Lexus CT200h proefrit

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal,

Ik ga as vrij een proefrit maken bij een autogarage voor een Lexus CT200h.
Het is de eerste keer dat ik een auto koop bij een garage (2x eerder via via gekocht) en de eerste keer dat ik een Lexus ga rijden.

Het is er een uit 2011 en met 160000km.

Welke vragen moet ik stellen en waar moet ik op letten?

Ik las ergens dat je altijd wel 10% van de vraagprijs af kan dingen. Hoe doe je dat? Ik heb geen inruilauto.

Alvast veel dank!!!

Het is een vrij populaire auto. De 10% of 20% heb ik nog nooit meegemaakt. Als je de afleverkosten gratis krijgt dan heb je al heel wat.

- Ga met twee personen, zodat alles wat er wordt verteld ook door twee mensen is gehoord.
- Vraag of de auto schade heeft gehad. Als de verkoper zegt: "niet dat ik weet", vraag dan of hij dat wil checken (anders weten misschien zijn collega's het wél; bovendien zijn zij de vakkundigen, dus zij moeten dat kunnen vaststellen). Als ze de vraag blijven ontwijken: weglopen.
- Vraag of er bij de garage gebreken bij deze auto bekend zijn. Als de verkoper nee antwoordt, en later komt een gebrek boven tafel dat er toch al had moeten zijn op moment van aankoop, heeft hij gelogen, waardoor je sterker staat in een eventueel geschil.
- Vraag of de onderhoudsgeschiedenis bekend is. Als het goed is en de vorige eigenaar heeft die info bij de auto gelaten, krijg je alle onderhoud en reparaties te zien. Als dit bij een Toyota-dealer is, en hij is ook bij de dealer onderhouden, moeten ze het zelf ook kunnen nakijken als het er niet bij zit.
- Vraag wat de garantie is die je bij de auto krijgt. Hier kan een punt van onderhandeling zitten, misschien moet je garantiepakketten kopen en die zou je er gratis bij kunnen onderhandelen. Vraag met name ook over de garantie op het accupakket.
- Vraag de NAP-uitdraai (om te checken dat de km-stand klopt).
- Kijk op https://www.anwb.nl/auto/koerslijst/#/kenteken wat een goede waarde van de auto zou zijn.
- Lees op https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/detail/merk=lexus/model=ct-serie/occasiontest/7b12fff2-2582-4496-ba2c-687b8aad578b?/merk=lexus/model=ct-serie over specifieke zwakke punten van het model.
- Officieel moet sinds 1 november 2016 de prijs inclusief afleveringskosten zijn, dus als die extra worden berekend, zou je die er ook af moeten kunnen onderhandelen.

Let tijdens de proefrit zelf op simpel te ondervinden dingen:
- als je tijdens het rijden het stuur loslaat, blijft hij dan precies rechtdoor gaan?
- als je flink remt en je laat het stuur een beetje los, blijf hij dan precies recht gaan tot stilstand?
- remt hij goed zonder bijgeluiden en vreemde trillingen (behalve de ABS-functies)?
- rijd op een gladde asfaltweg en luister of je bromgeluiden hoort, en zo ja, probeer te vinden uit welke hoek ze komen.
- als je bromgeluiden hebt gehoord, probeer dan uit of ze bij het nemen van bochten verdwijnen of luider worden.
- check of alle functies van de knopjes op en rond het dashboard werken.
- check het profiel van de banden rondom
- kijk onder de motorkap of je dingen ziet die los zitten, of je vlekken ziet van vloeistoffen die er niet horen, controleer het oliepeil (te laag peil kan duiden op slecht onderhoud), check of er onder de auto een vers olievlekje op de grond ligt als hij ergens een tijdje heeft gestaan.

Er staat nog meer info over een gebruikte auto kopen op deze pagina

Je hebt het al over onderhandelen terwijl je nog geen proefrit heb gemaakt. Ik zou zeggen ga eerst de auto eens ervaren en mocht het inderdaad bevallen ga dán eens nadenken over de prijs.

Er staan er voldoende te koop, tenzij je erg gecharmeerd bent van een specifiek exemplaar kun je dus altijd wat verschillende handelaren benaderen over wat hun beste prijs is. Laat ze weten dat je een serieuze koper bent maar dat je ver weg woont en dat je geen zin hebt om 2-3 keer op en neer te rijden voor proefritten en onderhandelingen etc. en dat je daarom hun beste all-in prijs wilt weten. Zet er zo een stuk of 5 op een rijtje, kijk goed naar de plussen en minnen van elk exemplaar en bel de garage/auto welke je het meeste aanspreekt, doe nog eens een bod van 2-300 onder de eerder genoemde all-in prijs en de kans is groot dat je een mooie deal kunt maken.

