Lexus UX 250 f sport 4wd accu loopt leeg

A

Anoniem

Guest
Ik ben de eerste eigenaar van een Lexus UX250 F sport 4wd van augustus 2019 met iets meer dan 30.000km op de teller. Soms word de auto voor 2 a 3 weken niet gebruikt ivm mijn afwezigheid. De laatste paar keren bleek de auto "dood"te zijn, ik kreeg de deur nog wel open, maar vervolgens gingen alle lampjes branden in het dashboard en weer uit waarna het angstig stil bleef. Lexus pech hulp ingeschakeld, deze constateerde een lege accu, en de keren erna ook. Vervolgens bij de Lexus dealer geweest, deze zag geen verval van de accu en vertelde mij dat ws de accu niet zwaar genoeg is om de electronische systemen op peil te houden wanneer de auto voor langere tijd ongebruikt blijft. Er bleken al meer meldingen te zijn geweest.
Op mijn vraag waarom dan geen zwaardere accu, werd mij verteld dat er dan ook een andere dynamo in moest ( ik ben een leek op technisch gebied) en dat deden ze niet.
Het kwam wel vaker voor, waarop ik vertelde dat dit mijn 3e hybride lexus is en bij de NX en de IS300 dit probleem nooit heb gehad en toen bleef het stil.
De auto staat op een openbare parkeerplaats, dus de optie waar ze mee kwamen om een druppelaar er aan te hangen is niet mogelijk. Vervolgens of ik niet iemand van de buren dan af en toe mijn auto kan laten starten of mee laten rijden heb ik maar niet serieus op gereageerd.
Zijn er meer lezers die dit probleem hebben of herkennen? tips of trucs waar ik wel wat mee kan?

Voor mij bekende klacht voor een Toyota/Lexus Hybride die weinig gebruikt wordt.. of alleen voor kleine stukjes.

De 12v accu´s kunnen het niet aan om na aantal weken stilstaan nog genoeg vermogen over te hebben om de hybride systemen op te starten.
Vaak is de oorzaak : kleine stukjes rijden, te weinig gebruik, een geïnstalleerd alarmsysteem, het verbruik van keyless entry systeem, etc..

Opstarten met een klein Li-Ion powerpack gaat vaak prima, op- of overstarten zoals vroeger kan ook.. maar zoveel power is op zich niet echt nodig.
In veel gevallen wordt onder garantie de 12v accu vervangen omdat een eens volledig ontladen accu niet lang zijn originele capaciteit meer kan vasthouden.

Bij een aantal nieuwe Toyota´s speelt momenteel een terugroep/update vanwege hogere lekstroom vanwege de DCM unit. Met name Yaris en Yaris Cross.
Auto´s die veel stilstaan en weinig km rijden zouden vrj snel last kunnen krijgen van een lege 12v accu.

Bekend probleem. Wat je eigenlijk moet doen als je echt korte stukjes rijdt om de week de auto een uur op "Ready" zetten. Dus 1x start stop knop indrukken. Daarmee laadt de hybride accu de 12v accu bij.

^^ dat zou je dan van afstand, middels een applicatie, moeten kunnen doen.. De TS'er is veelal enkele weken achtereen afwezig, staat geschreven. ;)

Ik denk dat een oplossing waar je wel iets mee kan is:

1) Toch een nieuwe batterij (accu) 12V in de auto laten plaatsen (immers, in de eerste jaren van gebruik was dit probleem er niet, als ik het zo lees.. maar misschien was de afwezigheid er ook niet en dus meer gebruik van de auto).

2) Startbooster aanschaffen, zijn tegenwoordig vrij handzaam. Je hoeft alleen de rode plus kap onder de motorkap om te draaien, de rode tang aansluiten en dan de zwarte tang op het motorblok vastknijpen voor de massa én dan de auto op ready zetten én laten staan ;).

https://www.bootman.nl/startboosters/12v-startboosters

Als je dan ook alle verbruikers inschakelt..slaat de motor wel aan om het hybride systeem bij te tanken.

Er kan trouwens prima een zwaardere accu (grotere) geplaatst worden en daarvoor is geen zwaardere dynamo nodig, immers de verbruikers veranderen niet en er wordt dan ook niet meer stroom getrokken. Wel duurt het natuurlijk langer voordat een accu met grotere capaciteit opgeladen is maar als hij eenmaal opgeladen is dan heb je dus wel meer capaciteit en kan je de auto dus langer stil laten staan met de huidige verbruikers.

M'n Laguna schakelde na een paar dagen van alles uit, soort ruststand. Dan deed de keyless entry het ook niet meer (openen met de knop op de sleutelkaart). Kan dat door de dealer niet geactiveerd en ingesteld worden (bijvoorbeeld na 48 uur) ?

Pietzoveel zei:
M'n Laguna schakelde na een paar dagen van alles uit, soort ruststand. Dan deed de keyless entry het ook niet meer (openen met de knop op de sleutelkaart). Kan dat door de dealer niet geactiveerd en ingesteld worden (bijvoorbeeld na 48 uur) ?

Middels de link van hierboven lees ik dat de berijder dit zelf kan doen, middels instructie uit het instructieboekje. ;)

(..)If your vehicle is equipped with smart entry and start but the system isn’t operated for a long time, a battery-saving function will automatically be activated to prevent the electronic key battery and the 12-volt battery from being discharged. Battery depletion in the key is minimised by stopping the electronic key from receiving radio waves. On many models equipped with this system, it is possible to manually put the key into battery-saving mode, so please consult your car’s handbook for more information. If you aren’t planning to drive your car for a long time, consider putting the smart key in a safe place and not carrying it around with you in your pocket. This will prevent the car from ‘waking up’ unnecessarily should you happen to walk near it in your garage or driveway.(..)

Verders geeft deze site niet zoveel tips..anders dan iedere week 60 minuten in de Lexus gaan zitten met het systeem op READY en alle andere energieverbruikers uitgeschakeld.. :confused:

Als ik de interieursonar van mijn alarm uitzet gaat het aanzienlijk beter met de accu tijdens veel stilstand.

Bij BMW doe je dat door een achterportier open te houden, vergrendelen via afstandsbediening en dan deur dichtgooien.

Mogelijk heb je er ook een knop of handeling voor.

Je kan ook overwegen een schakelaar op je accu te plaatsen. Iets dat verzamelaars vaak doen.

Terug
Bovenaan