Leip geluidje

Guest
Ola!

Dit zal een beetje vage vraag zijn, so bear with me! :)

Sinds een tijdje heb ik bij koude start een wat vaag geluid uit de auto komen.
Dit verdwijnt echt heel snel nadat ik ben gaan rijden. (Of in de winter als de ramen echt super beslagen zijn: dan verdwijnt het na een tijdje stationair vanzelf ook wel.)
Kortom: als het blok ook maar een paar graden gestegen is in temperatuur lijkt het geluid weg te gaan. (Al weet ik niet of het door de temperatuur komt, of omdat de olie gewoon door het blok gaat natuurlijk :))

Bij de garage kunnen ze er niets mee, omdat als ik daar aankom het zaakje natuurlijk geen geluid produceert. Heel fijn.
1 monteur zei wel meteen "ah joh, is gewoon de distributieriem of een van de spanrollen van de distirubitieriem, meteen vervangen!"; maar dat vind ik toch een beetje rare constatering zonder uberhaupt het geluid te horen en me niet eens te vragen waar ik denk dat het geluid vandaan komt oid; dus ik vond nou niet echt dat ik daar meteen waarde aan moest hechten... Zeker niet gezien ie de prijs al klaar had. :')
Het zou kunnen natuurlijk, maar ik vond dat hij wel heel erg snel naar de conclusie sprong zonder enig onderzoek.

Afijn, nu maar eens opgenomen. Wellicht dat hier iemand iets weet :)
Ik moet erbij vermelden dat ik niet 100% zeker weet of het geluid nou van links of rechts van de motor vandaan lijkt te komen... Ik *denk* van links, bij de v-snaar. Toch kan ik niet met zekerheid zeggen dat het geluid niet van rechts, in de buurt van distributie dus ;), komt.

Ik ben benieuwd of iemand enig idee heeft... Hier het filmpje: (ruk beeldkwaliteit, iPhone heeft het zonder te vragen enorm compressed.)
https://youtu.be/k3d3Q_Tv810

Misschien saillant om erbij op te merken voor het geval het uitmaakt...:
Het viel me op dat als je in z'n vrij een dot gas geeft de auto licht schokt. Bij nader onderzoek blijkt dat op *exact* 2500 RPM (dus niet meer, niet minder.) de auto wat gaat schudden. Ook maar iets lager of iets hoger in de toeren en dat effect is ala minute weg.
Hierdoor begon ik een licht vermoeden te krijgen voor een aandrijfasje of vliegwiel; maar misschien is het wel doodnormaal... :p

Alvast heel erg bedankt voor enige reacties :)

Dat "leipe:)" geluid is zo te horen van de dynamolagers. Een beetje garage heeft een stethoscoop waarmee ze dit geluid makkelijk kunnen opsporen.

Bij de garage kunnen ze er niets mee, omdat als ik daar aankom het zaakje natuurlijk geen geluid produceert. Heel fijn.

Dan zit je bij de verkeerde garage, problemen met koude start zijn schering en inslag dus ze zouden zeker moet aanbieden om de auto een dag/nacht te laten staan. Kunnen ze misschien nog een huurauto aansmeren, maar dat hebben ze zeker ook niet?

Je kan vragen of de monteur die riem gratis vervangt als het niet helpt, als hij zo zeker is van z'n zaak :) (doet hij toch niet en anders is het een mazzeltje :)

Het wordt wel erger als het een lager is, kun je het over een tijdje ook na de koude start blijven horen.

klinkt idd als een lager of een stuurbekrachtigingspomp die graag wat meer olie wilt zien.
Spanrol zou kunnen, maar ik zou de motor eerst eens (koud) starten zonder multiriem erop. Wel zorgen dat je accu vol zit(avond vooraf een een goed ritje maken) Heb je het geluid dan nog zit het wel in een spanrol. Aangezien de dynamo en stuurbekrachtigingspomp op de multiriem zitten in de meeste gevallen.
Let wel op: heb je een motor waarbij de waterpomp ook op de multiriem zit(komt nog wel eens voor) kun je de motor niet te lang laten draaien zonder riem.