Voor dit specifieke exemplaar: let er ook op dat het geen import is, dit kan een nadelige impact hebben op de restwaarde. Verder ontzettend betrouwbare auto's maar hebben wel elke 15 dkm een beurtje nodig.

Tydelyck zei:
- Ga met twee personen, zodat alles wat er wordt verteld ook door twee mensen is gehoord.
- Vraag of de auto schade heeft gehad. Als de verkoper zegt: "niet dat ik weet", vraag dan of hij dat wil checken (anders weten misschien zijn collega's het wél; bovendien zijn zij de vakkundigen, dus zij moeten dat kunnen vaststellen). Als ze de vraag blijven ontwijken: weglopen.
- Vraag of er bij de garage gebreken bij deze auto bekend zijn. Als de verkoper nee antwoordt, en later komt een gebrek boven tafel dat er toch al had moeten zijn op moment van aankoop, heeft hij gelogen, waardoor je sterker staat in een eventueel geschil.
- Vraag of de onderhoudsgeschiedenis bekend is. Als het goed is en de vorige eigenaar heeft die info bij de auto gelaten, krijg je alle onderhoud en reparaties te zien. Als dit bij een Toyota-dealer is, en hij is ook bij de dealer onderhouden, moeten ze het zelf ook kunnen nakijken als het er niet bij zit.
- Vraag wat de garantie is die je bij de auto krijgt. Hier kan een punt van onderhandeling zitten, misschien moet je garantiepakketten kopen en die zou je er gratis bij kunnen onderhandelen. Vraag met name ook over de garantie op het accupakket.
- Vraag de NAP-uitdraai (om te checken dat de km-stand klopt).
- Kijk op https://www.anwb.nl/auto/koerslijst/#/kenteken wat een goede waarde van de auto zou zijn.
- Lees op https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/detail/merk=lexus/model=ct-serie/occasiontest/7b12fff2-2582-4496-ba2c-687b8aad578b?/merk=lexus/model=ct-serie over specifieke zwakke punten van het model.
- Officieel moet sinds 1 november 2016 de prijs inclusief afleveringskosten zijn, dus als die extra worden berekend, zou je die er ook af moeten kunnen onderhandelen.

Let tijdens de proefrit zelf op simpel te ondervinden dingen:
- als je tijdens het rijden het stuur loslaat, blijft hij dan precies rechtdoor gaan?
- als je flink remt en je laat het stuur een beetje los, blijf hij dan precies recht gaan tot stilstand?
- remt hij goed zonder bijgeluiden en vreemde trillingen (behalve de ABS-functies)?
- rijd op een gladde asfaltweg en luister of je bromgeluiden hoort, en zo ja, probeer te vinden uit welke hoek ze komen.
- als je bromgeluiden hebt gehoord, probeer dan uit of ze bij het nemen van bochten verdwijnen of luider worden.
- check of alle functies van de knopjes op en rond het dashboard werken.
- check het profiel van de banden rondom
- kijk onder de motorkap of je dingen ziet die los zitten, of je vlekken ziet van vloeistoffen die er niet horen, controleer het oliepeil (te laag peil kan duiden op slecht onderhoud), check of er onder de auto een vers olievlekje op de grond ligt als hij ergens een tijdje heeft gestaan.

Er staat nog meer info over een gebruikte auto kopen op deze pagina

Dank dank:) ga alle punten meenemen!

Zadelsnuiver zei:
Je hebt het al over onderhandelen terwijl je nog geen proefrit heb gemaakt. Ik zou zeggen ga eerst de auto eens ervaren en mocht het inderdaad bevallen ga dán eens nadenken over de prijs.

Er staan er voldoende te koop, tenzij je erg gecharmeerd bent van een specifiek exemplaar kun je dus altijd wat verschillende handelaren benaderen over wat hun beste prijs is. Laat ze weten dat je een serieuze koper bent maar dat je ver weg woont en dat je geen zin hebt om 2-3 keer op en neer te rijden voor proefritten en onderhandelingen etc. en dat je daarom hun beste all-in prijs wilt weten. Zet er zo een stuk of 5 op een rijtje, kijk goed naar de plussen en minnen van elk exemplaar en bel de garage/auto welke je het meeste aanspreekt, doe nog eens een bod van 2-300 onder de eerder genoemde all-in prijs en de kans is groot dat je een mooie deal kunt maken.

Voor dit specifieke exemplaar: let er ook op dat het geen import is, dit kan een nadelige impact hebben op de restwaarde. Verder ontzettend betrouwbare auto's maar hebben wel elke 15 dkm een beurtje nodig.

