Leren sleutelen

Guest
Mede autoliefhebbers,

Al sinds jongs af aan heb ik liefde voor auto's, en dit vervolg ik een beetje in mijn studie werktuigbouwkunde. Al lange tijd wil ik graag leren sleutelen aan auto's, ik heb dit geprobeerd bij een aantal garages wilde mij niet aannemen, ook niet voor een stage of dergelijke. Toen kwam het idee zelf een opknappertje te kopen en het gaandeweg (met het internet etc.) te leren, maar mijn budget staat dit helaas niet toe, en daarbij komt dat ik er geen ruimte voor heb. Nu komt mijn vraag, is er misschien iemand met ervaring in het repareren van auto's die mij het een en ander zou willen leren? Het liefste in Enschede, of in de buurt van :) ik ben bereid er in te investeren, als dit maar niet te hoog is (ik ben student dus geld groeit me niet echt op de rug)

Alvast bedankt voor alle reacties!

Harder werken, auto kopen. (y)

Lukt hier ook hoor. ;) Veel van mijn studiegenoten kiezen dan ook voor een redelijk moderne auto, Citroen ZX, MX5 NB, Arosa, Aygo, V40 1.9D maar je vind ook de Volvo 240, BMW 318i E30, Volvo Amazon etc.
Weliswaar is dat dan Automotive dus wij hebben nog weleens het geluk van een goede docent. :p

Ah jij hebt er dus ervaring mee!
Nouja, wat er nog bij komt is dat ik die auto natuurlijk ergens moet stallen, wat geld kost + ik heb gereedschap nodig.. ik ben bang dat het op die manier aardig uit de klauwen kan lopen.. Heb je hier nog tips voor?

Ik woon zeker niet in de buurt en sleutel ook niet zelf (te druk helaas).

Er is een cursus waar je een in een paar dagen de basis dingen leert, kijk eens of je daar terecht kan. Verder moet je je misschien zo goed als gratis aanbieden bij alles waar maar auto's zijn. Stel voor dat je een paar zaterdagen helpt als gratis stage al is het maar om ruitenwisservloeistof bij te vullen of banden in het magazijn te pakken. Dit kan ook zijn bij de werkplaats van een transporteur. Met die ervaring kan je dan weer verder zoeken naar een betaalde bijbaan.

Doe-het-zelf garages zijn misschien ook plekken waar je terecht kan puur als vrijwilliger / hulp.

Nu met de komende winterbandenwissel zal er weer veel werk zijn, zorg dat je heel veel weet over bandenmaten, bandenspanning, hoe je slijtage ziet etc etc dat is allemaal op internet te vinden (youtube) en als jij bij een bandenboer zegt dat je weet wat 'cuppen','assymetrisch', 'DOT code', 'breedset', 'aanhaalmoment', '245/40R17' is en onderstaande slijtage herkend zal hij eerder geneigd zijn jouw als stagair te proberen dan wanneer je als een complete leek komt vragen of je stage mag lopen.
tread-wear.jpg

Ik heb een Clio 1.2 gekocht. Dus veel om naar om te kijken heb ik niet.

Maar goed.

Stalling: Opzich toch niet nodig? Wat zit er in je hoofd voor opknapper, hebben je ouders een oprit? Wat is je eigen parkeergelegenheid? Wil je kwarttarief?
Gereedschap: Rustig aan opbouwen, krik met assteunen en een eerste set redelijk gereedschap met momentsleutel is alles wat je nodig hebt dus tussen de 500 en 750 ben je wel klaar.

Wat natuurlijk dan wel blijft, je gaat een maandelijkse verplichting aan qua geld. En als je er aan twijfelt of het gaat lukken doe het dan niet! Ga ook niet direct voor een auto met roestreparatie benodigd of die dure onderdelen heeft en niet betrouwbaar is.
Voor je eerste auto moet je in mijn optiek voor niet al teveel geld neerleggen, gaandeweg wat kleine dingetjes aanpakken en bekend worden met de techniek. Ga olie wisselen, doe al je onderhoud zelf en zorg dat ie zonder punten door de APK gaat elk jaar.
Dus ga voor een Peugeot 106, een Citroen AX, ZX of Saxo, een Clio en ga zo maar door, iets wat goedkoop is, licht, weinig kost voor de grote onderdelen en ga daar gewoon mee aan de slag. Werkplaatshandboek is daar zo voor verkrijgbaar en dan kun je leuk uit de voeten.
Het echte project komt dan wel als je vast inkomen hebt.

