A
Anoniem
Guest
Beste mensen,
anders dan mijn gebruikersnaam doet vermoeden, heb ik al enige tijd een Toyota Auris hybrid uit 2011.
Nooit problemen mee gehad tot nu toe, maar enige weken geleden ben ik per ongeluk met de rechterkant van mijn auto ( weliswaar met langzame snelheid va 15/20 km per uur) over een ronde trotoirband gereden ( was niet zo erg hoog), omdat ik moest uitwijken voor een hinderlijk geparkeerde auto, Ineens was het "bam" ,
Sinds die tijd lijkt het net alsof mijn auto lichtelijk naar rechts " hangt" , en wanneer ik op een rotonde rijd, lijkt het alsof de auto meer naar rechts gaat "overhellen."
Het vreemde is, wanneer ik bij mij voor de deur geparkeerd sta, sta ik volkomen recht.Ik ben hiermee uit voorzorg mee naar de dealer gereden uit mijn werk ( kwam onaangekondigd langs omdat dit alles mij een zorgelijk gevoel geeft), die heeft de auto een minuut of 15 bekeken ( spiraalveer, schokbreker) van de buitenkant, en die melde mij dat er geen problemen te zien waren.
Wanneer ik bij mijn huis vandaan rijd, hoor ik een bepaald geluid ( een geluid wat je niet de gehele tijd hoort,maar af en toe tijdens de autorit) wat van achter mijn dashboardkast vandaan komt ( onder de motorkap op de hoogte van het dashboardkastje) wat zich het beste laat omschrijven als " kggg...kggg" , een geluid van 2 stukken metaal die over elkaar heen schuiven.
Mijn vraag is, zou dit kunnen duiden op een defecte stabilisatiestang of een onderdeel daarvan?
Want bij een defecte veer (rechtsvoor) zou de auto toch eigenlijk met die voorkant "op straat moeten hangen" ? want dit is namelijk niet het geval.
Kort samengevat, je kunt er gewoon mee rijden, alleen sinds ik per ongeluk over die stoeprand reed, heeft mijn Auris steeds meer de neiging om makkelijker naar rechts over te hellen, het lijkt alsof die vering, demping, etc, minder "weerstand biedt" aan bepaalde krachten die vrijkomen wanneer je een rotonde oprijdt.
Gisteren reed ik op de provinciale weg richting Zaandam, langs de spoorlijn.Die weg rijd ik al 17 jaar, en weet hoe een auto "zich gedraagd" op die weg,Mijn gevoel zegt dat er wat is, omdat mijn auto ook hier ( anders dan die keren hiervoor ) makkelijker naar rechts wilde hellen; het leek bijna alsof ie met zijn rechterneus naar de grond wilde gaan.
Zou dit een stabilisatiestang zijn die een opdoffer heeft gehad?
anders dan mijn gebruikersnaam doet vermoeden, heb ik al enige tijd een Toyota Auris hybrid uit 2011.
Nooit problemen mee gehad tot nu toe, maar enige weken geleden ben ik per ongeluk met de rechterkant van mijn auto ( weliswaar met langzame snelheid va 15/20 km per uur) over een ronde trotoirband gereden ( was niet zo erg hoog), omdat ik moest uitwijken voor een hinderlijk geparkeerde auto, Ineens was het "bam" ,
Sinds die tijd lijkt het net alsof mijn auto lichtelijk naar rechts " hangt" , en wanneer ik op een rotonde rijd, lijkt het alsof de auto meer naar rechts gaat "overhellen."
Het vreemde is, wanneer ik bij mij voor de deur geparkeerd sta, sta ik volkomen recht.Ik ben hiermee uit voorzorg mee naar de dealer gereden uit mijn werk ( kwam onaangekondigd langs omdat dit alles mij een zorgelijk gevoel geeft), die heeft de auto een minuut of 15 bekeken ( spiraalveer, schokbreker) van de buitenkant, en die melde mij dat er geen problemen te zien waren.
Wanneer ik bij mijn huis vandaan rijd, hoor ik een bepaald geluid ( een geluid wat je niet de gehele tijd hoort,maar af en toe tijdens de autorit) wat van achter mijn dashboardkast vandaan komt ( onder de motorkap op de hoogte van het dashboardkastje) wat zich het beste laat omschrijven als " kggg...kggg" , een geluid van 2 stukken metaal die over elkaar heen schuiven.
Mijn vraag is, zou dit kunnen duiden op een defecte stabilisatiestang of een onderdeel daarvan?
Want bij een defecte veer (rechtsvoor) zou de auto toch eigenlijk met die voorkant "op straat moeten hangen" ? want dit is namelijk niet het geval.
Kort samengevat, je kunt er gewoon mee rijden, alleen sinds ik per ongeluk over die stoeprand reed, heeft mijn Auris steeds meer de neiging om makkelijker naar rechts over te hellen, het lijkt alsof die vering, demping, etc, minder "weerstand biedt" aan bepaalde krachten die vrijkomen wanneer je een rotonde oprijdt.
Gisteren reed ik op de provinciale weg richting Zaandam, langs de spoorlijn.Die weg rijd ik al 17 jaar, en weet hoe een auto "zich gedraagd" op die weg,Mijn gevoel zegt dat er wat is, omdat mijn auto ook hier ( anders dan die keren hiervoor ) makkelijker naar rechts wilde hellen; het leek bijna alsof ie met zijn rechterneus naar de grond wilde gaan.
Zou dit een stabilisatiestang zijn die een opdoffer heeft gehad?