Mazda 2 (2017) - tweedehands advies

BenOS f850596

Startmotor
Hello, first post here!

Twee daagjes terug een testrit gaan doen bij een garage die een Mazda 2 te koop heeft staan uit 2017. Alvorens ik een bedrag van dik 10000 eu wil neerleggen, zou ik graag toch eventjes jullie advies willen vragen en niet onnodig uitgaan van een heerlijk eerlijke verkoper.

Testritje ging in het algemeen goed. Auto heeft dik 135000 kilometers op de teller en had geen grote problemen. Het interieur was zeer netjes en daar heb ik buiten de zitstoelverwarming aan bestuurderskant die niet leek te werken eigenlijk niet veel op te zeggen. Great!

Echter merkte ik wel op dat er op de uitlaat onderaan de auto wat roest is komen opdagen. Hoewel ik besef dat het niet om een nieuwe auto gaat zou ik wel graag weten hoe erg dit nou wel is. Ook op de velgen en remmen vond ik een beetje roest terug (al remt de auto goed zoals het hoort).

Ook de lampen vooraan lijken niet top (zie foto). Als leek kan ik me moeilijk uitspreken over hoe makkelijk dit op te lossen zou zijn eventueel.

Verder merkte ik ook op de de poke wat rilde in 3de en 4de versnelling, maar niet erg hard of zo. Is dit een nay als het gaat om de aankoop van een tweedehands?

Fotos:
 
Laatst bewerkt:
Goed informeren /uitzoeken wie de vorige eigenaar was, heeft die bijvoorbeeld sporen van bestickering. Ex uitzendbureau auto of bezorgdienst oid
 
Alleen de lampen kan een probleem worden, maar dat zie je helaas steeds vaker met nieuwere auto's, het kunststof verweert door de zon.
Maar als je voor een Mazda 2 10 ton wil neer leggen zou ik toch even verder zoeken. 10K of te wel 10000 is logischer.
 
Remmen -> dat is geen roest maar remstof... Die auto is aan een goeie poetsbeurt toe. Een roestige remschijfrand is normaal, dat is blank staal en roest gewoon. Zolang het remvlak maar roestvrij is.

Uitlaat -> Een beetje vliegroest aan een uitlaatpijp die trouwens ook flink smerig is zou ik me niet druk om maken. De overige roest vind ik bij de leeftijd normaal.

Lampen -> moet gepolijst worden, maar zal waarschijnlijk de vorige APK nog voldoende lichtbeeld hebben gegeven.

Trillende pook: kan duiden op een motorsteun die aan vervanging toe is, maar voor zover ik terugvind is het een kabel-verbinding. Dat zou eigenlijk geen trillingen van de motor mogen doorgeven, De auto zelf zal wellicht wat trillen wat in de pook voelbaar is. Ik vind het niet heul spannend.

De stoelverwarming is waarschijnlijk het enige "euvel" waar je je druk om hoeft te maken. En dan nog is dat niet heul spannend. Alleen wordt het vaak niet gerepareerd omdat het vaak de verwarmingsmat is die stukgaat. Dat is nogal wat werk om te vervangen.
 
Dat moet inderdaad 10000 zijn, ff aangepast. Vorige eigenaar is ook altijd naar onderhoud geweest wanneer dat moest. Ik ga sowieso eens navragen ivm de lampen en stoelverwarming, thx!
 
Laatst bewerkt:
Na 3 Mazda’s : dat trillen in de pook hadden / hebben ze allen (en vooral dan nog mijn MX-5 met amper 30K km); let wel, alleen bij vrijloop, toefje gas en het trillen is weg. Al rijdend trillen zou ik er toch iet of wat uitleg over vragen.

En zeker als je bij een garage koopt: alles wat electrisch is hoort te werken naar behoren (stoelverwarmingen L/R. Check dat grondig, ruiten, spiegels, audiosysteem eens goed luid zetten, CV op alle deuren etc.
Controleer ook of de gordels achter allen soepel oprollen, zustermodel CX-3 had hier een redelijk duur probleem mee, ook die van mij, geen idee voor de 2 echter.
 
Op de wielen zit gewoon wat remstof, en de uitlaat is niet heel ernstig. De koplampen verkleuren wel erg snel, maar je ziet het vaker, tegenwoordig is het kunststof.

Voor de rest is de prijs markt conform, de Mazda 2 is een vrij dure occasion.
 
Op de wielen zit gewoon wat remstof, en de uitlaat is niet heel ernstig. De koplampen verkleuren wel erg snel, maar je ziet het vaker, tegenwoordig is het kunststof.

