Luchtkwaliteit Sensor Renault Megane Estate BJ 2018

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Sinds enkele maanden ben ik in het bezit van een Renault Megane Estate Diesel. Ik heb de Bose uitvoering met een aantal extra opties gekozen.

Nu heb ik een vraag over het volgende: ik zie bij de instellingen van bijv airco en snelheid blower ook een teken A staan. Na verder kijken kwam ik tegen dat dit de Luchtkwaliteit Sensor is. Ook kan ik een schema in de boordcomputer bekijken waar allemaal blokjes instaan met bijv: -27 -12 -8 -11

Wat doet een luchtkwaliteit sensor precies? En wat houden die blokjes in met getallen.

Groeten
Erik

Als dat hetzelfde werkt als ze al hadden bedacht bij mijn youngtimer v70(!), is het een sensor die de verontreiniging van de lucht meet (duh) en evt automatisch de recirculatie aan zet. blokjes met getallen, geen idee, zit er geen boekje bij?

Heb hem ook in mijn GT en de exacte werking, laat staan het nut, heb ik ook nog niet ontdekt. Hij werkt alleen als je de (A) aan hebt staan. Maar wat je er verder mee moet? Op de terugreis van vakantie in de Karawankentunnel (die is langgenoeg om wat te testen) uitgeprobeerd, maar ik zag weinig verandering. ;)

Even via Google een plaatje gezocht, dit bedoel je toch? *Rlink staat hier op 'negative'-weergave, dus lijkt wat raar met dat witte eromheen.
listing_main_Renault_Megane_2018_Review__18_.JPG

Instructieboekje vind je hier: https://nl.e-guide.renault.com/sites/default/files/pdfs/nld/BFB/Megane-1163-6_NLD.pdf

Op pagina 219 wat toelichting:

Kwaliteit van de buitenlucht
De luchtkwaliteit wordt aangeduid via een
grafiek op het multimediascherm.
Drie kleuren geven het niveau van de
luchtkwaliteit aan (van de zuiverste tot de
meest verontreinigde lucht):
1 blauw
2 lichtgrijs
3 grijs

Functie luchtzuiveringscyclus
Hiermee kunt u onaangename geuren in het
interieur verminderen.
“Desodoriseringscyclus”
– ON: helpt om onaangename geuren in
het interieur sneller te verminderen;
– OFF: uitschakelen van de functie.
Opmerking: de functie wordt na enige tijd
automatisch uitgeschakeld. Ze stopt automatisch
na enkele minuten.

Edit:
Verwijst naar Rlink2-instructieboekje, die download je hier: https://nl.e-guide.renault.com/sites/default/files/pdfs/nld/R-LINK2/R-Link2-NX1062-8_NLD.pdf

Vervolgens vind je op pagina 130 (6.20) meer toelichting

De blokjes lijken mij het percentage vieze lucht tov schoon. Vanaf -21% gaat hey systeem in werking lijkt me. Ik lees dit topic eigenlijk net te laat (of te vroeg). Heb een uitgebreide proefrit in een Renault gemaakt, over 4 weken is de auto er. Dan ga ik zelf eens kijken hoe dit werkt.

Deze functie wekrt zeker tegen liefhebbers van bruine bonen:
Functie luchtzuiveringscyclus
Hiermee kunt u onaangename geuren in het interieur verminderen. “Desodoriseringscyclus”

Adinsx ja dat bedoel ik. Zelfde scherm weergave. Dus als ik het goed begrijp meet die de lucht kwaliteit, en waar nodig gaat die over op intern circuleren?

Dus als je een tunnel ingaat, dan zal die overschakelen van buitenaf lucht naar binnen brengen, nu lucht van binnen circuleren.

Verder heb nog even een vraag over de Megane. Je kan zelf een profiel kiezen. Comfort, sport, ECO. Dan veranderen de kleurtjes op je display en in de deuren.

Naast de kleurtjes, kan je ook andere zaken wijzigen. Als voorbeeld: Comform toerenteller en snelheidsmeter gebruiken bij Sport stand?

Want ik zie alleen maar de optie dat ik de kleur kan wijzigen van rood naar blauw bijvoorbeeld

Op de terugweg zo straks van kantoor naar huis nog even die luchtkwaliteitssensor aangezet door (A) aan te zetten in Rlink2. Ik blijf erbij, ik snap het nut niet. Als ik de handleiding lees meet hij de luchtkwaliteit en regelt de bijmenging van buitenlucht daarbij. In theorie zou je in een (lange) tunnel dus iets moeten zien/horen/ruiken gebeuren, maar mijn tip: schenk er niet teveel aandacht aan.

