Lpg 3

A

Anoniem

Guest
Ik heb 6 jaar lang met vw golf 6 tsi gereden zonder problemen gereden en goedkoop.
Nu heb ik een 2.0 diesel aangeschaft en zie nu hoeveel kosten ik heb op jaarbasis wat betreft belasting en prijs brandstof in plaats van lpg waarbij ik wel heel goedkoop lpg kan tanken in belgie ( 0,45 ) per liter . Oftewel verschil van +- 1000 euro op jaarbasis.
Ben nu aan kijken voor een andere auto die vlekkeloos weer veel km kan maken op lpg en dan kies ik voor comfort en vermogen tot een gewicht tot 1550 kg.
Welk auto zou daarvoor in aanmerking kunnen komen?
Dacht zelf aan een Volvo V 70 t5 maar zou ook iets anders kunnen zijn.

De genoemde Volvo (niet in het bijzonder met turbo) is wel de meest voor de hand liggende keuze.
Een Peugeot 406 is ook een kwalitatief goede auto die het goed op lpg doet.
En Subaru.
De 1.6 motoren van Renault zijn ook goed op lpg.
Evt Dacia.

De Volvo V70 T5 is een hele goede keus op lpg, of kijk naar de C70 T5 of S60 T5 hier ligt de zelfde motor in. Volvo heeft ook Bi Fuel modellen gemaakt.

Andere goede opties zijn de al genoemde Peugeot 406 2.0 16V, die als sedan, station en fraaie coupe is geleverd, de zelfde motor ligt ook in de Citroen C5, en Peugeot 407.

De Renault Megane 3 met 1.6 16V op lpg is ook een goede optie, de auto is is als hatchback, Station, en Coupe geleverd. Deze motor lag ook in de Clio en Laguna, bij de Laguna 2 neem een fase 2. Ook de 1.4 16V en 2.0 16V van Renault (1998 CC) loopt goed op lpg. (De 2.0 16V van Nissan (1997 CC) is minder geschikt en heeft klepsmering nodig.) De Renault motoren worden ook in de Dacia Logan, Sandero en Duster gebruikt.

Als je een VW, Skoda of Seat wil kies dan de gewone 1.6 met 102 pk, die loopt ook goed op lpg. Bv een Octavia of Leon.

Opel heeft de Corsa, Astra en Insignia geleverd als bifuel modellen, die lopen ook heel goed op lpg.

Voorheen kon LPG icm met een turbo niet. Mijn vader had ooit een demo 940 Turbo gekocht en wilde na verloop van tijd een LPG installatie laten inbouwen, echter kon dat niet.

Dit is begin jaren 90 en is mij altijd bijgebleven. De ontwikkelingen staan natuurlijk niet stil.

Dat is nu wel mogelijk?

Dan zou ik zeer zeker voor een fijne T5 gaan. Of een heerlijke 6 cilinder, hetgeen betaalbaarder is qua verbruik op LPG.

Ik ben geen expert op LPG gebied maar het feit of er wel of geen turbo in ligt maakt volgens mij niet veel uit.
Waar het meer om gaat is of de cilinderkop/kleppen er tegen kunnen en om het spul betrouwbaarder te maken monteren veel LPG-inbouwboeren een klepsmeersysteem.

https://www.marktplaats.nl/z/auto-s/mazda.html?categoryId=129&sortBy=attribute_constructionYear&sortOrder=increasing&attributes=S%2C944&attributes=S%2C534&startDateFrom=always

Terug
Bovenaan