Leaseadvies: Q8 E-Tron 55 of Polestar 3?

A

Anoniem

Guest
Hi! Ik mag weer een nieuwe (Belgische) lease auto uitkiezen. Na lang rondkijken en vele proefritten ben ik erin geslaagd om mijn selectie terug te brengen naar twee modellen waar ik niet tussen kan kiezen. Bijgevolg zou ik graag ook jullie advies willen :)

Stukje context:
- Bedrijfspolicy: enkel elektrisch. Mijn woon-werk traject is 210 km retour wat ik 1 a 2 dagen per week doe. Ik ben dus op zoek naar een comfortabele reisauto met een fatsoenlijke range. Laden kan ik (nog) niet thuis, maar laadpaal beschikbaar binnen 100 meter
- Ivm gezindsuitbreiding vallen sedan-achtige auto's af (bijv. EQE, Model 3)
- Ik heb al veel proefgereden, waaronder: Mercedes EQE, BMW IX3, Tesla Model Y P & LR.
- Andere SUV's zoals Merc EQE SUV, BMW IX vallen af ivm hogere leaseprijs

Ik heb nu mijn selectie gereduceerd tot Q8 E-Tron 55 (of 50) of de nieuwe Polestar 3.
Qua leaseprijs zijn ze nagenoeg gelijk, hoewel ik dan een volledig uitgeruste Polestar 3 krijg (met o.a. verwarmde achterstoelen, head-up display, soft-close deuren, infrarood raam, B&W geluid) versus een goed aangeklede Q8 E-Tron 55 (met o.a. S-Line int. & ext, acc/'autopilot', 360 graden camera's, sportstoelen, pano-dak, matrix-LED etc..)

Qua looks vind ik Q8 E-Tron de mooiere auto, maar de binnenkant van de Polestar oogt moderner. Ondanks dat de Audi super luxe aanvoelt, vraag ik mij af of de auto niet wat gedateerd is qua infotainment / interieur looks?
Nadeel van de Polestar 3: nog nergens te zien noch rijden, dus bestellen o.b.v. video & foto's en qua bagageruimte is de Polestar ook kleiner (470 liter versus Audi's 580 liter - wat wellicht met een kleine op komst een verschil kan maken?).

Aangezien ik de auto 5 jaar ga leasen wil ik de beste keuze maken :). Wat zou jullie advies hierin zijn?
Zijn er mensen die ervaring hebben met een E-Tron en/of Polestar?

Voor wanneer moet je beslissen? Ik zou toch eerst in de Polestar willen zitten/proefrijden voor dat ik een keuze zou maken. Maar dat ben ik, maar zeker als je er 5 jaar mee moet/mag doen.

Dan zou ik eerder voor de 'lichtgewicht' Lexus RZ 450e gaan, met 440 km WLTP actieradius.

Laatst bewerkt:
Nog nooit in een polestar gereden maar zie daar wel regelmatig minder goede verhalen over voorbij komen. En dan niet over de auto zelf maar over het rijgedrag. Kan daar verder niet over oordelen maar zou dat wel eerst willen weten voordat ik een lange termijn contract aanga.

Qua looks voor mij een simpele keuze, de polestar 3 kan ik nog niet mooi vinden (de vorige modellen zeer zeker wel). Ik zou dus kiezen voor de Audi.

Ik lees eigenlijk nooit negatieve verhalen over het rijgedrag van Polestar 2, alleen dat het verbruik nogal hoog is. Mogen we dan verwachten dat dat voor de Polestar 3 (toch een totaal andere auto) ook geldt?

Qua looks vind ik Q8 E-Tron de mooiere auto, maar de binnenkant van de Polestar oogt moderner. Ondanks dat de Audi super luxe aanvoelt, vraag ik mij af of de auto niet wat gedateerd is qua infotainment / interieur looks?
Nadeel van de Polestar 3: nog nergens te zien noch rijden, dus bestellen o.b.v. video & foto's en qua bagageruimte is de Polestar ook kleiner (470 liter versus Audi's 580 liter - wat wellicht met een kleine op komst een verschil kan maken?).
Gefeliciteerd met je aanstaande gezinsuitbreiding! Is het je eerste kind? De afmetingen van de Polestar staan zo te zien keurig netjes op de website. De auto is iets kleiner dan de Audi, maar verschil is klein. Voor beide geldt wat mij betreft: Als je hier je gezin niet in kwijt kunt moet je je toch even serieus achter de oren krabben.

