Leeftijdsadvies tweedehands auto

A

Anoniem

Guest
Beste autoliefhebber,

We zijn weer aan het kijken voor een upgrade!

We willen meer rijplezier maar wel nog steeds een betrouwbare bolide. Ik ben van plan de auto 2 jaar te rijden, en er minimaal 60.000km bij te rijden.

Nu zit ik toch in een (goed) soort dilemma, ik kan een auto kopen ergens tussen de 2017 en 2023.

Mijn vraag is: weegt de lagere aanschaf + extra onderhoud van een 2017 op tegen een hogere aanschaf + lagere onderhoudskosten van een 2022?

De nieuwere auto's worden in mijn opinie wat meer versobert, weinig lederen bekleding, klein motorblok en het gaat steeds meer om hoe iets oogt in plaats van hoe praktisch/comfortabel de auto daadwerkelijk is..

Bij de 'oudere' auto's zie ik meer leuke opties op de auto's zitten, maar vrees dat ik meer bij de garage zal moeten komen. En daar heb ik gewoon heel weinig tijd voor.

Ook weet ik dat veel dingen te maken hebben met tijdig onderhoud van de vorige bestuurder(s) en of het motorblok genoeg kilometers maakt etc. maar wat zijn hier jullie algemene ervaringen?

Bedankt voor het lezen.

Bij een oudere auto heb je iets meer kans op problemen, afhankelijk van merk en model.
Maar vaak is ook de afschrijving lager.

Wat er niet op zit kan ook niet stuk om deze reden zijn auto's uit het A en B segment vaak een stuk betrouwbaarder dan auto's uit de dure klassen. En ze gebruiken veel minder nieuwe en ingewikkelde techniek. Hierdoor gaan ze minder snel kapot, en zijn goedkoper om te repareren.

Gezien het aantal kilometers per jaar is een lpg auto ook zeer interessant. Dan kom je snel uit bij Dacia en Renault die de Clio, Captur, Sandero, Jogger etc. af fabriek op lpg hebben geleverd.

Eigenlijk is het heel lastig om een goed advies te geven, omdat ik niet weet welke modellen je op het oog hebt.

Waar ik naar zit te kijken:

Audi A3 Limousine
Volvo S60
Audi A4 avant

Mix van luxe/comfort en pk (minimaal 150pk). Ik maak veel km dus het is voor mij belangrijk dat ik uitgerust een auto uit kan stappen maar ook af en toe even lekker het gas in kan trappen.

Ik heb naar BMW 2&3 serie gekeken, rijd voor mij te stug, mercedes valt af door te kleine motorblokken binnen mijn budget.

Heb ook gekeken naar de Kia Proceed, voldoet aan al mijn wensen, maar de facelift is inmiddels 38k tweedehands.. daar heb ik een van de andere 3 voor genoemde auto's voor, dus die valt ook af.

Budget 30-40K, daarbij wil ik zo min mogelijk besteden aan onderhoud (alleen wat nodig is, ik zal hem sowieso dealer laten onderhouden) en zo veel mogelijk restwaarde behouden.

Zal voor een octavia liftback 1.5 tsi gaan, dan rij je voor het zelfde geld nieuwer dan een a4/a3 , en het is toch net als een kia proceed een liftback, alleen noemen ze het bij kia 5 deurs coupe dat klinkt marketing technisch wat beter dan een liftback.

Ander alternatief is de renault talisman 1.6 turbo of als je toch bij kia bent, de optima is wellicht nog een optie grote gros is hybride de turbo uitvoering moet je met een lampje zoeken.

Ik denk dat het verschil tussen een auto van 1 jaar oud of 5 jaar oud niet zo'n groot verschil zal maken wat betreft onderhoudskosten. Een auto van 5 of 6 jaar oud is nog steeds relatief nieuw / jong en dan zijn er naar mijn mening ook nog weinig gebreken te verwachten.

Ik zou zelf dus absoluut gaan voor de auto van 2017. Ik denk dat dat behoorlijk wat scheelt in aanschaf.

Ik denk zelf dat je pas bij een leeftijd van ongeveer 8 jaar en ouder noemenswaardig meer onderhoud gaat opmerken, over het algemeen genomen natuurlijk.

Auto encyclopedie zei:
Zal voor een octavia liftback 1.5 tsi gaan, dan rij je voor het zelfde geld nieuwer dan een a4/a3 , en het is toch net als een kia proceed een liftback, alleen noemen ze het bij kia 5 deurs coupe dat klinkt marketing technisch wat beter dan een liftback.
De Kia Proceed een liftback die is nieuw. De Proceed is een lifestyle combi of eventueel nog een shooting brake maar absoluut geen liftback. Maar voor iemand die zich auto encyclopedie noemt zit je er wel vaak naast.

