Leaseauto afgeleverd: andere configuratie

A

Anoniem

Guest
Hoi, ik heb begin dit jaar een nieuwe leaseauto besteld, maatje 3008/Karoq/Tiguan, van ongeveer 40k. Uitvoering was met luxe business-line pakket. Vanwege leveringsproblemen (covid) kwam de auto niet in juli, maar vorige week. Alleen, de configuratie is anders dan ik had besteld.

Halverwege dit jaar heeft de importeur/fabrikant de opties in het business-line pakket aangepast (versoberd). Zo zit er nu geen elektrische achterklep in, is de wielmaat kleiner geworden, geen geluidswerende ruiten en blijft de auto niet meer tussen de lijntjes rijden automatisch. Allemaal zaken die ik er graag op had gewild. En ook zo heb besteld. Ik heb nooit in de tussentijd iets hierover gehoord.

Lang verhaal kort: ik heb dus een auto gekregen met de huidige configuratie van de business-line opties en niet zoals die samengesteld was toen ik hem bestelde. Ik heb de auto niet meegenomen bij de dealer. De leasemij heeft zich er nog niet in gemengd en wacht even de reactie van de dealer af (ze zoeken het uit).

Tja, hebben jullie nog ideeen/tips? Uiteraard wacht ik reactie dealer even af, altijd goede relatie mee gehad (dit was de 4e leaseauto die ik er besteld heb). Misschien kunnen ze alle 'gemiste' opties gewoon achteraf inbouwen, dan is de kous daarmee af. Wel gewoon erg balen!

B

Goed dat je 'm niet hebt meegenomen! Dat is al een sterke eerste zet.
Achteraf inbouwen van een lane assist gaan ze niet doen. Of ze gaan werken met korting, vouchers, etc. of - als je hard kan maken dat je 'm echt om specifiek die opties besteld hebt - er wordt een nieuwe besteld.

Barri zei:
Goed dat je 'm niet hebt meegenomen! Dat is al een sterke eerste zet.
Tja, daar was ik 's avonds wel blij mee. Je wilt toch eigenlijk je langverwachte auto meenemen. Ze brachten het ook, dat ze wel 'toestonden' dat ik hem zou meenemen zodat ze in de tussentijd naar een oplossing konden zoeken. Gelukkig dat ik hem heb laten staan: als 'ie eenmaal op mijn oprit staat, voelen ze vast minder druk. Nu staat 'ie daar in de showroom in de weg. En de leasemij zal er ook wel iets van vinden. Bijvoorbeeld dat ze vooralsnog de dealer niet betalen oid (weet niet hoe dat achter de schermen werkt).

Vouchers, een jaar lang wasstraat of een gratis trekhaak zit ik niet op te wachten. Maar ook niet op weer x maanden wachten :-(

Goed dat je hem niet hebt afgenomen, dan is men vaak iets bereidwilliger omdat ze ervan af willen en hij al geld kost.

Van een aantal zaken die je noemt, vraag ik me af of dat simpel achteraf te monteren is. Maar wellicht dat je akkoord kunt gaan met andere upgrades zoals bijvoorbeeld audio o.i.d.? Of een financiële compensatie.

Ik neem ook aan dat er geen gelijkwaardig ouder voorraadmodel in het land staat (dus nog met de oude Business Line specs) anders had men die wellicht al wel eerder aangeboden om de levertijd te beperken.

J Mulder zei:
Ik neem ook aan dat er geen gelijkwaardig ouder voorraadmodel in het land staat (dus nog met de oude Business Line specs) anders had men die wellicht al wel eerder aangeboden om de levertijd te beperken.
Eens. Ik wilde graag een automaat, en die was pas net te leveren i.c.m. de motor begin dit jaar, dus nog geen voorraad beschikbaar inderdaad. Even afwachten...

Achteraf inbouwen zal grotendeels niet gaan. Hoe verder zal van de kleine lettertjes afhangen, als daarin iets als 'actiepakketten kunnen tussentijds wijzigen' staat opgenomen, is niet afnemen nog niet zo vanzelfsprekend.

R W xxx zei:
Achteraf inbouwen zal grotendeels niet gaan. Hoe verder zal van de kleine lettertjes afhangen, als daarin iets als 'actiepakketten kunnen tussentijds wijzigen' staat opgenomen, is niet afnemen nog niet zo vanzelfsprekend.

