Lekkage aan bestuurderszijde

eerste opel

Wegverkenner
Mijn auto, een Opel Corsa C uit 2001 heeft sinds een paar maanden last van lekkage aan de bestuurderszijde. Via het gas/rempedaal (is een automaat, dus koppelingspedaal heb ik niet) komt er bij overvloedige regenval nog wel eens een plasje water bij mijn voeten naar binnen.
Inmiddels heb ik zelf het een en ander gecheckt en sta op het punt om bij de garage een afspraak te maken omdat ik er niet meer uit kom. Ik ben echter bang dat de garage het ook niet kan vinden.
Ik ben al die tijd (dus al een paar maanden) aan het googelen op waterlekkage etc. maar dit heeft nog niet het gewenste resultaat opgeleverd. Voor 1,5 week terug gekeken naar 2 dingen die de garage zelf opperde (m'n pa opgehaald eerder deze maand, en het er toen over gehad). Dit waren een verstopt afvoerkanaal, nou deze was brandschoon en versleten rubbers van de zekeringskast. Ook deze rubbers zagen er nog perfect uit.
Wel een oude handdoek neergelegd voor in de motorruimte waar de ruitensproeiervloeistof zit geloof ik. Deze ruimte is afgescheiden door iets van plastic even uit het hoofd. Vervolgens krijg ik geen natte voeten meer. De ruitensproeiervloeistof kan het echter niet zijn omdat ik die praktisch nooit hoef bij te vullen.

Daarnaast, maar dat moet ik mezelf waarschijnlijk verwijten is de auto nogal eens ontzettend vochtig van binnen. Maar dit zal er mee te maken hebben dat de auto maar maximaal 3 a 4.000 kilometers rijdt op jaarbasis.
Het is met het vocht zelfs zo erg dat ik een oude vaatdoek of spons waarmee ik de ramen schoonmaak na afloop kan uitwringen. En in de winter heb ik altijd helemaal een uitdaging als het vriest. Dan is het gegarandeerd dat ik 10 minuten eerder mijn bed uit mag om naast de buitenkant ook de binnenkant van de voorruit, en soms ook de rest nog even te krabben......

Ik hoop dat jullie weten waar het nu nog aan zou kunnen liggen. Ben bang dat de garage het niet gaat vinden nogmaals of met allerlei extra dingen aan komt waardoor ik alleen maar meer in de kosten kom.

Wij hadden dit bij een Omega aan de bijrijderskant. Dit was wat het bij ons was en misschien heb je er iets aan:

Bij de Omega zat er onder het zwarte plastic als je de kap open had het interieurfilter. Dit filter zat in een bak waar ook het regenwater van de voorruit langs liep. (filter zat in een hoge plek waar het niet nat werd. Onderin deze bak zat een uitgang voor dit waterregen.
Deze uitgang verstopte nog wel eens waardoor er dan water in die bak kwam te staan. Deze bak scheurde na verloop van tijd en dan liep steeds als het regende het water vanuit die bak naar binnen. Het zou dus goed kunnen dat dit ook bij een Corsa gebeurt aan de bestuurderskant.
Het zit dus onder het plastic vlak onder de voorruit.

Heb je de paravaan al schoongemaakt? dat is dat plastic gedeelte onder de motorkap vlak onder de voorruit. oeps had reactie van Omega niet goed gelezen die bedoelt het zelfde.

Heb ik ook gehad, en is wel het een en ander over te vinden op het net. Vrijwel altijd is het de paravan die overloopt. Maar dan via de kunststof kast waarin zich de ECU bevindt. De pakking tussen onderbak en bovendeksel van dat kastje vergaat, en dan loopt het water (als het door slechte afvoer niet snel genoeg uit de paravanbak kan weglopen) via dit kastje het interieur in, precies boven de pedalen.

corsalekkage1.jpg

Op de foto zie je het betreffende kastje met afgenomen deksel, en je ziet ook dat er gewoon een plasje water bovenop de ecu ligt....... De pakking is niet los leverbaar, je moet een compleet deksel kopen van circa 50 euro.

