Lekstroom accu leeg?

Guest
Hallo allemaal,

Gisteren probeerde ik mijn Toyota Yaris uit 1999 te starten, maar dat lukte niet. De verlichting in de auto was heel dof.
Hieruit concludeerde ik dat de accu de boosdoener was. ANWB gebeld en die hebben toen de accu opgeladen.

Wat mij nu opvalt, is dat als de sleutel uit het contact is. Dat de ingebouwde cassetterecorder licht blijft geven. Nadat ik een paar uur later
ben gaan kijken bleef de ingebouwde cassetterecorder licht geven. Is dit een signaal van dat er sprake is van lekstroom?

Overdag is het licht niet te zien, daarom zal ik vanavond een afbeelding plaatsen van de cassetterecorder.

Cassetterecorder, wauw, die kan echt opnemen ook nog ? :)

Een heel flauw lampje zal zo'n 50mA trekken. Een ledje is 20mA of minder.

50mA = 0,05 Ampère

Een kleine accu is 40 Ampère-uur, stel dat je die maar voor 50% wil ontladen, anders wordt het starten lastig, 20/0,05 = 400 uur, meer dan twee weken.

Natuurlijk loopt een accu uit zichzelf ook leeg en zal er iets anders in de auto (klokje) ook nog wat verbruiken, maar een heel flauw lichtje zal niet zomaar je accu binnen enkele dagen leegtrekken. Als de hele radio echt aktief blijft dan zou het wel wat meer kunnen zijn.

Met een multimeter in A-stand kan je de lekstroom meten, alles uit, minpool loshalen. multimeter tussen minpool en min-kabel houden en dan meten. Met parkeerlicht zal je een paar Ampère zien, met alles uit het liefst onder de 0,1A. Niet het contact aanzetten of dimlicht aandoen want dan sneuvelt je multimeter.

Terug
Bovenaan