Luxe occasion advies t/m €3.000,-

Robin 6154563

Startmotor
Ik ben een beginnend bestuurder, maar al wel 30 jaar oud. Heb veel te lang gewacht met een rijbewijs halen maar heb hem nu eindelijk! Nu ben ik opgegroeid met Mercedes, BMW en Audi en zou ook graag een dergelijke auto als eerste auto willen hebben. Ook de nieuwere Volvo's (lees modeljaar 2005+) vind ik erg mooi. Naast dat ik echt één van deze merken wil hebben, heb ik ook de volgende wensen:

- Moet benzine zijn
- handgeschakeld
- liefst een sedan of station wagon uitvoering
- budget van €3.000,- voor aanschaf
- maandelijks bestedingsruimte van +- €350 voor kosten omtrent brandstof, wegenbelasting, onderhoud etc.

Nu heb ik al rondgekeken op sites als gaspedaal.nl, autoscout24.nl en behoorlijk veel anderen, en kom daar vaak zeer net ogende modellen tegen in mijn omgeving, met bouwjaren tussen de 2000 en 2006. Een aantal die ik op het oog heb:

- BMW 3-Serie 318i Executive (sedan of touring, beiden goed) (vaak van rond 2002/3)
- BMW 3-Serie 325i Executive Touring (vaak van rond 2002/3)
- Volvo S40 1.8 Edition II ( vaak rond 2005/6)
- Volvo V50 (vaak van rond 2005/6)
- Mercedes C klasse Elegance of Avantgarde (vaak van rond 2001)

Ik ben van plan behoorlijk wat kilometers met de auto te gaan maken, want wil graag flinke autovakanties gaan doen in Europa. Ik weet dat diesels in verhouding vaak wat goedkoper zijn als je veel kilometers rijdt, maar gezien de wegenbelasting (en het feit dat ik hooguit 1 á 2 keer echt grote trips zou maken) leek mij een benzine toch verstandiger.

Mijn vraag is dus; zijn bovenstaande modellen en uitvoering überhaupt wel interessant voor mij gezien mijn doeleinden, of zijn er modellen die echte missers zijn (met bekende problemen en hoge onderhoudskosten)? Ik hoor graag jullie advies, enorm bedankt alvast!

Veel kilometers, klein budget qua aanschaf en maandelijkse kosten; geen leuk advies maar ga op zoek naar een Japanner.

BMW 4 cilinders uit die tijd laten staan, veel problemen met olieverbruik, ketting en Vanos systeem. Uitzondering hierop is de 316i met de 1.9 M43 motor, die is dan weer oerbetrouwbaar.

De C-klasse is in 2004 gefacelift, deze is veel beter dan de generatie ervoor, vooral op het vlak van roest.

Bij de 3-serie van die periode (E46) maakt het qua verbruik niet gek veel uit of je voor een 20i, 23i, 25i, 28i of 30i gaat, bij langere ritten moet 1 op 12 haalbaar zijn, in de stad kun je rekenen op 1 of 9 of slechter bij veel korte ritten.
Let er op dat de 3-serie vanaf 2005 (E90) 320i géén 6 cilinder meer is.

Ik zie geen Audi op je lijst? De 1.8 20V turbo is een goed blok, alles nieuwer dan dat zou ik persoonlijk vermijden.

Joris 6091088 zei:
Veel kilometers, klein budget qua aanschaf en maandelijkse kosten; geen leuk advies maar ga op zoek naar een Japanner.

Bedankt Joris, hoor dit ook al vaker hier en daar! Maar voor mijn eigen rijplezier zou ik alleen voor de wat stoerder en luxer ogende nieuwe Mazda's gaan... en die vind je uiteraard nog niet voor mijn budget! Ik zal het wel blijven overwegen

Zadelsnuiver zei:
BMW 4 cilinders uit die tijd laten staan, veel problemen met olieverbruik, ketting en Vanos systeem. Uitzondering hierop is de 316i met de 1.9 M43 motor, die is dan weer oerbetrouwbaar.

De C-klasse is in 2004 gefacelift, deze is veel beter dan de generatie ervoor, vooral op het vlak van roest.

Bij de 3-serie van die periode (E46) maakt het qua verbruik niet gek veel uit of je voor een 20i, 23i, 25i, 28i of 30i gaat, bij langere ritten moet 1 op 12 haalbaar zijn, in de stad kun je rekenen op 1 of 9 of slechter bij veel korte ritten.
Let er op dat de 3-serie vanaf 2005 (E90) 320i géén 6 cilinder meer is.

