LLM bij aanschaf gebruikt voertuig

Lucas 3686562

Wegverkenner
Vorig jaar heb ik voor het eerst een LLM gebruikt bij de aanschaf van een truck. Ik kan met mijn niet-technische achtergrond namelijk nooit echt soep maken van alle data die er bij komt kijken. Ik heb gewoon de hele onderhoudshistorie geplakt tezamen met de engine hours, engine idle hours, odometer maar ook de trip 2 fuel economy en de overall fuel economy die beiden hoogstvermoedelijk nooit waren gereset (waren gelijk aan elkaar en de eerste 4 cijfers van trip 2 was nog gelijk aan de odometer)

Op basis van de data vermoed ik dat mijn voertuig voor hotshot trucking is gebruikt en heb ik er aftermarket garantie bij gekocht. Inmiddels is de motor onder garantie vervangen door een fabrieksnieuwe :giggle: Zonder de adviezen van de LLM had ik er mogelijk geen garantie bij gekocht, omdat ik een aantal kleine details over het hoofd zou hebben gezien. De hoofdconcern van de LLM was dat alle oliewissels wel op tijd waren gedaan, maar alleen voor een voertuig met minder engine idle hours.

Gebruiken jullie een LLM als je een nieuwe wagen koopt? Welke LLM gebruiken jullie en welke data voeden jullie in de LLM?

Gezond verstand, ervaring en kennis is hetgeen meer van pas komt.

^^ Ow, je hebt het over kunstmatige intelligentie...

Een large language model (LLM) is een type kunstmatige intelligentie (AI) die is getraind om menselijke taal te begrijpen, te genereren en te manipuleren. Het bestaat uit algoritmes die miljoenen stukken tekst analyseren om te begrijpen hoe taal werkt en vervolgens deze kennis gebruiken om menselijke teksten te genereren.

Large language models gebruiken geavanceerde algoritmes om te leren hoe menselijke taal werkt. Ze kunnen worden getraind op verschillende taal- en taalkundige taken, zoals tekstanalyse, vertaling, vraag-antwoord-systemen, samenvatting, chatbots en nog veel meer.

Een belangrijk kenmerk van large language models is dat ze zelf kunnen leren van enorme hoeveelheden tekstuele data, bijvoorbeeld afkomstig van het internet. Dit betekent dat ze voortdurend kunnen evolueren en beter kunnen worden in het begrijpen en genereren van menselijke taal naarmate ze meer worden getraind op nieuwe gegevens. Hierdoor kunnen ze worden gebruikt voor een breed scala aan toepassingen, zoals virtuele assistenten, chatbots, tekstgeneratie, automatische samenvatting en meer.

Voorbeelden van bekende large language models zijn GPT-3 (Generative Pre-trained Transformer 3) van OpenAI en BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) van Google.

Gebruiken jullie een LLM als je een nieuwe wagen koopt?

Nee, nog nooit gedaan en zal het ook niet snel gaan doen in de toekomst, denk ik.

Ik gebruik wel internet bij informatievergaring van model / type info, waaronder hier op Autoweek. ;)

Gezond verstand, ervaring en kennis is hetgeen meer van pas komt.
Maar wat dan met data? Naar mijn mening moet je gezond verstand nog altijd combineren met data. In mijn geval zag alles er goed uit, maar heeft de LLM er een klein detail uit gehaald waarover ik heb onderhandeld en op basis waarvan ik aftermarket garantie heb gekocht.

Moet je zelf weten, maar je kunt ook gewoon normale midellen gebruiken die voorhanden zijn. Je hoeft er geen complete studie aan te wijden.

Moet je zelf weten, maar je kunt ook gewoon normale midellen gebruiken die voorhanden zijn. Je hoeft er geen complete studie aan te wijden.
Precies. Daarom heb ik alle onderhoudshistorie gewoon geplakt in de LLM en er zelf niet eens naar gekeken. Scheelt enorm veel tijd als je een aantal voertuigen op het oog hebt.

Nee, want je hebt er natuurlijk ook niet naar hoeven kijken terwijl je het invoerde:D

@Lucas 3686562 ben jij zelf geen LLM? knutselprojectje dat lekker meekletst op het forum.

Willem Alexander heeft Badhoevedorp achter pindakaas met wieldop scheef gemonteerd door niet gecalibreerde momentsleutel. Zo ...

