Leek vraagt hulp

Patricia 2068360

Net ingestapt
Goedendag,

Wij staan op het punt om een nieuwe / gebruikte auto te kopen.
Ons oog is gevallen op de Ford Mondeo (Diesel) wij rijden tussen de 30 en 35000 kilometer per jaar (maar dit kan volgend jaar meer zijn)
Nu zijn er 2 opties en beide auto's zijn uit 2015
De één heeft een 1.5 motor met 120 pk op de teller staat 90.000
De ander heeft een 2.0 motor met 180 pk en op de teller staat 120.000
Beide auto's hebben een gelijke prijs.
Waar zou jullie voorkeur naar uitgaan en wat is de mening van een expert wij komen er namelijk niet uit.

120 pk is voor een vrij zware auto niet echt veel. Zeker als je veel met 4 personen de auto gebruikt (vakanties?) is 150 pk interessanter.
Verder hangt de keuze af van de staat van de auto's, serviceverleden (netjes volgens schema bij de dealer beurten gehad?), garantie en uitvoering (welke opties vind je belangrijk?).

De 1.5 zal erg zuinig zijn. Mogelijk ook voordeliger voor belasting en verzekering. Niet de snelste. Prima verder om lekker 130 te tuffen in NL, misschien is hij dan iets rumoeriger.

De 2.0 is een behoorlijk krachtige/snelle wagen. Dit geeft rust tijdens rijden en inhalen en meer trekkracht voor bijvoorbeeld een caravan.

Garantie hetzelfde, opties zoals leer, schuifdak, xenon, navi, bluetooth?

Hoi,

Dat zijn wel een hoop kilometers, ik denk dat de 2.0TDCI dan een stuk rustiger rijdt en meer comfort biedt omdat hij minder moeite hoeft te doen. De 1.5TDCI zal uiteraard vast een stuk zuiniger zijn dus de vraag is ook, rij je omdat het per se moet, of vind je het ook leuk zo nu en dan. Je hebt namelijk veel meer plezier van de 2.0TDCI dan de 1.5. Begrijp me niet verkeerd de 1.5 is een prima presterende motor maar de 2.0 is gewoon leuker.

indien de wagens ongeveer de zelfde opties hebben en de staat het zelfde is. zou ik voor de 2.0 gaan. die rijd wat fijner en de verbruik (ligt aan uw rijstyle) zou het zelfde, zoniet lager zijn.

en de 2.0 past beter bij het formaat van de wagen.

want zeg nou zelf. wie koopt er een range rover met een 2.0l motor(de grote dan he)

Het verschil is 1 jaar rijden (30.000 km).
Op zich is 120pk niet echt een kneusje, maar tegenwoordig ziet zowat iedereen erop neer, 150pk wordt zo stilaan de norm
(ter info: de eerste superdieselsportwagen, de Golf GTD had minder dan 90 pk).
Je moet er natuurlijk mee rijden om het verschil te merken en te zien of jullie er kunnen mee leven.
Maar verder zou ik me eerder laten leiden door de uitrustingsverschillen, kleur, uiterlijke staat, ...

Ik heb een oudere Mondeo (2012) gehad met een 1.6 tdci, die is vergelijkbaar met de 1.5 qua vermogen en trekkracht. Het was een stationwagon, dus een lel van een auto en behoorlijk zwaar (1400 kg leeg). In de gauwigheid zie ik dat de Mondeo uit 2015 nog ietsje zwaarder is. Ik vond het niet lekker van z'n plek komen, als je op de koppeling probeerde weg te rijden leek hij altijd af te slaan, en je moest 'm gevoelsmatig helemaal uitpersen om goed mee te komen met het verkeer.

Nou weet ik niet of jullie ook proefgereden hebben met de auto's, laat staan of jullie dit ook ervaren hebben. Maar voor mij zou om bovenstaande reden de keuze altijd voor de tweeliter zijn. Met de kanttekening dat 180 pk enigszins overdaad is, rond de 150 pk zou ook al prima zijn.

Maar wat zijn de uitrustingsniveau's? Want een 1.5 120pk trend of een 2.0 180pk Titanium zit een heel groot verschil in.
Je koopt een stationwagon omdat je de ruimte nodig hebt en dan is een basis motor vaak net genoeg als je er met 4 personen en bagage in zit. Blijf je er alleen mij in Nederland dan zou het nog kunnen maar ga je naar het buitenland en kom je heuvels of bergen tegen dan is het verstandiger om een krachtigere uitvoering te kopen. De 150 of 180pk versie.

