Led verlichting vervangen met de kentekenverlichting?

A

Anoniem

Guest
Is het toegestaan de kenteken verlichting van mijn astra vervangen met een led verlichting?
Ik lees ergens anders weer wel en dan weer niet en zou het bij de apk afgekeurd worden?
Of zou ik het echt alleen mogen gebruiken voor me interieur verlichting?

Dit is het lampje: https://www.winparts.nl/verlichting-lampen/interieurverlichting/c1038/led-xenon-white-10x37-festoon-1pc/p56969.html

Omdat op de verpakking staat alleen voor interieur gebruik niet voor exterieur..

Ik had van een automaterialenzaak begrepen dat er geen geschikte LED lamp was voor de Astra G. Of iets in die zin... Ik ben het een beetje vergeten, maar het was volgens hem niet mogelijk.

Overigens zit er een heel ander soort lampje bij jou in dan die jij linkt.

Bandietje zei:
Omdat op de verpakking staat alleen voor interieur gebruik niet voor exterieur..

Ah, de gebruiksaanwijzing van het lampje is wat anders dan wet- en regelgeving. Ik ga mee met haarr dat het lampje schijnbaar niet geschikt is. Even een ander lampje. Even opletten of je met of zonder canbus nodig hebt ivm foutmeldingen.

Zolang de kentekenplaat wit of geel verlicht wordt, en er geen licht naar achteren uitgezonden wordt, kun je gewoon led lampjes gebruiken voor de kenteken verlichting. Inderdaad even uitproberen of je geen foutmeldingen krijgt, i.v.m. het lagere stroomverbruik.

Kans is wel aanwezig dat de keurmeester hem bij de APK toch afkeurt, ligt er een beetje aan in hoeverre de LED wit of blauw licht uitstraalt. Mocht de keurmeester het te blauw vinden kan hij hem afkeuren.

Zolang het lampje geen geldig E keur heeft mag hij alleen in het interieur gebruikt worden. Dat is de reden waarom er staat dat het alleen voor het interieur is.

Bedoelde deze : Het zijn gewoon dezelfde lampjes https://www.winparts.nl/verlichting-lampen/kentekenverlichting-led/c1049/led-xenon-white-10x37-festoon-1pc/p56969.html . Dus het mag nou wel of niet als kenteken verlichting en wordt het gewoon goedgekeurd bij de apk?

Mijn auto is met LED's in de kentekenplaatverlichting afgekeurd, ze waren te blauw. Dus om te beoordelen of ze inderdaad niet te blauw zijn zou je ze moeten testen, en dan is e.e.a. nog afhankelijk van de keurmeester.

Melv1n zei:
Mijn auto is met LED's in de kentekenplaatverlichting afgekeurd, ze waren te blauw. Dus om te beoordelen of ze inderdaad niet te blauw zijn zou je ze moeten testen, en dan is e.e.a. nog afhankelijk van de keurmeester.

Te blauw? Dus zouden ze wit zijn dan werden ze gewoon gekeurd?. Want die van mij zijn wit?

Maar weet nog steeds niet of ze er geen achter in mogen witte leds. En/of ze door de keuring gewoon mogen bij de APK..

Witte leds die echt koud wit licht geven kunnen blauwig uitzien qua licht. Dit kan idd afkeur betekenen. Dus kijk er goed naar. Blauwe gloed mag niet.

Let er wel op dat je je lampje goed richt. naar de kentekenplaat dus, niet naar boven (kan lastig zijn bij led buislampjes omdat ze het licht maar in 1 richting uitstralen en niet naar alle kanten zoals een normaal buislampje)

Overigens maakt het weinig uit wat voor lampjes je gebruikt verder. alleen idd opletten met can-bus en het kan zo zijn dat de led voor interieur te blauw licht afgeven.

Bandietje zei:
Maar weet nog steeds niet of ze er geen achter in mogen witte leds. En/of ze door de keuring gewoon mogen bij de APK..

Het mag dus gewoon, mits je je aan de geldende regels voor kentekenverlichting houdt.

Terence zei:
Bandietje zei:

Het mag dus gewoon, mits je je aan de geldende regels voor kentekenverlichting houdt.

Dus moet het lampje gewoon goed richting op het kenteken en verder niks?

Heb je een Astra G hatchback?
Dan heb je ten eerste al het verkeerde lampje te pakken. Ten tweede zit de kentekenverlichting bij een Astra G hatchback ONDER het kenteken; dus zal er altijd iets van licht naar achter schijnen; beetje tegenstrijdig met APK regelgeving; maar zo heeft de auto z'n typegoedkeuring gekregen.

