LPG omschakelen, motor valt uit

Ion 1789449

Net ingestapt
Hallo forum,

Ik heb een LPG G3 installatie van Prince. Deze reed een tijdje soepel. Maar onlangs ging de valve fluid zeer snel leeg, heb deze bijgevuld en ging ook vrij rap leeg. Nu heb ik hem leeggelaten en bij het opstarten rijd ik gewoon, maar bij het omschakelen valt de motor uit.

Heeft dit te maken met de valve fluid? En kan ik deze ook afstellen want hij is binnen de week leeg (ik merk geen lek op de grond ofzo).

Iemand advies?
 
Met zo'n probleem zou ik naar de lpg specialist gaan.
Als het kleppensmeersysteem kapot is, is het niet verstandig om ermee te blijven rijden op lpg. Rij voorlopig even op benzine en niet meer op lpg. Anders heb je kans op verbrande kleppen. Daarvoor is dat smeersysteem bedoeld.

Mocht die kleppensmeervloeistof ook op benzine nog steeds leeglopen zou ik dat niet meer bijvullen tot je bij de specialist langs bent geweest.
Die vloeistof is niet nodig om op benzine te rijden en kan in grotere hoeveelheden juist problemen veroorzaken.
 
Autospeciaal in Uden doet in Prins installaties, maar wat dichterbij zal vast ook iemand zitten.
 
Met zo'n probleem zou ik naar de lpg specialist gaan.
Als het kleppensmeersysteem kapot is, is het niet verstandig om ermee te blijven rijden op lpg. Rij voorlopig even op benzine en niet meer op lpg. Anders heb je kans op verbrande kleppen. Daarvoor is dat smeersysteem bedoeld.
Verbrande kleppen krijg je pas als je langdurig hogere toerentallen rijdt, en pas na tienduizenden kilometers.
Dus je kan er gewoon rustig mee blijven doorrijden.

Normaal gesproken kan je inderdaad de valve fluid afstellen.
Wat vreemd is is dat afslaan: het zou niet zo mogen zijn dat de werking op LPG beïnvloed wordt door die valve fluid.
Dat dat nu wel gebeurt duidt er op dat er enige electronische overlap is; je moet dus zeker langs een specialist.
(ps meestal werkt zo'n valve fluid op mechanische onderdruk, dan zou dit nooit invloed moeten kunnen hebben op het systeem; het lijkt er dus op dat het electronisch aangestuurd wordt; dat is veel nauwkeuriger maar ook een veel duurder systeem; dan zou die afregeling van slag kunnen zijn want binnen een week leeg is abnormaal).
 
Dat spul wordt wel door je motor getrokken dus als het flink intern lekt, kan dat wel degelijk voor problemen zorgen.
Dat uitvallen kan ook gewoon een beveiliging zijn van het lpg systeem -> vaatje leeg = geen lpg mogelijkheid.

Klepsmeersystemen zijn er om te voorkomen dat de kleppen verbranden.
Dat het even duurt voor dat gebeurt zonder die smering klopt. Maar zal niet alleen op hogere toerentallen gebeuren. Hogere toerentallen versnellen het proces vooral.

Het komt door de temperatuur waaronder LPG verbrand, die is hoger dan benzine en daarom worden voor LPG eigenlijk ook standaard een bougie met een hogere hittegraad gemonteerd.
De klepsmering helpt mee om de kleppen te koelen waardoor de kans op klepverbranding significant kleiner wordt.

Net zoals dat het slijtage van de klepzittingen verkleind, waardoor je de kleppen minder vaak hoeft te stellen
Er zijn motoren met zulke zwakke klepzittingen dat deze zeer regelmatig gesteld moeten worden en vrij snel ook koprevisie noodzakelijk is omdat er niks meer te stellen valt. Als je dan door blijft rijden zonder klepsmeersysteem heb je het niet over schade die enkele 10.000km later pas zichtbaar wordt, maar bij de eerstvolgende beurt waarbij de kleppen gesteld moeten worden.

TS heeft geen merk/model genoemd dus of je relatief probleemloos zonder smeersysteem kan doorrijden is niet te zeggen. Vandaar dat ik adviseer om niet meer op lpg te rijden als zoiets aan de hand is.
 
Zelfs bij een Suzuki met zgn. zachte klepzittingen zie je meestal pas gevolgen na 100.000 km, ik ben nog nooit ook maar 1 auto tegen gekomen waar er al iets merkbaar was binnen 30.000 km.
Het spul verbrandt dus de enige lekkage kan zijn voor het de cilinder binnenkomt en dan kan ik me eigenlijk geen schade aan de motor zelf voorstellen (agv van een eventueel lek).
LPG verbrandt inderdaad bij een hogere temperatuur, rij je 140 dan heb je ook meer hitte; er zijn daarom LPG-systemen die bij 3000 toeren of meer een beetje benzine bijmengen, die iets hogere temperatuur (agv LPG) beneden 3000/min kunnen motoren vaak wel aan, pas boven de 3000/min wordt de hitte mede agv LPG zo groot dat extra koeling (of smering) pas nodig is.
Zoals gezegd, als het uitvallen een beveiliging van het systeem is dan kan dat alleen een electronisch geregeld klepsmeersysteem zijn (want een eenvoudig vacuumsysteem meldt niets dus ook niet dat er geen vloeistof meer in zit).
TS moet dus op zoek naar niet zomaar een LPG specialist maar iemand die zo'n electronisch systeem kent en weet hoe die na te kijken / af te stellen. Blijkbaar gaat het daar flink fout door veel te veel in te spuiten waardoor het supersnel leeg is en waardoor het systeem agv v/e melding daaromtrent weigert verder te functioneren.
 
Afhankelijk van de gekozen constructie kunnen er problemen ontstaan. Vroeger waren er losse klepzittingen in een cilinderkop en smeerde het lood in de benzine de kleppen. Zette je zo'n motor op LPG kreeg je sneller problemen. Later kregen motoren geharde zittingen en betere kleppen (vanaf +/- 1970 al standaard bij Japanse motoren) zodat lood uit de benzine kon. Motoren met deze klepzittingen én klappen konden vaak prima op LPG draaien. Nog later wisten de fabrikanten door betere materialen cilinderkoppen te ontwikkelen zonder losse klepzittingen. Goedkoper te produceren, maar het materiaal van de kop is minder bestand tegen te hoge temperaturen. En daar gaat het bij bepaalde motoren eerder mis. Te hoge temperatuur (vaak door te arm mengsel, de calorische verbrandingswaarde van LPG is 26% lager dan benzine) en materialen die al tegen hun kritische grens zijn gebruikt.
 
Het hangt onderdaad af van merk en type motor af of klepsmering nodig is. Maar er zijn er genoeg die dit aangesmeerd krijgen terwijl het helemaal niet nodig is. Een Volvo zoals ik heb rijdt 5 ton zonder zo'n systeem.

Dus ja, over wat voor auto praten we eigenlijk?
 
LPG is specialisten werk. Er zit een Prince dealer in Valkenburg Zuid Holland. Hebben speciale apparatuur om uit lezen.
 
Terug
Bovenaan