Betere methode is idd de eerder genoemde stethoscoop, al kun je zelf met een lange schroevendraaier hetzelfde proberen. Maar als het inderdaad een spanrol of waterpomp(distributie-aangedreven) is, kun je de precieze oorzaak niet vinden, alleen zaken uitsluiten.

Stuurbekrachtiging kun je sowieso vloeistof ff van controleren, das zo gebeurt.

Aandrijving of vliegwiel maken alleen geluiden, als je gaat rijden, anders niet, ik vind dit geluid gewoon, vooral als het na even lopen weer weg gaat, waarschijnlijk    de riem die een beetje stijf is van de kou, en de toch al wat verouderen    loop rollen, dan laat horen, net wat probesch, schrijft haal de multiriem even los,

Volgens mij herinner ik me een eerder topic van TS, en betreft het hier een Renault Megane 2.0 16 klepper.
Waterpomp zit dus gewoon op distributie.

Mijn advies zou ook zijn om de multiriem er ''eventjes'' vanaf te halen en vervolgens een koude start uit te voeren om te luisteren of het geluid nog aanwezig is.
Echter is het bij deze motoren niet zo makkelijk als het lijkt.. zeker als die wagen ook nog is uitgerust met airco.

Stanley mes is een handig hulpmiddel, weet je ook meteen zeker dat je een nieuwe riem nodig hebt ;)

Hartelijk dank voor alle reacties :)

Het is inderdaad een auto met airco. (En jep, een 16 kleppert Renault 2.0L. (Geen IDE model.))
De multiriem eraf halen is voor zover ik kon zien inderdaad helaas wat makkelijker gezegd dan gedaan.
Niet onmogelijk, uiteraard niet. Maar handig en simpel is een ander verhaal.

Mbt auto nachtje laten staan: ja dat is wel apart eigenlijk. Dit boden ze aan toen ik m'n banden wilde laten oppompen met stikstof (wtf?? Dat is nog geen 5 minuten werk!), maar voor dit probleem niet.
Toen begon ik ook wel te twijfelen of ik wel bij de goede garage was langs gegaan, hehe.

Enfin, zo te horen zijn de meeste mensen hier van mening dat het om een lagertje gaat. En dan hoogstwaarschijnlijk die in de dynamo, met als tweede keuze de waterpomp.
Ik dacht trouwens dat de waterpomp werd aangedreven door de distributie, maar dat heb ik dan kennelijk fout. :)

Ik ga er eens mee naar een andere garage.
Bij de lokale Renault garage hoef ik absoluut niet op service te rekenen (en in het uitzonderlijke geval van wel: meteen tripple dokken.), dus toch maar een keten opzoeken denk ik. Ga het maar eens bij de ATU wagen. (No pun intended.)
En dan ook maar eens vragen of ze doktertje willen spelen met de stethoscoop ;)

De riem zelf is overigens een maandje of 6 a 7 oud. De spanrollen daarentegen, daarvan weet ik helaas niet zeker of ze ook vervangen zijn.
Morgen eens kijken, niet aan gedacht.
Stuurbekrachtiging vloeistof lijkt trouwens prima in orde te zijn, die staat ietsjes onder het maximum.

Het oliepeil is wel wat minder. Er zit helemaal niets aan de peilstok als ik die eruit trek.
Kan dat nog problemen veroorzaken of dit soort geluidjes...?
Just kiddin', dit is onzin natuurlijk. :)

Nogmaals hartelijk dank! :)

Lol.. gisteren niet eens meer tijd genomen het filmpje te bekijken.. het automerk, cilinderinhoud en aantal kleppen staat zelfs op de afdekplaat van klepdeksel.
Die input was dus wel vrijwel zinloos.. achteraf :p

Waterpomp word meestal aangedreven door de distributie, er zijn motoren waarbij het via de multiriem gaat. Sowieso alle motoren met distributieketting.

