Leaseadvies: Sportieve of leuke auto ~550 pm

MG ZR 160

Startmotor
Ha allemaal,

De vorige leaseauto is alweer ingeleverd, dat hebben we wat vervroegd vanwege een nieuwbouwproject waar we mee bezig zijn. Zodra dat rond is, willen we wel weer een vervanger! We komen er echter totaal niet uit; er is een hoop beschikbaar maar ook aan bijna alles zitten wel haken en ogen.. Vandaar dat ik benieuwd ben of we nog leuke opties over het hoofd zien, of dat er wellicht een mooie aanbieding te scoren is waar we geen weet van hebben.

De uitgangspositie is 48 maanden / 15000 kilometer per jaar, minder maanden of flex mag ook (maar is bijna altijd duurder dus minder gunstig). Maandbedrag wat we kwijt willen zien is ong 550, met maximale uitloop tot 600 als we dan iets (veel) beters kunnen krijgen. Auto hoeft niet praktisch te zijn, komen uit een MX-5 en die is dat evenmin. Tweede auto in huis is een BMW 325Ci uit 2001, vooral voor hobby en klusserij naast de daily.

Eigen shortlist:
- Polo GTI (lastig verkrijgbaar momenteel)
- BMW 118iA/120iA (met opties op rand van budget)
- Mazda3 SkyActiv-X Luxury (vrij duur in vergelijking met de waarde van de auto)
- Audi A1 35 TFSI ProLine S (rij-eigenschappen niet geweldig)
- Mini Cooper SE (range..)
- Renault Clio RS (bestaat niet meer :p )

Ben benieuwd wat jullie nog kunnen adviseren :)

Ik zou wachten tot dat nieuwbouwprojekt afgerond is, er kunnen toch nog dure verassingen om de hoek komen kijken?

speedtouch zei:
Ik zou wachten tot dat nieuwbouwprojekt afgerond is, er kunnen toch nog dure verassingen om de hoek komen kijken?

Dat duurt nog meer dan een jaar. Zolang gaan we niet wachten. Wat vind je van de shortlist?

Veel private lease auto's hebben relatief weinig vermogen.

Binnen het budget kwam ik nog tegen.

De Mercedes A klasse met 136 pk
Renault Clio E tech met 140 pk, en de 130 TCe met 131 pk.
Kia Ceed en Proceed.
Honda Civic.

MG ZR 160 zei:
speedtouch zei:

Dat duurt nog meer dan een jaar. Zolang gaan we niet wachten. Wat vind je van de shortlist?

Ik probeer het logisch te benaderen, als het 'projekt' nog 1 jaar duurt, waarom dan nu al de (private?) lease auto ingeleverd?
Dus je vraagt nu naar een eventuele nieuwe lease voor over 1 1/2 jaar?
Wat rijd je dan nu?

Wat betreft de shortlist, zijn kwalitatief allemaal goede auto's. De Mazda lijkt me een prima auto.

speedtouch zei:
MG ZR 160 zei:
speedtouch zei:

Ik probeer het logisch te benaderen, als het 'projekt' nog 1 jaar duurt, waarom dan nu al de (private?) lease auto ingeleverd?
Wat rijd je dan nu?

Wat betreft de shortlist, zijn kwalitatief allemaal goede auto's. De Mazda lijkt me een prima auto.

Ik gok dat TS de private leaseauto even kwijt moest voor de hypotheek aanvraag.
OT, een MB A klasse of een BMW 1 serie zou ik liever hebben dan een B segment.

Kijk voor de grap wel eens naar private lease maar zijn zonder uitzondering de standaard gemiddelde uitvoeringen met gemiddelde motoren in saaie kleuren, vaak zonder mogelijkheid tot kiezen van extra opties. Dus "sportief", "apart" of "leuk" wordt al snel een lastig verhaal. Leasemaatschappijen houden het graag zo standaard en gemiddeld als mogelijk, makkelijker om restwaarde te bepalen en makkelijker de verkoop in te doen na een paar jaar.

haarr zei:
speedtouch zei:
MG ZR 160 zei:
speedtouch zei:

Wat rijd je dan nu?