Wel is het zo dat een stationwagon vaak gewoon slimmer/praktischer is als pakezel en vaak in absolute zin meer liters bagageruimte heeft. Maarja, het moet elektrisch dus dat is verder geen thema.

Maar iets meer to the point: Aantal liters zegt niet alles, kijk ook vooral naar de vorm en afmetingen. De bagageruimte in de Polestar is qua vloeroppervlak ruim 1 bij 1 meter. Het grootste wat je voor een kind mee moet sjouwen bij uitstapjes e.d. is een wandelwagen denk ik. Onze Nuna Ivvi -die van horen zeggen niet de compactste is- zou daar makkelijk in passen.

Het zijn geen van beide auto's die mij aanspreken dus kan ik redelijk objectief oordelen. Mijn keuze zou zonder meer de Polestar zijn. Die heeft (veel) meer actieradius dan de Audi -toch wel fijn met jouw woon-werkafstand, is moderner/vooruitstrevender en heeft een Android automotive infotainmentsysteem, wat ikzelf een pré vind. Als concerngenoot Volvo zich ermee bemoeid heeft lijkt mij de kans groot dat je er voortreffelijk in kunt zitten. Daarnaast ook nog eens meer uitrusting begrijp ik. Die B&W stereo lijkt mij toch wel echt een feestje zo op de specs afgaand.

Keerzijde is natuurlijk dat je de auto niet kunt bekijken (?) of uitproberen. Daarnaast is het vanbinnen wel een erg minimalistisch feestje. De Audi heeft meer knoppen en is dus mogelijk prettiger te bedienen. Ik zou desalniettemin de gok wagen.

Die soft-close deuren zou ik niet willen, zeker niet met kinderen. Vinger tussen een gewone deur is niet fijn, maar bij een soft-close ben je je vingertopje dan ook echt kwijt.

Die soft-close deuren zou ik niet willen, zeker niet met kinderen. Vinger tussen een gewone deur is niet fijn, maar bij een soft-close ben je je vingertopje dan ook echt kwijt.
Lijkt mij sterk. Elektrische ramen en schuifdaken zijn ook voorzien van een beveiliging, lijkt mij dat dat ook op gaat voor softclosedeuren.

Een fabrikant zal er alles aan gelegen zijn om schadeclaims uit de weg te gaan.

Ik had een soortgelijke shortlist:
- Polestar 3
- lotus Eletre
Daarnaast met schuin oog naar Audi E-tron / Q8 E-tron, BMW iX en Mercedes EQE Suv gekeken.

De duitse drie afgevallen, Mercedes en BMW spreken mij persoonlijk minder aan en de Audi vind ik persoonlijk gedateerd als gefacelifte E-tron (minder range, lagere snelladen snelheid, gedateerde infotainment ivm Android auto, geen OTA updates).

De Lotus Eletre in het echt op uitnodiging bij van der Kooij uitgebreid kunnen bekijken, een pre-prod maar wel alles functionerend, en de Polestar 3 op uitnodiging van Polestar uitgebreid kunnen bekijken bij de Brussel motorshow.

Ik vind persoonlijk de Lotus een opvallend en mooi design hebben. De Polestar is meer ingetogen in vergelijking met de Lotus, maar ook een mooi verschijning. Lotus heeft meer tech aan boord (800 volt, tot 350kW DC en 22kW AC, lidar rondom), maar alleen bij de S een dakrail (dakkoffer toch echt nodig voor op vakantie), en dimmende spiegels (binnen en buiten, zou je wel standaard verwachten in deze prijsklasse), tegelijk de uitgebreide KEF speakers, active rear spoiler en nog meer mooi spul...

Met het hart zou ik de Eletre kiezen, maar met de opties die ik minimaal erop zou willen hebben kwam ik bij Eletre S uit en met een paar opties erbij (trekhaak en highway assist) op 130K uit. De Polestar komt met performance pack, nappa, trekhaak, HD led, winterwielen en paar kleine accessoires op 111K uit.

Ik heb met het verstand gekozen en de Polestar 3 in bestelling gehouden.

Kofferbakruimte is ruim voldoende voor een kinderwagen, op vakantie kan je nog een dakkoffer meenemen en eventueel fietsen op de trekhaak. Voor dagelijks gebruik meer dan voldoende ruimte en voor je woon/werk voldoende range, snelladen tot 250kW. Daarnaast modern met Android auto met google maps HD en OTA updates.

