Lpg, doen of niet?

Bobslee zei:
Ik vraag me wel eens af hoe nieuwe mensen bij dergelijke oude topics terecht komen. En dan ook nog denken: 'laat ik daar eens een account voor aanmaken en een reactie typen' :T

Je bent inmiddels ook helemaal om zie ik
 
John 4833033 zei:
... Ik heb overal zitten zoeken naar hoeveel liter LPG je kunt tanken, maar vind het niet.

De tankinhoud staat normaliter op de lpg-tank vermeld bij de aansluitingen.
Houd rekening met het gegeven dat de tank maar voor 80% gevuld kan worden, en als je de tank niet geheel leeg wilt rijden dan houd je dus ongeveer 70% van de tankinhoud over als effectieve brandstofvoorraad voor gebruik.
Bij een 40 liter tank kom je dan op effectief hooguit 30 liter, bij een verbruik van 1:12 doe je dan gasgestookt 360 km op één tank.

Ik weet niet hoe het in België gesteld is met de lpg-tankstations, maar hier in Nederland zijn deze tankstations overal nog goed te vinden (met name buiten bebouwde kom).... ook met nieuwe installaties, dus voor de toekomst verwacht ik daar totaal geen problemen mee.
Openbare CNG pompen zijn hier nog steeds heel schaars.
 
Imago schade, als ik over mijn LPG auto begin te praten (die ik nu sinds een half jaar heb) komen alle boomers (sorry voor stereotype) te praten over hun vakantie vroeger en problemen met het bevriezen van de verdamper. Maar ik heb geen verdamper. Vloeibare LPG injectie is al sinds 1995 (misschien zelfs eerder) leverbaar. Ik heb vloeibaar LPG injectie op een directe inspuiting benzinemotor. Het gaat als de brandweer, brandt veel schoner en je moet echt BEUKEN wil je boven de 5 euro per 100km uitkomen... Laatst kwam ik daaraan, maar ik heb echt gigantisch veel 170-180+kmh gereden die tank

En wil iemand mn uitlaateindstuk zien? Dat is gewoon blank metaal, ipv roetkanon zwart (wat bij "normale" GDI motoren is)


Wat betreft de CNG pompen zoals hierboven vermeld; dit heb ik inderdaad ook overwogen. LPG kan je op VEEL meer plekken tanken, bij mij in de buurt -was- er een nachtautomaat, die nu ivm het corona gedoe niet meer laat open is, ik heb hier vaak genoeg rond 02:00 in de nacht getankt...
 
John 4833033 zei:
FW Ta 183 Huckebein I zei:
John 4833033 zei:
heb even een account gemaakt om een berichtje te sturen. Ik sta op punt om een Dacia Duster te kopen (de lpg versie) Is dit een goede keuze? Ik heb overal zitten zoeken naar hoeveel liter LPG je kunt tanken, maar vind het niet. Zag gisteren in een tankstation dat ze lpg voor 0,29 cent per liter verkochten, ik hoor echter dat ze binnenkort geen lpg gaan verkopen maar de voorkeur geven aan cng, wat denk je?

Hoe groot de tank is? Ligt eraan of je een 2dehands (=vorige model) of een nieuwe wil kopen.
Lijkt mij sowieso een goede keus: veel Dacia's werden af-fabriek al voorzien van LPG dus de hele electronica en motor waren aangepast: dat maakt de kans op specifieke LPG-problemen minimaal; en de Renault-motoren kunnen al heel goed tegen LPG. Als een individueel station geen LPG gaat verkopen is eigen keuze, maar LPG zal je gewoon nog jaren kunnen kopen, en goedkoper autorijden kan niet !
Zoek wel even uit (als je voor 2dehands gaat) of de LPG af-fabriek is geleverd of later is ingebouwd, als dat het geval is laten nakijken of alles goed gedaan is en correct functioneert.
Keus an sich: altijd doen!


Het gaat om de Dacia Sandero. Ik wil hem meteen nieuw kopen omwille van de aantrekkelijke prijs. Heeft een tankinhoud van 32 liter, de lpg installatie is in de fabriek geïnstalleerd. Ik heb echter geen ervaring met LPG, in mijn straat zag ik dat je LPG aan 0,28 per liter kon krijgen. Het verbruik van de Dacia is ongeveer 6 liter per 100 km.

Als je voor 1,68 euro 100 km kunt rijden, waarom doet niet iedereen dit?