Ja, idd. Ga ook zeker eerst een proefrit maken. Maar vroeg me dus eig af of garages standaard adverteren met een hogere vraagprijs (hoger dan de auto waard is, wat ze verwachten te krijgen etc).

Dank voor de tips, heb er veel aan!

Had idd ook een vraag over import auto’s, zie bij vrij veel auto’s dat ze geïmporteerd zijn nadat ze 1 tot 4 jaar gebruikt zijn geweest in het buitenland als huur(of lease)auto. Wordt dit over het algemeen afgeraden om te kopen ? Ook als ze erna in Nederland maar 1 (particuliere) eigenaar hebben gehad?

Ik las ergens ook over een grote beurt bij 180k km. Wat houdt dat precies in en wat zijn dan de verwachte kosten? Weet iemand dat? 😬

Super dank voor de reacties, heel blij mee!!!

Het nadeel van import is dat het verleden van de auto vaak niet 100% waterdicht is, er kan met tellerstanden gesjoemeld zijn of het kan een ex-schade auto zijn bijvoorbeeld. Het is een wat achterhaald stigma wellicht en veel dealers importeren zelf ook gebruikte auto's uit het buitenland als de vraag in Nederland groter is dan het aanbod. Een import hoeft dus niet persé slecht te zijn maar enige oplettendheid is wel geboden. In praktijk is een geïmporteerde auto gewoon iets minder waard dan een gelijkwaardig origineel Hollands exemplaar.

Elke 90.000 km heeft de auto een grote beurt nodig, deze kost zo'n 4-500 Euro waarbij de gewone 15 dkm beurt zo'n 200 Euro kost.

Danii 8242193 zei:
Zadelsnuiver zei:

Ja, idd. Ga ook zeker eerst een proefrit maken. Maar vroeg me dus eig af of garages standaard adverteren met een hogere vraagprijs (hoger dan de auto waard is, wat ze verwachten te krijgen etc).

Dank voor de tips, heb er veel aan!

Had idd ook een vraag over import auto’s, zie bij vrij veel auto’s dat ze geïmporteerd zijn nadat ze 1 tot 4 jaar gebruikt zijn geweest in het buitenland als huur(of lease)auto. Wordt dit over het algemeen afgeraden om te kopen ? Ook als ze erna in Nederland maar 1 (particuliere) eigenaar hebben gehad?

Ik las ergens ook over een grote beurt bij 180k km. Wat houdt dat precies in en wat zijn dan de verwachte kosten? Weet iemand dat? 😬

Super dank voor de reacties, heel blij mee!!!

Een geimporteerde CT200h zou ik persoonlijk laten staan. In Nederland zijn er veel verkocht, zodoende is het aanbod origineel Nederlandse CT200hs groot genoeg.

Op de website van Lexus (en ook op die van Louwman) staat een serviceplanner. Daar kun je precies zien welke beurt er aan zit te komen en hoeveel die (mits er geen afwijkingen worden aangetroffen) gaat kosten.

CT200h is een hele betrouwbare wagen, zaken waar je op moet letten zijn:

- Middelste hitteschild van de uitlaat breekt na verloop van tijd los. Hebben ze bijna allemaal last van. Vaak is dit kosteloos op te lossen, als het hitteschild echt kapot is kost een nieuwe een paar tientjes. Als ie al defect is hoor je duidelijk een metaalrammel wanneer de verbrandingsmotor draait.
- Komt niet vaak voor, maar er zijn een aantal exemplaren die bij hogere KM standen (boven de 2 ton) een lekke koppakking krijgen. Kosten liggen rond de 2000 euro (maar nogmaals, komt niet veel voor)
- 12V accu houdt het lang vol, maar als die stuk is doet de auto niets meer, kijk/vraag na wanneer deze voor het laatst vervangen is.
- Koplampen kunnen dof raken
- Knipperlichten in de zijspiegels kunnen stuk gaan. Lampje is niet los te vervangen, complete unit moet dan gewisseld worden en dat loopt al gauw over de 100 euro.
- Een exemplaar op goedkope banden meteen laten staan. Niet alleen is dat een duidelijk teken dat er op de auto is bespaard, de geluidsisolatie in de wielkasten is niet zo best bij de CT200h en bij goedkope banden ga je heel veel last krijgen van bandengeluid in de auto. Lexus' huismerk is Yokohama, deze zijn best ok overigens.
- Als er te rustig gereden wordt met de auto worden de achterremmen nooit gebruikt wat weer kan leiden tot (vast)geroeste achterremmen. Eenvoudigste manier om dit te bekijken is of de remschijven achter verroest zijn. Zo ja, maak tijdens de proefrit dan een paar goede (nood)stops. Zijn de remmen dan nog steeds roestig aan de achterzijde dan weet je dat daar iets niet in orde is. De reden waarom dit gebeurt is omdat de auto bij rustig remmen op de motorgenerator remt (welke de accu's weer oplaadt), zodoende worden de mechanische remmen minder gebruikt dan bij een normale auto (en zoals bij elke auto worden de achterremmen al minder gebruikt).