Ik zie geen Audi op je lijst? De 1.8 20V turbo is een goed blok, alles nieuwer dan dat zou ik persoonlijk vermijden.

Bedankt Zadelsnuiver! Geeft me wat goede ideeën wat betreft waar ik op moet letten en wat ik moet vermijden! Ik had geen Audi op de lijst omdat ik er momenteel geen binnen mijn budget kon vinden in mijn omgeving (regio Groningen), behalve enkele vrij oude van <2000. Kunnen ook goede auto's zijn natuurlijk nog steeds, maar vind de Audi's van na 2006 pas echt mooi.

Aangezien een Volvo S40 ook op je lijst staat, is een S60 niet wat? Dan heb je de geweldige 5 cylinder :) En ik kon een vergelijkbare S60 ook 1:12 rijden.

EVV zei:
Aangezien een Volvo S40 ook op je lijst staat, is een S60 niet wat? Dan heb je de geweldige 5 cylinder :) En ik kon een vergelijkbare S60 ook 1:12 rijden.

Goede idd!!

EVV zei:

Hoi EVV, zeker is dat een goeie! Had er eentje op het oog bij mij in de buurt, maar die was helaas net verkocht voordat ik mijn rijbewijs had. Maar als dit een over het algemeen goede optie is (uiteraard moet ik gaan letten op de staat van de auto e.d.) ben ik best bereid er wat verder voor te reizen. Met een beetje geluk rijd ik ermee terug natuurlijk ;-)

Audi A4
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/138209058/Android?s=232-50-13-0-2-12

MB C klasse
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/138565376/Android?s=232-50-13-0-2-2

Audi A4
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/138047656/Android?s=232-50-13-13-1-18

Nissan Maxima 3.0
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/138731338/Android?s=232-50-13-13-1-30

VW Passat 2.0
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/138691090/Android?s=232-50-13-13-1-39

Rover 75
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/130045608/Android?s=232-50-13-0-2-38

Volvo S40
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/136793010/Android?s=232-50-13-0-4-4

Bedankt haarr! Hier staan een paar zeer mooie auto's bij die ook nog een beetje in de buurt zijn voor me. Sommige had ik al gezien, maar ik ben verrast door bijvoorbeeld die Nissan. Allemaal ook technisch goede auto's op zich?

Robin 6154563 zei:
Bedankt haarr! Hier staan een paar zeer mooie auto's bij die ook nog een beetje in de buurt zijn voor me. Sommige had ik al gezien, maar ik ben verrast door bijvoorbeeld die Nissan. Allemaal ook technisch goede auto's op zich?

Zo'n Nissan is topkwaliteit. Nissan had toen nog niets met Renault te maken.

Het budget is laag.

Veel luxe voor weinig geld vind je bij niet veel gezochte modellen.
Zoals de Hyundai Sonata, Kia Magentis, Chevrolet Captiva, Citroen C5, en Renault Laguna 2, let op neem de Phase 2 vanaf 2005.

Robin 6154563 zei:
Joris 6091088 zei:

Bedankt Joris, hoor dit ook al vaker hier en daar! Maar voor mijn eigen rijplezier zou ik alleen voor de wat stoerder en luxer ogende nieuwe Mazda's gaan... en die vind je uiteraard nog niet voor mijn budget! Ik zal het wel blijven overwegen

Maar die kampen nog wel eens met roest

lancer

0-c1e6aba0-f869-4a01-b3f3-969e154c5048.jpg

bls

60932583

seat exeo

let op gebruikerssporen

2.jpg

jaguar x-type

mg zt

4.jpg

Toyota Camry, wat ouder maar onverwoestbaar:
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/137904914/Android?s=10-10-2-2-1-2

Haarr heeft waanzinnige suggesties gegeven. Met name die C-klasse en Maxima met 6 cilinders, heel goed gevonden.

Je kunt eventueel ouder overwegen en een BMW 5 serie e39 zoeken. Ik heb ooit de diesel gehad. Het zijn mooie wagens die heerlijk rijden. Of een E-klasse w124, Citroën XM, Audi A6.

In Duitsland zul je vast nog mooie originele vinden in zeer goede staat van een rentner.

Succes met zoeken. Je zoekt in een mooie klasse.

