Lease issue mbt Ford Kuga Vignale

Mayke 9515106

Net ingestapt
1 september jl. zou ik mijn Ford Kuga Vignale geleverd krijgen (via operational leae) maar vanwege brandgevaar is er een terugroepactie voor de Ford Kuga en inmiddels, 5 oktober, is er nog geen zicht op wanneer dit probleem is verholpen. De auto is overigens nooit aan mij geleverd.
Mijn baas wil dat ik nu een andere auto ga leasen en die op voorraad is alleen de leasemaatschappij zegt dat dat niet kan omdat de voor mij geplande auto inmiddels wel op kenteken is gezet.
Ik wil overigens een voorraad auto bij dezelfde dealer als waar de beoogde Kuga staat. Iemand hier weleens mee te maken gehad?

Tsja, als de baas dat graag wilt moet die zelf maar ff in de telefoon klimmen denk ik...

Geen ervaring met een situatie als dit.

Wel ervaring met de KUGA PHEV. De mijne is wèl geleverd, 2 weken voor de verkoopstop. De eerste 2 weken was ik enorm tevreden. Ik kon dagelijks laden en de auto was daarmee enorm zuinig. Ook rijdt ie heerlijk in EV mode. Nu rijdt ik in Auto-EV (in opdracht van Ford) en dat werkt allemaal goed maar ik moet wel benzine tanken en dat was niet de bedoeling.

Van mijn Ford dealer begreep ik afgelopen week dat er wel zicht is op een oplossing op korte termijn. Een datum werd overigens niet genoemd.

Succes, ik hoop dat je snel van de KUGA kunt genieten!

Heeft de leasemaatschappij niet een voorloopauto ingezet? Dat is toch wel standaard en dan zou er nauwelijks probleem zijn. Alleen misschien nog kosten van benzine versus stroom maar daar is snel uit te komen want een voorloopauto zal in de basis niet zo duur zijn als de Kuga.
Maar zoals anderen al zeggen: issue voor jouw baas met de leasemaatschappij dus lekker daar ook laten :) Of moet je nu op de fiets?

wat is het probleem met de huidige situatie? Rij je nu een voorloopauto? waarom wil je baas zo graag in een (andere) leaseauto?

zeker als de auto op kenteken staat gaat de leasemaatschappij je niet zomaar in een ongekentekende auto zetten, dan zetten ze liever jou uit iets uit hun eigen pool

denk dat je (of jou baas) gewoon met de leasemaatschappij moet overleggen hoe dit op te lossen

De update van de Kuga is nog steeds niet goed, Ford weet nog steeds niet waar het probleem zit. Ik heb geen voorloopauto gekregen en de Leasemaatschappij doet helemaal niets. Hun letterlijke woorden waren; Daar gaan wij niet tussen zitten.
Aangezien ik in de sales zit en het hele land doorrijd (nu vanwege Corono niet of nauwelijks) heb ik echt een auto nodig. Vandaar dat mijn baas heeft gezegd dat ik een andere auto moet uitzoeken die op voorraad is maar wel bij dezelfde dealer als waar de Kuga vandaan komt. Dan doet dat voor de dealer ook wat minder 'pijn'.

nu vanwege Corono niet of nauwelijks

Mannelijke variant van het virus? Maar je hebt op dit moment dus niet echt een auto nodig en dat zal de komende tijd ook niet echt gaan veranderen.
Bedrijf least de auto, neem ik aan? Dan is er een contract tussen leasempij en bedrijf, jij mag alleen besturen en evt bijlappen als je het ding ook prive gebruikt. Probleem met die auto is 1 het probleem van leasempij, 2 probleem van bedrijf en 3 niet het probleem van jou, tenzij je opzettelijk iets gesloopt zou hebben. Laat bedrijf en leasempij het lekker uitzoeken, tot er een weer vervoer is geregeld, werk je thuis. Móet je op bezoek, doe je dat met een andere leaseauto, huurauto of op kmvergoeding evt.

Maar... de dealer biedt dus aan (of gaat akkoord met) de koopovereenkomst (met de leasemij) te ontbinden omdat er problemen met de auto zijn en nog niet duidelijk is wanneer deze opgelost zijn? Verwachten ze dan dat die auto's nog maanden niet inzetbaar zijn, is het zo desastreus?

Tsja. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het komt mij wat vreemd voor dat de berijder, oftewel de klant, zich in allerlei bochten zou moeten wringen vanwege een probleem waar zij niet verantwoordelijk voor is. Dan moet de dealer (ism importeur/fabriek) toch gewoon voor een oplossing zorgen in de vorm van een tijdelijke auto?

Voorts lees ik over die problemen met de Kuga dat het gaat om auto's die tot 26 juni gebouwd zijn, en dat de auto in de stand 'EV Auto' wel gebruikt mag worden. Of is dat allemaal achterhaald nieuws?
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/ford-kuga-phev-teruggeroepen-vanwege-brandgevaar/

Leasemaatschappij doet helemaal niets. Hun letterlijke woorden waren; Daar gaan wij niet tussen zitten.

zij hebben de auto gekocht, o_O het is hun auto. Jullie zijn de klant. Het is juist hun taak om dit (samen met de dealer/importeur) op te lossen. de klant (dus jou werkgever en jou) te ontlasten. Ik zou mij daar echt niet zomaar mee laten afschepen.

