Lesauto, leasen of kopen?

A

Anoniem

Guest
Beste mensen, allereerst ik ben nog een nieuweling hier op het forum.

Ik volg momenteel een rijopleiding waar ik straks mijn WRM-certificaat ga behalen.
Ik heb aantal vraagtekens en ik hoop dat jullie mij eruit kunnen helpen.

Nu is mijn vraag, leasen of kopen?

De rijschool waar ik momenteel mijn opleiding doe, zegt dat ze afspraken hebben met de dealers om de auto's met korting te kopen. Hoeveel korting hebben ze niet gezegd.
Wat is verstandiger, een auto leasen of een auto kopen?

Welke auto is ideaal als een les auto? Luxe, weinig brandstofverbruik binnen bebouwde kom, lage kosten etc.
Gaan voor een 2e hands auto of een gloednieuwe?

Ik hoor graag van jullie, zodat ik geen foute keus maak. Bedankt allemaal

Leasen of kopen weet ik niet.
Maar de auto zelf. Tja, ik zie vooral heel veel Corsa en Clio’s rijden als leswagens.
Met de 1.3cdti (Corsa) of 1.5dci (Clio) haal jee en auto met voldoende pit en zuinig verbruik in huis.

Of je hier als instructeur blij van wordt is een ander verhaal natuurlijk.
Mocht je wat meer geld uit willen geven, ga dan voor bijvoorbeeld een Volvo V40 D2. Die stoelen zijn wel een stukje fijner om een hele dag in te zitten en voor een lesauto is 115PK genoeg. En daarmee kun je nog steeds een verbruik van 1:20 realiseren.

Je gaat je eigen rijschool beginnen begrijp ik? Ik zou eerst eens de cijfertjes op een rij zetten. Je vraagstelling doet me vermoeden dat dat nog niet (voldoende) is gedaan.

Dit is natuurlijk een tactische zet voor je als beginnende ondernemer:

1. Ga je voor een heerlijk riante C-segmenter met een duur leasecontract maar je hebt bijna geen hoofdpijn (en rugpijn) en kan vrolijk en fris en elke les aan. Je verdient natuurlijk minder en als je niks verdient wordt het helemaal een molensteen om je nek.
2. Ga je voor een oud wagentje en neem je het risico dat je af en toe een dag geen les kan geven omdat je pech hebt of dat je na een korte tijd weer kan investeren in een andere wagen en die ook weer moet ombouwen en bestickeren.

Ik zou zoveel mogelijk richting keuze 1 gaan. Je wil geen klanten verliezen doordat je problemen hebt met je materieel. Je wil juist klanten aantrekken omdat je een leuk bestickerde auto hebt rondrijden.

Hou wel rekening met lesautozaken, er zijn bepaalde eisen aan zo'n auto en je wil als vervangend vervoer natuurlijk wel een auto hebben met een extra set pedalen, zoek uit waar dat mogelijk is. Zorg ook dat je weet wat je gaan doen met bijtelling. Een auto puur voor het werk houden is veel voordeliger door belastingaftrek dan dat wanneer je er zelf meer dan 500km per jaar privé mee gaat rijden, je moet dan wel goeie ritadministratie bijhouden (waarschijnlijk digitaal in het geval van een lesauto).

Wat zijn de kosten per maand als je een lesauto gaat leasen? Want ik kan mij voorstellen dat daar andere duurdere tarieven voor zijn dan als iemand voor zijn baas een auto leased. De beste optie zou zijn om voor een hybride auto te gaan, alleen hebben die altijd een automaat en dat leert lastig schakelen.
Maar je moet er zelf wel de hele dag in zitten dus een auto met goede stoelen of koop een op maat gemaakte stoel voor jezelf.

De 1e vraag is natuurlijk wat je budget is? Zowel bij koop als lease.
Dan kun je pas gerichter kijken.

Indien je zelf voldoende middelen hebt, kun je het beste een auto kopen met de kop eraf.
1 jaar oude Golf TDI ofzo, maar die zijn ook nog 25k.

Let ook dat een lesauto veel kilometers maakt, op een RTL nieuwsbericht kwam ik het volgende tegen:

65.000 km per jaar
En zo'n lesauto gaat ongeveer twee jaar mee, vertelt Hans Peijs van het vakblad Rij-instructie. Dat komt omdat er gemiddeld 1708 uur mee gelest wordt waarbij zo'n 38 kilometer per les gereden wordt. Jaarlijks rijdt een lesauto dus zo'n 65.000 km.

Vaak kun je een auto maar voor 2 jaar leasen met een dergelijk kilometrage. Ook is de vraag of je er zomaar extra pedalen en spiegels op mag zetten. Wellicht zijn er speciale financieringsvormen voor leswagens?

Ik weet wel dat lang niet alle leasemaatschappijen rijscholen accepteren, o.a. Athlon doet dat pertinent niet.

Verder is het gewoon een rekensommetje welke je moet maken.
Bij lease staande kosten in principe vast, maar kan wellicht onder aan de streep iets duurder zijn.
Iets kopen kan voordeliger zijn, maar als je pech hebt met het onderhoud kan het in de papieren lopen.

Kijk daarnaast ook goed naar de voorwaarden van de rijschool waar je je bij aan wil sluiten!
Als beginnend rij-instructeur is het natuurlijk prettig meeliften op de goede naam van een bekende rijschool, maar als je daarvoor wel flink wat euro's moet afdragen én het risico over de auto loopt dan is het misschien toch een minder goed idee. Zijn er geen rijscholen waar je gewoon in loondienst kunt treden en met een auto van de rijschool je werk kunt doen?

Als na een paar jaar bekend is dat Mert 4377820 een van de beste instructeurs in de regio is kun je alsnog je eigen auto aanschaffen en echt voor jezelf beginnen wellicht :)

Ik zie regelmatig calculaties voor lesauto's langskomen en de kilometrages lopen flink uiteen. Je ziet echt van alles.
Kan overigens gewoon in de lease hoor.

Naar mijn weten is deze branche behoorlijk verziekt door allerlei debielen die voor een paar knaken of een pijpbeurt lesgeven.

Ga eerst eens na wat je per uur beurt en ga daar eens alle lasten vanaf trekken. Dan weet je gelijk wat wel en wat niet kan qua auto en mogelijkheden.

^^^ dat dus. Plus, de auto moet voldoen aan de CBR eisen om er examens mee af te kunnen leggen.

Boppie zei:
Naar mijn weten is deze branche behoorlijk verziekt door allerlei debielen die voor een paar knaken of een pijpbeurt lesgeven.

Ga eerst eens na wat je per uur beurt en ga daar eens alle lasten vanaf trekken. Dan weet je gelijk wat wel en wat niet kan qua auto en mogelijkheden.

Inderdaad ook mijn idee: ik zie hier rijschooltjes als paddenstoelen uit de grond verschijnen en ook weer als sneeuw voor de zon weer verdwijnen, en dat zal vast wel een reden hebben.
Beginnen met een realistisch (veiliger nog een iets pessimistisch) ondernemersplan, kosten en baten goed tegen elkaar afwegen (en ook goed kijken of er daarna nog brood + winst op de plank achter blijft als de belastingdienst zich ook gemeld heeft), de vaste lasten zo laag mogelijk houden en proberen zo min mogelijk met vreemd geld (lenigen, lease e.d.) te gaan starten.
Starten vanuit positie lease of lening betekent meestal starten met hoge vaste lasten, en daarmee krijg je als starter alleen maar de zekerheid dat je meer voor een ander aan het werk bent als voor jezelf... en dan is eerst een job in loondienst soms helemaal zo gek nog niet, want een brokje praktijkervaring en wat naamsbekendheid neem je dan ook gelijk mee in de start naar een eigen bedrijf.

Ben nu 6 jaar instructeur. Begin met weinig kosten te maken. Begin met een leuke gebruikte auto. Een zelf bij elkaar gespaarde Clio van een jaartje of 4 oud hoef je je echt niet voor te schamen. Eerst zaaien dan oogsten.
Ga jezelf verhuren met of zonder auto. Agenda vullen kost tijd. Vraag vooral geen schijtprijzen. Kwaliteit mag betaald worden.
Staar je niet blind op al die dikke lesauto’s bij het CBR voor de deur.
Een auto leasen op basis van een volle agenda (60000km) is onwijs duur. Ga je de auto ook privé rijden komt de bijtelling ook nog erbij.

Belangrijkste tip. Ga vooral geen wurgfranchiseconstructie aan.

Terug
Bovenaan