Een voorbeeldje wat ik je uit het hoofd even kan noemen is een Opel Astra 1.7 diesel (2004-2010). Zelfde verhaaltje voor bepaalde Ford modellen van de eerder genoemde bouwjaren.

Bij jou Renaultje gaat het nog gewoon op de ''ouderwetse'' manier, via de distributie.

Jep, of elektrische waterpomp, werkt goed om de interne aandrijfverliezen van de motor terug te dringen.

Heb daar al eens eerder van gehoord! Rijden er al voertuigen rond die ermee uitgerust zijn?

Er is vandaag een compleet nieuwe distributieset ingezet (riem + rollen + waterpomp).
Het geluid komt volgens de garage niet van de dynamo, multieriem(rollen) of stuurbekrachtiging; maar dat het de nokkenas moet zijn die waarschijnlijk nog niet op oliedruk is bij een koude start na een nachtje stilstaan. Wel raar gezien dit geluid een kilometertje of 7 a 8K geleden er niet was.

Just curious, is dat plausibel...?

De auto loopt trouwens wat instabiel stationair met de nieuwe set.
Is dat iets om me zorgen om te maken...? Hier had hij voorheen geen last van.
Na een flinke dot gas valt hij terug naar iets van 600 toeren, schokt wat en de naald blijft dan wat op en neer gaan tussen de 600 ~ 800 toeren; alsof mm niet helemaal zeker weet wat hij moet doen.
De auto gaat dan wat trillen, alsof hij steeds op het punt staat om af te slaan.
Bij een wat hoger toerental (dus poot heel licht op het gas) loopt ie prima.

Moet er bij dit model auto toevallig iets gereset worden ofzo na vervanging wat ze misschien vergeten zijn?

DutchCarManiac zei:
Heb daar al eens eerder van gehoord! Rijden er al voertuigen rond die ermee uitgerust zijn?

Minimaal. de ontwikkeling daarmee is nog niet heel ver en het is goedkoper op de oude manier omdat er daar veeeel meer van worden geproduceerd.

Vraag me af of die wel helemaal juist op tijd staat. 16kleppers kunnen nog wel eens afwijken omdat er een extra tandwiel op tijd moet staan.
Als een auto ineens niet meer goed loopt na een riemwissel is dat het eerste waar ik naar zou gaan kijken.

Het geluid is dus na een riemwissel nog steeds? Als ze de motor niet hebben gedraaid zonder multiriem, kunnen ze niets uitsluiten behalve de delen die vervangen zijn.

Nokkenaslagers klinken niet zo. Als die niet goed gesmeerd worden krijg je een vastloper, na flink wat geluid.
Zodra er genoeg oliedruk is (zo niet merk je het wel, meeste auto's geven dan een piep af) komt er ook olie in de kop, en dat is binnen een paar seconden al normaal gezien.

Heb t filmpje nogmaals bekeken. Heb je de koppeling al eens ingetrapt bij het horen van dit geluid? Zo nee: doe dat eens? Zou best eens het druklager of een baklager kunnen zijn die geluid maakt omdat het geluid daar harder lijkt te zijn. Al is een filmpje heel wat anders dan zelf luisteren.

Hi,

Dank voor je reactie.

Vraag me af of die wel helemaal juist op tijd staat. 16kleppers kunnen nog wel eens afwijken omdat er een extra tandwiel op tijd moet staan.
Als een auto ineens niet meer goed loopt na een riemwissel is dat het eerste waar ik naar zou gaan kijken

Ik kan er zelf helaas niet naar kijken.
Ik gok dat dan ook weer heel het blok uit elkaar moet om dat te zien? :p
t probleem is enkel in stationair, maar ook dat is niet de bedoeling natuurlijk. Hij draait wel stationair, alleen ietjes eh... Hobbelig. :/ Wat schuddend.

Het geluid is dus na een riemwissel nog steeds? Als ze de motor niet hebben gedraaid zonder multiriem, kunnen ze niets uitsluiten behalve de delen die vervangen zijn.