In principe moet de verkoper gewoon leveren wat is afgesproken, als er door welke omstandigheid ook nadien iets gewijzigd wordt aan het product dan moet de verkoper de koper daarvan op de hoogte brengen.
De koper kan instemmen met het gewijzigde product maar is ook gerechtigd om de koop kosteloos te ontbinden als het afgesproken product niet meer leverbaar is.

In dit geval (lease) is TS gewoon de 3e partij en heeft hij verder niets met de leverende dealer uit te staan, dus laat de leasemaatschappij en de dealer het verder onderling maar regelen/uitzoeken.
TS heeft in ieder geval goed gehandeld door de auto niet te accepteren en te laten staan.

Bert 9075292 zei:
Hoi, ik heb begin dit jaar een nieuwe leaseauto besteld, maatje 3008/Karoq/Tiguan, van ongeveer 40k. Uitvoering was met luxe business-line pakket. Vanwege leveringsproblemen (covid) kwam de auto niet in juli, maar vorige week. Alleen, de configuratie is anders dan ik had besteld.

Halverwege dit jaar heeft de importeur/fabrikant de opties in het business-line pakket aangepast (versoberd). (..)
B

Tja, gevalletje 'modeljaar wisseling'. Komt wel meer voor, helaas. Lijkt mij toch dat de informatievoorziening daarover, van fabrikant (importeur) naar dealer wel geweest moet zijn, ook omtrent in bestelling staande voertuigen. Kennelijk gemist bij de verkopende partij?

Ik zou eerst eens uitzoeken of de gewenste auto met de nu missende opties wel te bestellen is. Wellicht is er een optie icm de gekozen aandrijflijn wel niet meer bestelbaar dit modeljaar? Los van de eventuele meerprijs.

Kijk wat je nummer 2 op de shortlist was.. misschien is dat nu wel een nummer 1 én snel leverbaar?

Muddy Bandit zei:
R W xxx zei:

In principe moet de verkoper gewoon leveren wat is afgesproken, als er door welke omstandigheid ook nadien iets gewijzigd wordt aan het product dan moet de verkoper de koper daarvan op de hoogte brengen.
De koper kan instemmen met het gewijzigde product maar is ook gerechtigd om de koop kosteloos te ontbinden als het afgesproken product niet meer leverbaar is.

In dit geval (lease) is TS gewoon de 3e partij en heeft hij verder niets met de leverende dealer uit te staan, dus laat de leasemaatschappij en de dealer het verder onderling maar regelen/uitzoeken.
TS heeft in ieder geval goed gehandeld door de auto niet te accepteren en te laten staan.

Dat klopt en aangezien het bij auto's vaak om tijdelijke pakketten met opties gaat en er nog wel eens wat wil wijzigen tussen besteldatum en leverdatum, worden er vaak 'zo lang de voorraad strekt' achtige voorbehouden gemaakt. Mee eens dat leasempij en dealer dit moeten oppakken en ts schijnt een redelijke dealer te hebben dus er zal wel een redelijke tussenweg gaan komen. Iets dergelijks als inbouwen wat gaat, compensatie voor wat niet ingebouwd kan worden.

Vooreerst klopt het m.i. dat TS geen partij is bij de aankoop van het voertuig, dat is een zaak tussen verkoper en leasemaatschappij.
Anderzijds lijkt het me sterk dat alle uitrustingsdetails die zo minutieus onderhandeld zijn met de verkoper ook in het leasecontract opgenomen zijn.
Misshien is het leasecontract wel een overeenkomst tussen de leasemaatschappij en je werkgever, en is die laatste van oordeel dat de wagen die je aan hem gevraagd hebt intussen klaar staat.
Als daarin staat : "Peugeot 3008 1.6 HDI automaat business edition in zilvergrijs", dan heeft de leasemaatschappij deze wagen precies ter jouwer beschikking staan.

De vraag is m.i. niet hoe je aan de aankoop onderuit kan, of hoe de verkoper de wagen conform jouw wensen maakt, maar wel of je onderuit de lease-overeenkomst komt.

Vreemde post BRG...
Bij het heen en weer sturen van de offertes en de opdracht zal zeker de uitvoering zijn beschreven.
De leverende dealer komt zijn opdracht niet na. Dus die mag het ook oplossen.