Bedankt Auto Encyclopedie en BMW 530dm, ook een paar mooie suggesties! Die MG ziet er ook goed uit zeg.

Ik ben ook behoorlijk verliefd geworden op zowel die C klasse en Nissan Maxima van haarr. En ook de Camry is zeer interessant! Ik heb wat goede inspiratie kunnen opdoen en denk dat ik volgende week eens even een rondje dealers ga doen, waarbij ik jullie suggesties ga meenemen! Wellicht dat het één van de gelinkte auto's wordt, want ik wil graag snel beginnen met "echt" rijden en kan behoorlijk trots zijn met één van jullie suggesties!

Volgens mij is dat type C-klasse niet het beste wat MB gebouwd heeft , daarin tegen kan er aan zo’n Nissan weinig stuk geloof ik.

Je kan ook zoeken naar een Opel Signum , of een van de laatste generaties omega’s

Zoals ik eerder al schreef durft zo'n vroege C-klasse best te roesten, maar het exemplaar van Haarr ziet er gewoon nog heel goed uit. Even de koplampen mooi oppoetsen dan staat er gewoon weer een hele nette Benz in een sjieke kleur (y)
Ik zie wel een soort witte streep op de band rechtsachter, hoop dat het geen canvas is.

Nu heb ik hier een behoorlijk mooie BMW gezien, die bijna bij mij om de hoek te koop staat. Prijs lijkt haast te goed om waar te zijn... zou ik jullie expertise hier nog even op los kunnen laten? Is er al gelijk een addertje onder het gras te zien, of is dit gewoon een hele mooie auto voor een scherpe prijs?

https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/bmw-520-520i-executive-apk-tot-03-11-2021-navigatie-cl-benzine/e63e6ebc-3588-43d1-a658-d366cfc56cdf/?from=zoeken&index=6&city=9684%20Finsterwolde%7C%7C53.214037%7C%7C7.16430168&priceto=3000&radius=40&sort=price&desc=0

Bedankt nogmaals!

De auto ziet er op het eerste gezicht goed uit. Bij het RDW zie ik dat de auto maar liefst 10 particuliere eigenaren heeft gehad. Vaak koop je dan de ellende van een ander, vooral als in de laatste jaren de eigenaren de auto relatief kort hebben gehad.

Dit Model 5 serie was toen een goede auto, maar is inmiddels flink op leeftijd. Een BMW heeft een heel goed maar complex onderstel, als de auto ouder wordt kost dit relatief veel om in goede conditie te houden. Ze zeggen wel niets is zo duur als een goedkope BMW, een uitgebreide aankoopkeuring is bij dit soort auto's vaak geen overbodige luxe.
Spreek ook altijd van te voren af wie de reparaties betaald.

Op een auto van 950 euro laat je geen aankoop keuring doen imo, dat is gokken , en een 23 jaar oude bmw met 3 ton op de teller kan altijd tegenvallen.

Als je budget 3k is , kan je toch wel iets beters verzinnen dan die 5 serie ?

Als je er echt voor wil gaan moet je ook het risiko accepteren, het lijkt me best een dure auto in onderhoud. Zo'n auto zou ik met automaat nemen, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Bedankt ak2, NVE87 en speedtouch, goed advies waarbij de tendens lijkt te zijn: mooie auto, maar duur in het onderhoud en een risico gevalletje. Ik heb inderdaad behoorlijk wat meer budget tot mijn beschikking, maar zag deze toevallig in één van mijn zoektochten en, aangezien de dealer vlakbij zit, dacht dat het misschien een perfecte match zou zijn!

Wellicht dat ik er een proefritje mee ga doen (als dat kan gezien de huidige lockdown situatie), maar denk dat ik uiteindelijk toch voor één van de eerder genoemde opties zal gaan. Ik dank jullie allemaal weer voor jullie expertise!

Ik zou het gewoon doen, voor €950 kun je tóch nooit een bult vallen? Het zitvlak op de bestuurdersstoel is nog onbeschadigd zo lijkt het, dit is echt een unicum en doet mij denken dat er heel goed voor deze auto gezorgd is. Ik zou absoluut een proefrit aanvragen, als dit ding gewoon rijdt, remt en schakelt zonder gekke bijgeluiden koop je voor dit geld geen betere auto lijkt me, zeker niet met nog een vol jaar APK.

