LPG tank gaat niet tot 80%

Keezx

Wegverkenner
Ik berij sinds enkele weken weer een karretje op LPG na 22 jaar Peugeot stinkdiesels. (Mitsubishi Space Star 2005 1.6 16V)
Er ligt een 51 liter tank in de bak van het reservewiel, hier zou dus volgens Bartjens ruim 40 liter in moeten gaan.
Het probleem is dat er tot nu toe niet meer dan plm. 30 liter in gaat als hij overschakelt naar benzine (ik neem aan dat het vloeibare gas dan vrijwel op is)
Niet een heel groot probleem, maar misschien simpel op te lossen.
Mijn kennis van LPG techniek en tanks dateert van de jaren '80 en '90 en ik vraag me dus af hoe de 80% vulling werkt, zijn dat nog simpele vlotters of werkt het elektronisch met een sensor o.i.d.
De installatie is vermoedelijk rond 2010 ingebouwd en werkt verder perfect.

Bij de papierzooi is een boekje van Teleflex/GFI.
De tank heeft een appendagekastje zoals vroeger, maar op de plek van de niveaumeter komen er draden uit i.p.v. een wijzerplaatje.

51 liter, weet je dat zeker?

Ringtanks die op de plek van het reservewiel liggen zijn doorgaans een stuk kleiner. (zulke grote wielen heeft een 2005 Space Star niet)

Kan wel kloppen hoor, als ik bij de maten van nieuwe tanks ga kijken met diameter 600 en hoogte 220 mm.
De tank is een 50 mm hoger dan een reservewiel zou zijn, geen probleem omdat het een hoog hok is.

47 liter verzonken inbouw, volgens deze site:

https://www.autogasinfo.nl/index.php/mitsubishi-g3-lpg-inbouw-installaties

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Voorbeeld van een 80% vuller voor een cilindrische tank.

https://www.lpgwebshop.com/nl/80-vulklep-voor-lpg-tanks/373-80-vulklep-d400-450mm-lpg-tank-cilindrisch-80-vuller-knie.html

Op de appendageplaat staat 51L , wat ik interpreteer als 51 liter....
Anyway, in een 47 liter tank zou netto toch ook iets van 36-37 liter moeten kunnen...
Het lijkt erop dat die vulbeperkingskleppen gewoon werken met een vlotter die vast kan gaan zitten of defect raken, goed om te weten
Deze jongen gaat de komende maand dat ding er een keer uit schroeven....

Komt wel meer voor bij ringtanks, de vlotters in liggende ringtanks zijn veel minder nauwkeurig als in een cilindertank.
In een ringtank is de verhouding oppervlakte t.o.v. diepte veel groter als in een cilindertank, als de auto dan wat scheef staat tijdens het tanken (of de tank niet geheel horizontaal in de auto ligt) heb je al snel een redelijke afwijking.

Ik heb ooit een bestelautootje gehad met een ringtank eronder, volledig beladen (dus plat in de veren) kon ik daarmee ook aardig minder lpg tanken als in onbeladen toestand.

Kees 9379262 zei:
Op de appendageplaat staat 51L , wat ik interpreteer als 51 liter....
Anyway, in een 47 liter tank zou netto toch ook iets van 36-37 liter moeten kunnen...
Het lijkt erop dat die vulbeperkingskleppen gewoon werken met een vlotter die vast kan gaan zitten of defect raken, goed om te weten
Deze jongen gaat de komende maand dat ding er een keer uit schroeven....
Jij gaat thuis even een vlotter van een gastank er af schroeven? Briljant idee.

Zolang je weet wat je doet, kan er heel veel en ook veilig met LPG.
Na 20 jaar op LPG rijden in de jaren '80 en '90 , zelf 2 keer een installatie ingebouwd, denk ik wel te weten wat ik doe.
Heb je geen benul, dan handen af.

Ik kreeg 43 liter in een volledig leeggereden GFI installatie met 55 liter tank.
GFI werkt met een druksensor, als die aangeeft dat de druk te laag is schakelt ie over op benzine. Kan dus zijn dat de druksensor ruim voordat de tank leeg is afslaat, maar ook dat je vulbeveiliging te vroeg afslaat.

Goed punt van die druksensor, ik ga uitzoeken hoe dat te checken is.

Edit: Zojuist getankt, pomp stopte bij 28 liter.
Nog maar eens op de tank gekeken, er staat Cap. 51L op , zou netto dus wel degelijk ruim 40 moeten zijn.
Gaan we dus toch wat aan doen.

Is die 51L niet de bruto inhoud, dus de inhoud van een compleet lege tank zonder vlotter/pomp/etc (geen idee wat er allemaal in zit). Netto blijft er dan minder over natuurlijk.

De LPG tankinhoud van mijn Renault Nevada van '92 viel mij destijds bar tegen. De onderbouw tank had een bruto inhoud van 38 liter en er kon maar 27 liter in. Een bevriende garagehouder heeft toen de vlotter voor mij er uitgehaald en werd de actieradius acceptabel met de volle 38 liter. Ik heb nooit meegemaakt dat de tank overtollig gas wegblies en stalde uit voorzorg de Nevada nooit ergens binnen met een volle tank.
Met mijn Mitsubishi Galant met lpg onderbouw van '82 was het helemaal makkelijk. Die had een nippeltje dat je open moest draaien om te checken wanneer je op 80% zat met vullen. Nooit gebruikt, altijd volgestampt zonder problemen.
Sommigen zullen mij wel een roekeloze hals noemen, maar ik denk dat ik nooit grote risico's genomen heb.