Voor de rest is de prijs markt conform, de Mazda 2 is een vrij dure occasion.
Ah goed om te horen! Ik dacht eerder ook aan een Clio of Punto gezien die wat goedkoper uitkomen, maar ik vond deze net iets leuker uitzien
 
Na 3 Mazda’s : dat trillen in de pook hadden / hebben ze allen (en vooral dan nog mijn MX-5 met amper 30K km); let wel, alleen bij vrijloop, toefje gas en het trillen is weg. Al rijdend trillen zou ik er toch iet of wat uitleg over vragen.

En zeker als je bij een garage koopt: alles wat electrisch is hoort te werken naar behoren (stoelverwarmingen L/R. Check dat grondig, ruiten, spiegels, audiosysteem eens goed luid zetten, CV op alle deuren etc.
Controleer ook of de gordels achter allen soepel oprollen, zustermodel CX-3 had hier een redelijk duur probleem mee, ook die van mij, geen idee voor de 2 echter.
Goed dat je dat zegt. Ik ga het nog eens nakijken. Thanks for the tip! Elektrisch werkte alles goed, buiten de verwarming op zitvlak aan de bestuurderskant dan. Rugsteun warmde wel op. Bij de passagier ging dat wel netjes.
 
Laatst bewerkt:
Heb je de foto's ook met een Mazda 2 gemaakt? :D
(ik vind vgy.me wel goed werken, klik voor groot)
VdvYda.jpg

Ik weet niet of het een goeie deal is maar ik vind het allemaal beetje treurig erbij staan. Ik kan me ook niet voorstellen dat dit een zeldzaam collectorsitem is dat je verzameling compleet maakt.

Alleen al het feit dat de verkoper er zo weinig moeit instopt (netjes poetsen, lampjes netjes maken).

Koplampen lijkt ook wat vocht.

Ik zou even verder kijken en eventueel voor zeer goede prijs deze dan overwegen.
 
Linkje naar de advertentie?
In welke regio kijk je rond?
Al verder gekeken naar vergelijkbare Mazda's 2 rond je budget? Evt met iets meer kilometers of net even iets ouder?
Waarom wil je precies dit exemplaar? Bepaalde extra opties? Scherpe prijs? In de buurt? Vertrouwde garage? Anders?
 
Wat Vorq zegt, ik vind 'em stevig aan de prijs ook met deze km-stand. Is het een GT-M, dat zijn de best uitgevoerde modellen?
Ik weet dat je BE/NL niet 1/1 kan vergelijken qua prijs, maar toch : in 2022 kocht ik een stuk grotere CX-3 2.0 GT-M met alles op en aan (leer, adaptieve CC, Bose, keyless, full Adaptive LED, stuurverwarming, 18" etc) met half de kilometers van waar jij naar kijkt voor 17.900€... Bij een Mazda specialist met 50+ jaar ervaring als garage, met 1 jaar volledige garantie. En de complete onderhoudshistoriek bolde uit de printer vanaf de Mazda server...
Let ook even op de banden, zowel merk en staat. Zegt iets over de vorige eigenaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vorq
Ik weet niet of het een goeie deal is maar ik vind het allemaal beetje treurig erbij staan. Ik kan me ook niet voorstellen dat dit een zeldzaam collectorsitem is dat je verzameling compleet maakt.

Alleen al het feit dat de verkoper er zo weinig moeit instopt (netjes poetsen, lampjes netjes maken).

Koplampen lijkt ook wat vocht.

Ik zou even verder kijken en eventueel voor zeer goede prijs deze dan overwegen.
Dit was ook mijn gedachte.

Je geeft aan dat de auto zijn onderhoud netjes heeft gehad, dat is natuurlijk positief.
Verder lijkt de auto er niet bij te staan alsof de eigenaar er erg zuinig op is.
De punten die je noemt zijn niet schokkend, maar mijn gevoel (op basis van de foto's) is dat je voor dat geld en de km-stand beter even verder zou kunnen kijken.
 
Ik heb er ondertussen ook eentje met lagere kilometers gevonden. Effe afwachten wanneer ik langs kan gaan. Ook de Punto, Skoda Fabia en Clio zou ik overwegen, al moet ik eerlijk zijn dat ik de Clio nog niet echt genoeg heb geresearched.
 
Laatst bewerkt:
De Clio IV vanaf 2013 is wel een goede leuke auto.
Zit volgens mij altijd cruise control op en is in sommige gevallen al voorzien van Carplay en Android auto.
Heb er zelf 1 gehad en vond die erg fijn. Goede stoelen en zat kwalitatief goed in elkaar.
In 2017 of 2018 kwam er een facelift waarbij er betere materialen zijn gebruikt in het interieur.

De 0.9TCE schijnt ook betrouwbaar te zijn
 
De Renault Clio 4 en laatste Nissan Micra zijn inderdaad ook erg leuke, goede en betrouwbare auto's.

Ik heb zelf een Renault Clio 5, die is natuurlijk wel wat duurder, maar is gewoon een topper in deze klasse. De auto kwam in 2019 op de markt.
 
Terug
Bovenaan