AsconaGT zei:
Leasemaatschappij doet helemaal niets. Hun letterlijke woorden waren; Daar gaan wij niet tussen zitten.

hun hebben de auto gekocht, o_O het is hun auto. Jullie zijn de klant. Het is juist hun taak om dit (samen met de dealer/importeur) op te lossen. de klant (dus jou werkgever en jou) te ontlasten. Ik zou mij daar echt niet zomaar mee laten afschepen.

hunhebben.jpg

Je baas moet het uitzoeken en dat doet hij door tegen jou te zeggen: zoek iets anders. Gewoon onderdeel van je werk. Al is het het pausmobiel.
Let er wel op dat je baas straks niet met een koopcontract voor de voorraadauto en een leasecontract voor de kuga zit.

dens zei:
... was ik enorm tevreden. Ik kon dagelijks laden en de auto was daarmee enorm zuinig. Ook rijdt ie heerlijk in EV mode. Nu rijdt ik in Auto-EV (in opdracht van Ford) en dat werkt allemaal goed maar ik moet wel benzine tanken en dat was niet de bedoeling.
..

Waarom was dat? 12V accu wordt anders niet geladen?

V0RQ zei:
dens zei:
... was ik enorm tevreden. Ik kon dagelijks laden en de auto was daarmee enorm zuinig. Ook rijdt ie heerlijk in EV mode. Nu rijdt ik in Auto-EV (in opdracht van Ford) en dat werkt allemaal goed maar ik moet wel benzine tanken en dat was niet de bedoeling.
..

Waarom was dat? 12V accu wordt anders niet geladen?
Dat is dus vanwege mogelijk brandgevaar, zie ook dit artikel:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/ford-kuga-phev-teruggeroepen-vanwege-brandgevaar/

DeeTwee zei:

Precies! Via via gehoord dat het waarschijnlijk nog maanden gaat duren. Ford geeft 500 euro in brandstofvouchers van BP. Moest ik bij een review van een berijder lezen. Ik ben nog niet ingelicht door Ford terwijl de eerste communicatie op 4 september wel in mijn mailbox is gekomen. Communicatie is naast het goed testen van nieuwe techniek (ahum...) niet het sterkste punt van Ford.

@Mayke 9515106: ik zou heel erg gaan proberen om de deal ongedaan te maken. Ik wou dat ik het kon....dit wordt een langdurige kwestie, vrees ik en de lol van een nieuwe auto is volledig verdampt. Had ik maar een maandje later naar deze auto gekeken....dan was ie er niet gekomen.

^^^ Ja, die gedachte had ik ook, al is dat wel een flinke auto voor PL. Je kan ook zakelijk leasen met een ter beschikking gesteld mobiliteitsbudget.

AsconaGT zei:

zij hebben de auto gekocht, o_O het is hun auto. Jullie zijn de klant. Het is juist hun taak om dit (samen met de dealer/importeur) op te lossen. de klant (dus jou werkgever en jou) te ontlasten. Ik zou mij daar echt niet zomaar mee laten afschepen.

Lijkt mij dat de reactie van de leasemij. doelt op de discussie tussen werknemer en werkgever omtrent het uitzoeken van een voorraadauto. Verstandig om je, als leverancier, niet te bemoeien met een interne discussie bij de klant, toch?

dens zei:
DeeTwee zei:

Precies! Via via gehoord dat het waarschijnlijk nog maanden gaat duren. Ford geeft 500 euro in brandstofvouchers van BP. Moest ik bij een review van een berijder lezen. Ik ben nog niet ingelicht door Ford terwijl de eerste communicatie op 4 september wel in mijn mailbox is gekomen. (..)

Ja, dit gaat nog wel ff duren, áls men het al op kan lossen..

(..) Door aanhoudende problemen met de oververhitting van het accupakket zet Ford Europa de productie en aflevering stop voor alle modellen van de Ford Kuga plug-in hybride. Het model wordt daardoor ook niet afgeleverd in Nederland, zo bevestigt importeur Ford Nederland.

Volgens Hans Jörg Klein, verkoop- en marketingdirecteur Ford Europe, is het lastig om het probleem te achterhalen. In een video stelt hij dat het eerder maanden, dan weken zal duren voordat er een oplossing is gevonden. (..)

Maar, @dens: naast brandstofvouchers krijg je ook 5 jaar garantie (indien je dat nog niet bijgekocht had). ;)

(..) Ter compensatie krijgen eigenaren van de autofabrikant een tankkaart ter waarde van 500 euro en wordt de garantie op de auto verlengd tot 5 jaar. Kuga-rijders die al voorzien zijn van deze garantie, krijgen een servicecontract aangeboden.

Bron: https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/merkkanaal/28287-ford-stopt-levering-kuga-plug-in-hybride-in-nederland

Terug
Bovenaan