De werkwijze is dat je de ruitenwissers demonteert, het plastic deel onder de voorruit, en daarna het ruitenwissermechanisme inclusief de motor. Is goed te doen, gewoon losschroeven. Dan het deksel vervangen. Hele paravanbak goed schoonmaken, en de waterafvoer doorprikken. Ter controle kun je nog de tuinslang erin hangen en de boel goed doorspoelen, dan weet je zeker dat het water goed wegloopt voor je alles weer terug monteert.

En dan moet je nog het vocht uit je auto zien te krijgen...... hopelijk is het bij jou niet zo erg als bij mij, er stond gewoon een laag water van enkele centimeters hoog op de bodem, en de complete vloerbedekking met isolatie was doorweekt. En van bovenaf zag je daar dus niks van.

Succes !

PS Het interieurfilter zit aan de bijrijderskant, dat is het vrijwel zeker niet. Inmiddels hebben wij geen last meer van vocht in de auto, en aan de binnenkant krabben is er ook niet meer bij.

Als je het probleem hebt gevonden en hebt opgelost zou je 1 of 2 vochtvreters in je auto kunnen leggen voor een tijd. Die dingen zuigen zich helemaal vol met al het vocht in de auto en dan ben je er zo vanaf.

vectrafan zei:
Heb je de paravaan al schoongemaakt? dat is dat plastic gedeelte onder de motorkap vlak onder de voorruit. oeps had reactie van Omega niet goed gelezen die bedoelt het zelfde.

Nee, de paravaan heb ik nog niet schoongemaakt. Zoals in de OP gezegd de garage er een week of 3 terug over gesproken en die hadden het over een verstopt afvoerkanaal. Ik dacht dat dat hetzelfde was als de paravaan, maar met foto van 300EW124 erbij zie ik dat het toch wel iets anders is. En inderdaad, ook ik heb water op de ECU (wist niet eens dat het zo heette ;)) liggen. Binnenkort daar dan maar eens naar kijken want op het moment is het knap vervelend.
Ik heb echter weer te lang gewacht waardoor ik het er de komende week niet van zie komen om er wat aan te doen (werken, sinterklaas inclusief gedichten maken, inkopen doen etc.). Als ik het voor elkaar heb laat ik het hier wel even weten, maar dat kan goed pas over een paar weken zijn......

Zevens zei:
Als je het probleem hebt gevonden en hebt opgelost zou je 1 of 2 vochtvreters in je auto kunnen leggen voor een tijd. Die dingen zuigen zich helemaal vol met al het vocht in de auto en dan ben je er zo vanaf.

Ik heb al vanaf September zo een beetje 1 vochtvreter in de auto liggen. Dat is echter dweilen met de kraan open.
Ik ken het systeem wel, en weet dus ook dat ik er zo vanaf moet zijn als het allemaal weer gefixt is. Of het trouwens echt vochtvreters zijn die ik heb durf ik niet te zeggen. Ik heb afgelopen najaar bij de Praxis 2 van die Pinguins gekocht die daar lagen met minstens 60 procent korting. Van 8 euro voor 2 euro 50 was dat ofzo.

Beste "Eerste-Opel",

Waterlekkages zijn vaak moeilijk op te sporen. Een slechte afdichting van iets is een van de vele opties. Het kan ook nog zijn dat als het op de ene plek lekt, het water op de andere plek naar binnen komt (drupples "lopen" langs randjes en richels en vallen elders pas naar binnen).

