klepzittingen waar de kleppen in zitten drukt zich uit in meerdere millimeters. Ze zullen er dus ook niet opeens doorheen vallen. Overigens gaat het niet echt om plaatjes, maar een soort omgekeerde emmertjes. Valve bucket of valve tappet is dan ook de Engelse naam.

Afijn, het is wat mij betreft een probleem dat vooral in het onderdelensysteem van Mazda bestaat. Mijn auto rijdt na 2x zelf aanpassen nog prima én met een gezonde klepspeling. Bij Mazda zou ik ruim 2000 euro kwijt zijn geweest voor een nieuwe cilinderkop. En nee, ik had geen garantie want 10.000km te laat voor de eerste beurt. Of dat terecht was is weer andere discussie ;)

Maargoed, ik wil alleen maar zeggen dat er soms out of the box oplossingen zijn :D
 
Terug
Bovenaan