Juist, jij snapt 'm ;)

Total Loss zei:
Kijk voor de grap wel eens naar private lease maar zijn zonder uitzondering de standaard gemiddelde uitvoeringen met gemiddelde motoren in saaie kleuren, vaak zonder mogelijkheid tot kiezen van extra opties. Dus "sportief", "apart" of "leuk" wordt al snel een lastig verhaal. Leasemaatschappijen houden het graag zo standaard en gemiddeld als mogelijk, makkelijker om restwaarde te bepalen en makkelijker de verkoop in te doen na een paar jaar.

Klopt, daar loop ik ook tegenaan. Het is echt lastig zoeken. Terwijl er toch voor wat ik wil ook een markt zou moeten zijn, denk ik zo. Ben vast niet de enige die wat te besteden heeft en op zoek is naar iets leuks. De MX-5 was drie jaar terug best een scherpe aanbieding ook, rond de 430 de maand betaald voor een auto van 37 mille. Enkel de afschrijving is al meer dan mijn opgetelde maandbedragen gedurende 2.5 jaar en da's ex MRB, verzekering, en onderhoud.

Loop er ook tegenaan dat sommige merken eigenlijk te duur zijn in de lease, zo vraagt Peugeot een ###vermogen voor een kale 508, terwijl je voor hetzelfde maandbedrag ook een nieuwe 3 serie rijdt die in aanschaf veel duurder is. Of ze hebben geintjes met berekeningen die uitgaan van >10 schadevrije jaren (kuch, Toyota..) waardoor ze compleet uit de markt prijzen voor jongere bestuurders.

MG ZR 160 zei:
haarr zei:
speedtouch zei:
MG ZR 160 zei:
speedtouch zei:

Wat rijd je dan nu?

Juist, jij snapt 'm ;)

Ik snapte ook wel dat dat de tricker was, maar is er geen andere benadering mogelijk?

Wat bedoel je, andere benadering? Zodra de papieren rond zijn willen we een nieuwe auto binnenhalen, zo simpel is dat. Het kan snel gaan, dus daarom wil ik nu het uitzoekwerk al gedaan hebben zodat we dadelijk snel tot actie kunnen overgaan. Op de meesten zit ook weer een levertijd van 3-5 maanden.. Met alle respect, maar over de rest van onze planning, overwegingen, of reserves kwam ik hier geen advies zoeken ;)

Mazda3 is eigenlijk wel de leukste met mooi exterieur en prachtig interieur, is mijn persoonlijke mening.

Een dikke Corolla GR Sport 2.0 Hybrid start vanaf €520. De 2.0 hybrid is niet super sportief naar zeker vlot te noemen en heeft een zeer prettig weggedrag. Een leuke Focus als je echt een stuurmansauto zoekt zal ook zeker wel lukken. Veel ander leuks kan ik niet bedenken, zoals anderen aangeven zijn het vaak middenmoot uitrusting met basismotorisering.

Veel andere op je lijstje zijn wat velen 'premium' betitelen, ik zie dat element zelf nooit zo in een Polo, A1, basis 1-serie of een inmiddels 13-in-dozijn Mini... zeker/juist niet voor wat het kosten moet.

De meest waardevaste merken zullen het voordeligst in de lease zijn.
Veel afschrijving is een hoge leaseprijs, vandaar dat een Peugeot 508 zo duur is.
Je kunt dat als een voor- of nadeel zien.

MG ZR 160 zei:
Wat bedoel je, andere benadering? Zodra de papieren rond zijn willen we een nieuwe auto binnenhalen, zo simpel is dat. Het kan snel gaan, dus daarom wil ik nu het uitzoekwerk al gedaan hebben zodat we dadelijk snel tot actie kunnen overgaan. Op de meesten zit ook weer een levertijd van 3-5 maanden.. Met alle respect, maar over de rest van onze planning, overwegingen, of reserves kwam ik hier geen advies zoeken ;)

Prima,dan gewoon doen wat jij het beste acht!

GT86 zei:
Mazda3 is eigenlijk wel de leukste met mooi exterieur en prachtig interieur, is mijn persoonlijke mening.

Een dikke Corolla GR Sport 2.0 Hybrid start vanaf €520. De 2.0 hybrid is niet super sportief naar zeker vlot te noemen en heeft een zeer prettig weggedrag. Een leuke Focus als je echt een stuurmansauto zoekt zal ook zeker wel lukken. Veel ander leuks kan ik niet bedenken, zoals anderen aangeven zijn het vaak middenmoot uitrusting met basismotorisering.