Ik heb het zeker overwogen. Bij mij werd het benzine;
- ik wil gewoon een reserve band (ja die kan je ook in de bagage bak gooien, maar dan heb je minder bagage ruimte. Dan maar een segment groter, maar dan gaat het voordeel van een kleine auto verloren. Ik hou van kleinere auto's zodat ik het in kleine plekjes kan wurmen, lage belasting, etc ).
- liefst een fabriek af systeem, omdat sommige aftermarket toch niet echt goed integreren in de bestaande systemen.
- Fabrieks af zit je nu bijna alleen bij Dacia. Hoewel in van een non-nonsense auto houd, vind ik ergonomisch ontwerp en veiligheid tegenvallen. Er is slechts 1 dacia met 4 sterren op de crash test. (de Sandero, die lijkt best wel redelijk te doen) De rest haalt maar 3. Als je het rapport goed leest dan zie je bij de rest vaak dingen als 'the passenger compartment suffered extensive deformation and could clearly not withstand any further loading.' Dat vind ik niet meer kunnen voor auto's die ongeveer de laatste 12 jaar uit zijn gekomen. Maar aangezien ze binnenkort met nieuwere modellen komen, hoop ik dat ze een grote stap gaan maken.
 
Bart 4209381 zei:
..... Ik heb vloeibaar LPG injectie op een directe inspuiting benzinemotor. Het gaat als de brandweer..............
.
Nadeel van die LPDI is dat het een gecompliceerde en dus dure LPG-installatie is; kdacht zo'n 3000 euro.
Maar het zal idd lekker lopen mede omdat de vloeibare LPG in de cilinderkop pas verdampt hetgeen daardoor
heel strek afkoelt waardoor je een soort intercoolereffect krijgt.

Maar de nieuwe Dacia Sandero 1.0 Bi-fuel loopt ook als een malle; 11,5 sec op de 100 en top 182km/u
Heeft een zelfs een fractie meer power onderin dan de benzineversie en dat komt omdat deze motor
is ontwikkeld als LPG-motor die OOK op benzine kan en niet andersom.

file:///C:/Users/Gebruiker/Documents/documenten%20SWO/prijslijst-sandero-logan.pdf
 
Met mijn Sea Mii vanmorgen getankt 634 kilometers gereden lpg prijs 0,469 cent voor 15,20 getankt bij Fieten olie dat is 2,40 per 100 kilometer.
Goedkoper kan haast niet hij rijd perfect op lpg nu 150k op de teller.
 
Gerard zei:
Met mijn Sea Mii vanmorgen getankt 634 kilometers gereden lpg prijs 0,469 cent voor 15,20 getankt bij Fieten olie dat is 2,40 per 100 kilometer.
Goedkoper kan haast niet hij rijd perfect op lpg nu 150k op de teller.

Goedkoper dan elektrisch rijden, waar mensen de energiekosten doorgaans onterecht wegcijferen.
 
Oh, mij stond bij iets van 2550 euro, wat ik bij mensen eerder heb gezien die het ook gedaan hebben... Volgens mij ben je voor een degelijke installatie zonder verdamper (veel minder onderhoud nodig) - al snel 2000 euro kwijt

Maar met LPDi gaat je motor m.i. langer mee, TSI motoren (of ecoboost whatever, roeten veel (GDI issue), maar LPG in vloeibare vorm verdampt en verbrandt veel mooier. De kleppen zijn al harder omdater sowieso geen benzine langskomt en de injectoren smelten niet (als je prins VSI hebt bijvoorbeeld) omdat deze gewoon continu gebruikt worden. Maar veel minder roetopbouw dus, hetgeen dat de olie vervuilt en zich uiteindelijk ophoopt (bij slecht onderhoud) in de olieschrsspveren, met olieverbruik als gevolg.

Knock on Wood, maar van olieverbruik is met m'n 1.2TSI uit 2010 met 253000km op de klok in elk geval nog geen sprake. Ik hoop er nog heel lang van te kunnen genieten! :) Enige nadeel is dat marters de bougiekabels nogal leuk vinden, dus deze heb ik wederom vervangen en ingespoten met een beschermend middeltje!
 
Bart 4209381 zei:
Volgens mij ben je voor een degelijke installatie zonder verdamper (veel minder onderhoud nodig) - al snel 2000 euro kwijt

Met verdamper ben je ook amper iets kwijt aan extra onderhoud. Ik heb 6 auto's in onderhoud met een LPG verdamper (met km-standen tussen de 3 en de 5,6 ton) en welgeteld 1 keer een verdamper moeten vervangen. Dat was van mijn Cordoba, bij ruim een half miljoen. Vandaag APK afgekeurd trouwens, op een lekke uitlaat en versleten banden. Ook na 20 jaar nog steeds door de viergasmeting.
 
