madmat1986
Wegverkenner
Een kort overzicht van mijn autohistorie:
Mijn Rover 416Si gaf bij 295.000 km's de geest: drukgroep naar z'n grootje. Jammer, want dat betekende €700 reparatiekosten. En dat vond ik 't niet meer waard. Voor slechts 16 cent per kilometer heb ik mij 6 jaar verplaatst in deze Brit, die mij 125.000 veilige kilometers heeft vervoerd. Maar goed, dat is geweest. Deze auto heb ik van juli 2008 tot mei 2014 in bezit gehad.
Van augustus 2014 tot november 2018 stond er een mooie lichtblauwe Twingo uit 2002 voor de deur. Had bij aankoop slechts iets meer dan 96.000 km gelopen, en was (blijkens alle bonnetjes die erbij zaten) altijd goed onderhouden. Mijn vader reed 40 jaar Renault (waarvan al 11 jaar een Laguna V6). Je kunt dus begrijpen dat ik wel een beetje Renault-gek ben. Deze Twingo was behoorlijk loaded: airbags, airco, elektrische ramen en spiegels & cv met bliep. Wat wil een mens nog meer? Nou, iets meer ruimte vanwege het uitdijende gezin. Op pagina 1 t/m 3 lees je over de avonturen met de Twingo.
Deze auto heeft me in het gebruik iets meer gekost, ongeveer 18 cent per kilometer (inclusief onderhoud, afschrijving, MRB, verzekering, alles).
Vanaf november 2018 stond er Scénic op de oprit. Een zilvergrijze, met ongeveer 145.000 km op de klok. Heerlijk mee gereden. Behalve een vastgelopen aircopomp (gaf veel stank en rook...) en een kapotte dynamo heeft hij nooit wat gehad. Vooruit, ooit een setje nieuwe achterveren omdat beide gebroken waren. Dat werd bij de APK ontdekt, want bij het rijden merkte je het niet. We hebben hem met 215.000 op de klok verkocht. Reden: we wilden eens een plug-in hybride proberen. En ja, het Scenicje werd wel oud. Rammeltjes, kraakjes.
Maar goed, die plug-in hybride dus. Dat werd een Lynk & Co 01 op month-to-month basis. Fijne auto. Rijdt als een tank. En die 70km elektrisch haal je wel! Resultaat na 4 maanden (vanaf 20 maart 2023) en 5200 km: een gemiddeld brandstofverbruik van 2,4 l/100km. Vind ik netjes. En de zonnestroom kwam gratis van ons eigen dak. Maar: ook ik ben één van die mensen die helemaal klaar is met de klantenservice van Lynk & Co. Want voor de zomervakantie heb ik een trekhaak nodig voor de sleurhut. En je raadt het al: "die trekhaak moet zeker nog geplukt worden" want nu wordt een leverdatum van "misschien oktober" genoemd. Schoon genoeg van!
Dus: een ervaring rijker en een illusie armer. De ervaring dat een PHEV in ons geval echt zuinig is, met een mix van regionaal verkeer met soms een lange (3 uur) rit naar familie. De illusie: een auto huren werkt dus voor geen meter als de klantenservice geen r**t om je geeft.
En nu... ja, nu is er een nieuwe auto in huize Madmat. Een C-Max van 2010 met 163k km op de klok. Een heuse Titanium, met PDC voor en achter, ingebouwde navigatie (wel verouderd) en voorruitverwarming als mooiste opties.
Mijn Rover 416Si gaf bij 295.000 km's de geest: drukgroep naar z'n grootje. Jammer, want dat betekende €700 reparatiekosten. En dat vond ik 't niet meer waard. Voor slechts 16 cent per kilometer heb ik mij 6 jaar verplaatst in deze Brit, die mij 125.000 veilige kilometers heeft vervoerd. Maar goed, dat is geweest. Deze auto heb ik van juli 2008 tot mei 2014 in bezit gehad.
Van augustus 2014 tot november 2018 stond er een mooie lichtblauwe Twingo uit 2002 voor de deur. Had bij aankoop slechts iets meer dan 96.000 km gelopen, en was (blijkens alle bonnetjes die erbij zaten) altijd goed onderhouden. Mijn vader reed 40 jaar Renault (waarvan al 11 jaar een Laguna V6). Je kunt dus begrijpen dat ik wel een beetje Renault-gek ben. Deze Twingo was behoorlijk loaded: airbags, airco, elektrische ramen en spiegels & cv met bliep. Wat wil een mens nog meer? Nou, iets meer ruimte vanwege het uitdijende gezin. Op pagina 1 t/m 3 lees je over de avonturen met de Twingo.
Deze auto heeft me in het gebruik iets meer gekost, ongeveer 18 cent per kilometer (inclusief onderhoud, afschrijving, MRB, verzekering, alles).
Vanaf november 2018 stond er Scénic op de oprit. Een zilvergrijze, met ongeveer 145.000 km op de klok. Heerlijk mee gereden. Behalve een vastgelopen aircopomp (gaf veel stank en rook...) en een kapotte dynamo heeft hij nooit wat gehad. Vooruit, ooit een setje nieuwe achterveren omdat beide gebroken waren. Dat werd bij de APK ontdekt, want bij het rijden merkte je het niet. We hebben hem met 215.000 op de klok verkocht. Reden: we wilden eens een plug-in hybride proberen. En ja, het Scenicje werd wel oud. Rammeltjes, kraakjes.
Maar goed, die plug-in hybride dus. Dat werd een Lynk & Co 01 op month-to-month basis. Fijne auto. Rijdt als een tank. En die 70km elektrisch haal je wel! Resultaat na 4 maanden (vanaf 20 maart 2023) en 5200 km: een gemiddeld brandstofverbruik van 2,4 l/100km. Vind ik netjes. En de zonnestroom kwam gratis van ons eigen dak. Maar: ook ik ben één van die mensen die helemaal klaar is met de klantenservice van Lynk & Co. Want voor de zomervakantie heb ik een trekhaak nodig voor de sleurhut. En je raadt het al: "die trekhaak moet zeker nog geplukt worden" want nu wordt een leverdatum van "misschien oktober" genoemd. Schoon genoeg van!
Dus: een ervaring rijker en een illusie armer. De ervaring dat een PHEV in ons geval echt zuinig is, met een mix van regionaal verkeer met soms een lange (3 uur) rit naar familie. De illusie: een auto huren werkt dus voor geen meter als de klantenservice geen r**t om je geeft.
En nu... ja, nu is er een nieuwe auto in huize Madmat. Een C-Max van 2010 met 163k km op de klok. Een heuse Titanium, met PDC voor en achter, ingebouwde navigatie (wel verouderd) en voorruitverwarming als mooiste opties.
Laatst bewerkt:
