Leuk speelgoed vs verstand

A

Anoniem

Guest
Beste forumlezers,

Ik hoor graag jullie mening over mijn zoektocht naar een nieuwe auto. Het duurt nog een half jaar maar vind t heerlijk om er nu al uitgebreid mee bezig te zijn. :)

Situatieschets:
Huidige auto: BMW 118i, 5 deurs / Private lease tot januari 2021
Gezinssamenstelling: getrouwd, dochter van bijna 2 jaar, zoon op komst.
Nieuwe auto
Occasion met veel beenruimte achterin ivm 2 kinderzitjes en vaders met lange benen.
Omdat we voornemens zijn om te verhuizen geen private lease contract meer. Ik ben zzp-er dus een youngtimer is een optie, maar is geen vereiste. Gezien budget is 0,19 declareren ook prima optie, volgens mij.
Budget: max. € 7000
KM: +/- 15.000 per jaar
Brandstof: Liefst benzine of lpg, maar diesel is ook een optie. (alleen Amsterdam dan in veel gevallen niet toegankelijk ivm emissie eisen? Daardoor aanschaf vaak wel voordeliger)
Maandelijkse lasten: Totaal max €700 (mijn huidige lasten), dus er is zeker ruimte voor ruime onderhoud/brandstof kosten.

Als autoliefhebber lijkt het me prachtig om nog 1 keer een auto te kopen waar ik echt blij van wordt en liefst met voldoende vermogen (+/-200pk).
SUV is prettig ivm kinderen, maar geen vereiste. Huidige 1-serie is wel erg laag. Anders een SW. Zoals gezegd is er best ruimte voor maandelijkse onderhouds- en brandstof kosten, wil alleen liever niet maandelijks langs de kant staan met problemen.

Opties die ik zelf voor ogen heb (van leukst naar minst leuk):

Range Rover (liefst p38 anders L322): Allermooiste uit het rijtje, maar vragen om problemen?
Volvo XC90: Stijlvolle en ruime auto. Lees alleen dat 4x4 aandrijving niet heel betrouwbaar is?
BMW X5 (1e generatie, 3.0d): Iets betrouwbaarder dan bovenstaande? Goede rijeigenschappen en voldoende ruimte. Juiste samenstelling qua kleur/velgen wel vereiste, moet geen 'foute auto' worden :)
Land Rover Freelander 2: Mooie auto, alleen niet vlot en heb hier ook wel mn twijfels qua betrouwbaarheid.
Volvo V70 (2.5t): Ruim, betrouwbaar en stijlvol. Wel relatief prijzig ivm populariteit en minder leuk dan bovenstaande opties. Ook minder ruim op achterbank?
Alfa Romeo 159: Diesel motoren het best? Maar hoe ruim op de achterbank?
Saab 9-5 SW: Iets minder fraai dan V70, maar wel voordeliger en ook keuze uit krachtige motoren.

Hoe verstandig/onverstandig zijn bovenstaande opties in jullie ogen? Uitgaande van beschikbare budget en investeren in benodigd onderhoud. En daarnaast iig zoeken naar opties met sluitende onderhoudshistorie. Nog andere aanbevelingen?

Mvg,

JP
 
andere opties

Subaru Tribeca

tirbeca

3.jpg


oudlander turbo

oudlander turbo
 
SUV's zijn nogal duur, en ik snap de meerwaarde niet zo. Waarom niet een fijne 5 touring?
 
Oude range rover, leuk, maar vergis je niet in de kosten.
Ik rij momenteel een 2008 RR Sport van de zaak, en daar zit de afgelopen 3 jaar +/1 12.000 € onderhoud in, en nee dat is die al lang niet meer waard.
 
RR: ja, leuk maar slechte auto op zo'n beetje alle fronten.
XC90: voor jouw budget ga je astronomische kmstanden vinden. 4x4 is voor zover ik weet niet zo'n probleem zolang je het ding maar als een SUV ziet en niet als terreinwagen
X5: zie XC90, schijnt een probleemautomaat te hebben, de V8 is ook niet probleemloos en een 3.0d kost wel wel p/mnd zonder er veel zinnigs voor terug te krijgen.
V70: redelijk tijdloze allemansvriend maar ruimte achterbank is maar klein, hoge kmstanden voor je budget, niet per se goedkoop om te rijden.
159: imo nog steeds fraaie auto maar koop je niet voor de ruimte. Sommige modellen hebben probleembak, 1750tbi (in ti) is de motor/uitvoering die je wil maar ook dan, budget is laag daarvoor
9-5: geen idee.
 