Zoals je zelf dus al las is de 180dkm beurt een (relatief) dure. Het zou mooi zijn als je die erbij kan onderhandelen. Verder op standaard zaken letten (profiel op de banden, uitlijning banden, roest, schades, bijgeluiden, onderhoudsboekjes etc).
Het aanbod is niet gigantisch maar wel groot genoeg om kritisch te kunnen zijn.

Kijk goed wat vergelijkbare auto's kosten, dan weet je of de prijs goed is.
Check ook de waardebepaling op Autoweek en ANWB.
10% korting is wel mogelijk, maar beter is dat je zelf snapt hoeveel die auto kost aan inkoop en verkoop volgens de koerslijsten en marktplaats.
Je staat sterker in je onderhandeling met deze cijfers.
Bepaal of je een 'meeneemprijs' wilt betalen of met garantie.
Ik zou garantie nemen, want vaak laten mensen kleine gebreken zitten als ze weten dat ze de auto wegdoen.

Kijk de history na met de app Finnik. Soms zie je rare dingen.

De rest is al gemeld.

Ik heb net weekend met een ct200h gereden met het oog er een te kopen. Vind het een mooie auto, goede kwaliteit en lekker luxe. Na het weekend kan ik dat wel bevestigen.
De ruimte achterin viel me erg mee. Wel viel de kofferbak wat tegen.
Grote punt is wat je van de cvt vindt. Het leek mij op voorhand geen probleem, maar viel me toch tegen. Alle standen geprobeerd (eco, normaal en sport) en met het gas proberen te spelen maar het is echt aanwezig en altijd. Op de cruise control wel heerlijk stil en rustig.
Laatste twee punten. Bochtgedrag is echt goed. Ligt als een blok op de weg. Vering beetje stug.
Veel succes.

Met de CVT automaat leer je rijden, heeft wat tijd nodig. Met 90% gas heb je 90% vermogen maar slechts 50% herrie. Het is niet nodig altijd plankgas te gaan :)

In de sportstand reageert ie vrij agressief op het pedaal, vind ik niet prettig rijden, daarnaast stuurt ie dan ook nog vrij zwaar. In de ecostand kun je fijner doseren, helaas werkt het klimaatsysteem dan op een rustiger tempo dus in de zomer is de ecostand geen aanrader.

Ik heb zelf enkele maanden geleden een CT gekocht, bj. December 2017
Je moet even realiseren dat er een cvt bak in zit, moest ik echt even aan wennen, zeker tijdens een proefrit.
Kickdown zoals een "gewone" automaat is er niet en maakt bij het gas geven een loeiend geluid, sommige mensen vinden dit irritant en andere niet.
Het is geen race kannon, het rijdt zeer relaxed, ligt lekker op de weg en is zeer comfortabel en in mijn geval erg zuinig (tussen 1:19 en 1:21)
Je zou bij een Lexus dealer een health check kunnen laten doen van het hybride systeem?
Er zijn 2 km standen waar de onderhoudskosten even flink aan tikken, ik weet niet precies of dat bij 80 en 160.000 of 90 en 180.000 km was?
Kosten liggen volgens een collega van mij rond de 1400€ (grote beurt, remschijven, blokken en een set banden)
Mijn collega rijdt nu zijn 5de Lexus van IS tot CT, nooit problemen gehad, iets wat mij overtuigd had om een Lexus te kopen.

Ja, banden geluid is het soms het meeste geluid wat aanwezig is, dus belangrijk wat voor banden er onder zitten.

Ik geniet elke dag van mijn CT (ook al reed ik hiervoor een Mercedes A klasse, zeker niet verkeerd maar simpel weg niet zo compleet en tja geen hybride)
Succes met de proefrit en het maken van de juiste keuze.

Hybrid health check is weggegooid geld! Nergens voor nodig!

De 90 en 180 dkm beurt is niet perse zo duur, blokken/schijven is geen onderdeel van die beurt, jouw collega heeft pech gehad dat het toevallig tegelijk viel, 'normaal' kost die 90/180 beurt rond de 600 euro!

Terug
Bovenaan