Nou, ik denk dat het wel wat complexer ligt... Als de dealer de auto niet meer kan leveren in een bepaalde configuratie zullen er vast wel wat kleine lettertjes op de achterzijde van de overeenkomst staan. Mogelijk staan ook in de leaseovereenkomst dit soort kleine lettertjes. En wat als de werkgever van TS wel akkoord is? .... En vaak weet een dealer ook niet exact wat voor feestpakketjes er wel- of niet op een auto zitten. Er is geen deal blijkbaar, TS kan opnieuw mogelijk opnieuw opzoek.

SSander zei:
Vreemde post BRG...
Bij het heen en weer sturen van de offertes en de opdracht zal zeker de uitvoering zijn beschreven.

Inderdaad, een "business edition", en dat is ook wat geleverd werd.
Het lijkt me sterk dat beschreven zou staan : een "business edition met elektrische achterklep, geluidswerende ruiten en rijstrookassistent".
Enkel de maat van de velgen staat wellicht afzonderlijk op papier omdat die relevant is voor de bandenslijtage verwerkt in de leaseprijs.

^^^ Mwah, details van optiepakketten zijn tegenwoordig wel goed omschreven in de (digitale) omgevingen, dacht ik zo. Althans, 10 jaar geleden dat ik er werkzaam in was was dit wel opkomend én van belang.

Door ervaringen 'wijs' geworden zullen leveranciers hier ook sterk op letten.
Vier ogen principe wordt ook toegepast, dus een binnenkomende bestelopdracht zal (zeker bij de grotere bedrijven) ook nog ter verificatie via de directie/management gaan voordat de auto daadwerkelijk bij de importeur/fabrikant 'in bestelling' wordt gezet.

De basis is: wat op de (actuele) prijslijst ten tijde van het bestelproces staat, dát is bestelbaar en (in principe) leverbaar.
Men kan dus kijken of er in de tussentijd een nieuwe prijslijst verschenen is.

Eenvoudigste manier om van dit contract 'af te komen' is de 15% annuleringskosten te betalen. :T

De inhoud van de pakketten is zeker beschreven. We hebben eens gehad dat dit niet het geval was (was niet aangeleverd met de auto data) en daar was direct veel gedoe over, dus het is zeker een vereiste. Precies om de reden wat de aanleiding is voor dit topic.

Ik hoop echt dat de TS een oplossing krijgt waar hij blij mee is, maar het is toch wel zo dat in verkoop- (en waarschijnlijk ook lease-) contracten in de vele heel kleine lettertjes iets staat over "wijzigingen voorbehouden" waarbij dan wordt gedoeld op o.a. de standaarduitvoering. Dit staat ook in de brochures, en ik neem aan ook onderaan de beschrijving van de speciale pakketten.

Al was het alleen maar omdat (na de fabrieksvakanties in de zomer) vaak in de modeljaarupdate een aantal wijzigingen worden doorgevoerd en dat kan ook uitrusting betreffen. Ik heb wel eens* meegemaakt dat de bestelde auto voor de klant werd geleverd in een andere kleur rood (ander kleurnummer dus), met andere bekleding (wel weer beige). Gelukkig had hij het niet door (of hij liet niets merken).
*) Dit was voor de tijd van internet. Je belde gewoon een order door aan de importeur en je kreeg een computeruitdraai ter bevestiging van de chauffeur die hem van de oplegger af reed. Levering van de auto kon de communicatie over modeljaarwijzigingen gewoon 'inhalen'.

Bovendien: stel je hebt voor de zomer een auto besteld met als optie LED-verlichting en je auto wordt na de zomer geproduceerd en vanaf het nieuwe modeljaar is LED rondom standaard. Wat ga je dan betalen? De oude prijs voor de auto + optie, of reken je de prijs af van het model van het nieuwe modeljaar?

De leasemaatschappij (die de auto heeft gekocht en eigenaar is/word) heeft toch wel vaker met dit bijltje gehad.

deze situaties komt best wel vaak voor, ik zou er als berijder er gewoon bovenop zitten bij de leasemaatschappij om dit zsm vlot te trekken en op te lossen.

Voordat de werkgever er straks ook nog mee gaat bemoeien en gaat bepalen dat de berijder de auto maar gewoon moet nemen en rijden en niet moet zeuren of andere dingen gaat regelen.

Is de prijs van de auto ook lager (dus lagere bijtelling) of hetzelfde waardoor je hetzelfde betaald voor minder? Trouwens wel een typische verandering. Ik zie eigenlijk alleen dat business modellen steeds meer krijgen gedurende de life cycle van een auto (om 'm aantrekklijk te houden t.o.v. nieuwere modellen).

Terug
Bovenaan