Lightyear One

Volt

Asfaltkampioen
xdbyuwebf6h7.jpg


fk4yswnbj2xz.jpg


6cty3vnb2d0v.jpg


"Lightyear onthult One in Nederland (25 juni 2019)

Elektrische auto’s kunnen vele malen efficiënter. Dat is de mening van het door alumni van het Solar Team Eindhoven uit de grond gestampte Lightyear. De start-up heeft zojuist in Katwijk het eerste prototype van zijn veelbelovende One gepresenteerd. “Dit moment is het begin van een nieuw tijdperk in mobiliteit”, aldus Lex Hoefsloot,
CEO en medeoprichter van Lightyear. ..."

Autofabrikanten trachten het rijbereik van hun elektrische auto’s te vergroten door te zorgen voor een accupakket dat groot genoeg is om een bepaalde actieradius te halen. Accupakketten met een capaciteit van 64 kWh, 80 kWh of zelfs 100 kWh zijn in het EV-hoekje van autoland anno 2019 helemaal ingeburgerd. Een groot nadeel van deze pakketten is natuurlijk het hoge gewicht dat ze met zich meebrengen. De Nederlandse start-up Lightyear zegt daar een antwoord op te hebben gevonden.

De One die zojuist in de TheaterHangaar in Katwijk is gepresenteerd, is het eerste prototype van een EV die het segment van de elektrische auto moet opschudden. Lightyear weet de aandacht op zich te vestigen door te schermen met het vijf vierkante meter grote vlak zonnecellen dat het bovenop de One monteert. Lightyear claimt dat de cellen bijzonder efficiënt zijn, maar ook met krachtige cellen kun je in Nederland – en daarbuiten – je auto niet zo snel laden als met een échte lader. Toch zegt Lightyear dat de One, onder ideale omstandigheden, goed kan zijn voor 20.000 kilometer per jaar. Gelukkig voor ons Nederlanders is de One, waarvan Lightyear het gros van de specificaties nog even onder de pet houdt, ook thuis aan een lader én aan een laadpaal te hangen. Een nachtje aan een 230V-stekker is goed voor 400 kilometer actieradius. Snelladen kan ook. De One is goed voor een - nog onofficiële - actieradius van 725 kilometer.

Is die actieradius de revolutie waar Lightyear naar hint? Nee, het geheim van de Lightyear One zit hem volgens zijn makers in zijn efficiëntie. Het gevaarte, dat plek biedt aan vijf inzittenden, heeft in elk wiel een elektromotor, een unit die minder energie zou verbruiken dan een exemplaar in pak hem meet een Tesla. Minder wrijving zorgt natuurlijk voor minder vermogensverlies. Verder heeft de One een uit koolstofvezel opgetrokken koets én een aluminium chassis. Overigens zou de carrosserie gestroomlijnder zijn dan die van elke andere productieauto.

Lightyear wil dit jaar zijn eerste prototypen bouwen op de Automotive Campus in Helmond en dit is er daar één van, maar vanaf volgend jaar moet de auto daar écht in productie gaan. Volgens Lightyear zijn er al 100 exemplaren gereserveerd. De eerste honderd stuks die volgend jaar komen, zijn een speciale introductieversie, de Pioneer Edition. Het prijskaartje: zo’n € 119.000 exclusief belastingen. Via de website zijn er nu nog 400 reserveringen over. Je krijgt je One in dat geval waarschijnlijk in 2021 afgeleverd. Na verloop van tijd wil Lightyear ook goedkopere auto’s gaan produceren. Grote plannen dus."

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/lightyear-onthult-one-in-nederland/
 
k3syaukby8wq.jpg


"Productieversie Lightyear One komt uit Finland (19 juli 2021)

Productie start in zomer van 2022

Het Nederlandse technologiebedrijf Lightyear heeft een intentieverklaring met de Finse autoproducent Valmet Automotive Inc getekend. Valmet gaat de Lightyear One van het Nederlandse merk produceren. Lightyear bereidt zich nu voor op de industrialisatie fase van het Lightyear One model. Dit model gaat in de zomer van 2022 in productie als een exclusieve eerste serie. Als resultaat van de samenwerking met Valmet Automotive worden de eerste prototypes van het Lightyear One-model in januari 2022 in Finland gebouwd. ..."

https://zerauto.nl/productieversie-lightyear-one-komt-uit-finland/
 
@ Volt: kan je in de openingspost iets duidelijker aangeven dat de betreffende onthulling reeds in 2019 plaatsvond?

Ik snapte er weinig van, juist omdat ik net in de krant (FD) van afgelopen zaterdag (FD) een artikel las over het mega rijbereik van 710 kilometer dat men met de 60 kWh accu én de zonnepanelen (goed voor ruim 3 kWh opbrengst) heeft behaald.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ja, het zal ff wachten zijn op verontwaardigde reacties uit de VDL hoek. :p
 
Durashift zei:
@ Volt: kan je in de openingspost iets duidelijker aangeven dat de betreffende onthulling reeds in 2019 plaatsvond?