Maar je wilt geen Mercedes ivm het kleine motorblokk, maar de meeste Aud's A3 en A4 hebben ook een 1.4. Alleen de hele nieuwe hebben een 2.0

Frits79 zei:
Auto encyclopedie zei:
De Kia Proceed een liftback die is nieuw. De Proceed is een lifestyle combi of eventueel nog een shooting brake maar absoluut geen liftback. Maar voor iemand die zich auto encyclopedie noemt zit je er wel vaak naast.

Maar je wilt geen Mercedes ivm het kleine motorblokk, maar de meeste Aud's A3 en A4 hebben ook een 1.4. Alleen de hele nieuwe hebben een 2.0

Volgens de autovergelijker valt de proceed onder de hatchback familie, over jouw zou ik niet weten of je er wel of niet vaak naast zit, daar hou ik mij verder niet zo mee bezig, maar mooi dat jij mij wel op de voet volgt. Fijn weekend

Auto encyclopedie zei:
Frits79 zei:
Auto encyclopedie zei:

Volgens de autovergelijker valt de proceed onder de hatchback familie, over jouw zou ik niet weten of je er wel of niet vaak naast zit, daar hou ik mij verder niet zo mee bezig, maar mooi dat jij mij wel op de voet volgt. Fijn weekend
Wat de auto vergelijker zegt is niet relevant, Kia zelf noemt het een shooting brake. Ik ben alleen niet degene die zich noemt alsof ik er veel verstand van heb en jij doet dat wel.

Marchiano 1570273 zei:

Audi A3 Limousine
Volvo S60
Audi A4 avant

Mix van luxe/comfort en pk (minimaal 150pk). Ik maak veel km dus het is voor mij belangrijk dat ik uitgerust een auto uit kan stappen maar ook af en toe even lekker het gas in kan trappen.

Ik heb naar BMW 2&3 serie gekeken, rijd voor mij te stug, mercedes valt af door te kleine motorblokken binnen mijn budget.

Heb ook gekeken naar de Kia Proceed, voldoet aan al mijn wensen, maar de facelift is inmiddels 38k tweedehands.. daar heb ik een van de andere 3 voor genoemde auto's voor, dus die valt ook af.

Budget 30-40K, daarbij wil ik zo min mogelijk besteden aan onderhoud (alleen wat nodig is, ik zal hem sowieso dealer laten onderhouden) en zo veel mogelijk restwaarde behouden.

Luxe en confort kun je natuurlijk ook in andere auto's vinden. De Opel die ik nu heb heeft veel betere stoelen (met stoelverwarming, stoelverkoeling, massage standen en belachelijk uitgebreid verstelbaar) dan mijn BMW en de Mercede die ik had en waar ik zelfs na uren zitten goed uitgerust uit stap. Sowieso is die auto veel luxer, zaken als headup display en adaptive cruisecontrol maakt lange afstanden rijden comfortabel. Het valt mij vaak wel tegen dat op de duurdere mreken en dan met name BMW/Mercedes en Audi relatief kale auto's zijn met matige stoelen, matige audi, weinig luxe. Je kunt het er allemaal wel op krijgen maar ook allemaal tegen forse meerprijs. En dat doen de meeste eerste eigenaern niet ivm (lease) budget.

Is wat kort door de bocht maar als je naar een A4 kijkt kun je ook naar een passat kijken. technisch exact het zelfde, zelfde plaform, zelfde motoren maar vaak wat luxer uitgerust. en zo zijn er genoeg andere alternatieven als je focus echt ligt op een jonge auto / betrouwbaarheid, met veel luxe. Sowieso vind ik de premium merken erg fijn qua afwerking en kleine details, maar als het gaat om betrouwbaarheid dan zijn het helaas niet de beste auto's. De eerste 5 jaar gaat het wel maar het valt mij vaak wel tegen dat deze duurdere merken toch wel dikwijls de eerste probleemjes krijgen terwijl een merk als KIA, laat staan de japanse merken daar doorgaans geen problemen mee hebbben. Begrijp de aantrekkingskracht wel voor een duits premium product en ik zie wel waar het in zit, maar dat is zeker niet de betrouwbaarheid of value for money / luxe.

