lichtelijk naar rechts 'duiken" Toyota Auris

A

Anoniem

Guest
Beste mensen,
anders dan mijn gebruikersnaam doet vermoeden, heb ik al enige tijd een Toyota Auris hybrid uit 2011.
Nooit problemen mee gehad tot nu toe, maar enige weken geleden ben ik per ongeluk met de rechterkant van mijn auto ( weliswaar met langzame snelheid va 15/20 km per uur) over een ronde trotoirband gereden ( was niet zo erg hoog), omdat ik moest uitwijken voor een hinderlijk geparkeerde auto, Ineens was het "bam" ,

Sinds die tijd lijkt het net alsof mijn auto lichtelijk naar rechts " hangt" , en wanneer ik op een rotonde rijd, lijkt het alsof de auto meer naar rechts gaat "overhellen."
Het vreemde is, wanneer ik bij mij voor de deur geparkeerd sta, sta ik volkomen recht.Ik ben hiermee uit voorzorg mee naar de dealer gereden uit mijn werk ( kwam onaangekondigd langs omdat dit alles mij een zorgelijk gevoel geeft), die heeft de auto een minuut of 15 bekeken ( spiraalveer, schokbreker) van de buitenkant, en die melde mij dat er geen problemen te zien waren.

Wanneer ik bij mijn huis vandaan rijd, hoor ik een bepaald geluid ( een geluid wat je niet de gehele tijd hoort,maar af en toe tijdens de autorit) wat van achter mijn dashboardkast vandaan komt ( onder de motorkap op de hoogte van het dashboardkastje) wat zich het beste laat omschrijven als " kggg...kggg" , een geluid van 2 stukken metaal die over elkaar heen schuiven.

Mijn vraag is, zou dit kunnen duiden op een defecte stabilisatiestang of een onderdeel daarvan?
Want bij een defecte veer (rechtsvoor) zou de auto toch eigenlijk met die voorkant "op straat moeten hangen" ? want dit is namelijk niet het geval.
Kort samengevat, je kunt er gewoon mee rijden, alleen sinds ik per ongeluk over die stoeprand reed, heeft mijn Auris steeds meer de neiging om makkelijker naar rechts over te hellen, het lijkt alsof die vering, demping, etc, minder "weerstand biedt" aan bepaalde krachten die vrijkomen wanneer je een rotonde oprijdt.

Gisteren reed ik op de provinciale weg richting Zaandam, langs de spoorlijn.Die weg rijd ik al 17 jaar, en weet hoe een auto "zich gedraagd" op die weg,Mijn gevoel zegt dat er wat is, omdat mijn auto ook hier ( anders dan die keren hiervoor ) makkelijker naar rechts wilde hellen; het leek bijna alsof ie met zijn rechterneus naar de grond wilde gaan.

Zou dit een stabilisatiestang zijn die een opdoffer heeft gehad?
 
Kan zijn dat de uitlijning niet meer helemaal is zo als het hoort.
Mocht er visueel niks krom zijn dan kan even de uitlijning controleren.

Heeft de monteur ook met de auto gereden?
 
Nee, de monteur heeft niet met de auto gereden, enkel de auto op de brug gezet en gekeken of er wat met de schokbreker/ spiraalveer aan de hand was, maar deze bleken volgens hem in orde te zijn.
Ik ben een complete leek wat autotechniek betreft, maar dat geluid wat ik af en toe hoor ( dat "kgg....kgg..." ) komende vanuit de hoogte van mn dashbordkastje, onder de motorkap, kan dat dus komen omdat de uitlijning niet meer in orde is? En kan de uitlijning "verstoord" raken door die onverwachte klap doordat ik over die trotoirband reed?
 
Kan zijn dat je wiellager aan gort is, juist vanwege dat geluid denk ik daar als eerste aan. Velg ook even controleren of er een slag in zit.
En daarna is uitlijning het volgende wat mogelijk ff bijgesteld moet worden.
 
Ik ga morgen meteen eens langs.
Dus als ik het goed begrijp kan het gegeven dat ie met zijn rechtervoorkant lichtelijk naar beneden duikt, minder weerstand biedt bij bochten, etc, komen door de uitlijing? want het is niet zo dat hij naar rechts 'trekt" wanneer je het stuur loslaat op een rechte weg ofzo, het is enkel dat ie meer de neiging heeft om over te hellen naar rechts.
 
Schokdemper kan intern lek zijn. Dan krijg je ook raar stuurgedrag en dat is niet van buitenaf eenvoudig te controleren. Tenzij er een groot verschil zit tussen links en rechts (nieuwe vs een slechte schokdemper merk je beter dan een ver versleten vs kapot)
Kan simpelweg net de druppel zijn geweest. Schokdempers hebben nogal wat te lijden in de loop der jaren.
 
De monteur er even mee laten rijden en zelf meerijden om te vertellen wat op dat moment ervaart.
 
Fryfrysk zei:
De monteur er even mee laten rijden en zelf meerijden om te vertellen wat op dat moment ervaart.

Inderdaad. Veerpootlager, veerschotel krom, veer gebroken, schokdemper (intern) lek, wiellager, stabistang, etc. - het kan allemaal.
 
Ik sluit mij aan bij de mening van Pobresh. Heb het ook eens een keer meegemaakt dat mijn auto na een slag te hebben gehad ineens niet meer"recht" reed. Bleek achteraf de schokdemper te zijn die lek was. De stofrubber houdt de olie die uit de lekke seal komt enigzins tegen en is het bij een vluchtige visuele inspectie niet te zien dat er een lek is.

MvG,

Roy
 
Terug
Bovenaan