Maar als je het hebt over dat het water in grote hoeveelheiden bij je voeten als een plasje naar binnen komt als het flink regent - ik neem aan als je ermee rijdt en niet alleen als de auto geparkeerd staat - (en er dus ook veel water van het wegdek wordt opgespat), is roestschade aan de bodem van de auto een reële optie. In je verhaal noem je controle van de bodem niet en de wagen is toch alweer 12 jaar oud. Die leeftijd hoeft geen probleem te zijn, maar wanneer was de laatste preventieve antiroestbehandeing? Ofwel: misschien wordt de bodem krokant. Als je zelf niet kunt controleren, dan kun je dat een willekeurige garage laten doen (auto op de brug) of een autoschadebedrijf. Voor reparatie van roestschade moet je bij de autoschadehersteller zijn (dealers besteden dit soort werk ook uit), die je ook kan vertellen of er nog meer plekken zijn die om "aandacht" vragen. Of preventief behandeld moeten worden, wil je nog lang plezier van de wagen hebben.

Houd ook rekening met de mogelijkheid dat er niet één, maar meerdere lekkage-oorzaken kunnen zijn. Zo had ik zelf eens in de kofferbak telkens een klein plasje water als het regende, ook als de auto langdurig stilstond en er niet mee werd gereden. Uiteindelijk bleken er twéé oorzaken te zjn:
de afdichting van de achterlichtunit én die van de autoradioantenne. Af en toe een druppeltje. Zoiets vind je niet zomaar en er een garage naar laten zoeken - binnen, in de werkplaats - kost enorm veel tijd en arbeidsloon, met de kans dat men niks vindt. Een bodemcontrole op    "krokantheid" (een veelvoorkomende oorzaak) is echter niet al te veel werk, maar moet wel grondig gebeuren.
Wat zie je als je de bekleding (in ieder geval die van de vloer) loshaalt?

Even een update.
Vorige week zaterdag met de auto naar de garage geweest om er toch eens even naar te laten kijken. Aangezien we eigenlijk voor de auto van m'n vader gingen (2 auto's uiteindelijk dus, beiden zonder afspraak. Bij pa alleen even koelvloeistof bijvullen) er alleen even vlug naar gekeken. Toen een afspraak gemaakt voor vandaag. Gisteravond de auto afgeleverd. Dat wil zeggen voor het bedrijf neergezet.
Vandaag om 17.30u (sluitingstijd) zelf maar eens gebeld omdat ik niets van de garage gehoord had. Uiteindelijk hebben ze de deksel, of klep van de relaiskast vervangen in de hoop dat het dat is. Ik weet eerlijk gezegd niet of ze echt gezocht hebben naar evt. andere oorzaken. Toen ik er kwam vorige week zaterdag begonnen ze daar meteen over omdat dat bij Opel Corsa's een veel voorkomende kwaal is.
Aangezien ik te laat gebeld had om hem ook nog op te kunnen halen gebeurt dat morgen einde van de middag. Wat het exact geweest is, en of er eventueel nog meer gedaan is kan ik jullie nog niet vertellen. Wellicht morgenavond hoewel de kans dat ik hem zelf ga ophalen klein is.
Ik woon nog thuis, en de auto van m'n pa moet woensdag voor koelvloeistoflekkage geloof ik, dus die gaat dan de grote wisseltruc uitvoeren.

@Père Fouettard, Dat zei de jongen van de garage ook het eerste. Waterlekkages zijn altijd moeilijk op te sporen.

Vaak is het zo dat als het flink geregend heeft    er plasjes water de auto in stromen. Dit gebeurd echter als ik mijn file parkeervak verlaat. Ik rijdt dus of links, of rechts om weg uit mijn vak (net welke kant de neus op staat) en dan kwamen er nog wel eens plasjes water via de pedalen naar binnen. Echt fris ruiken deed het dan in de auto ook niet bepaald, maar het was geen vloeistof.
Een preventieve antitroest behandeling, tja daar vraag je me wat! Als het niet bij de APK, grote en/of kleine beurt zit in begrepen zou ik vermoeden dat die al minstens sinds 2010 (zo lang heb ik de auto) geen behandeling heeft gehad.
Voordeel van onze garage is dat zij samenwerken met een schadeherstelbedrijf in Druten (autoschade Druten). Medewerkers van onze garage werken om de week bij het schadebedrijf en de garage volgens mij.