Lampje dat jij toont is wel toepasbaar in de stationwagen. Die hebben 2 buisjes BOVEN de plaat (in de kofferbak). Bij een hatch zit het lampje in de bumper.

Mocht je een hatchback hebben raad ik je aan om deze te bestellen; hoor ik positieve reacties over op het Opel forum. Is overigens compleet met het afdekkapje; is die ook weer lekker fris. Vele verweren na een aantal jaren.

Klik!

Monsieur Le Loure zei:
Wat is er mis met de normale lampjes?

De uitstraling.

Een LED maakt het gewoon een strakkere auto als je het mij vraagt. Die gelige gloed hou ik ook niet zo van.

Mede daarom is m'n binnenverlichting wit LED, klokkenwinkel, info display en alle knopjes eromheen blauw LED.
Halogeen koplampen vervangen door xenon (in de goede units natuurlijk), stadslicht LED en kentekenlampje LED.

Zodra de techniek betreffende LED dimlicht wat verder is; zal ook de xenon het veld moeten ruimen. Waarom? Geen tijd meer nodig om de lampen te laten opstarten, en geen ballasten die rondzwerven in de motorruimte.

Buiten mijn mening dat standaard halogeen lampjes niet zo mooi zijn heeft een LED een veel langere levensduur; en gebruikt ook nog eens stukken minder energie. Ik zeg een win-win situatie.

Verkeerd ? apart want ik klikte bij winparts kentekenverlichting aan en natuurlijk ook mijn kenteken en het gaf dat aan. Het kapje had ik zelf al nieuw maar ik kan beter het gene bestellen wat je net hier boven aangaf. Kan ik dat lampje dan wel wat ik hierboven aangaf als interieur gebruiken?

Als je een hatchback, sedan, coupé of cabrio hebt moet je géén buis lampjes hebben als kentekenverlichting. Enkel de stationwagen heeft buisjes.

De codering van de fitting is R10W bij halogeen. Dat is een 10W bol lampje. Mocht je niet dat hele kapje erbij willen nemen; zou je opzoek kunnen gaan naar zo'n zelfde bolletje; maar dan met allemaal LED's erop.

Heb even een linkje voor je gezocht; zodat je het lampje ziet wat het moet zijn.

Of je dat buisje wel als binnenverlichting kunt gebruiken durf ik niet te zeggen; ik heb een binnenverlichting module met sensoren voor het alarm. Daar zitten totaal 4 lampjes in, 2 leeslampjes en 2 als binnenverlichting. Die zijn alle 4 W5W T10 (zelfde fitting als stadslicht).

Jij zult een module hebben met 1 enkel lampje; kun je zo los trekken uit het dak. Dus ik zou zeggen kijk eventjes. Mocht het inderdaad een buisje zijn; zet 'm even tussen de schuifmaat. Die buisjes heb je in tig verschillende lengtes.

Mocht ik dat lampje bij ali express bestellen zal ik in me noordcomputer problemen mee krijgen? Bijv error codes?

DutchCarManiac zei:
Monsieur Le Loure zei:
Wat is er mis met de normale lampjes?

De uitstraling.

Een LED maakt het gewoon een strakkere auto als je het mij vraagt. Die gelige gloed hou ik ook niet zo van.

(..).

Smaak is persoonlijk..
Zelf ervaar ik LED kentekenverlichting vooral als een 'blauwe' gloed..
Ik vind het er juist niet uit zien..
Door de felheid weerkaatst het vaak ook op de bumper.. Als je dan van een afstandje achter zo'n auto rijdt.. zie je eigenlijk 2 markeringspuntjes in de bumper..

Nee, het maakt de achterzijde, in het donker, juist niet 'strakker' voor mij qua lichtbeeld.. LED aftermarkt kentekenverlichting.

Bandietje zei:
Mocht ik dat lampje bij ali express bestellen zal ik in me noordcomputer problemen mee krijgen? Bijv error codes?

Nee. De Astra G heeft geen canbus; wat spanningen in de gaten houd waar het lampje mee werkt.

Een Astra G heeft (indien je als optie een boordcomputer hebt) enkel check control. Controleert of het lampje nog functioneert, niet meer en niet minder.
Bovendien is dit ook niet eens van toepassing op kentekenverlichting, enkel dimlicht, achterlicht en remlicht.

Ali is dus goed, alleen hopen dat je het goede krijgt ;)

Terug
Bovenaan