Yes. Ik dacht eerst dat het weg was, maar nadat de motor een paar seconde draaide na koude start was het toch te horen. Damn!
Ik weet niet of ze de motor aangehad hebben zonder multiriem...
Ik weet ook niet of ze uberhaupt m'n instructies wel gevolgd hebben; had namelijk wel gezegd dat ze het beter meteen konden doen; en niet eerst een ritje maken of de kans geven warm te draaien alvorens het proberen te vinden. :p

Het jammer is... Er is nu ook een geluidje bijgekomen. :X Dit was voor de distr. vervanging totaal niet aanwezig.
Het klinkt als een boorkop die langzaam draait. :') Gaat op de toeren mee...
Zit me nu af te vragen of alles wel in orde is met die hele distr. wissel. Het bedrijf waar het gedaan is staat overal echt zeer goed bekend (zelfs speciaal daarheen gereden ervoor :p), maar dat betekend natuurlijk niet dat er geen fouten gemaakt kunnen worden ofzo.

https://www.youtube.com/watch?v=jeFhJppc-qQ
Vanaf 0:21 t beste te horen imo, en bij 0:27 als ie terug valt in de toeren.
Is dat niet raar...? Dit is dus een geluid dat niet weg gaat. De motor is in dit filmpje helemaal op bedrijfstemperatuur, ik kwam net van de autobahn af...

Misschien maak ik me wel druk om niets, maar ja... Als je opeens een geluid hoort dat er niet is; en 't klinkt haast alsof er iets aanloopt: dan wil je toch liever weten wat het is/of het een normaal/acceptabel geluid is. :p

Het is een oud motortje, dus wat gieren mag best. Maar het hoort niet slechter te worden na het vervangen van een onderdeel natuurlijk.
Bedoel... Prima bereid er wat geld in te steken om de motor iets op te knappen (vandaar de distr. vervanging.), maar dan moet t geen gelazer opleveren natuurlijk. :p

Nokkenaslagers klinken niet zo. Als die niet goed gesmeerd worden krijg je een vastloper, na flink wat geluid.
Zodra er genoeg oliedruk is (zo niet merk je het wel, meeste auto's geven dan een piep af) komt er ook olie in de kop, en dat is binnen een paar seconden al normaal gezien.

Hmmm, ja dat lijkt me dan ook stug. Hij had iets over de kleppen en de nokkenas, en dat dat het geluid is.
Maar dat is dus niet plausibel? Het geluid is zeker een minuut (na starten/wegrijden) aanwezig en toerenafhankelijk.
Hij wil echt eerst wat temperatuur hebben.

Heb t filmpje nogmaals bekeken. Heb je de koppeling al eens ingetrapt bij het horen van dit geluid? Zo nee: doe dat eens? Zou best eens het druklager of een baklager kunnen zijn die geluid maakt omdat het geluid daar harder lijkt te zijn. Al is een filmpje heel wat anders dan zelf luisteren.

Yes, dat heeft totaal geen invloed op het geluid.
De koppeling zelf kraakt wel wat bij warm weer (leip, normaal is het omgekeerd :')); maar dat kon volgens de garages geen kwaad en de bak zag er goed uit. (Zal wel "voor z'n leeftijd" zijn, maar toch :p)

Grappige uitspraak ''de bak zag er nog goed uit''.
Dat de bak geen olie lekt betekent niet dat het van binnen ook zo netjes is. Of daar binnen een lager uitgelopen is kan ik echt niet van buiten zien o_O

Je weet overigens zeker dat de auto niet momenten op 3 cilinders loopt? Dat zou ook het schokken kunnen veroorzaken.
Schommelen in toeren zou wellicht ook een vervuilde gasklep kunnen zijn. Weet niet of deze al eens schoongemaakt is. EGR die open blijft staan is misschien ook nog een optie?