Wil je en "premium" en betrouwbaar, kijk eens naar een Lexus, voor je budget heb je een 2019 IS of ES300h.

Marchiano 1570273 zei:

Audi A3 Limousine
Volvo S60
Audi A4 avant

Als je weinig aan onderhoud wil besteden dan kun je beter geen Volvo, Audi of andere premium auto kiezen. Maar kijken naar de gewone merken. Die zijn vaak een stuk goedkoper in onderhoud en reparaties.

In het D segment kun je dan beter een Opel Insignia, Renault Talisman, Kia Optima of iets dergelijks kiezen. In het C segment een Renault Megane met degelijke 1330 CC motor of 1.5 diesel, een Opel Astra, Kia Ceed of Toyota Corolla.

Van je voorbeelden is de Mercedes A met 1330 CC motor of 1.5 diesel volgens diverse onderzoeken het meest betrouwbaar. Dit zijn de zelfde goede en zuinige motoren die ook Renault en Nissan gebruiken.

Over het algemeen schrijf je op een dure premium auto, een stuk meer af dan op een goedkopere niet premium auto.

Gezien het aantal kilometers per jaar zou ik ook zeker naar diesels kijken.

Bij Volvo hebben Selekt garantie van 2 jaar, exact de periode dat jij veel gaat rijden en dus geen zorgen wilt c.q. hoeft te maken.

S60 is mooi en heeft al veel fijne standaard opties in de basis trim.

Gezien de vele tijd die je gaat doorbrengen in de auto zou ik minimaal voor een D segmenter gaan. Beetje ruimte, comfort en luxe is dan wel prettig.

@Total Loss geweldige auto die Stinger maar niet heel erg zuinig met 1:12 en TS verwacht 30dkm per haar te rijden. Persoonlijk vind ik de rode Insignia een goede optie.

Frits79 zei:
@Total Loss geweldige auto die Stinger maar niet heel erg zuinig met 1:12 en TS verwacht 30dkm per haar te rijden. Persoonlijk vind ik de rode Insignia een goede optie.

Ik liet me een beetje gaan inderdaad :)

ak2 zei:
Marchiano 1570273 zei:

Audi A3 Limousine
Volvo S60
Audi A4 avant

Als je weinig aan onderhoud wil besteden dan kun je beter geen Volvo, Audi of andere premium auto kiezen. Maar kijken naar de gewone merken. Die zijn vaak een stuk goedkoper in onderhoud en reparaties.

In het D segment kun je dan beter een Opel Insignia, Renault Talisman, Kia Optima of iets dergelijks kiezen. In het C segment een Renault Megane met degelijke 1330 CC motor of 1.5 diesel, een Opel Astra, Kia Ceed of Toyota Corolla.

Van je voorbeelden is de Mercedes A met 1330 CC motor of 1.5 diesel volgens diverse onderzoeken het meest betrouwbaar. Dit zijn de zelfde goede en zuinige motoren die ook Renault en Nissan gebruiken.

Over het algemeen schrijf je op een dure premium auto, een stuk meer af dan op een goedkopere niet premium auto.

Gezien het aantal kilometers per jaar zou ik ook zeker naar diesels kijken.

Had niet verwacht dat de mercedes/renault motor zo betrouwbaar zou zijn! Ik dacht er wordt weer zo veel pk uit een 1.3 geperst, kan niet goed zijn..

Bedankt ook voor de voorbeelden van de niet premium merken D-segmenters, dus zullen bij voorbaat dus al lager in onderhoud zitten? (Algemeen)

En had ook verwacht dat premium merken minder zouden afschrijven i.v.m. populariteit, of zie ik dat verkeerd?

Bedankt dat ik wat meer over auto's kan leren door jou 👍🏼💯

AJ Schuurmans zei:
Ik denk dat het verschil tussen een auto van 1 jaar oud of 5 jaar oud niet zo'n groot verschil zal maken wat betreft onderhoudskosten. Een auto van 5 of 6 jaar oud is nog steeds relatief nieuw / jong en dan zijn er naar mijn mening ook nog weinig gebreken te verwachten.

Ik zou zelf dus absoluut gaan voor de auto van 2017. Ik denk dat dat behoorlijk wat scheelt in aanschaf.

Ik denk zelf dat je pas bij een leeftijd van ongeveer 8 jaar en ouder noemenswaardig meer onderhoud gaat opmerken, over het algemeen genomen natuurlijk.