Veel andere op je lijstje zijn wat velen 'premium' betitelen, ik zie dat element zelf nooit zo in een Polo, A1, basis 1-serie of een inmiddels 13-in-dozijn Mini... zeker/juist niet voor wat het kosten moet.

Dank voor je reactie. De Mazda3 is inderdaad een bijzonder fraaie auto, ik heb één keer een rondje in een SkyActiv-X model mogen rijden en dat beviel best goed. Het enige wat me tegenstaat is het feit dat in de lease niet zo'n goed bod is, bijna 600 euro per maand voor een auto van nog geen 40 mille, terwijl ik eerder ook een Mazda (MX-5) reed van 37 mille voor 430 per maand. En nog een jaar korter ook (36 ipv 48 maanden). Kortom; auto niks mis mee, maar ik vind het aanbod eerlijk gezegd gewoon niet scherp genoeg.

De Corolla heb ik ook naar gekeken idd, één keertje wezen praten bij de dealer maar nog niet in gereden. Het nadeel bij Toyota is dat je fors extra moet lappen bij weinig schadevrije jaren, waardoor net als bij Mazda, je over de 600 gaat voor een leuke versie voor een auto die in de basis amper 40k waard is.

haarr zei:
De meest waardevaste merken zullen het voordeligst in de lease zijn.
Veel afschrijving is een hoge leaseprijs, vandaar dat een Peugeot 508 zo duur is.
Je kunt dat als een voor- of nadeel zien.

Daar heb je natuurlijk gelijk in. Hoewel het niet altijd opgaat - zo kon ik mijn MX-5 leasen voor 430 per maand en zo waardevast is 'ie niet. Ook een Kia eSoul om maar iets te noemen kan je nu vrij goedkoop leasen terwijl ik niet per se geloof in de briljante restwaarde van de auto. Blijkbaar nemen sommige dealers / importeurs meer van de afschrijving voor hun rekening. En daar wringt voor mij nu net de schoen; een voordeel van private lease voor mij is dat ik maar een deel van de afschrijving betaal, maar niet het volle pond en dus daardoor kan kiezen voor een incourante (lees: leuke) auto. Op het moment dat een merk mij alsnog op laat draaien voor het volledige bedrag vervalt het voordeel van lease volledig, dan kan ik er net zo goed eentje financieren (wat om allerlei redenen ook niet zo gunstig is).

Jammer van (de) Mazda! Ik denk dat Mazda een te kleine speler is en de aantallen mist om PL aantrekkelijker te maken op de 3, maar voor zo’n bedrag ben je er snel op uitgekeken. Ik heb weleens bij Honda om tafel gezeten voor private lease van een HR-V, dat was ook een heel kort gesprek..

Dat van die schadevrije jaren bij Toyota, en invloed op de prijs, zou dat niet enigszins onderhandelbaar zijn als je aangeeft dat je de invloed daarvan op het maandbedrag wel erg groot vindt? Moet die dealer maar een beetje voor je gaan lobbyen bij Toyota Finance. Ik ben heel erg tevreden over onze Corolla, maar ook de dealer op elk vlak zeer accuraat, actief en meedenkend. Ze doen wat ze beloven, ook als het om wat kleins gaat, of toezegging terug te bellen om iets uit te zoeken etc. Dat heeft voor mij althans meerwaarde. Bij veel andere merken hebben heel andere ervaringen opgedaan toen we in december voor een gloednieuwe gezinsstation gingen..

Tegelijkertijd vind het ook altijd opmerkelijk dat het bv bij Skoda/VW helemaal NIET uitmaakt* hoeveel schadevrij jaren je nu wel if niet hebt.

* weet niet of dat nu nog zo is, paar jaar terug had ik een PL Skoda, toen was dat wel zo.

Ik zou zelf voor een leuk aangeklede B-segmenter gaan (Clio RS-line, Fiesta ST-line). Die hebben tegenwoordig allemaal ca. 100 pk uit een turbomotor en dat rijdt prima als daily. Hou je geld over voor de BMW-hobby en het nieuwbouwproject. Ik vind 550 p.m. een waanzinnige sloot geld voor 15k per jaar.

MG ZR 160 zei:
Een sportief rijdende en enigzins unieke auto. Geen grijze massa, lekker rijdend, voldoende vermogen. Voor 550 per maand.