Wat betreft dat lekkere geluidje.. pak die grijze kap eens van het klepdeksel af. Wellicht dat het gerammel dan minder/weg is.
Na verloop van tijd willen de bevestigingspuntjes ervan wel eens afbreken of kwijt raken waardoor het deksel lawaai gaat maken.

Dat de bak geen olie lekt betekent niet dat het van binnen ook zo netjes is. Of daar binnen een lager uitgelopen is kan ik echt niet van buiten zien

Hehe, geen idee.
Ik ging ervanuit dat met "inspectie" bedoeld wordt dat hij werkelijk gecontroleerd wordt, niet dat ze alleen ff kijken of er geen zooi uitkomt.

De bak ratelt wel wat als hij hoog in z'n toeren zit en je laat het gas opeens los, dan hoor je hem lichtjes ratelen; en als je met redelijk hoge snelheid bij uitrollen (eg: stoplicht) terugschakelt en de koppeling weer laat opkomen hoor je dat lichtelijk "gieren" weer.
Koppeling intrappen = pleite ratel geluid. Kan best eens zijn dat die bak toe is aan vervanging van het een of ander, wellicht dat de platen aan het einde van hun latijn komen; al pakt de koppeling niet pas super laat ofzo, presteert prima.

Maar dat staat natuurlijk los van de andere geluiden; en het geluid van de bak vind ik eigenlijk alles behalve eng klinken.
Gewoon wat ouderdom geluid, weinig mis mee dunkt mij. Maarja, wie ben ik. ;)

Je weet overigens zeker dat de auto niet momenten op 3 cilinders loopt? Dat zou ook het schokken kunnen veroorzaken.
Schommelen in toeren zou wellicht ook een vervuilde gasklep kunnen zijn. Weet niet of deze al eens schoongemaakt is. EGR die open blijft staan is misschien ook nog een optie?

Dat zouden dan hele korte momenten zijn, dat lijkt me erg moeilijk te beoordelen.
Op de snelweg presteert hij prima...

Heb hem net vol opengetrokken op de autobahn, hij trekt prima op en levert gewoon z'n vermogen.
Ben tot 180 gegaan en dat vond ik wel weer meer dan genoeg en vrij onprettig. :p Geen enkel moment haperen, gewoon netjes doorknallen...
Ook voor de zekerheid diep in z'n toeren gejaagd, nergens last van.

Ik zou dus niet weten hoe ik kan beoordelen of er stationair soms een cilinder uitvalt of moeite heeft te presteren.

Mbt gasklep: geen idee!
Dat is iets voor de garage dunkt mij. Is dat prijzig om te laten checken?

Wat betreft dat lekkere geluidje.. pak die grijze kap eens van het klepdeksel af. Wellicht dat het gerammel dan minder/weg is.
Na verloop van tijd willen de bevestigingspuntjes ervan wel eens afbreken of kwijt raken waardoor het deksel lawaai gaat maken.

Hmm nee het is niet echt een trillings geluidje. Het is echt iets dat niet lekker loopt. In "het echt" klinkt het ook wat eh... Indringender.
Vanmiddag was ik toevallig bij de Profile Tyrecenter en daar hebben ze er ook naar geluisterd.

Hun onmiddelijke opmerking was: "multiriem vervangen zonder spanrolletjes mee te nemen...?"
Wellicht dat *beide* geluiden dus toch van de multieriem rollen afkomen. En dat dit geluid er dan bij gekomen is (want het eerste geluid is er ook nog steeds), is wellicht omdat de multiriem gedemonteerd is voor de distributievervanging? Of is dat niet mogelijk?

Ik moet echt een toko vinden die dat kreng wil starten zonder multiriem.

Wanneer je auto op 3 cilinders loopt, of af en toe een overslag heeft merk je het gebrek aan vermogen echt wel. Zeker als je gaat stampen.

