Leenauto voor de vakantie

A

Anoniem

Guest
Hallo Allen,

Ongeveer 2 weken geleden heeft mijn auto een beste schade opgelopen tijdens een ongeval. De auto staat al langer dan een week bij de schadehersteller. Toen ik een schadehersteller heb aangewezen voor de klus, heb ik duidelijk aangegeven dan ik 20 juni een week naar Spanje moet met de auto. Dit schadebedrijf gaf aan dat het waarschijnlijk wel zou lukken!
Vanochtend ben ik bij de auto gaan kijken en ze hebben een week lang niet veel gedaan. Ik zie het niet gebeuren dat de auto a.s. dinsdag al klaar is.
Ik heb van het schadebedrijf een leenautotje gekregen totdat de schade is gerepareerd. Ik heb aangegeven dat ik met deze Ford Fiesta de ruimte niet heb voor de vakantie. Volgens het schadebedrijf komt een eventuele auto voor de vakantie voor eigen kosten en zou ik niet eens met de Fiesta op vakantie mogen. De verzekering wist niks van een leenauto af, dit moest ik met het schadebedrijf regelen.

Mijn vraag is nu: Heb ik recht op een leenauto voor de vakantie ten grote van mijn eigen auto? (Mondeo, Insignia, Passat etc) Ik ben hiervoor toch gewoon verzekerd?

Dan moet je even je verzekeringspolis nalezen.

Vaak is daarin vermeld dat je 'een' gratis leenauto krijgt mits je de schade laat herstellen bij een schadebedrijf dat de verzekering adviseert. Denk dat er geen recht is op een gelijkwaardige auto. Let ook op dat de leenauto een groene kaart heeft (internationale verzekering) voor het buitenland

Een gelijkwaardige auto is meestal een optie of zit bij een 'luxe' verzekering. 9 van de 10 keer moet je genoegen nemen met een klein autootje, soms kan je bij de hersteller voor een paar tientjes iets groters krijgen.

Kan je (sowieso) niet beter gaan vliegen en daar een auto huren?

Wees niet te treurig, even 3000km met je eigen auto rijden is ook bepaald niet gratis (afschrijving, slijtage).

Bijna alle verzekeraars geven vervangend vervoer maar beperken dit tot een A of B-segment. Hierdoor blijven schades laag en kunnen zij de goedkoopste premie aanbieden. Gelijkwaardig vervangend vervoer wordt alleen geboden door verzekeraars met hogere premies.

Het komt overigens ook voor dat de huur van de leenauto voor slechts 75% wordt vergoed, dit omdat er een besparing ontstaat op eigen autokosten. Is er een aansprakelijke tegenpartij dan kunnen die kosten worden verhaald op de veroorzaker.

De verzekering wist niks van een autoschade af, dit moest ik met het schadebedrijf regelen.

Dit snap ik even niet.
Je hebt toch schade aan je auto dan zou de verzekering dat toch moeten weten?

Toen ik een schadehersteller heb aangewezen voor de klus

Ook dit is apart, jij hebt meestal niks aan te wijzen.
Je verzekering heeft afspraken met bepaalde schadeherstellers, daar kan jij eventueel dan nog wel uit kiezen, voordeel is dat je dan allerlei extra's/voordelen krijgt, waaronder bijvoorbeeld een leenauto.

Verder is het gewoon niet gebruikelijk dat iemand met een tijdelijke leenauto naar het buitenland gaat, zit ook bijna nooit een groene kaart bij deze leenauto's.

Neem contact op met je rechtsbijstandsverzekering verzekering, die bij de autoverzekering hoort, ( mits je die er bij hebt genomen?) een verzekering regeld immers niks voor je, die zorgen er alleen voor dat ze niet teveel kwijtraken,
Als de tegenpartij schuldig is, kan je rechtsbijstand meschien een claim neerleggen voor een leen auto die je dan ergens huurt, dit wordt dan alleen een kale prijs, dus zonder km,

Je moet dan wel kunnen aan tonen dat je vakantie al geplant stond,

Tenzij specifiek aangegeven in de polisvoorwaarden van de autoverzekering denk ik ook niet dat je recht hebt op gelijkwaardig vervangend vervoer.
Dat zou overigens ook belachelijk zijn want dat zou de schadeherstellers enorm op kosten jagen. In tegenstelling tot wat velen denken wordt die auto in veruit de meeste gevallen namelijk niet door je verzekeraar betaald maar door het schadeherstelbedrijf. En op schadeherstel zitten geen dikke marges dus proberen de meeste bedrijven door de inzet van kleine auto's de kosten laag te houden.

