Led achterlicht aan een kant minder fel

firejelle

Net ingestapt
Hoi allemaal,

Ik ben in het bezit van een Bmw f21 1 serie uit 2012.
Vanavond viel mij op dat mijn led achterlicht minder fel is dan rechts.

Weet iemand wat de oorzaak kan zijn? En hoe dit eventueel op te lossen. Ik heb een foto bijgevoegd ter info.

Foto:
https://1drv.ms/u/s!AjRExlINMIAUoaMm1ZZvtzxxje_cuw

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Alvast bedankt
Jelle

Gebruikt deze unit dezelfde ledjes als achterlicht en als remlicht? Kans is vrij groot dat dit PWM gestuurde leds zijn en dat er iets in de voorschakeling niet goed gaat. Als je de lampen niet fotografeert, maar filmt is dat misschien beter te zien.

Hier is te zien wat ik bedoel:

https://www.youtube.com/watch?v=BrASFTfl4GM

In gedimde stand branden de leds met korte pulsduur. Op de camera is dat te zien aan die korte rode puntjes in beeld. Feller branden verlengt de pulsduur (de leds branden op zich even fel, maar ze staan langer aan). Op de camerabeelden zie je dat de puntjes overgaan in lijnen en ten slotte ononderbroken strepen. Ik denk dat als je gaat filmen, dat je voor beide lampen een verschillend camerabeeld gaat zien.

Hier leggen ze het ook mooi uit, met een bewegende camera:

https://youtu.be/m5JzxjWtFaY?t=77

De fellere led flitst met een hogere frequentie. Als jouw auto links en rechts verschillende flitsfrequenties heeft, is het een elektronische storing.

Zoals gezegd, een foto kan je hier niet vertrouwen. Als het met het blote oog ook zo is dan is het een module die niet goed aanstuurt. Even de accu kort loshalen helpt misschien.

Nee!
Deze led strip lijkt los te staan van het remlicht. Als ik rem gaat er wat anders branden. Ik zal vanavond even een filmpje maken!

En zal eerst de accu even proberen los te maken!

Bedankt alvast

Ik heb even een filmpje gemaakt. Zoals jullie zien zijn de remlichten los van de dimverlichting.

https://1drv.ms/v/s!AjRExlINMIAUoaMnaMms7eZCEhnCrA

Is het handig om even alles door te meten bij de achterlichten?

Alvast bedankt toppers!

Als je toch gaat schroeven: kijk of je unit links op de rechter stekker kan krijgen.

Maar iets anders: is het bij deze auto anders geweest? Of heb je deze nog niet zo lang? Als ik het filmpje bekijk, lijkt de linkerunit een ander lichtpatroon te hebben. Zoiets als dit:

https://www.24tuned.nl/achterlichten-led-tube-bmw-1-serie-f20-f21-11-rood-smoked
rb37dlrs_3.jpg

Waar de rechterunit het originele patroon lijkt te hebben.

Ik heb deze auto bijna 1 jaar in bezit. Toen ze nog werkte zagen ze er allebei hetzelfde uit ook even fel, (die foto die jij plaatst is inderdaad zoals hij was). Ze waren identiek (m.u.v. links en rechts natuurlijk haha). Deze achterlichten horen bij het xenon pakket van de auto, de xenon versie heeft dus andere achterlichten dan de f21 met normale koplampen. Ik heb trouwens veel van deze achterlichten al zien rijden, en ook op de bmw site is hij gewoon te vinden. Ik ga ze proberen los te krijgen, en kijken of ik links op rechts even kan testen. Kijken wat hij doet.

s velthuis zei:
...
Bij led ook? Dat durf ik echt niet te zeggen.

Ik doe een wilde gok dat het niet zo is:
1. Vaak hebben modellen ook nog gloeilamp/halogeenversies, die zou dan hele andere bekabeling nodig hebben.
2. Verlichting is relatief simpel en heeft een lange historie. Anders dan verstelbare en inklapbare spiegels of stuurwielbediening.
3. De bekabeling kan ook relatief eenvoudig in tegenstelling tot stuurwiel en spiegels.
4. Er is relatief veel verlichting, 6 knipperlichten, soms wel 5 remlichten, dit allemaal met canbus modules doen is prijzig.
5. Verlichting is er altijd, er is geen variant zonder achter- of remlichten, in tegenstelling tot verstelbare spiegels, schuifdaken, verstelbare stoelen etc.

Led-arrays e.d. wordt natuurlijk wel complexer. Ik heb echter meer het idee de tuningwereld het idee van 'canbus-lampen' is ontstaan omdat de aansturing van bolletjes meet of er voldoende stroom wordt getrokken. Dit heeft verder niet iets met canbus te maken. Het kan wel zijn dat die module weer via canbus dat doorgeeft naar de computer/cockpit.

V0RQ zei:
s velthuis zei:
...
Bij led ook? Dat durf ik echt niet te zeggen.

Ik doe een wilde gok dat het niet zo is:
1. Vaak hebben modellen ook nog gloeilamp/halogeenversies, die zou dan hele andere bekabeling nodig hebben.
2. Verlichting is relatief simpel en heeft een lange historie. Anders dan verstelbare en inklapbare spiegels of stuurwielbediening.
3. De bekabeling kan ook relatief eenvoudig in tegenstelling tot stuurwiel en spiegels.
4. Er is relatief veel verlichting, 6 knipperlichten, soms wel 5 remlichten, dit allemaal met canbus modules doen is prijzig.
5. Verlichting is er altijd, er is geen variant zonder achter- of remlichten, in tegenstelling tot verstelbare spiegels, schuifdaken, verstelbare stoelen etc.

Led-arrays e.d. wordt natuurlijk wel complexer. Ik heb echter meer het idee de tuningwereld het idee van 'canbus-lampen' is ontstaan omdat de aansturing van bolletjes meet of er voldoende stroom wordt getrokken. Dit heeft verder niet iets met canbus te maken. Het kan wel zijn dat die module weer via canbus dat doorgeeft naar de computer/cockpit.

Nee, maar canbus-aansturing van de led zelf maakt wel geintjes mogelijk als programmeerbare looplicht-knipperlichten, variabel grootlicht en Tesla's overwinningsmodus...

Hoi allemaal,

Sorry voor de late update, ik was eventjes op vakantie.

Inmiddels het probleem gevonden, de oorzaak was gewoon een defecte achterlicht.
Er zit nu een nieuwe in en het probleem is opgelost, was prima zelf te doen!

Hij doet het weer goed!

Bedankt voor alle hulp

Terug
Bovenaan