Wat betreft de gasklep; laten checken betekent meestal ook schoonmaken. Omdat het toch losgehaald is, is reinigen ook geen moeite meer. Kwaad kan het overigens niet. Als je weet hoe je met gereedschap moet omgaan lukt het ook heel goed zelf hoor. Luchtfilter behuizing weghalen en in de meeste gevallen ben je er dan al. Dat is die zwarte rechthoekige bak (aan bestuurderszijde naast de grijze plaat wat bovenop het blok ligt), waar die zachte slang aanzit (helemaal dichtgemaakt met tape :p )

Vervolgens wat spul tegen koolaanslag erop spuiten, ook met geopende gasklep. Dus dan iemand in de auto laten zitten, op contact zetten en even vol gas geven. Wanneer je dit te hoog gegrepen vind, kun je het ook door de garage laten doen. Kwartier werk is maximaal denk ik.. zelfs voor een Renault.

Loop- en spanrol altijd samen met de multiriem vervangen heb ik nog nooit meegemaakt, tenzij de klant er specifiek om vraagt. Multiriem heb je er in de meeste gevallen zo vanaf; alleen bij Renault kan dat wel eens een hele bevalling zijn...
Bij een distributie is het inderdaad wel anders, daarom zijn er ook complete sets op de markt waar alles in zit: riem, rollen, boutjes en waterpomp.

Dit zou een garage er echter niet van moeten weerhouden om de motor te laten lopen (eventueel stukje rijden) zónder multiriem. Dit is toch de beste manier om diagnose te stellen? Je complete distributie is vervangen, dus die valt af (Indien ze 100% zeker weten dat er niks mis gegaan is). Wanneer het geluid zonder riem aanwezig blijft kun je dat circuit ook wegstrepen, en zou het zomaar eens kunnen dat er een lager in de motor (of versnellingsbak!) versleten is...

Wanneer je auto op 3 cilinders loopt, of af en toe een overslag heeft merk je het gebrek aan vermogen echt wel. Zeker als je gaat stampen.

Ja dat was dan het probleem niet haha :p
Kwam er van de week wel achter dat als ie koud is, je rijdt en je trapt de koppeling in dat de motor het toerental laat fluctueren tussen 1000 en 2000 :') Zag er super bizar uit... Dat was eerder ook niet 't geval. :p

Dit zou een garage er echter niet van moeten weerhouden om de motor te laten lopen (eventueel stukje rijden) zónder multiriem. Dit is toch de beste manier om diagnose te stellen? Je complete distributie is vervangen, dus die valt af (Indien ze 100% zeker weten dat er niks mis gegaan is). Wanneer het geluid zonder riem aanwezig blijft kun je dat circuit ook wegstrepen, en zou het zomaar eens kunnen dat er een lager in de motor (of versnellingsbak!) versleten is...

Ik heb hem vandaag laten nakijken, want het is gewoon een smerig geluidje.
Multiriem eraf = geluid uit 2e video (https://www.youtube.com/watch?v=jeFhJppc-qQ) zit er nog steeds in...
Het ligt dus niet aan de multiriem en/of iets wat daar op hangt.
(Trouwens, de waterpomp hangt blijkbaar niet aan de distributieriem in dit model?)

Dit geluid zit er pas sinds die distributieriem vervangen is.
De garage die hem checkte kwam tot de conclusie dat, omdat dit geluid er pas in zit sinds de distributievervanging en omdat hij behoorlijk schokt in stationair, dat de distr. riem waarschijnlijk te strak staat en/of er een rol niet goed is en/of hij toch niet helemaal goed getimed staat...

De garage die de reparatie heeft uitgevoerd vind het maar een vaag verhaal, maar willen hem wel nakijken; werd wel benadukt dat ermee rijden niet zo'n slim plan is.
Hij mag morgen terug voor controle; op eigen kosten als er niets mis is met de distributie.
Wel irritant verhaal. Geluid en schokken = direct na vervanging ontstaan, en dan loop je toch risico te motten lappen :p Naja...