Wat betreft die profielen, je hebt er vijf denk ik? (ik vier, geen Eco). Die zijn vooraf ingesteld inderdaad, maar als je op de Multisenseknop druk (middentunnel, met die blaadjes) kom je in het menu. Als je dan rechtsonder op de 'extra opties' knop drukt, dan kun je elk profiel verder samenstellen. Dus welke kleur je wil, welke weergave van het display, en hoe de aandrijflijn, bak (in geval van EDC), stuurbekrachtiging, etc. moet reageren.

Ik rij meestal in Neutral of Sport, en heb Perso achter de hand als tussenweg. Zoek even op youtube naar uitlegvideo's van Renault zelf. Dan wordt het je wel duidelijk.

Edit: vooruit, ik heb alvast een linkje voor je naar relevante video's: https://www.youtube.com/results?search_query=megane+multisense

Ook op renault.nl vind je trouwens handige tips hoor, zie de e-guide:
https://nl.e-guide.renault.com/nld/Nieuwe-Megane

Dus, ontdek, leer en geniet van je Mégane.

Tijd voor de zelfrijdende auto. Dan heb je in elk geval tijd over om je onderweg met dergelijke onzin bezig te kunnen houden... :T

Ik zal straks even kijken! Weet wel dat je de kleuren kan wijzigen, maar niet bijvoorbeeld Sport stand de Comfort display qua toerental en snelheidsmeter.

GTLine heb je geen ECO stand :)

Hoe bevalt de GTLine? Ik heb deze uitvoering niet gekozen ivm de stoelen, vind de stoelen in de Bose uitvoering mooi, wel heb ik extra opties als: Vision Led verlichting, stoelverwarming en alert in spiegels dode hoek.

Volgens mij moet dat wel kunnen Erik. In Perso kun je sowieso alles naar wens instellen, maar volgens mij ook in Sport-stand een andere displayweergave. Standaard staat die op die F1-weergave (waardeloos), ik gebruik volgens mij weergave 3 daar. Snelheid in het midden, toerenteller er omheen.

GTline heeft wel een Eco meen ik?, maar mijn GT (geen GTline) niet. Wel dezelfde stoelen dus (ik vind ze héérlijk zitten), alleen dan inclusief het hele pretpakket met 205 pk en 4Control vierwielsturing, sportonderstel, etc. etc.
Oh, en volgehangen met opties. Van stoelverwarming tot glazenschuifdak, elektrische handrem tot head-up-display, Bose tot achteruitrijcamera. Eigenlijk op leer of alcantara (beide vind ik te heet in de zomer) na compleet. En dan nog een setje extra wielen, afneembare trekhaak, etc. Totaalplaatje van 41k consumentprijs.

Led is standaard overigens op de GT net als best wel wat andere dingen zoals het grote Rlink. Maar zo heeft een Bose natuurlijk het Bose-systeem standaard en de elektrische handrem (een must, de handmatige ziet er niet uit in de middentunnel ;) )

Plaatje bij het praatje:
28335705309_864b912a52_c.jpg

Vandaag overigens een half jaar op pad en de eerste 16.000 km staan op de teller met een gemiddeld verbruik van ~ 1:10.

Mooie auto Adinsx!

Gisteren weer terug gekomen van mijn vakantie. We zijn in Kroatië (zoals elk jaar) geweest. Dit keer voor het eerst met de Megane.

Mijn Megane heb ik op 12 mei 2018 opgehaald. Er staat nu een kleine 22.000 km op de teller, rij behoorlijk veel voor mijn werk.

Tijdens de vakantie direct maar even enkele zaken kunnen testen. Ik ben door de Karavanka tunnel (8 km lang) geweest in Oostenrijk. De luchtkwaliteit sensor aangezet en na ongeveer 1 km sprong die over naar binnen circuleren. De functie heeft dus, wanneer de lucht te vuil is, dat die dan overgaan naar circulatie binnen ipv lucht van buiten halen.

Prestatie:
Heb de 110 dCI met 250 Nm koppel. Goed te doen in de bergen, wel is het zo dat die qua top niet verder komt dan 190 km/u en als je een berg omhoog gaat dat die wel blijft steken op 160 km/u in zijn 6e versnelling, terugschakelen naar zijn 5e versnelling heeft geen zin, hij wil niet harder. Ik praat dan over een bergen die ongeveer 6/7% omhoog gaat.