Hoeveel ben je van plan met de auto te gaan rijden? Met 350€ per maand kun je denk ik ongeveer 0 km rijden in de meeste van die oude bakken.

Onderhoud: 150-200€ per maand (waarschijnlijk moet er gelijk aan het begin eerst nog €2000+ tegenaan om achterstallig onderhoud weg te werken en de auto enigszins betrouwbaar te maken), zéker bij merken als BMW/Mercedes/Volvo
Verzekering: 50-90€ per maand oid? Afhankelijk van je regio en de auto
MRB: 60-90€ per maand afhankelijk van gewicht

Bedankt wederom Zadelsnuiver; goede tip, die proefrit gaat er sowieso komen en vond zelf inderdaad ook dat hij er erg netjes nog uitziet.

Beros, fijn dat je even een overzicht geeft van mogelijke kosten, denk dat ik wel wat meer bestedingsruimte dan €350,- kan vrijmaken als het voor een auto is waar ik echt heel blij van wordt, maar ik neem je advies mee!

Die Nissan Maxima blijft een goede optie lijkt het, zal een stuk goedkoper zijn in onderhoud en is ook gewoon een uniek, mooi model.

Een auto voor 1000 euro is een gokje. Dik 3 ton is niet niks, niet alleen de motor maar ook de rest heeft 3 ton gereden.
Ik zou liever de Maxima voor 2300 euro nemen. Die heeft 180000 km achter de kiezen en zou theoretisch zeker ook naar 3 ton kunnen.

Weet je wat het is.. allicht rij je lekkerder in een auto die 100% goed en bij is maar je bent natuurlijk niet verplicht om een 23 jaar oude auto van 900 pop als een nieuwe te onderhouden, dat zou misschien een beetje scheef in verhouding zijn. Gewoon eens per jaar een kleine beurt en als er iets stuk is laat je het maken, dan kom je zelfs met deze BMW vast nog een heel end. Hou je het zo 3 jaartjes vol dan rij je voor 300 per jaar aan afschrijving in een mooie BMW, een lachertje natuurlijk (y)

Ach ja, een proefrit kan altijd. Als je pech hebt kun je er 3maand mee verder met geluk een paar jaar.

Ik heb een paar jaar geleden zo'n BMW gehad, zelfde motor en bouwjaar. Een fijne ! Ik zou zeggen ga er lekker een half uurtje mee proefrijden. Vind je hem goed rijden, en hoor of voel je geen gekke dingen of bijgeluiden, dan spreek je nog een keer af. Ga ermee naar een garage van je eigen keuze (even vooraf de tijden op elkaar afstemmen) en laat ze er even mee rijden en hem op de brug bekijken. Kost je een uurtje werkplaatstarief, maar daarmee vermijd je de grootste valkuilen. Wellicht zal je wat ondersteldingetjes moeten laten vervangen, daar zijn ze wel gevoelig voor maar zo heel spannend is dat nou ook weer niet.
Je kunt profiteren van de angst die veel mensen hebben voor zo'n auto met een forse kilometerstand. Die is daardoor minder courant maar niet minder fijn.

Robin 6154563 zei:
Nu heb ik hier een behoorlijk mooie BMW gezien, die bijna bij mij om de hoek te koop staat. Prijs lijkt haast te goed om waar te zijn... zou ik jullie expertise hier nog even op los kunnen laten? Is er al gelijk een addertje onder het gras te zien, of is dit gewoon een hele mooie auto voor een scherpe prijs?

https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/bmw-520-520i-executive-apk-tot-03-11-2021-navigatie-cl-benzine/e63e6ebc-3588-43d1-a658-d366cfc56cdf/?from=zoeken&index=6&city=9684%20Finsterwolde%7C%7C53.214037%7C%7C7.16430168&priceto=3000&radius=40&sort=price&desc=0

Bedankt nogmaals!

Ziet er goed uit nog, zeker voor dat geld. Jammer dat het geen automaat is, maar dat komt omdat ik dat heerlijk rijden vind, zeker bij dit soort wagens.
2 dingen vallen op, het stuur (rand laat los, maar is met een hoes eenvoudig te verbloemen) en in het display staan 2 pijlen. Dit houdt in dat er een melding cq waarschuwing is. Kan iets kleins, zoals ruitensproeier vloeistof bijvullen tot wat kostbaarder. Vraag even naar de melding. Vraag tevens hoeveel groene blokjes hij weergeeft bij het op contact zetten. Indien onderhouden bij een bedrijf zak deze de serviceinterval resetten. Alle groene blokjes (ik meen 5, daarna 1 oranje) is net service gehad.
Blijven waanzinnige wagens!

