Loopvlak Dunlop banden

Joel 1987

Wegverkenner
Beste mensen,

Een vraagje voor de mensen onder ons die veel van bandengedrag weten.

Via via heb ik een setje gebruikte Dunlop banden aangeschaft.
De bedoeling was deze onder mijn originele GT-M velgen te leggen, maar die plannen zijn gewijzigd omdat ik een ander setje velgen met redelijke banden heb gekocht.
Wat me opvalt is het verschil in het loopvlak bij de banden. Twee keer een mooi strak loopvlak zoals je zou verwachten, en twee keer een enigzins 'ruw' loopvlak.
Het setje Dunlop banden is een vervaardigd in week 45 van 2019, dus zo'n 2,5 jaar oud. Van veroudering lijkt me dus geen sprake.

99a6yUV.jpg

Twee keer mooi en vlak loopvlak

DzU9Mhb.jpg

Twee keer enigzins 'ruw' loopvlak

Kan iemand dit verschil verklaren? Zijn de banden misschien oververhit geweest?

Ik heb de set inmiddels op Marktplaats staan, en wil wel met droge ogen kunnen zeggen dat de banden nog goed zijn.
Mocht dat niet het geval zijn moet ik daar uiteraard even iets mee doen.

Die met het ruwe oppervlak zijn de achterbanden geweest. Achter treed dit bijna altjd op, dit heet cupping en kan geen kwaad.

Janneman zei:
Die met het ruwe oppervlak zijn de achterbanden geweest. Achter treed dit bijna altjd op, dit heet cupping en kan geen kwaad.

Kan mechanisch gezien geen kwaad idd, maar lekker rijden doet het niet.

Bij cuppen denk ik eerlijk gezegd altijd aan het ongelijk afslijten met hoogteslag in de banden. Maar dat is dus niet altijd zo?
tire-cupping.jpg

Is zo'n band weer 'normaal' te krijgen door ermee te rijden of blijft dit slijtagepatroon aanwezig?

Dit is geen cuppen. Dit is gewoon normale slijtage, van een auto met wat uitspoor of toespoor op de as waar die banden op zaten. Voor of achter, kan allebei.

Helemaal niets aan de hand.

Zo lang banden niet cuppen of scheef afslijten is er weinig tot niks aan de hand, beetje ruw maakt helemaal niks uit.
Hier een verhaal over oorzaak en uiterlijk gecupte banden:
https://www.carblogger.nl/auto-onderhoud/banden/gecupte-banden/

Die ruwe banden hebben waarschijnlijk op de vooras gezeten.
Daar komt wat meer remkracht op, in geval van voorwielaandrijving ook nog de nodige tractiekrachten, en stilstaand sturen schuurt ook lekker.

Muddy Bandit zei:
Die ruwe banden hebben waarschijnlijk op de vooras gezeten.
Daar komt wat meer remkracht op, in geval van voorwielaandrijving ook nog de nodige tractiekrachten, en stilstaand sturen schuurt ook lekker.

Dat was ook mijn gedachte, met Cuppen heeft het niets te maken.

Terug
Bovenaan