Lekkage remvloeistof reservoir

Kevin9512

Startmotor
Ik heb een Twingo 2 waarvan het remvloeistof reservoir o.d. lekt. Het doorzichtige tankje heeft een opstaande rand waar een mini laagje remvloeistof op blijft staan. Wel zit het tankje helemaal vol, en branden er geen lampjes. Eerst dacht ik dat de dop verkeerd zat maar dit is niet het geval. Kan het zijn dat als zo'n reservoir te vol zit dat de druk de vloeistof er uit duwt? Het is niet veel maar genoeg dat het opvalt.

De auto heeft vrij nieuwe blokken en schijven voor. Kan dit een reden zijn?

Als het goed is staat er min en max op het reservoir.
Ik vermoed dat je er over het max in hebt zitten. Na het vervangen van de versleten voor nieuwe remblokken stijgt het nivo namelijk.

ik ga mee met @Haarr.

bij het terug fuwen van de remzuiger, heeft de mechanieker niet de overtollige remvloeistof via de ontluchtingsnippel, laten uitlopen. maar via de reservoir. zou terug gaan en de garage hun troep laten opruimen en er foto's van maken. want dat gaat in de toekomst problemen geven.

Eens met snelle willy (ik zeg het niet vaak dus bij deze)

Probleem komt doordat er tussentijds vloeistof is bijgevuld. Dit moet je nooit doen, ook niet bij een verversing (aftekenen hoeveel er in zat en tot daar vullen is dan het beste)
Dit is namelijk een indicatie voor de dikte van je remblokken. Ver leeg = slechte blokken.

Tussendoor bijvullen zorgt ervoor dat je deze indicatie kwijt raakt en er, als je de blokken en schijven vervangt, veel te veel in het vaatje zit. Dus bij het terugdrukken van de remcilinders in de remklauwen duw je gewoon alles het vaatje uit.

Met een beetje pech is het op lak terecht gekomen en bijt het ondertussen al de lak uit... TIs agressief spul dat remvloeistof...

Jep, even leeg maken tot aan het "max"-streepje op de tank.
Een handig en veilig stukje gereedschap daarvoor kan een apotheker je leveren voor een paar centen: een grote injectiespuit (zonder naald) is daar prima geschikt voor.
Daarna alles ook gelijk heel grondig schoon maken waar de remvloeistof heeft gelekt, dat spul is namelijk zeer agressief voor lak en metaal.

Mijn ervaring is, dat als er al vloeistof gelekt is op de lak en deze is al aangetast, dat je er beter afblijft.
Het duurt een aantal weken, maar de lak zal weer uitharden. Mooier wordt het er niet op, maar als je er aan gaat zitten vegen is het probleem veel groter.

De lak zal misschien weer uitharden, maar de roest zal daaronder echter ook beginnen te vreten... want remvloeistof heeft dezelfde nare eigenschap als zout: het trekt vocht aan.

Terug
Bovenaan