Hoeveel lekkage-oorzaken er zijn zal moeten gaan blijken. Als dit de enige was blijkt dat, maar zeer zeker ook als er nog meer zijn.
Bekleding snijdt ik liever niet los als het niet nodig is. Je krijgt het nooit meer zo mooi als dat het af-fabriek ooit zat. Het enige wat ik wel eens wil doen is de matten eruit, en er een krant onderleggen maar zelf in de bekleding gaan snijden zal ik nooit doen!

Ik had afgelopen maandag al een update beloofd, maar kwam er niet eerder van als vandaag. Mijn excuses!

Auto is dinsdag aan het einde van de middag weer opgehaald en voor 56 euro is er een nieuwe Relaiskastdeksel opgezet. Of er naar andere oorzaken gezocht is konden we helaas niet helemaal helder krijgen. De eigenaar van het bedrijf vroeg toen ik er 15 dagen terug mee kwam of het deksel van de relaiskast al eerder vervangen was. Dit schijnt bij de Corsa een veel voorkomende kwaal te zijn.
Ik heb de auto laten ophalen door m'n pa aangezien hij zijn auto daar achter moest laten voor een afspraak woensdag. En het kwam mij ook niet slecht uit omdat het druk genoeg op het werk was. Pa vertelde achteraf dat hij de oude deksel nog gezien had, en die zag er nog prima uit voor de rest. Alleen de rubbers waren enigszins versleten.   
Momenteel ligt er een vochtvreter in de auto om al het overtollig vocht eruit te krijgen. Gevroren heeft het sinds afgelopen dinsdag niet dus hoe het met het krabben van de binnenkant van de voorruit zit weet ik nog niet ;).
De relaiskast zit voorin de motorruimte, naast de remvloeistof. Hierdoor adviseerde de garage om er niet zelf aan te beginnen aangezien je dan de roosters los moest halen en nog wat andere dingen. Die kreeg je er zelf nooit meer op volgens hun... En ik heb inderdaad 2 linkerhanden, dus of dat goed gekomen zou zijn is nog de vraag.

Ik zal binnenkort aan de hand hiervan de review weer eens updaten die ik hier op Autoweek heb. Ik loop op het werk momenteel over van het werk omdat er voor het einde van het jaar veel opgelost en afgewerkt moet zijn. Hierdoor heb ik 's avonds niet meer de puf om een review te gaan zitten schrijven. Gelukkig heb ik echter vanaf komende Woensdag (1e kerstdag) tot 06 Januari (1,5 week dus) vrij. Wie weet dat het er dan van komt.
Toen ik de review begon had ik nog 4 vrije dagen in de week inclusief weekend (20 uur verdeeld over 3 dagen), inmiddels 32 uur over 4 dagen. 3 dagen weekend, maar dat gebruik ik dan toch ergens anders voor. Een review schrijven is tot op heden (is al heel 2013) nog niet in me opgekomen.....

We zullen dit topic eens even een schop omhoog geven.
Sinds vorige maand is het namelijk helemaal over met de Lekkage aan de bestuurderszijde. Bij de APK (toen de auto dus toch al bij de garage was) had ik aangegeven dat er sprake was van een lekkage aan de bestuurderszijde. Zij hebben deze opgespoord door de motorruimte met de tuinslang nat te maken en te kijken waar het water vandaan kwam.
Het water kwam via een doorloopkabel bij de pedalen de auto in. Uiteindelijk is een doorloop opnieuw afgekit. Daarna hebben ze de waterslang er nog een keer opgezet en toen konden zij het niet meer vinden, en ook ikzelf heb er geen last meer van gehad.

Terug
Bovenaan