Donkeyman zei:
De LPG tankinhoud van mijn Renault Nevada van '92 viel mij destijds bar tegen. De onderbouw tank had een bruto inhoud van 38 liter en er kon maar 27 liter in. Een bevriende garagehouder heeft toen de vlotter voor mij er uitgehaald en werd de actieradius acceptabel met de volle 38 liter. Ik heb nooit meegemaakt dat de tank overtollig gas wegblies en stalde uit voorzorg de Nevada nooit ergens binnen met een volle tank.
Met mijn Mitsubishi Galant met lpg onderbouw van '82 was het helemaal makkelijk. Die had een nippeltje dat je open moest draaien om te checken wanneer je op 80% zat met vullen. Nooit gebruikt, altijd volgestampt zonder problemen.
Sommigen zullen mij wel een roekeloze hals noemen, maar ik denk dat ik nooit grote risico's genomen heb.

Laat dat denken maar over aan een paard....
Nog nooit meegemaakt dat de tank overdruk aan het lozen was, of bedoel je eigenlijk dat je het nog nooit hebt gemerkt dat de tank overdruk aan het lozen was?
Dat laatste wil ik nog wel geloven, het eerste geloof ik alleen maar als die bevriende knutselaar het overdrukventiel ook geblokkeerd heeft.

En dat nippeltje op je Galant tank was trouwens puur voor het ontluchten van je tank, niet om te checken of je op 80% vulling zat.;)

In de jaren '80 bereed ik een Renault met een 80 litertank in de kofferbak , waar dus ook echt 80 liter in ging, dat mocht toen nog bij oudere installaties...
Zelfs als ik dat ding liet staan na het tanken heeft ie voorzover ik me herinner nooit zelf afgeblazen.
Toch is het niet m'n bedoeling om 51 liter te kunnen tanken, wel 40.....de 80% vulling zou ik er nooit uitslopen.
Met LPG blijft het oppassen en weten wat je kan doen en vooral niet moet doen.

golfdiesel zei:
Is die 51L niet de bruto inhoud, dus de inhoud van een compleet lege tank zonder vlotter/pomp/etc (geen idee wat er allemaal in zit). Netto blijft er dan minder over natuurlijk.

Netto moet er pakweg 40 liter overblijven, behalve een vlottertje (wat drijft) zit er IMO verder niks in (geen LPI installatie)

Een liter vloeibare lpg zet (afhankelijk van de verhouding butaan/propaan) gemiddeld ongeveer uit tot 250 liter zeer brandbaar gasvormig lpg.... en een liter gasvorm lpg zet bij verbranding nog eens 7x uit wat je dus in de praktijk ervaart als vuurbol + drukgolf.

De lpg tank is zo gebouwd dat er door beveiligingen (vlotter en overdrukventiel) maximaal 80% vloeibaar gas in kan, die resterende 20% is in de praktijk gasvormig lpg en dient als expansiebuffer.
Als door opwarming van de tank de druk te hoog wordt zal het overdrukventiel iets van die 20% gasvormig lpg gaan lozen, je praat dan over hoeveelheden van enkele tientallen milliliters gasvormig lpg die nauwelijks waarneembaar zijn, en die in de vrije lucht eigenlijk gelijk verwaait en niet meer explosief is.
Gooi je de lpg tank 100% vol met vloeibaar lpg dan zal bij opwarming van de tank ook lpg geloosd worden, maar door gebrek aan een gasvormige buffer wordt er dan in vloeibare vorm geloosd.
Die geloosde vloeibare lpg verdampt echter wel direct na het passeren van het drukventiel, die zet daar gelijk ongeveer 250x uit tot gasvorm.... neem maar van mij aan dat dat dan echt geen enkele tientallen milliliters explosief lpg is maar gelijk een serieuze en hoogst explosieve gaswolk wordt waarmee je probleemloos een auto op kunt blazen als er een vonkje bij komt.

In de praktijk: leg maar eens een volle wegwerpaansteker in het vuur en kijk wat voor een mooie vuurbol daaruit al ontstaat..... bedenk je dan ook dat er bij dit experimentje maar zo'n 2 ml aan vloeibaar gas is ontploft.... zou je er nog naast durven staan als het 20 tot 40 ml vloeibaar gas was geweest?
In Beverwijk is wel een centrum waar niemand je dit aan zal bevelen, daar kun je bij twijfel wel eens gaan kijken wat zoiets met je doet.

Het kan zijn dat voor de volume meting een of andere sensor problemen geeft... Mijn (ex)vriendin heeft een Spark op LPG, die had ditzelfde probleem. Alleen die vulde hem veel te ver. Na vervangen van die sensor (inclusief het systeem uit te hebben laten lezen) klopt het weer exact volgens de fabrieks specificaties.

Ik heb het hier eerder ook al aangeraden vandaag, maar woon je toevallig in de buurt van Helvoirt? Kees van Verdampère.nl is een heel kundig man, die veel kennis heeft van LPG systemen. Hij kan je hier vast mee helpen... Dat sensortje hebben we ook toen exact laten vervangen, plus uitlezen terwijl wij op de reparatie gewacht hebben. Zeer goede service!

(zelf rijd ik ook op LPG en ik wist van mijn auto dat ie altijd met een duidelijke plof afsloeg, zodra de 80% vulling benaderd werd) - hoewel ik op een Vialle systeem rijd. De Spark (af fabriek LPG) in kwestie heeft een BRC drooggas systeem! (wat meer lijkt op het bovenstaande)

Terug
Bovenaan