Ik koop tegenwoordig altijd extra garantie bij tweedehands auto's, dat geeft toch wat meer zekerheid voor de toekomst. Reparaties worden door de toenemende complexiteit steeds duurder, dus ik denk dat de garantie zich op termijn wel uitbetaald.

Voordeel is ook dat de dealers meer moeite moeten doen om onnodige reparaties vergoed te krijgen.

Ik koop tegenwoordig altijd extra garantie bij tweedehands auto's, dat geeft toch wat meer zekerheid voor de toekomst. Reparaties worden door de toenemende complexiteit steeds duurder, dus ik denk dat de garantie zich op termijn wel uitbetaald.

Voordeel is ook dat de dealers meer moeite moeten doen om onnodige reparaties vergoed te krijgen.
Ik heb weleens gevraagd hoe dat zit aan mijn servicemanager. Opzich is men niet onblij met garanties omdat particulieren geneigd zijn om veel reparaties wel te doen die ze anders niet hadden gedaan. Immers, de garantie betaalt toch een groot deel van een reparatie. Als je bijvoorbeeld een nieuwe transmissie moet krijgen en je betaalt alleen je deductible, dan ben je bijna gek als je het niet laat doen. En veel garanties hebben vrije garagekeuze, mits het uurtarief maar binnen hun voorwaarden valt.

Dat onderschrijft mijn gevoel dan ook wel. Volgens mij is een goede garantie hoe dan ook een goede investering, waar ik de uitkomst is van de LLM.

Dat onderschrijft mijn gevoel dan ook wel. Volgens mij is een goede garantie hoe dan ook een goede investering, waar ik de uitkomst is van de LLM.
Volgens mij verdient de verkoper ook nog eens goed commissie aan de garantie.

Mijn garantie kostte +- 3000 euro, zij hebben de motorvervanging betaald. Ik heb de quote gezien en de hele vervanging kostte +- 12000 euro en mijn bijdrage was 80 euro (dus eigenlijk 3080 euro). Daarvoor heb ik een nieuwe (geen refurbished) motor teruggekregen. Nu denk ik wel dat de motor gewoon had kunnen worden gerepareerd, maar natuurlijk denkt de dealer lekker makkelijk, met een nieuwe motor hoeven we niet extensief te diagnosticeren. De garantie heeft toch al akkoord gegeven.

Dat betekent dat er een tiental andere mensen moeten zijn die minder reparaties hebben. Anders zouden de garantiemaatschappijen verlies maken. Maar van wat ik heb begrepen is het over het algemeen dikke winst. Conclusie, de kans is het grootst dat je je garantie niet terugverdient, maar het geeft je enorm veel vrede van gedachten. Ik zou inmiddels sterker overwegen om wel garantie aan te schaffen dan niet.

Laatst bewerkt:
In Teutonia meld ik regelmatig updates over onze X5 40e. Daar is ondertussen zo'n 35k USD aan versleuteld. Die garantie kostte ons ongeveer 5k. Was een garantie van 8 jaar, nog 3 jaar te gaan. Daar wordt ook geen winst op gemaakt.

In Teutonia meld ik regelmatig updates over onze X5 40e. Daar is ondertussen zo'n 35k USD aan versleuteld. Die garantie kostte ons ongeveer 5k. Was een garantie van 8 jaar, nog 3 jaar te gaan. Daar wordt ook geen winst op gemaakt.
En het boeit die maatschappijen ook niet geloof ik :D ze verdienen wel genoeg aan anderen die hun auto vroegtijdig verkopen of niet zo veel reparaties hebben.

Nooit LLM gebruikt, maar gewoon goed gekeken, geluisterd, gereden en mijn technische kennis gebruikt.

Eigenlijk altijd goede auto's gekocht, die het geld gewoon waard waren.
Ik wist dan wel de zwakke punten van een model.
En bij elektronica is het lastig, dat is altijd een moment opname, het werkt wel of niet.

Garantie kan handig zijn.

Op minder complexe auto's met goede techniek heb je dat meestal in de praktijk niet nodig. Mijn huidige Renault is tussen de beurten door niet in de garage geweest voor storingen of gebreken.
(ik heb de auto nu 4 jaar). Er is zelfs nog geen lampje vervangen.

Terug
Bovenaan