Is zeker geen gekke suggestie.
Hoge zit van SUV kan ik qua rijden en gevoel wel waarderen plus het vergemakkelijkt het in je auto zetten van je kinderen. Kan je vertellen dat dit op achterbank van 1-serie niet perse gemakkelijk gaat :)

Barri zei:
SUV's zijn nogal duur, en ik snap de meerwaarde niet zo. Waarom niet een fijne 5 touring?
 
Is zeker geen gekke suggestie.
Hoge zit van SUV kan ik qua rijden en gevoel wel waarderen plus het vergemakkelijkt het in je auto zetten van je kinderen. Kan je vertellen dat dit op achterbank van 1-serie niet perse gemakkelijk gaat :)
 
Gedurfde shortlist voor dit relatief lage budget. Redelijk onderkant van de markt allemaal.
Diesel zou ik zeker niet doen bij die 15k per jaar.
 
Landy33 zei:
Beste forumlezers,

Ik hoor graag jullie mening over mijn zoektocht naar een nieuwe auto. Het duurt nog een half jaar maar vind t heerlijk om er nu al uitgebreid mee bezig te zijn. :)

Situatieschets:
Huidige auto: BMW 118i, 5 deurs / Private lease tot januari 2021
Gezinssamenstelling: getrouwd, dochter van bijna 2 jaar, zoon op komst.
Nieuwe auto
Occasion met veel beenruimte achterin ivm 2 kinderzitjes en vaders met lange benen.
Omdat we voornemens zijn om te verhuizen geen private lease contract meer. Ik ben zzp-er dus een youngtimer is een optie, maar is geen vereiste. Gezien budget is 0,19 declareren ook prima optie, volgens mij.
Budget: max. € 7000
KM: +/- 15.000 per jaar
Brandstof: Liefst benzine of lpg, maar diesel is ook een optie. (alleen Amsterdam dan in veel gevallen niet toegankelijk ivm emissie eisen? Daardoor aanschaf vaak wel voordeliger)
Maandelijkse lasten: Totaal max €700 (mijn huidige lasten), dus er is zeker ruimte voor ruime onderhoud/brandstof kosten.

Als autoliefhebber lijkt het me prachtig om nog 1 keer een auto te kopen waar ik echt blij van wordt en liefst met voldoende vermogen (+/-200pk).
SUV is prettig ivm kinderen, maar geen vereiste. Huidige 1-serie is wel erg laag. Anders een SW. Zoals gezegd is er best ruimte voor maandelijkse onderhouds- en brandstof kosten, wil alleen liever niet maandelijks langs de kant staan met problemen.

Opties die ik zelf voor ogen heb (van leukst naar minst leuk):

Range Rover (liefst p38 anders L322): Allermooiste uit het rijtje, maar vragen om problemen?
Volvo XC90: Stijlvolle en ruime auto. Lees alleen dat 4x4 aandrijving niet heel betrouwbaar is?
BMW X5 (1e generatie, 3.0d): Iets betrouwbaarder dan bovenstaande? Goede rijeigenschappen en voldoende ruimte. Juiste samenstelling qua kleur/velgen wel vereiste, moet geen 'foute auto' worden :)
Land Rover Freelander 2: Mooie auto, alleen niet vlot en heb hier ook wel mn twijfels qua betrouwbaarheid.
Volvo V70 (2.5t): Ruim, betrouwbaar en stijlvol. Wel relatief prijzig ivm populariteit en minder leuk dan bovenstaande opties. Ook minder ruim op achterbank?
Alfa Romeo 159: Diesel motoren het best? Maar hoe ruim op de achterbank?
Saab 9-5 SW: Iets minder fraai dan V70, maar wel voordeliger en ook keuze uit krachtige motoren.

Hoe verstandig/onverstandig zijn bovenstaande opties in jullie ogen? Uitgaande van beschikbare budget en investeren in benodigd onderhoud. En daarnaast iig zoeken naar opties met sluitende onderhoudshistorie. Nog andere aanbevelingen?

Mvg,

JP

De RR, XC90, en X5 lijken mij met een dergelijk budget erg onverstandige keuzes, onderschat de hoge kosten vooral niet.

Bij de Alfa 159 kun je het beste een 1750 TBI nemen, de auto is alleen niet erg ruim, maar wel leuk.

De Saab 9.5 lijkt mij wel een goede keus.

Misschien is de Jaguar X Type nog een hele leuke en onderschatte optie.

Met een dergelijk budget zou ik denk ik gaan kijken naar een Renault Laguna 3 vanaf 2007, die met krachtige motoren is geleverd en in tegenstelling tot zijn voorganger een erg goede auto is.
 
Nee klinkt mij allemaal als hoofdpijn die je als jonge vader met nieuw huis/verhuizing én ZZPer niet wil hebben. Even family first en gewoon een vlotte station óf keurige SUV.

CX5
Superb V6
BMW 5 of 320i eventueel X3
Mercedes C of GLK

Budget verdubbelen anders wordt het wel heel karig.
 
Bedankt voor alle reacties! En die maken dat ik dan idd toch meer richting verstand ga. Soms heb je die bevestiging even nodig :)
Vind de x3 en GLK wel een mooie concessies. Daarnaast de superb en 5-serie ook goeie opties, zeker gezien ruimte.
 
Ik sluit me aan bij AK zijn laguna 3 en dan een fijne 2.0 turbo.

Een X-type is denk ik aan de kleine kant.

Dezelfde 1750 tbi zit ook in de lancia Delta die is compact van buiten en ruim van binnen , wat ook helpt is zijn verschuifbare achterbank.

Is een Forester turbo nog een optie

forester turbo

230 pk en 320 nm aan koppel !!!

0-51b1ed8b-727d-4297-b11d-f7d3da8165b3.jpg
 
Eerst wilde je leuk speelgoed, en nu is een superb zelfs ok? Daar is toch helemaal niks, maar dan ook echt niks leuks aan?

Kijk dan eens naar een e klasse station w211, als je je budget iets opkrikt kun je al wel een leuke vinden, daar stap je elke keer met plezier in
 
Gullwing zei:
Eerst wilde je leuk speelgoed, en nu is een superb zelfs ok? Daar is toch helemaal niks, maar dan ook echt niks leuks aan?

Kijk dan eens naar een e klasse station w211, als je je budget iets opkrikt kun je al wel een leuke vinden, daar stap je elke keer met plezier in

Geen ervaring met een superb, maar kan me idd voorstellen dat dat wel totaal andere kant is ja. Zoals topic al aangeeft Is t vooral dilemma tussen gezond verstand en gevoel. Daarom zou mooie middenweg top zijn. Moet zeggen dat zo’n w211 me uiterlijk gezien niet aanspreekt. Geloof wel direct dat t heerlijk rijdt!
 
Al eens aan een 5-deurs Suzuki Grand Vitara gedacht?
Ruime auto, 4x4, betrouwbaar, rijdt fijn, gemakkelijke instap, geschikt voor LPG, niet meteen idioot duur in onderhoud, redelijk aanbod.... lijkt mij wel een aardig geschikt compromis voor je opgesomde lijstje.
 
Ik heb eind vorig jaar een Passat Variant 3.2 V6 van 2006 gekocht, onopvallende auto maar rijdt met 250 pk en een DSG heerlijk. Zelfde motor als een Golf R32 maar dan in gezinsverpakking. Een goed exemplaar vinden moet prima lukken binnen je budget. Die van mij zit goed in de opties, van schuifdak tot ACC en ik heb een heel stuk minder betaald, was een gokje bij een handelaar, maar heb er inmiddels 15.000 km bijgezeten de afgelopen maanden zonder problemen.
 
De eerste jaren heb je toch nog helemaal niet zoveel ruimte op de achterbank nodig? Wij hadden destijds (rond 2000) een Polo met 2 kinderzitjes op de achterbank en dat ging prima (en ik ben zelf 1,90m). Tenzij je natuurlijk gewoon graag een grote auto wilt kopen, dan moet je dat gewoon doen.
 
R Wolters zei:
De eerste jaren heb je toch nog helemaal niet zoveel ruimte op de achterbank nodig? Wij hadden destijds (rond 2000) een Polo met 2 kinderzitjes op de achterbank en dat ging prima (en ik ben zelf 1,90m). Tenzij je natuurlijk gewoon graag een grote auto wilt kopen, dan moet je dat gewoon doen.
vind ik toch een prestatie van je hoor met 2 kleine kinderen en al de zooi die mee moet nemen.
Wij hebben een clio estate 2014 en die is al te klein eigenlijk waardoor we volgend jaar iets groters gaan halen.
 
R Wolters zei:
De eerste jaren heb je toch nog helemaal niet zoveel ruimte op de achterbank nodig? Wij hadden destijds (rond 2000) een Polo met 2 kinderzitjes op de achterbank en dat ging prima (en ik ben zelf 1,90m). Tenzij je natuurlijk gewoon graag een grote auto wilt kopen, dan moet je dat gewoon doen.

Vergis je ook niet in de grootte van moderne kinderstoeltjes,
 
De alfa 159 station had ik in de vakantie anderhalve week. Diesel met automaat uit 2009. 2de keer dat ik een oude alfa had. Ik wordt er toch echt niet blij van. Allemaal kleine en grote ergenissen. Kapotte lampen, luidruchtige slecht lopende motor. Interieur deed me ook niet zo veel. Kofferbak toch krap, achterin ook trouwens.