Lijkt me heel erg sterk dat de waterpomp NIET via distributie gaat bij deze modellen.. maar niks is onmogelijk, en graag had ik het antwoord hierop gehad, wanneer de garage hem nagekeken heeft ;)

Rijden met een verkeerd gespannen distributieriem is een tikkende tijdbom.. nu ook nog te bedenken dat je 'm goed in de toeren gejaagd hebt en er onwijs grote krachten op die riem komen.. Een geknapte riem van een 16 klepper is 9 van de 10 keer einde Latijn; koprevisie dankzij een boel kromme kleppen.

Schommelend toerental is normaal gesproken dé oorzaak van een vervuilde gasklep, maar zou even niet weten of er een verband bestaat tussen het distributieriem verhaal.

Ben echt benieuwd wat er verkeerd gegaan is. Nokkenas(sen) een halve tand verdraaien ten opzichte van het origineel kan al beteken dat je motor niet optimaal loopt.
Al meegemaakt met een Volvo.. half tandje verkeerd en de auto wilde al moeilijk aanslaan, verder niet bij stil gestaan en de auto werd afgeleverd. Nog dezelfde middag kwam de eigenaar terug met de klacht dat de auto merkbaar minder vermogen beschikbaar had dan voor de reparatie.
Simpelweg dankzij het feit dat kleppen te vroeg, of juiste te laat geopend (en gesloten) worden.

Te strakke riem gaat inderdaad ook nare geluiden maken, te losse riem hoor je meestal wel klapperen tegen de beschermkappen.

Hai,

De waterpomp loopt toch via de multiriem. Schijnt normaal te zijn bij 2L modellen.
De distributieriem stond inderdaad verkeerd getimed... Dat hebben ze gefixed.
Het geluid is nu nagenoeg weg, hij schudt totaal niet meer in stationair, hij klinkt gewoon fijner en "schoner" tijdens het rijden, etc.
Er zit nog wel lichtjes een geluid in als hij stationair draait (dit verdwijnt bij de toeren), maar volgens de garage kan dit totaal geen kwaad en klinkt het best normaal.

Dat "ratel" geluidje waar ik het over had waarvan ik dacht dat het uit de bak kwam: dat blijkt toch niet de bak te zijn, want ook dat geluid is zowaar weg. :/

Ze hebben ook een bobine beter vastgezet, op 1 van de cilinders zat ie los; hij trok hem er zo uit, hehe.
Hij start nu ook beter als ie warm is. Hij liep tijdens het starten soms inderdaad op 3 cilinders, maar dat was dus maar heel eventjes.
Of dat probleem verholpen is weet ik niet, maar gezien ie 't echt enkel doet bij 't starten lijkt het ook niet echt een probleem te zijn; tijdens het rijden doet dit probleem zich niet voor en hij levert gewoon z'n vermogen.

Afijn, ben blij dat het maar een minimaal timing probleem was... 1 tandje verder en m'n kleppen waren verrot geweest. :(
Eind goed al goed, I guess. Ik zal voor de zekerheid maar ff afkloppen.

Dank voor alle hulp!

Apart van die waterpomp! Nog nooit eerder opgevallen.

Een bobine die je zomaar van de bougie kunt aftrekken zal het probleem geweest zijn van op 3 cilinders lopen, alleen vreemd dat het nagenoeg alleen bij het starten gebeurde dan ;)

Wanneer er inderdaad iets gebeurd was met je distributie had je een heleboel ellende gehad.. als garages hun poot stijf houden dat alles correct gemonteerd is kom je nergens.

Ik heb je een aantal dagen geleden ook geadviseerd om je gasklep schoon te maken. Ik dacht dat je het kon doen wanneer je de luchtfilter eruit haalde, maar niet dus. Gisteren een grote beurt aan een 1.6 16v (bouwjaar 2002) gemaakt. Luchtfilter natuurlijk vervangen, echter kwam de gasklep nog niet in zicht en zit wat verderop.. Was dus zinvol geweest als je dit zelf geprobeerd had.

Maar fijn dat nu alles verholpen lijkt te zijn.

Terug
Bovenaan