Normaal heb ik de auto qua bediening in de conform staan. Dit keer wat wezen spelen met Conform en Sport. Hier zie ik wel een erg groot verschil. Het lijkt dat die in de Sport stand al het vermogen gebruikt tov de Conform stand. Ook reageert de auto sneller op het gaspedaal en merk je aanzienlijk dat je auto in zijn Sport ook sneller op de 100km/u is en tussentijds versnellen. Hoe is jullie ervaring hiermee?

Wel ben ik tot de conclusie gekomen dat wanneer ik weer een nieuwe auto mag bestellen, een iets zwaardere motor te nemen. Deze 110 PK bevalt prima maar is net iets te licht gezien het gewicht, maar mag wel ruim 1.700 kilo trekken (ik durf het niet aan in de bergen).

Gaat lekker met je kilometers, en Kroatië, waar? Wij waren er voor de negende keer. Net iets onder Porec.
Zijn inderdaad best lange bulten omhoog. Ik kom de 100+ mooi vasthouden, let wel, er hing 1500 kg achter haha.
Reed in ieder geval stukken prettiger (280Nm) dan met de vorige auto, een III met 1.2tce130 (205Nm).

Mbt verschil comfort of sport. Op Sport zal ie een ander kenveld pakken. 30% gas vertaald hij dan bijvoorbeeld in 70% vermogen ipv 30%. Vooral in mijn GT is het verschil goed merkbaar. Of rustig maar vlot op snelheid komen, of volop richting gewenste snelheid. Als je in de buurt woont, kom gerust een bokkie om doen.
Naast gasrespons gaat de EDC op standje sportief, 4Control past zich aan (tot 80Kmu tegensturende achterwielen, etc.

Oh mbt trekgewicht: Fransen zijn er goed in dit vrij hoog neer te zetten, maar let ook even op het treingewicht.
Is die bijvoorbeeld 3300 kg en de auto weegt beladen (incl je gezin en vakantiespullen dus) 2000 kg, dan mag je nog maar 1300 kg erachter hangen

adinsx zei:
(..)
Oh, en volgehangen met opties. Van stoelverwarming tot glazenschuifdak, elektrische handrem tot head-up-display, Bose tot achteruitrijcamera. Eigenlijk op leer of alcantara (beide vind ik te heet in de zomer) na compleet. En dan nog een setje extra wielen, afneembare trekhaak, etc. Totaalplaatje van 41k consumentprijs.

Plaatje bij het praatje:
28335705309_864b912a52_c.jpg

(..).

De optie voor uitlaatpijp rechts heb je niet aangevinkt of was dat niet leverbaar?

Haha, de hatchback heeft alleen een optische rechts. Gewoon een dicht plaatje met sierstuk.
Om onverklaarbare redenen hebben de Fransen die bij de Estate helemaal weggelaten. Beetje jammer inderdaad ;)

adinsx zei:
Haha, de hatchback heeft alleen een optische rechts. Gewoon een dicht plaatje met sierstuk.
Om onverklaarbare redenen hebben de Fransen die bij de Estate helemaal weggelaten. Beetje jammer inderdaad ;)

Weg is toch veel beter dan nep?

Adinsx, dat klopt ik rij behoorlijk wat kilometers op jaarbasis. Dus na 2 jaar heb ik weer de mogelijkheid om een nieuwe auto uit te zoeken.

Wij zitten ook ieder jaar in Kroatië, net onder Porec. We staan altijd op de camping: Zelena Laguna, weet niet of je dit iets zegt.

Dus het klopt wel dat wanneer die in Sport staat, dat die anders reageerd en meer vermogen gaat gebruiken dan in zijn Conform stand.

@s Velthuis

Oh, dat dan weer wel. En wellicht ga ik er nog eens wat aan doen op termijn. Als het een privé auto was, was dat al wel gebeurd. Met lease moet het enigszins terug te bouwen zijn.

@Erik
Zeker ken ik dat. Lopen we wel eens overheen richting marktje (wat steeds meer tegenvalt laatste jaren). We zijn altijd op Bijela Uvala. Negende keer, sinds 2003 dus niet elk jaar. Maar, wel weer genoten in juli.

36447608_1714456691955761_2754916143914287104_n.jpg

Veel plezier van je Mégane (y). Ik doe trouwens 30k/jaar dus mag er minimaal vier jaar mee sturen

Kijk, dat is idd de camping ernaast. Ik stond voor de 11e keer op Zelena Laguna. Kom altijd wel op de camping ernaast, met name het terras aan het water!

Terug
Bovenaan