John 4833033 zei:
Toevallig aan een tankstation eigenaar gevraagd hoe lang hij LPG ging blijven verkopen. Hij zou sowieso 20 jaar, zo lang is zijn keuring geldig. En ook nadien blijft hij LPG verkopen zei hij..

LPG tanks worden om de 6 jaar gekeurd, knap dat hij kan zien wat hij over 20 jaar nog verkoopt. Daarnaast worden meer en meer stations omgebouwd naar onbemande verkoop. Is er dan geen toezicht door bijvoorbeeld de garage van de eigenaar dan dient LPG verkoop gestaakt te worden.

Bij nieuwbouw stations wordt, uitgezonderd een snelwegstation, eigenlijk nooit meer een LPG installatie aangelegd.
 
Hoi,
Gas is leuk als je tankt kost weinig.
Heb ook wel meerdere auto's op gas gereden maar ook veel problemen gehad.
Gas is niet echt een product meer van deze tijd veel auto; s worden niet geleverd met lpg.
Alleen renault en dacia doen dat nog wel maar dat zou ik zelf niet meer willen, gebruikt met een xx aantal kilometers is riskant.

Als ik jou was zou ik eens kijken naar een Hybride auto, bv Honda civic,insight, jazz Toyota Prius of de yaris, rijd altijd en weinig tot geen problemen net als jou aygo!

Suc6 met je beslissing!
 
Ik zeg doen. Wij zijn nu bezig met onze derde lpg auto. Daihatsu, Skoda en nu een Fiat. Met deze auto’s inmiddels tonnen probleemloos gereden.
 
Mweh, ik vind het geen sterk argument... Mijn cuore had amper een ton gelopen, die motortjes klinken alsof de zuigers erin lopen te klakkeren & het ding dronk flink olie. De LPG auto die ik gekocht heb heeft bijna 250.000 probleemloos gelopen. Met die cuore reed ik zuiniger dan die auto (1 op 22-23 stabiel, met 80% snelwegkms), maar nog steeds kost dat je 7 euro per 100km, terwijl ik nu veel meer comfort heb en slechts de helft kwijt ben...
 
Tja, na 150000 lpg kilometers met m’n Cuore nam hij idd ook behoorlijk olie. De totale km stand was toen 185000. Later zag ik m op internet te koop met foto’s er bij dat ze nieuwe zuigerveren en klepsteel hoedjes geplaatst hebben. Dat was vier jaar geleden, het ding rijdt nog steeds én op lpg.
 
Gerard zei:
Met mijn Sea Mii vanmorgen getankt 634 kilometers gereden lpg prijs 0,469 cent voor 15,20 getankt bij Fieten olie dat is 2,40 per 100 kilometer.
Goedkoper kan haast niet hij rijd perfect op lpg nu 150k op de teller.

Gaat dat op lange termijn ook goed met die Mii's en Up!'s?
En wat kostte jouw installatie?
Hydraulische klepstoters?
 
leuke discussies hier, ik ben me toevallig aan het oriënteren om mijn Audi A6 uit 1999 met een 2.8 V6 (recent aangeschaft) mogelijk een LPG installatie te laten inbouwen. Maar ik heb geen duidelijkheid of deze auto er wel geschikt voor is en daarnaast of het wel verstandig is om zo een oude auto met een km-stand van 282k + om te laten bouwen.

Ik heb eerder een passat 2.3 v5 op lpg gehad, dat beviel me heel erg goed en liep perfect, daarnaast had mijn vrouw ook ooit een golf type 3 op gas (volgens mij een 1.8 of een 2.0, ook dat werkte prima .

Benzine is gewoon bizar duur, verbruik valt me vaak tegen (natuurlijk snap ik dat deze auto in verhouding veel verbruikt). Ik rijd nu nog een diesel waar ik makkelijk 1. op 20 mee rijd, zonder dat ik me in hoef te houden tijdens het rijden en gemiddeld nog best veel korte ritjes doe.
Maar die auto is lease en moet eruit... zelf diesel rijden is vanwege de hoge wegenbelasting geen optie, anders had ik het direct gedaan.... diesel rijd heerlijk en je komt nooit iets te kort.