Wij hebben proef gereden in de 1.5 motor met 125 pk.
Wij vonden hem eigenlijk prima mee komen in het verkeer en mijn man houd van redelijk door trappen.
De beide auto's hebben vergelijkbare luxe optie's maar dit is niet hetgeen waar wij een auto op kopen.
Waar wij met name tegenaan te lopen is het verschil in kilometers.
Aan de andere kant hebben wij begrepen dat de 2.0 motor sterker is en meer kilometers aankan maar of dit klopt geen idee.
Wij gaan wel op vakantie, maar trekken geen caravan.
Dan rest de vraag heb je voor 1x per jaar op vakantie naar Italië een sterkere motor nodig?
Nog even ter aanvulling het gaat niet om de stationwagen maar om de hatchback

Wij vonden hem eigenlijk prima mee komen in het verkeer

Als de 1.5 voor jullie aanvoelen volstond, en de wagens verder volledig vergelijkbaar zijn, dan zou ik de wagen met 30.000 km minder ervaring nemen...

Ik persoonlijk zou voor de 180pk versie gaan, rijd prettiger maar is iets minder zuinig. Maar met inhalen of invoegen is wat extra vermogen altijd prettig.
Maar jullie moeten er mee rijden dus wij kunnen alleen advies geven. Maar ga zeker eerst ook nog eens een proefrit maken in de 180pk versie voor je de knoop doorhakt.

Patricia 2068360 zei:
Wij hebben proef gereden in de 1.5 motor met 125 pk.
Wij vonden hem eigenlijk prima mee komen in het verkeer en mijn man houd van redelijk door trappen.

Redelijk doortrappen moet ook wel met dit gewicht. Ik ben geen Ford Diesel kenner, dus probeer zoveel mogelijk te googelen of desbetreffende motoren problemen kennen.

Zowel de 1.5 TDCI als 2.0 TDCI staan goed bekend. Ik zou in ieder geval goed kijken of de auto op tijd de beurten heeft gehad, en hoe netjes de auto is, dit zegt vaak hoe er mee om is gegaan.

De 2.0 TDCI hoeft minder hard te werken in deze grote auto, als beiden even netjes zijn, en even goed onderhouden zijn, dan zou ik de 2.0 TDCI kiezen. Als de vorige eigenaar niet al te netjes op de 2.0 TDCI is geweest en de eigenaar van de 1.5 TDCI wel, dan koos ik de 1.5 TDCI.

Als ik het goed begrijp ligt het allemaal erg dicht bij elkaar.
Naar hoe wij het hebben kunnen beoordelen zijn beide auto's goed onderhouden.
Maakt de kilometerstand in dit geval nog wat uit of is dit met elkaar weg te strepen ivm de motor?

Patricia 2068360 zei:
Als ik het goed begrijp ligt het allemaal erg dicht bij elkaar.
Naar hoe wij het hebben kunnen beoordelen zijn beide auto's goed onderhouden.
Maakt de kilometerstand in dit geval nog wat uit of is dit met elkaar weg te strepen ivm de motor?

Nee die 30.000km verschil km-stand maakt niet uit. Wel even opletten op vervangingsinterval distributieriem, of zijn het ketting motoren?

Als de 1.5 goed bevalt: doen.

Natuurlijk kan je er binnen toegestaan trekgewicht alles mee door Europa trekken. Het is alleen soms iets meer geduld hebben en terug schakelen.

Goed onderhoud: boekje met stempels, op tijd, het liefst onderhoud bij dezelfde merkdealer of anders een enkele dorpsgarage, A-merk banden, geen uitgeleefd interieur, nette velgen, nette kofferbak. Geen krasjes en deuken etc.

Iemand die zijn auto bij de kwikfit brengt en los brandhout in z'n kofferbak gooit onderhoud meestal iets minder goed dan de burgerman die trouw elk jaar de stevige merkdealerfactuur betaalt en rubber matjes gebruikt in de winter.

In hoeverre wij het kunnen zien hebben beide auto's een goed onderhouds verleden.
Ik zie wel dat ik op verschillende sites diverse rapporten op kan vragen.
Is er wellicht een bepaalde site waar ik een overzichtelijke onderhouds / schade rapport op kan vragen?

Je kan kijken of de auto's op autotrack staan, daar kan je een carfax rapport krijgen met al een hoop info.
Ik kom deze Mondeo tegen met 180pk
Mondeo 180pk
Mondeo 120pk
Deze met 120pk, met de info die je gaf in de openingspost.

Je kan de dealers/garages uit het stempelboekje gewoon bellen.

Het is niet zo dat letterlijk alle werkzaamheden aan een auto kan vinden en dan nog zou iemand zonnebloemolie in zijn motor kunnen gieten bij de m melding "olie bijvullen"

Als je bereid bent om €18000 uit te geven aan een auto en zelf leek bent, dan zou je ook wat geld kunnen uittrekken om een aankoopkeuring te laten doen.

Wat betreft het vermogen: ik heb een Mondeo 2.0 145pk op benzine. Dat rijdt vlot, maar ik zou ook niet minder willen. En ook al ben ik geen snelheidsmaniak, ik hou wel van doorrijden en vlot invoegen en inhalen op de snelweg.

Terug
Bovenaan