LPG op Directe Injectie motor: ervaringen ?

MarkDM

Net ingestapt
Ik wil een Renault Kadjar TCe 130 kopen. Die heeft een moderne DI motor.
Prins zou hiervoor een installatie hebben, daarbij wordt nog 10 à 20 % benzine verbruikt om de benzine injectoren te koelen. Er zou ook een reiniger in de benzine moeten.
Vialle is nog niet klaar voor DI motoren. Vogels/Eurogas heeft een kit voor deze Kadjar in de proefbank.
Heeft iemand al gebruikerservaringen, eventueel op een ander merk van auto ?

Geen ervaring maar ik heb dit ook bekeken voor mijn Grand Scenic uit 2018. Mij werd verteld dat 5-10% benzine werd verbruikt, ik kon slechts een 35 liter tank laten monteren, in combinatie met 30.000 km, een verwacht verbruik van 1 op 9 en de aanschafprijs gaf bij de doorslag het niet te doen. Uitgaande van 5 jaar gebruik en 100% afschrijving van de installatie zou de besparing circa 250 euro per jaar zijn. Dat was het mij niet waard.

Bij VAG kun je bepaalde modellen af fabriek met een gasinstallatie krijgen. Op DI motoren. Verder zie ik regelmatig Transporters (TSI) op gas rijden (taxibusjes). Dus mij lijkt dat het zonder veel hickups moet kunnen.

Wijn 8578185 zei:
Bij VAG kun je bepaalde modellen af fabriek met een gasinstallatie krijgen. Op DI motoren. Verder zie ik regelmatig Transporters (TSI) op gas rijden (taxibusjes). Dus mij lijkt dat het zonder veel hickups moet kunnen.
Helaas zijn er eigenlijk twee oplossingen voor DI motoren. De eerste is de mooiste en verkrijgbaar voor veel VAG motoren en sommige andere merken. Hierbij worden de bestaande benzine injectoren (en brandstofpomp) gebruikt om LPG in te spuiten. Dat gebeurd onder hoge druk, het LPG wordt dan ook vloeibaar ingespoten. Dit betekend ook, geen benzine gebruik.
De tweede methode is om gewoon ouderwets gasinjectoren in het inlaatspruitstuk te plaatsen, plus verdamper, dus gasvormig LPG. Hierdoor zijn de motoren geen direct ingespoten motoren meer.
Ik zou zelf niet voor installaties kiezen die op deze manier werken, het klinkt een beetje als een knutseloplossing. De motor is gebouwd als direct ingespoten motor, maar krijgt nu ineens brandstof indirect. Benzine injectoren zitten nog wel in de verbrandingskamer maar krijgen veel minder brandstof te verwerken, lijkt me ook niet goed voor de koeling.

Ik heb zo’n vsi 2.0 systeem, moet inderdaad een reiniger in, maar dat kan volgens mij ook een goedkopere normale injectiereiniger voor benzinemotor zijn (Wynn’s oid). Ik verbruik een tank benzine, 55 liter, op 8.000 km. Dat vind ik uiterst acceptabel. Heb een 308 op gas met 1.2 motor.

Ik heb zo’n vsi 2.0 systeem, moet inderdaad een reiniger in, maar dat kan volgens mij ook een goedkopere normale injectiereiniger voor benzinemotor zijn (Wynn’s oid). Ik verbruik een tank benzine, 55 liter, op 8.000 km. Dat vind ik uiterst acceptabel. Heb een 308 op gas met 1.2 motor.

Topic is al zo'n 5 jaar oud dus denk dat de topicstarter al geholpen is.... ;)

Maar als jij een VSI 2.0 systeem hebt, die is niet goed geschikt voor wat de topic starter bedoeld. Je moet echt een VSI-3 DI systeem hebben. (bestaat ergens sinds 2020 dacht ik)

Die zijn veel beter / speciaal geschikt voor die direct ingespoten systemen. Dat is waar de topicstarter op doelt vermoed ik.

EDIT: deze dus

Laatst bewerkt:
Ah dat kan goed, bij mij is het systeem in 2017 ingebouwd, vandaar. Is ook officieel een vsi-di 2.0 systeem, die iswel geschikt als ik een beetje inlees. Ervaring is goed, daar vroeg de topicstarter naar.

Ah dat kan goed, bij mij is het systeem in 2017 ingebouwd, vandaar. Is ook officieel een vsi-di 2.0 systeem, die iswel geschikt als ik een beetje inlees. Ervaring is goed, daar vroeg de topicstarter naar.

Je hebt inderdaad
VSI 2.0 = niet goed geschikt
VSI-DI 2.0 , die is al water beter geschikt voor direct ingespoten systemen
VSI-DI 3.0 , ergens vanaf 2020 op de markt, die is sterk verbeterd voor direct ingespoten systemen

Ervaring is goed, daar vroeg de topicstarter naar.

5 jaar geleden...

Terug
Bovenaan