Ik denk dat je ambitie om een stoere auto te rijden en je budget echt niet met elkaar overeenkomen. Ik kan me niet voorstellen dat je de auto's die jij noemt voor minder dan € 450 - € 500 per maand gaan kosten als je ook nog flink wat kilometers gaat rijden en ze veilig op de weg wilt houden. Mijn advies is, zet het uit je hoofd. Koop nu een kleinere auto binnen je budget en hou € 1000 achter de hand voor onvoorziene uitgaven. Je kunt mazzel hebben, maar uit ervaring weet ik dat je met auto's in dit budget echt wel tegen wat zaken aan kan lopen die opgelost moeten worden.
De andere optie is je budget oprekken en bezuinigen op andere dingen. Het is geen leuke boodschap maar wel realistisch.

Bedankt weer kalman, BMW 530d M, 300EW124, Zadelsnuiver en haarr!

Dit weekend een rondje dealers gedaan en hoewel de Nissan helaas al verkocht was, en de Mercedes niet te bezichtigen, heb ik in ieder geval een hoop andere auto's van zowel de eerder gedeelde lijsten en mijn eigen lijstje kunnen testen. Veel ervaring opgedaan en ook een beetje idee kunnen krijgen van wat ik nu echt wil van een auto.

Uiteindelijk ook met die 520i een uitgebreide proefrit gedaan en alles heel goed nagekeken, op een paar kleine plekjes na zag hij er gewoon echt heel netjes uit, goed onderhouden en dat was ook te merken tijdens de proefrit. Na nog een paar teleurstellende testritjes met andere auto's ben ik dus toch voor die 520i gegaan! Lekker zachte prijs en hij reed gewoon als een droom; het was de enige auto waar ik een "klik" mee had. Heb goed kunnen onderhandelen om een paar kleinere mankementjes te laten fixen voor ik hem overneem, en ik ga gewoon kijken hoe ver ik ermee kom. Ik wil ook graat zelf een beetje handig worden met het onderhouden van een auto, dus dat kan ik ook goed oefenen met deze knappe oldtimer. Dankzij jullie advies heb ik enkele valkuilen kunnen controleren, dus denk dat ik hier gewoon een goede koop mee heb gedaan!

Mochten jullie nog tips hebben qua onderhoud, hoor ik het graag, maar nu ga ik eerst met smart wachten totdat hij klaar is om mee te nemen.

Hey tof man! Fijn dat je ook nog even hebt laten weten wat het uiteindelijk geworden is; dat is bij 90% van deze topics helaas niet het geval (y)

Ik persoonlijk zou het heel tof vinden als je ook een mijn auto topic aan zou maken, je kunt dan makkelijk je foto's, updates, ervaringen en vragen met ons delen. Er zit aardig wat BMW kennis op dit forum dus voor jou ook een goede manier om informatie te vergaren. Ook leuk voor andere leden om een beetje mee te kunnen kijken naar hoe het is om met een oudere BMW met veel ervaring te leven en of het écht allemaal zo'n drama is want sommigen hier vinden zo'n auto véél te spannend om zelf te kopen :D

Veel plezier ermee alvast (y)

Top. Je bent in ieder geval niet over één nacht ijs gegaan en laten we wel wezen, voor dit aankoopbedrag kun je je niet echt een buil vallen. Je hebt in ieder geval de auto gekocht waar je enthousiast over bent. Heel veel plezier met je auto en wie weet ben je een mazzelaar en rij je er nog een flinke tijd in rond zonder gedoe.

Bedankt allemaal, ga hem morgenavond ophalen nadat ze de paar kleine mankementjes hebben gefixt. Kan niet wachten om er zelf flink mee te gaan rijden; heb al enkele familiebezoekjes/tripjes met kerst gepland.

De melding bleek te gaan over de airbags; kwam erop neer dat de airbags zeker nog functioneren, maar de sensor waardoor de melding vertoonde waarschijnlijk defect was. Dat is één van de dingen die ze gaan fixen.

Ik zal sowieso mijn profiel bijwerken en vaker posten, ben zelf ook erg benieuwd hoe de ervaring met de auto zal zijn, over de maanden/jaren heen.

Terug
Bovenaan