Luchtfilters

tim 1452629

Net ingestapt
Vandaag een vervangluchtfilter gekocht voor mijn Dacia.
Wat mij opvalt is de voorfilter die erop is geplakt (soort schuimfilter). Luchtfilter is van Filtron.
De originele filter heeft dat niet, beperkt zo een voorfilter niet de luchtflow, gaat deze langer mee?

Flow zal hooguit marginaal verminderen, niet merkbaar ten opzichte van het voordeel.

Aftermarket zal nooit "meer" zullen doen dan af fabriek noodzakelijk, tenzij het een noodzakelijke vooruitgang is tov origineel.

Zonder voorfilter zal het papieren filterelement sneller verstopt raken. Die gaat waarschijnlijk korter mee dan de voorgeschreven levensduur.
Bijvoorbeeld door de positie van de inlaat wordt er meer troep worden aangezogen dan aanvankelijk gedacht bij het ontwerp.
Zo'n voorfilter kan dan de levensduur verlengen zodat deze wel de beoogde levensduur heeft en niet voortijdig hoeft te worden vervangen.

Ik ga er ook van uit dat als je nu een origineel filter koopt, dat er zo'nzelfde voorfilter op zit.

blijkbaar komt het meer voor, effe gekeken naar de luchtfilter van de MAN bestelwagen op het werk, en ja, ook hierin zit zo een filter.

sommige filters zijn ook gemaakt voor 'heavy duty' . oftewel voor omgevingen waar veel zandwegen zijn zoals in vele delen van de wereld. Die voorkomt dat de filters snel verstopt raken. Daarbij heb ik dit ook vaker gezien als 'extra' bovenop het normale

Terug
Bovenaan