Bedankt 👍🏼 een paar jaar ouder maakt dus 'niks uit'

AsconaGT zei:
Marchiano 1570273 zei:

Audi A3 Limousine
Volvo S60
Audi A4 avant

Luxe en confort kun je natuurlijk ook in andere auto's vinden. De Opel die ik nu heb heeft veel betere stoelen (met stoelverwarming, stoelverkoeling, massage standen en belachelijk uitgebreid verstelbaar) dan mijn BMW en de Mercede die ik had en waar ik zelfs na uren zitten goed uitgerust uit stap. Sowieso is die auto veel luxer, zaken als headup display en adaptive cruisecontrol maakt lange afstanden rijden comfortabel. Het valt mij vaak wel tegen dat op de duurdere mreken en dan met name BMW/Mercedes en Audi relatief kale auto's zijn met matige stoelen, matige audi, weinig luxe. Je kunt het er allemaal wel op krijgen maar ook allemaal tegen forse meerprijs. En dat doen de meeste eerste eigenaern niet ivm (lease) budget.

Is wat kort door de bocht maar als je naar een A4 kijkt kun je ook naar een passat kijken. technisch exact het zelfde, zelfde plaform, zelfde motoren maar vaak wat luxer uitgerust. en zo zijn er genoeg andere alternatieven als je focus echt ligt op een jonge auto / betrouwbaarheid, met veel luxe. Sowieso vind ik de premium merken erg fijn qua afwerking en kleine details, maar als het gaat om betrouwbaarheid dan zijn het helaas niet de beste auto's. De eerste 5 jaar gaat het wel maar het valt mij vaak wel tegen dat deze duurdere merken toch wel dikwijls de eerste probleemjes krijgen terwijl een merk als KIA, laat staan de japanse merken daar doorgaans geen problemen mee hebbben. Begrijp de aantrekkingskracht wel voor een duits premium product en ik zie wel waar het in zit, maar dat is zeker niet de betrouwbaarheid of value for money / luxe.

Bedankt voor je denkwijze/bijdrage, welke opel rijd jij?

Wat ik net zit te denken; hoe zit het met de restwaarde van een 'niet-premium' merk in het d-segment buiten de garantie? Is er een flinke keldering in prijs of valt dit hartstikke mee? Kreeg namelijk van een garagehouder te horen dat die enorm dalen in waarde..

Marchiano 1570273 zei:
Wat ik net zit te denken; hoe zit het met de restwaarde van een 'niet-premium' merk in het d-segment buiten de garantie? Is er een flinke keldering in prijs of valt dit hartstikke mee? Kreeg namelijk van een garagehouder te horen dat die enorm dalen in waarde..

Als je een auto voor minder geld koopt, dan schrijf je er ook in geld veel minder op af.

De totale afschrijving wordt voor een groot deel bepaald door vraag en aanbod bij verkoop, en is lastig te voorspellen. Langer rijden met een auto zorgt ook voor een lagere afschrijving.

Gezien het aantal kilometers per jaar zou ik ook zeker letten op het verbruik van de auto.

Mijn eigen ervaring met een 2e hands Renault Laguna 3 die ik kocht toen die 2 jaar oud was en 9 jaar heb gehad, dat de afschrijving erg laag was voor deze klasse, de afschrijving was € 1.335 per jaar.
De onderhoud en reparatiekosten waren ook erg laag. De onderhoudskosten lagen gemiddeld onder de € 400,00 per jaar. Aan de motor is nooit gesleuteld, en er is in 9 jaar weinig kapot gegaan.

De totale kosten kun je ook lager maken door te kiezen voor een kleinere klasse, auto's uit bijvoorbeeld het B segment hebben erg grote stappen gemaakt in comfort en wegligging. Is mijn ervaring met een Renault Clio 5 130 TCe.

Kijk gewoon of een auto goed bij je past, en veel waar voor het geld biedt. Ga dus ook proefritten maken.

De winst zit in wat je nu zelf voor je auto betaald, zelf koop ik graag niet populaire modellen, omdat dan de voorganger de afschrijving al voor zijn rekening heeft genomen. Zolang je zelf geen auto handelaar bent, zal ik mij om restwaarde niet druk maken, valt het altijd weer mee wat je er voor terug krijgt.

Als je nu kijkt naar een Volvo S60 zou ik daar een mooi exemplaar van opsnorren bouwjaar 2015 t/m 2018. Fraaie summum of R-design met die smeuïge 2 liter T4.

Bijeen Volvo zou ik zelfs voor een nog wat oudere gaan met een vojfcilinder. Vele malen betrouwbaarderdan de viercilinders.

Terug
Bovenaan