Een kleine auto is geen optie, het is een gezinsauto en de ruimte hebben we nodig, maar natuurlijk staat het verbruik me niet echt aan. Echter de opvolger die ik eigenlijk wilde aanschaffen is een 2.0 TFSI en daar hoorde ik veel problemen over die motoren, daarnaast is die niet veel zuiniger dan deze.
LPG lijkt dus een goede beslissing, echter omdat het een V6 is, is de aanschaf van de installatie naar het schijnt wel een stuk duurder?

Ik verwacht ( Corona even achterwege gelaten) gemiddeld minimaal 1000-1200km per maand te rijden met vast een paar duizend km extra in een jaar.
Dus ik ga uit van 13000-15000 km per jaar.
Kosten ongeveer op benzine (1 op 10 -- €2145-2475)
Kosten op LPG ongeveer ( 1 op 8,5 -- €918-1058), echter uit ervaring weet ik dat ik minstens 2 keer per jaar ongeveer een tank benzine nodig heb (starten op benzine + 1-3 km op benzine rijden) bij de meeste installaties en soms een ritje op benzine doen heb ik altijd begrepen en gedaan dus laten we zeggen €225-250 benzinekosten.

Voordeel bij 13000 km p.jr. puur brandstofkosten --> 2145- (918+225) = €1002
Voordeel bij 15000 km p.jr. puur brandstofkosten --> 2475- (1058+250) = €1167

Wegenbelasting zou voor deze auto omhoog gaan met 552€ p jr heb ik begrepen dus dan zou ik met situatie 1 €450 p.jr en situatie 2 €615 p.jr. besparen...

Of vergeet ik nu kosten die bij LPG om de hoek komen kijken... ps ik ga uit van een ringtank en dat ik de gok ga nemen om mijn reserve band thuis te laten liggen.
 
Ja, je vergeet de afschrijvingskosten op een lpg installatie. Gas inbouwen kost bij die auto flink wat knikkers.

Voor het geld van de gasinbouw alleen haal je uit Duitsland een A6 van jouw bouwjaar met lpg met minder kilometers.

En nee, ik vind het niet verstandig om bij zo'n auto met die kilometerstand lpg in te bouwen.
 
thx voor je reactie Pepe

Waarom vind je het niet verstandig, vanwege de km-stand, dat het technisch niet slim is, of gaat het om het financiële plaatje?
Ik heb zelf totaal geen ervaring met het halen van een auto in het buitenland/duitsland... dus ik weet niet precies wat daar voor nodig is of wat daar de haken en ogen aan zijn. Ik heb me wel eens proberen daar in te verdiepen en voor de grap eens op autoscout.de gekeken... wat mij toen vooral op viel is dat ik niet perse koopjes kon vinden in duitsland... m.a.w. de auto's die me aanstonden, kostte toen nagenoeg hetzelfde daar als hier... dus snap ik het voordeel er niet van.

Maar misschien zoek ik verkeerd, ik ben tenslotte ook maar een mens. Ik heb wel een offerte aangevraagd via een gas inbouwer, maar nog niks teruggehoord. Mogelijk is de inbouw ook duurder dan de hele auto op zichzelf, daarom overweeg ik het wel, maar doe ik nog concreet niks ermee.

Als een auto zoals ik wel vaker zie in onder andere klokje rond of bv gewoon bij auto's die te koop staan blijkbaar wel 500.000km kunnen lopen, dan zou die van mij nog 220.000km te gaan hebben, wat als ik uitga van veel km's mij minimaal 10 jaar gaat kosten om dat te halen... maar eerder 15 jaar.... dan zou dat geen reden zijn om het niet te doen. alleen is het omslagpunt misschien niet te halen achteraf...
 
Patrick 3404381 zei:
leuke discussies hier, ik ben me toevallig aan het oriënteren om mijn Audi A6 uit 1999 met een 2.8 V6 (recent aangeschaft) mogelijk een LPG installatie te laten inbouwen. Maar ik heb geen duidelijkheid of deze auto er wel geschikt voor is en daarnaast of het wel verstandig is om zo een oude auto met een km-stand van 282k + om te laten bouwen.
Van de VAG 2.8 6cilinder heb je van de volgende motorcodes een Prins R115 LPG-installatie (na codes staan aantal cc en kW)
2.8L AQD 2771 142
2.8L AMX 2771 142
2.8L AAA 2792 128
2.8L AQP 2792 150
2.8L AUE 2792 150
2.8L BDE 2792 150
2.8L AMV 2792 150
2.8L AYL 2792 150
2.8L BDX 2773 154
2.8L CCD 2773 140
2.8L CCE 2773 162
2.8L CHV 2773 150
Inbouw v/e BRC installatie vanaf ongeveer €1500 in bv Polen
 
Patrick 3404381 zei:
leuke discussies hier, ik ben me toevallig aan het oriënteren om mijn Audi A6 uit 1999 met een 2.8 V6 (recent aangeschaft) mogelijk een LPG installatie te laten inbouwen. Maar ik heb geen duidelijkheid of deze auto er wel geschikt voor is en daarnaast of het wel verstandig is om zo een oude auto met een km-stand van 282k + om te laten bouwen.

