LPG

Guest
Goedenavond ik heb een wagen gekocht die enkel start en rijd op LPG.
Kan dit voor problemen zorgen?
Alvast bedankt voor de reacties

Hoe bedoel je dat? Is dat vermeld bij verkoop? Kwam je er achter? Zit er nog wel benzine in? Start hij niet als je dat knopje omzet?

Er stond mij iets bij dat een auto met een LPG installatie word getest voor de emmissie op LPG, maar ook moet kunnen lopen op benzine, althans.....niet zeker want ik kan het niet vinden helaas.
En ja ik ben te lui om de complete PDF door te nemen.

als er nooit met benzine wordt gereden drogen bepaalde delen uit, als je dan eens op benzine moet rijden (b.v. omdat je LPG op is) heb je een probleem. Ik heb zelf bijna 30 jaar geleden zo'n LPG auto gehad: de vorige eigenaar had 3 jaar niet op benzine gereden, resultaat was dat de brandstofpomp helemaal gaar was.
Bovendien: als het heel erg koud is start een auto op LPG heel slecht of helemaal niet, ook dan is het wel handig als ie het op benzine doet.

Voor de apk is het niet nodig dat de auto op benzine kan lopen.
Het kan natuurlijk wel handig zijn om het benzine systeem als back-up te hebben.
Aan de andere kant kun je bij "single fuel" de auto helemaal afstellen op lpg specificaties.
Ik heb trouwens nog nooit problemen ondervonden bij het starten op lpg in winterse omstandigheden; ook niet bij -15 graden.

Inderdaad, alle testen moeten worden uitgevoerd op de hoofdbrandstof, dus dat wat op kenteken staat.

Bij APK nooit problemen gehad als een van mijn vorige auto's slecht op benzine liep (twin carb afstelling). Hooguit opmerking op document.

De wagen rijdt volgens mij enkel op LPG omdat de benzinepomp stuk is geloof ik.
Het is geen knopje waar je aan moet draaien maat op moet drukken en dan terwijl starten.
Honderd procent zeker weet ik het niet , ik heb deze wagen nog niet in mijn bezit de
verkoper ging eerst naar de controle. mvg Sylvia

Echt 100% weet ik het niet, ik dacht dat hij had gezegd dat de benzinepomp stuk was en dat
hij daarom altijd op LPG reed en ook starte.
Het was geen knopje om aan te draaien maar er moest op gedrukt worden en dan terwijl
starten.
Ik heb de wagen nog niet in mijn bezit, omdat de verkoper eerst naar de technische controle
ging voor verkoop.
mbg Sylvia

Zou dat wel even in orde maken of laten maken. Starten en met name rijden met een koude LPG verdamper is niet prettig, zeker niet met deze temperaturen. 500 meter op benzine kunnen rijden doet wonderen. Bovendien heb je met benzine een lekkere reservetank en is het in het buitenland ook handig om af en toe op benzine te kunnen rijden.

Bedankt voor jullie reacties, ik ken niks van de techniek van auto's, ik wou ook nog weten
als ik er zo mee blijf rondrijden kan dit verdere schade aan de wagen veroorzaken of niet.
mvg

M'n Jeep Wagoneer rijdt inmiddels al 5 jaar op single lpg, ook koud starten en rijden bij -15 geeft totaal geen problemen.
Alleen bij de combinatie van zeer hoge luchtvochtigheid en lage temperatuur vormt zich eventjes een ijspaleisje rondom de verdamper, kan me voorstellen dat de verdamper dat niet zo fijn vindt maar problemen heeft het bij mij nog niet gegeven.
(dat knopje wat je in moet drukken tijdens het starten zorgt er trouwens alleen voor dat de gasslang tussen verdamper en mixer even snel volgepompt wordt met brandstof, dan duurt het starten niet zo lang)

In Nederland wordt tijdens de apk gemeten op de hoofdbrandstof, maar de onderdelen van andere brandstofsystemen worden wel gecontroleerd op schade... dus een beschadigde benzineleiding of ontbrekende tankdop/benzinepomp geeft hier wel afkeur ook al is het benzinesysteem niet actief.
Maar gezien je opmerking "technische verkoopkeuring" betreft het hier een belgisch voertuig?

FW Ta-183 Huckebein I zei:
Pepe41 zei:
Ik heb trouwens nog nooit problemen ondervonden bij het starten op lpg in winterse omstandigheden; ook niet bij -15 graden.

misschien omdat moderne systemen als ze op LPG staan automatisch op benzine starten?

En dat was al in 1997 ;) (misschien wel veel eerder maar toen is mij dat zo uitgelegd bij een nieuwe wagen met inbouw lpg waarin ik reed)

Terug
Bovenaan