Van buiten wel erg mooi. Voor mij geen alfa meer. Toch het idee dat het meer marketing is dan iets anders.
 
lesley zei:
R Wolters zei:
De eerste jaren heb je toch nog helemaal niet zoveel ruimte op de achterbank nodig? Wij hadden destijds (rond 2000) een Polo met 2 kinderzitjes op de achterbank en dat ging prima (en ik ben zelf 1,90m). Tenzij je natuurlijk gewoon graag een grote auto wilt kopen, dan moet je dat gewoon doen.
vind ik toch een prestatie van je hoor met 2 kleine kinderen en al de zooi die mee moet nemen.
Wij hebben een clio estate 2014 en die is al te klein eigenlijk waardoor we volgend jaar iets groters gaan halen.

Ik geloof dat wel...in 2000 was ik 5 en mijn zusje 3. Toen hadden mijn ouders een Clio 2 phase 1. Heel erg vergelijkbaar met een Polo. Ging ook prima! Maar mijn pa is ietsje kleiner. 1.78

Saab 9-5 SW is overigens qua rijden wel echt een fijne auto! Zeker als je even goed zoekt naar een echt mooie AERO met de 2.3. Echt een befaamde langloper, kun je nog goed aan tunen ook. Mocht je meer vermogen zoeken over een paar jaar. Er zijn een aantal goede SAAB specialisten in Nederland. Maar houd wel in je achterhoofd dat het merk niet meer bestaat.
 
Of je neemt gewoon mijn keuze, volgens mij tikt ie wel alle checkboxen aan.

Mondeo Mk4 (BA7). Ding rijdt gewoon uitstekend, daar kan de Alfa nog een puntje aan zuigen. Hij is GROOT en praktisch. De diesel heb je van 110 tot 200 PK. Laat die 2 uiteinden staan en neem gewoon de 2 liter met 140 of 163 pk (die technisch overigens krek hetzelfde zijn, gewoon stukje afstelling, waarbij die 163 pas daar loskomt waar je met een diesel nooit rijdt, boven de 3.500 toeren)

We hebben er een met 110K gekocht, die staat nu op 211K zonder problemen.
 
barchettista zei:
Of je neemt gewoon mijn keuze, volgens mij tikt ie wel alle checkboxen aan.

Mondeo Mk4 (BA7). Ding rijdt gewoon uitstekend, daar kan de Alfa nog een puntje aan zuigen. Hij is GROOT en praktisch. De diesel heb je van 110 tot 200 PK. Laat die 2 uiteinden staan en neem gewoon de 2 liter met 140 of 163 pk (die technisch overigens krek hetzelfde zijn, gewoon stukje afstelling, waarbij die 163 pas daar loskomt waar je met een diesel nooit rijdt, boven de 3.500 toeren)

We hebben er een met 110K gekocht, die staat nu op 211K zonder problemen.
Of de Mondeo als 2.5T, ook leuk!
 
Als je betrouwbaarheid én goede rijeigenschappen wil hebben zou ik eens naar de Honda Accord kijken.

Accord 2.4i

Of het budget iets kunnen oprekken en voor het nieuwere model gaan (oogt wat beter)

Accord 2.0i

Het is geen ruimtewonder, maar wellicht biedt het wel voldoende ruimte voor jullie.
Onderdelen bij Honda zijn niet goedkoop, maar daar tegenover staat dat er ook niet zo snel iets stuk gaat.
Deze auto's zullen in ieder geval prima binnen je maandbudget passen.

In mijn optiek één van de betere keuzes qua rijplezier versus verstand.
 
s-max 2.5 turbo of een Espace met 3.5 v6 van na 2006 phase2. Rijdt heerlijk met automaat, verrassend snel en als facelift betrouwbaar.
 
In jou lijstje staan er twee die ik je zou aanraden.
De V70, prachtig rijdende limo, en wij pasten er met gemak in (we zijn met zn vijfen)
2e keus de saab, als je de wat duurdere aero met v6 neemt heb je een snoepje van een youngtimer
 
Stif zei:
In jou lijstje staan er twee die ik je zou aanraden.
De V70, prachtig rijdende limo, en wij pasten er met gemak in (we zijn met zn vijfen)
2e keus de saab, als je de wat duurdere aero met v6 neemt heb je een snoepje van een youngtimer

T.s was hier 4 augustus voor het laatst, dus als ik mijn verstand gebruik zeg ik gooi er een slot op en voor leuk speelgoed moet je bij de intertoys/Bart smit zijn
 
Terug
Bovenaan