Bij private lease zijn alleen de standaard autootjes goedkoop die ze daarna weer enigszins kunnen verkopen. Unieke auto zijn moeilijker te verkopen, hebben hogere afschrijving en dus duurder in de lease.
550 per maand is 26.500 in 4 jaar tijd. Waarom koop je niet een auto van de helft van dat geld? Voor 13K koop je een leuke tweedehands auto (BMW 1) die het ook 4 jaar vol houdt, en je kan er altijd vanaf moch je iets anders willen.

Maar goed, ik snap die hele PL hype niet zo :)

Wat een kortzichtigheid Mechanix, tal van situaties/scenarios waarbij voor een persoon of een gezin een PL een prima oplossing is en waarbij het qua financien ook geen enkel bezwaar is. Dat het niet altijd de meest economische keuze is, dat zal zeker, maar dat is niet voor ieder of altijd de belangrijkste overweging.

Mij kwam het een paar jaar geleden heel prima uit, financieel was het maandbedrag prima verantwoord te dragen, geen belemmering voor andere financiele beslissingen én in vergelijking met prive dezelfde auto nieuw aanschaffen en na 4 jaar inruilen was het zelfs financieel aantrekkelijk. En ja het was een Skoda en nee, geen crisisuitvoering.

Ik zeg toch nergens dat ts het niet kan betalen?:confused:

En ik heb een paar jaar terug trouwens ook PL overwogen!(y) Een Fiesta 1.0 ecoboost, ST-line, helemaal goed. Is helaas niet doorgegaan, maar ik rij nu ook wel tevreden hoor.

Mechanix zei:
Ik zeg toch nergens dat ts het niet kan betalen?:confused:

En ik heb een paar jaar terug trouwens ook PL overwogen!(y) Een Fiesta 1.0 ecoboost, ST-line, helemaal goed. Is helaas niet doorgegaan, maar ik rij nu ook wel tevreden hoor.
nee, ik bwdoelde dat ook niet hoor, ik bedoelde je opmerking van dikke bak rijden zonder vooraf een grote investering te doen. Want in dat licht bezien, er is mij ooit gezegd dat het gros (70%?) Van de particulier aangeschafte autos (deels) gefinancierd wordt.

Dank voor de bijdragen tot nu toe! Om wat waarde terug te geven is het miss leuk om wat meer inzage te geven in de offertes (obv 48mnd/15k):

- VW Polo GTI (40k) -550pm
- Suzuki Swift Sport (30k) - 475pm
- Mazda 3 SkyActiv-X Luxury iActivSense (35k) - 575pm
- BMW 118iA M Sport (43k) - 529pm
- Audi A1 35 TFSI ProLine S (42.5k) - 590pm
- Audi A3 35 TFSI Business (39k) -540pm
- Toyota Corolla 2.0 HPH GR Sport (38k) - 603pm
- Kia ProCeed 1.4 T-GDI 140 GT-Line (35k) - 529pm

Grappige aan dit overzichtje is dat de duurdere Duitse opties niet per se duurder zijn in de lease. Lijkt bijna zakelijke lease zo ;)

MG ZR 160 zei:
Dank voor de bijdragen tot nu toe! Om wat waarde terug te geven is het miss leuk om wat meer inzage te geven in de offertes (obv 48mnd/15k):

- VW Polo GTI (40k) -550pm
- Suzuki Swift Sport (30k) - 475pm
- Mazda 3 SkyActiv-X Luxury iActivSense (35k) - 575pm
- BMW 118iA M Sport (43k) - 529pm
- Audi A1 35 TFSI ProLine S (42.5k) - 590pm
- Audi A3 35 TFSI Business (39k) -540pm
- Toyota Corolla 2.0 HPH GR Sport (38k) - 603pm
- Kia ProCeed 1.4 T-GDI 140 GT-Line (35k) - 529pm

Grappige aan dit overzichtje is dat de duurdere Duitse opties niet per se duurder zijn in de lease. Lijkt bijna zakelijke lease zo ;)

Bedankt voor je update.

In het eerste lijstje stond ook de Renault Clio, die zie ik alleen niet meer terug.

Met 101 Pk in luxe Intens uitvoering, 48 maand, en 15 k per jaar ben je € 335,00 kwijt, en met de 140 pk hybride ongeveer € 450,00.

Ik heb zelf een Clio 5 (131 pk), en het is een erg fijne, comfortabele en snelle auto.

Terug
Bovenaan