(..)

Voordeel bij 13000 km p.jr. puur brandstofkosten --> 2145- (918+225) = €1002
Voordeel bij 15000 km p.jr. puur brandstofkosten --> 2475- (1058+250) = €1167

Wegenbelasting zou voor deze auto omhoog gaan met 552€ p jr heb ik begrepen dus dan zou ik met situatie 1 €450 p.jr en situatie 2 €615 p.jr. besparen...

(..).

Hoe is de algehele, technische, staat van de auto? Spik en span, preventief onderhouden.. of kan je ook investeren in een flink grote beurt voor deze auto?
De besparing op brandstofkosten heb je eigenlijk de eerste jaren niet.. want de kosten van de installatie moeten eerst terugverdiend worden, nietwaar. ;)

Eigenlijk heeft de motor, technisch, al een heel leven op benzine gewerkt. Als je die nu op een calorie armer mengsel gaat zetten.. de zaak wordt intern wat warmer enzo.. dat kan best invloed op toleranties hebben.. waardoor storing of ander malheur wel kan optreden, denk ik.

Overigens, de brandstofprijs voor benzine is momenteel (al een tijdje) niet bizar duur hoor, vind ik. Ronde de 1 euro 50.. > het is een jaartje of wat geleden bijna 1 euro 80 (advies) geweest. Ja, het is veel geld, dat wel. Voor de prijs van 1 liter benzine kan je dik 2 liter gas kopen.
 
Als je er € 615,= per jaar op bespaart zal je er zondermeer een jaartje of 4-5 mee moeten rijden om de aankoop-/ inbouwkosten van de installatie terug te verdienen.
De auto is al ruim 20 jaar jong, de kilometerstand al aardig respectabel.... ik zou er niet aan beginnen tenzij je van plan bent om deze auto daadwerkelijk als aankomend oldtimer te gaan vertroetelen en de eventuele daaraan verbonden kosten ook voor lief wilt (en kunt) nemen.

Ik stel mezelf in dat soort situaties gewoon de volgende vraag: zou ik bereid zijn om de kosten van een complete motorrevisie (minimaal € 6000,=) voor lief te nemen?
Is het antwoord nee dan ga ik niet fors investeren in een oude(re) auto, want de kans is vrij groot dat de auto over een paar jaar toch weer weg moet vanwege te grote onkosten die economisch gezien niet meer rendabel zijn.
Als je goedkoop lpg wilt rijden in een oudere auto dan kun je beter een auto kopen die al voorzien is van een gasinstallatie, dan heb je wel direct je voordeel.
 
Muddy Bandit zei:
Ik stel mezelf in dat soort situaties gewoon de volgende vraag: zou ik bereid zijn om de kosten van een complete motorrevisie (minimaal € 6000,=) voor lief te nemen?

Bij LPG gaat het hoogstens om een koprevisie en dan moet je eerder denken aan €1.000-€2.000, afhankelijk waar je het laat doen.
 
FW Ta 183 Huckebein I zei:
Muddy Bandit zei:
Ik stel mezelf in dat soort situaties gewoon de volgende vraag: zou ik bereid zijn om de kosten van een complete motorrevisie (minimaal € 6000,=) voor lief te nemen?

Bij LPG gaat het hoogstens om een koprevisie en dan moet je eerder denken aan €1.000-€2.000, afhankelijk waar je het laat doen.

Als de teller al op de 3 ton staat kun je maar beter het blok geheel aanpakken, dan heb je het onderblok ook weer fris en kun je (motorisch) weer probleemloos 3x klokkie rond.
Maar ik zeg ook niet dat het nodig is, ik stel die vraag alleen maar om te peilen of het werkelijk een liefhebbersauto gaat worden of gewoon een oprijdauto.... de investering van een lpg-installatie in de één is namelijk wat zinvoller als diezelfde investering in de ander.
 
Terug
Bovenaan