De verzekeraars maken mooie sier met die 'gratis leenauto', maar dat gooien ze vervolgens bij de schadeherstellers over de schutting.

Total Loss zei:
.
Je verzekering heeft afspraken met bepaalde schadeherstellers, daar kan jij eventueel dan nog wel uit kiezen, voordeel is dat je dan allerlei extra's/voordelen krijgt, waaronder bijvoorbeeld een leenauto.
...

Volgens mij mag je het altijd zelf kiezen of beter gezegd het schadebedrag cash ontvangen.
Vaak is je eigen risico wel wat hoger omdat ze dan een schadeexpert moeten sturen.

Tip: als je bijvoorbeeld bij Schadegarant of Focwa moet zijn kies dan een schadeherstellende BMW dealer die daarbij is aangesloten. Mooie leenauto gegarandeerd!

Natuurlijk mag je zelf kiezen, het is immers jouw auto, maar het is niet aan te raden om een bedrijf te kiezen die niet aangeraden is door je verzekering.
Bij aangesloten schadehersteller heb je veel voordelen die je anders niet zou hebben, korting eigen risico, directe betaling schade aan hersteller, leenauto, etc.

Total Loss zei:
De verzekering wist niks van een autoschade af, dit moest ik met het schadebedrijf regelen.

Dit snap ik even niet.
Je hebt toch schade aan je auto dan zou de verzekering dat toch moeten weten?

Toen ik een schadehersteller heb aangewezen voor de klus

Verder is het gewoon niet gebruikelijk dat iemand met een tijdelijke leenauto naar het buitenland gaat, zit ook bijna nooit een groene kaart bij deze leenauto's.

Heb een hele waslijst aan schadeherstellers gekregen. Dit waren eigenlijk alle bekende schadebedrijven plus een paar kleinere. Ik heb naar meerdere gebeld met de vraag of de auto op tijd klaar kon zijn. (Bijna 3 weken voor de vakantie)
Op deze manier zelf een schadehersteller uitgezocht. Blijkbaar was de schade zo fors dat de voorkop er nog steeds niet op zit..:T

Ik heb het even uitgezocht, maar verwacht geen recht te hebben. De leenauto wordt immers verzekerd tot op de dag dat de auto klaar is.
Ik zal dus een dakkoffer regelen met met onze kleinere auto gaan.

Total Loss zei:
Natuurlijk mag je zelf kiezen, het is immers jouw auto, maar het is niet aan te raden om een bedrijf te kiezen die niet aangeraden is door je verzekering.
Bij aangesloten schadehersteller heb je veel voordelen die je anders niet zou hebben, korting eigen risico, directe betaling schade aan hersteller, leenauto, etc.
Mwah ook dat zal per geval verschillen hoor. Mij werd destijds ook geadviseerd om een aangesloten schadebedrijf te kiezen, want dan had ik gratis vervangend vervoer en hoefde ik me geen zorgen te maken over betaling en dergelijke. Dat was echt de beste manier volgens de telefoniste. Ik heb er vriendelijk voor bedankt. Ik heb de opdracht gewoon bij mijn eigen garage neer gelegd, die heeft ook het één en ander uitbesteed maar was aan het eind van de rit wel ruim binnen het uitgekeerde bedrag klaar (die toezegging heb ik vooraf al gehad). En ook daar krijg ik gewoon gratis vervangend vervoer. Dus uiteindelijk heeft mijn vaste garage er een mooie boterham aan verdiend, heb ik de zaakjes mooi geregeld bij een bedrijf dat ik blind durf te vertrouwen en de veroorzaakster van de schade heeft het restbedrag van me teruggekregen om de hogere premie een beetje te compenseren. (Juridisch had ik geen enkele schuld, maar praktisch stond mijn auto niet heel lekker geparkeerd). Was een bekende van me, zit me dan niet lekker om er over de rug van een ander financieel beter van te worden. Dus uiteindelijk iedereen tevreden. Had ik bij die aangesloten schadehersteller 'met alle voordelen' zo niet kunnen regelen.

Het zal mogelijk niet zozeer het werk zijn, als wel het aangeleverd krijgen van vervangende onderdelen. Want dat is wel vaker een drama.

Maar heb je het nou aan je rechtsbijstand verzekering gevraagd, of bij het schade bedrijf, ?..
het schade bedrijf heeft hier niks mee te maken, de claim moet immers bij de schuldige tegenpartij worden neer gelegd, (als die schuldig is natuurlijk),
Dat de auto dan niet terug is als je auto klaar is, maakt dan niet uit,

Terug
Bovenaan