'Luie' motor?

A

Anoniem

Guest
Mijn polo 1.4 accelereerde vanaf mijn aankoop best goed, sneller dan ik gewend was van het rijden in vorige (oudere) auto's. Ook is er gemakkelijk 140km/h mee te rijden. Echter sinds een week heb ik het gevoel dat ie meer moeite moet doen om te acceleren, hij maakt meer toeren maar ik moet nu veel vaker heel het gaspedaal intrappen en zelfs dan gaat ie niet sneller acceleren zoals eerst. Vriend van mij maakte een ritje er in en zei dat ik een luie motor had. Ik tank verschillende brandstoffen (de ene tankbeurt budget euro95 en de andere keer premium brandstoffen). Valt een luie motor nog te optimaliseren? Vriend van mij vertelde me dat eenmaal na 110k kilometer de motor gewoon luier wordt en trager wordt, klopt dat? Vind het wel erg toevallig dat ie dan precies na 900km te hebben gereden na aankoop ie ineens lui is.

Wat is een luie motor? Mijn blok levert nog 59 pk en 97 Nm na 188.000 km, het frappante daaraan is dat er standaard 58 pk en 93 Nm in horen te zitten.

Ik zou hem eens warm rijden naar Duitsland of ander heuvelachtig gebied en daar lekker blazen op de autobaan of toeren rijden in de bergen. Grote kans dat ie daarna weer een heel stuk soepeler is.
Ophoping van vervuiling kan veel doen.

Ik geloof niet zo in 'luie motoren'. Kijk maar eens een paar rollenbankfilmpjes van Autoweek, zelden meer dan 10% afwijking.

Door oude zuigerveren, bougies, filters, kleppen en toestanden zou je een paar pk kunnen verliezen, niet iets dat merkbaar is. (En al helemaal niet te voorkomen met andere benzine of verder doortrekken).

Het zal meer tussen je oren zitten. Iedere eigenaar van een echt snelle auto (250pk of meer) zal beamen dat het na een paar maanden allemaal niet zo indrukwekkend meer is. Vaak is het dan een ritje met extra gewicht of tegenwind waar het extra opvalt.

Tenzij je nu kan melden dat die vriend een autoriteit is op het gebied van Polo's met 1.4 motor, zou ik zijn verhaal negeren.

kvdh98 zei:
- meer moeite moet doen om te accelereren
- hij maakt meer toeren
- ik moet nu veel vaker heel het gaspedaal intrappen
- zelfs dan gaat ie niet sneller accelereren zoals eerst.

Klinkt vooral als een versleten koppeling. En dan heeft het niets te maken met de luie aard van de motor.

Luie motor ontstaat doordat de auto veel voor korte stukken wordt gebruikt en daarbij nooit wordt warmgereden. Daarbij helpt een rustige rijstijl (nieuwe rijden valt daar ook onder) ook niet echt mee.

Of je motor "lui" is zou je moeten baseren op je rijstijl.

Overigens is het meer "lui" omdat er veel vervuiling in het blok optreed als je hem nooit warmrijdt, hierdoor wordt de interne weerstand hoger en zal deze idd moeizamer optrekken.

Met een keer per maand flink doorrijden op de snelweg is dit fenomeen trouwens wel redelijk goed weg te krijgen.

Goed onderhoud (of het gebrek daar aan) maakt ook veel uit voor de conditie van je motor.

Ik weet niet hoeveel km er op de auto staat. maar als deze weinig km heeft gelopen is het kans dat de koppeling snel versleten is.
(heb auto's gezien met 16k en een versleten koppeling)
Maar een versleten koppeling of een probleem met de zelfstellende koppelingskabel (wat bij deze auto's een kwaaltje is) kan voor het idee van een luie motor zorgen.

Mijn 1.4 is wel nog in orde met 230k op de teller. Haalt ook nog netjes z'n fabrieksopgaves qua verbruik.
En traag? 140 haalt ie wel. Mits je goed optrekt kan dat ook nog vrij rap gaan. Top zit hoger dan fabrieksopgave, zolang je op een vlak stuk weg zit en veel geduld hebt.
Dat blok is niet 100% in orde. Maar zeker niet lui of ver versleten.

Ben het eens met CirKel en zou ook de koppeling als eerste verdachte aanmerken.

Een eenvoudige zelf uit te voeren test : neem een rustige weg en ga 70 a 80 km/u rijden in de 4e versnelling ; laat de snelheid teruglopen ( gas loslaten) tot ongeveer 40 km/ uur en trap dan het gaspedaal ( zonder terug te schakelen, dus in 4 ) diep in om te accelereren.
Als de motor wel in de toeren klimt zonder daadwerkelijke duidelijke of een trage versnelling, is de koppeling aan vervanging toe.

n.b. even proberen welke ondersnelheid bij de Polo past, want als het blok gaat schudden, moet de ondersnelheid iets hoger zijn ( dat liever dan een lagere versnelling kiezen, want het gaat er om de koppeling te belasten en de slip zichtbaar te maken )

Als de auto meer toeren gaat maken bij dezelfde snelheid zoals de vraagsteller meldt kan het alleen maar aan een slippende koppeling liggen.
Ook een "luie" motor blijft bij dezelfde snelheid dezelfde toeren maken.

Terug
Bovenaan