Ik zal al te denken, die had ik pre-corona toch al eens op een evenement gezien?:)

48632260446_6f0f267e2e_c.jpg


48631906063_eaeb3c982f_c.jpg


Er mogen ten opzichte van het prototype wel nog flinke sprongen op het gebied van afwerking worden gemaakt trouwens.
 
Sorry ik denk dat dit gewoon te laat komt. De Mercedes EQS kost minder, laadt (in range per tijd) en rijdt veel sneller. Is waarschijnlijk ook veel luxer en in ieder geval een dealernetwerk dat staat als een huis. Voor een derde van het bedrag koop je ook EV's die je overal brengen.

Ik heb de zonnepanelen ingevoerd in PVGIS:
https://imgur.com/yoVsIus
(5kWh verbruik is 50 km rijden per dag), dit als je nooit in de schaduw rijdt of parkeert.
 
Voor dat geld liever een Ioniq 5 met een leuke Porsche 964 erbij om in het weekend de co2 balans te herstellen
 
* Twee maal meeting gehad met de LY oprichters in Helmond. Aardige gasten. Je moet voor zo'n amper winstgevend te krijgen Solar / E avontuur niet alleen intelligent zijn, maar ook een opportunist. Beetje naief zelfs. De Solar challenge in Australië bracht ze meermaals winst, gaf bekendheid en ervaring met media.

* De PR is op zijn Tesla's en VW's prima in orde. Zodoende ontstond via o.m. de TU/E en de brabantse MKB inner circle snel een buzz. Uit die kringen kwamen eerst een dozijn, en vervolgens ca 100 bestellingen voor de One. Ondertussen deed Hoefsloot het goed op RTV (Journaal, DWDD, landelijke pers).

* Tussen 2018 en 2020 was Tesla talk of the town, knalde naar een giga beurswaardering (zoveel waard als alle legacy autobouwers samen), kreeg een ander Nederlands knuffel project (Ocean Cleanup) de handen op elkaar en €45 mio om oceanen en rivieren te kuisen.

* De totale frenzy bij VCs, private equity en rijke rakkers om iets met de 100-den miljarden te doen overstroomde de markt, en de gekste appbouwers en mafste platform initiatieven kregen zakken met geld. Picnic, zwaar verliesgevend, haalt om het half jaar €25 mio / €50 mio op (€200 mio inmiddels), Mollie in 3 weken honderden miljoenen etc.

* Begreep van het Lightyear team hoeveel ze zochten. Was niet verbaasd dat na een aantal ronden o.m. €40 mio werd opgehaald. Het hoge aaibaarheidsgehalte van LY en het voor meerdere vermogende Brabantse families gezellige vooruitzicht van directe betrokkenheid mag een grijpstuiver kosten

"Het netwerk van investeerders en kopers achter Lightyear bestaat uit verschillende succesvolle Nederlandse ondernemers en families waaronder Anne-Marie Rakhorst, Rob van Gansewinkel, Jaap Korteweg (De Vegetarische Slager), en Henri de Jong (Mijndomein)".

* Slaagt LightYear? Alleen als er groots wordt gedacht. Alleen als bv een ESG SPAC met miljarden er €250 mio in wil steken. Want auto's bouwen is een kostbare bezigheid. Eer het commercieel succesvol is moet er nog heel wat water door de Dommel stromen. Met véél geluk 2030. Maar niet met de One. Die paar honderd zijn in 2035 een collector's item. Wil LY echt slagen dan moeten de spec's omhoog, de prijs omlaag en echte designer aan worden getrokken. Want het competitive landscape is zo sterk dat Lightyear er met idealen niet komt. Daarvoor is de autobizz te hard en de capex te hoog.

* Tesla bracht het tot disruptor omdat de semi autistische oprichter miljardair was, geen boundaries zag, en over de hele wereld de beste (sw) engineers kon aantrekken. Nio, Rivian, Xpeng etc, allemaal gesteund door rijke oprichters met relaties bij private equity. Dat geluk heeft LY niet. Daar veranderen ook de miljoenen van petrolhead Frits van Eerdt niets aan. Querein, tip: Klop eens aan bij het Europese EQT en de UAE club KIPCO.

Dit is wat mensen uiteindelijk willen. Geen LY One, maar LI One.
Voor de helft van de prijs. Met 2x de ruimte. En 800 km actieradius

https://www.youtube.com/watch?v=6vNlj3sPrEE
 
Stukje op nos.nl: Zonnepaneelauto Lightyear mag de weg op, massaproductie grote uitdaging - https://nos.nl/l/2432096
 
Toch historisch moment voor de Nederlandse autoindustrie? En geen berichtje op Autoweek?
 
^^ Het introductie event is vanavond, je ziet in de video al de stapels stoelen die nog in theater opstelling gezet moeten worden. ;)

Er zal morgen wel een artikel en video komen?
 
Terug
Bovenaan