Lotus heeft meer tech aan boord (800 volt, tot 350kW DC en 22kW AC, lidar rondom), maar alleen bij de S een dakrail (dakkoffer toch echt nodig voor op vakantie)
Voor een dakkoffer heb je toch geen dakrails nodig?

Wel lastig, die Lotus vind ik voor wat het is wel echt een gaaf ding. Maar gevoelsmatig wel de minder betrouwbare keuze van de twee.

Is een EQA niet een beetje krap voor een gezin? Bagageruimte is maar 340 liter.
Ik vind het een vrij grote auto, maar ik ben maar een klein tenger mannetje. Ik zou het er mee kunnen redden in standaard gezinsvorm. Alhoewel het wellicht krap wordt als iedereen 1,80 is.
Reden dat ik het voornamelijk zeg. Een Q8 E-tron is niet bepaald zuinig te noemen, dus het is een lastige auto om lekker lange vakanties te doen. Nou ja met een kleintje doe je toch geen grote stukken en hij laad wel verder mooi vlot dus dat zal wel loslopen.

Qua Polestar, ik haal Mieluh zijn woorden even aan, ik ben geen fan meer. Ik heb natuurlijk ook nog geen 3 gereden, maar de 2 viel mij ronduit zwaar tegen. Interieur is goedkoop, niks geen leer, en het "faux leather" voelt als plastic. Hij doet enorm zijn best om in rechte lijn het gewicht te verbloemen maar elke bocht die je instuurt voel je het weer doordreunen. Het Ohlins kan dat prachtig verbloemen maar dat is gewoon echt ronduit hard te noemen, ik vond het heel prettig, maar ik rijd 40.000 km per jaar met een Megane RS die een CUP onderstel heeft. Als vergelijking, ik ben dus gewend aan een harde auto. Grootste nadeel vind ik dat Polestar echt enkel basale informatie weergeeft op het display zoals SoC en rijbereik. Maar verbruik en gemiddelde, amperage en voltage zijn niet in te zien op een simpele manier. Misschien niet interessant voor de gemiddelde automobilist maar ik vind wel dat het te vinden moet zijn in de auto. Dat was voor bijvoorbeeld een Megane E-tech mijn grootste vrees. Maar die is gelukkig ongegrond gebleken.

Een Lexus RZ450e was 6 jaar geleden een leuke poging geweest, wat mij betreft qua auto prima. Qua elektrisch systeem als ik hem even gelijk stel aan de Toyota....beschamend. Zeker nu. Efficientie in de echte wereld is gewoon beneden peil. Gelijk aan een Q8, maar waar eeen Q8 het laden wel op orde heeft is dat bij een Lexus/Toyota compleet niet op orde. Het idee alleen al dat je in theorie 2 keer mag snelladen...geen basis op kWh maar op een teller. En dat die daarna "snellaad" met 40 kW? Mja. dat zijn specs van 6 jaar geleden.

EQA is efficient, laad misschien niet heel snel op piek, maar wel mooi constant. Dus niet fijn als je ff een korte boost wilt, wel fijner als je een langer stuk rijd met de auto.
EQB is op papier een heel stuk groter, ook iets duurder maar zal dan ook een betere fit zijn denk ik? Alleen ik ben even te lui om op te zoeken hoe dat zichzelf berekent. Maar je mag best optekenen dat ik op meerdere fronten fan ben van hetgeen dat Mercedes op de weg heeft gezet.

Mercedes EQA of EQB ook te duur?
Huh? Hij kijkt naar de EQE, Q8 en de Polestar 3. Beetje gek als een EQA of EQB dan te duur zouden zijn, toch?

De EQA lijkt mij wat krap voor een gezin met kleine kinderen, maar een EQB is best een fors ding, zou voldoende moeten zijn. Maar goed, TS lijkt gemakkelijk een paar segmentjes hoger te kunnen shoppen, dus waarschijnlijk niet relevant.

Overigens zou het mij verbazen als-ie nog gaat reageren.

@Nico GTR, ik bedoelde dan ook meer de kofferbak denk dat de auto op zich wel groot genoeg is.
Ik vind een EQA en EQB wel te duur voor wat je krijgt, de B is wel een ruime auto maar voor de 300/350 die een beetje in de buurt komen wat vermogen betreft zit je ook al aan de 65k, wat al aardig in de buurt komt van de veel grotere Q8. Geen idee of deze zuinig is, deze is natuurlijk net op de markt.

Terug
Bovenaan