Lichte piep rechts voor

Ruben 8239038

Net ingestapt
Dag allemaal,

Ik heb een vraag. Ca. een jaar geleden is mijn remtang links voor vervangen. Een maand (en 1000km) terug remschijven voor. Sindsdien merk ik bij het wat scherper naar links sturen met een behoorlijk vaartje, dat er rechts voor iets piept gedurende de hele bocht. Mee terug gegaan naar de garage; die konden het probleem niet nadoen (ik overigens ook niet altijd) en controleerden of de remmen niet aanliepen en of de wielen niet los zaten. Dit was niet het geval.

Wat nu? Wat kan dit euvel zijn? Zou het wellicht de oude remtang/remblokken zijn die niet ingesleten zijn op de nieuwe schijf? Dan toch raar dat je het alleen in de bocht hoort. Natuurlijk heeft 'garagist Google' ook al een en ander aan mogelijke oorzaken gevonden, maar het lijkt zo'n verband te houden met de nieuwe schijven dat ik het toch meer in die hoek zoek, dan dingen als een schokbreker, fuseekogel, draagarm e.d.

Verder hoor ik overigens geen piep, ook niet met een bocht naar rechts, over hobbels etc. De auto rijdt verder prima.

Alvast bedankt voor het lezen.

Ik heb een vergelijkbaar issue gehad met een Fiat 500L. Nadat de banden waren gewisseld (zomer naar winter of andersom) was er een bepaalde beschermingsplaat vervormt geraakt. Dan hoorde je inderdaad in een bocht naar rechts die je wat harder nam een gierend geluid (ijzer wat tegen de remschijf kwam. Wellicht heb je er wat aan.

Ik heb een vergelijkbaar issue gehad met een Fiat 500L. Nadat de banden waren gewisseld (zomer naar winter of andersom) was er een bepaalde beschermingsplaat vervormt geraakt. Dan hoorde je inderdaad in een bocht naar rechts die je wat harder nam een gierend geluid (ijzer wat tegen de remschijf kwam. Wellicht heb je er wat aan.

ik heb exact het zelfde gehad. Die ankerplaat achter de remschijf. Alleen bij mij was het zo onheilspellend geluid dat ik geen meter meer durfde te rijden. Plaatje iets bijbuigen en het was opgelost :)

zo ziet dat ding er uit, zit gelijk achter de remschijf , dun plaatje.
318.png

Bedankt voor jullie antwoorden. Moet voor die ankerplaat het wiel met remschijf er weer af? Of kan ik dat zelf met een schroevendraaier wat bij buigen?

Ik heb het wiel er af gehaald. Dan kun je hem zo bij buigen (indien nodig). Remschijf en alles kun je gewoon laten zitten.

Kees 9379262 zei:
Dat heeft met het piepen vast niks te maken.
Dat kan wel degelijk, al komt het vooral voor bij nieuwe blokken op oude remschijven, andersom is dat minder logisch, tenzij de blokken een vreemd slijtpatroon hebben.
Zeker als de remschijven goed warm zijn wil dit nog wel eens gaan piepen in bochten. Het kan ook voor schrapende geluiden zorgen en vreemde bijgeluiden op lange afstanden.

Ik heb ook wel eens een geval vernomen dat dit na het vervangen van remslangen en klauwen gebeurde,.
Achteraf bleek dat bij het insturen de slang werd dichtgeknepen waardoor de rem lichtelijk aangreep.

Helaas helaas hebben ze het wiel in de garage zo vast gezet, dat we die er zelf zonder mogelijkheid vanaf hebben gekregen. Omdat het zo'n lage auto is, kom ik er denk ik zo niet bij, dus zal ik toch even terug moeten.

Ik had overigens gisteren dat ik bij het wegrijden in een bocht al gepiep hoorde, dus dan zal het aan de temperatuur van de schijven niet liggen denk ik. Uiteraard houd ik jullie op de hoogte als ik meer weet.

Terug
Bovenaan