Luchtfilter interval

Guest
Beste lezers,

Ik heb zoals denk ik al wat mensen weten een BMW 525D uit 2001. Voor de zomervakantie nog een grote beurt gegeven met alles erop en eraan, nieuwe remblokken,schijven voor en nieuwe banden 4x continental. Ik heb sindsdien 21.000km gereden, inclusief 9000 km in spanje in veel gebieden met best wel wat zand. Recent een kleine beurt gedaan. Ik doe namelijk om de 15K een kleine beurt en om de 30K een grote beurt. Nu zie ik alleen dat bij de kleine beurt geen luchtfilter wordt vervangen terwijl deze dus al 21.000km meegaat inclusief het zand van spanje erbij. Nu is mijn vraag, om de hoeveel km moet je over het algemeen het luchtfilter vervangen? Fabrikanten zijn namelijk wel heel ijverig met hun om de 5000km(lijkt me echt veelste overdreven).

Luchtfilter wordt normaal met de grote beurt vervangen; dus om de 30.000 meestal. Al zijn er ook zat auto's die 60.000km al vervangtermijn hebben.

Normaal is 30.000 of zelfs 60.000 km ruim voldoende voor het luchtfilter.
Maar ik lees dat je ook in Spanje hebt gereden in stoffige omstandigheden, in dat geval kan het best iets eerder nodig zijn, afhankelijk van de hoeveelheid stof.
Neem dan geen risico en vervang hem gewoon nu, kost je de kop niet als je het zelf doet.

Engineer2 zei:
Luchtfilter wordt normaal met de grote beurt vervangen; dus om de 30.000 meestal. Al zijn er ook zat auto's die 60.000km al vervangtermijn hebben.
geldt dat ook voor oude auto's? Is een 2001 model.

Bij normale rij-omstandigheden gewoon vervangen bij elke grote beurt of 2-3 jaar, en als je veel in stoffige/natte omstandigheden rijdt even wat vaker controleren en indien nodig vervangen.
Die dingen kosten je de kop niet, en een vrij ademende motor presteert een stuk beter als een astmatische motor... zowel qua vermogen als verbruik.

Ilias Lolzolo zei:
Engineer2 zei:
geldt dat ook voor oude auto's? Is een 2001 model.

Uit de ervaring van iemand waarbij de gemiddelde auto in bezit ouder is dan 2001; jazeker :D
Die 5000km die jij aanhaalt heb je denk ik een nul over het hoofd gezien. De laatste keer dat er onderhoud om de 5000km gedaan moest worden was in begin jaren 70 toen elke 5000km de olie ververst moest worden.

Ga je een heel erg stoffige omgeving (maar dan moet je echt denken aan geen hand voor ogen kunnen zien) in dan kan het geen kwaad om na 5000 a 10000km even het luchtfilter huis te openen en te kijken hoe het erbij staat. Dan kan je er zelfs nog voor kiezen om gewoon het filterhuis te stofzuigen en het filter even uit te kloppen.

Maar... je hebt er toch geen K&N filter inzitten he? Die dingen "hoef je nooit te vervangen" volgens K&N. Je moet ze wel ongeveer om de 5000km behandelen met een beetje olie. Er is een reden waarom autofabrikanten die filters niet standaard inbouwen. Niet alleen om dat je dan inderdaad iedere 5000km niet mag vergeten de boel te olien; maar daarnaast is die olie ook een van de beste manieren om bijvoorbeeld je luchtmassa meter om zeep te helpen. Alleen gebruiken op oldtimers met carburateur maar nooit op moderne "oude" auto's.

Terug
Bovenaan