Want uiteindelijk leer je het beste door gewoon te doen! Let wel! Het kan veel geld kosten en als je dat er niet voor over hebt, niet doen!

Bedankt voor je reactie, dat het winterbanden seizoen er aan komt is inderdaad wel erg slim, en de tips die je gegeven hebt ga ik zeker eens proberen, bedankt :)

Nou, ik woon op het moment op kamers, bij mijn ouders is er eigenlijk ook geen ruimte meer op de oprit dus zou de auto hier in Enschede moeten staan. Ik dacht zelf dat je deze auto zelf niet buiten kon laten staan? Misschien komt dit omdat thuis de auto's altijd overdekt staan ;)
Ik zou de auto in principe hier buiten neer kunnen zetten, daar is genoeg ruimte voor. Naar wat voor auto ik moet zoeken is mij ook wel duidelijk, inderdaad, eentje met zo min mogelijk onderhoud, of relatief goedkoop onderhoud is het beste. Ik ga binnenkort eens rekenen wat er allemaal te betalen is :)

Albla zei:
Nou, ik woon op het moment op kamers, bij mijn ouders is er eigenlijk ook geen ruimte meer op de oprit dus zou de auto hier in Enschede moeten staan. Ik dacht zelf dat je deze auto zelf niet buiten kon laten staan? Misschien komt dit omdat thuis de auto's altijd overdekt staan ;)
Ik zou de auto in principe hier buiten neer kunnen zetten, daar is genoeg ruimte voor. Naar wat voor auto ik moet zoeken is mij ook wel duidelijk, inderdaad, eentje met zo min mogelijk onderhoud, of relatief goedkoop onderhoud is het beste. Ik ga binnenkort eens rekenen wat er allemaal te betalen is :)

Ik woon dan op kamers in Eindhoven, en auto staat af en aan hier of bij mijn ouders op de oprit, want ik reis nog steeds met de trein. Maar het hele jaar door buiten. ;)
Ach mag je af en toe zoeken naar een lekkage. Is ook leuk!

Ik heb een beetje hetzelfde idee. Ik probeer het zelf te doen, en ben lid geworden van een sleutelclub (met brug). Heb daarnaast een Peugeot 205 uit 1986 gekocht, waar de vaste lasten (wegenbelasting €45/JAAR, verzekering €5/maand) verwaarloosbaar zijn. Simpele techniek, niet-exotische onderdelen, veel over te vinden. Alleen die carburateur wordt wel wat klassiek gevonden, maar dat is alleen maar leuk.

Mocht ik binnenkort tijdelijk werkloos worden, wat goed mogelijk is, ga ik in die periode mezelf (master titel op zak, 30+) gratis aanbieden als gratis stagelopertje voor 1-2 dagen in de week. Waarom niet? Ben ik bezig en leer ik ook nog eens wat.

He leuk topic dit. Ik heb een tijdje geleden de basis cursus en begeleid sleutelen dagen van autosleutelcursus.nl gedaan. Heb ik een hoop ervaring opgedaan en ook aardig wat geleerd. Maar was weer niet goedkoop (de cursus)

Ik ben erachter gekomen dat zelf sleutelen ook helemaal niet per-se goedkoop is. Het kost nogal wat tijd namelijk. En tijd is voor de een meer als voor de ander, duur. En dagje een brug gebruiken is vaak ook niet heel goedkoop. Daarnaast merk ik dat voor bijna elke klus wel weer extra gereedschap moest aanschaffen. Feit blijft natuurlijk dat de klus door een garage laten doen, altijd duurder uit pakt. En/maar dat is volgens mij precies waarom veel mensen niet-acuut onderhoud ook helemaal niet laten doen.

Het is voor mij meer een manier om mijn auto in goede conditie te houden. Ik bedoel; een garage doet niet meer dan de standaard dingen bij een beurt (kortweg remblokjes, oliewissel + filters) al was het alleen maar omdat de klant dat wil/vraagt. Niet allen kan ik dat nu voortaan zelf, maar ik heb al diverse zaken zelf gedaan. Ook nog voordat ik ooit die cursus gedaan had. Ik vind het vooral leuk om te doen (meestal niet tijdens het sleutelen zelf, maar achteraf heb ik altijd een voldaan gevoel)

@robG bij welke club ben jij lid geworden? Ik zou ook wel lid willen worden van een sleutelclub.

Terug
Bovenaan