• Beveel je je auto iedereen aan of kun je niet wachten tot de dag waarop je je volgende auto ophaalt? Of heb je er gewoon niet zoveel op aan te merken en moet iedereen dat ook weten? Doe nu mee aan het Auto Tevredenheidsonderzoek en laat weten wat je van je auto vindt.

Leapmotor C10/C16

Rutger DC

Asfaltkampioen
Vorige week begon Auto China Beijing. De Leapmotor C16 was zeker niet de meest opzienbarende primeur, maar nu Stellantis flink in deze Chinese autofabrikant investeert en de auto's ook in Europa wil gaan distribueren én maken (stadsauto T03 bijvoorbeeld in de "Fiat"-fabriek in Tychy, Polen), heeft Leapmotor in Europa een streepje voor op veel Chinese concurrenten. In het algemene Leapmotor-topic waren wel de S01 sportcoupé, T03 stadsauto, C11 SUV en C01 sedan behandeld, maar nog niet de C10.

De Leapmotor C10 is afgelopen september gepresenteerd op de IAA in München en is een onder de C11 gepositioneerde SUV. De auto is ongeveer net zo groot als de 4750 mm lange C11. De C10 is 4739 mm lang, 1900 mm breed en 1680 mm hoog; de wielbasis is 2825 mm. Waar de C11 wat mij betreft strak en eenvoudig, maar toch fraai en 'premium' oogt, vind ik de C10 slappe, niet erg lekker geproportioneerde hap. De prijzen zijn wel smakelijk: vamaf 135.800 RMB voor de range extender-versie en slechts 128.800 RMB voor de EV, ofwel nog geen 17.000 euro. Dat is zelfs voor Chinese begrippen scherp voor een EV van dat formaat.

De EV heeft een elektromotor die 170 kW/231 pk levert en standaard een accupakket met een capaciteit van 52,9 kWh. Dat is voor een dergelijke auto niet veel, maar tegen meerprijs is er een versie met 69,9 kWh (vanaf 148.800 RMB ). De EREV heeft dezelfde elektromotor, gecombineerd met een 70 kW/95 pk sterke 1.5 benzinemotor en een 28,4 kWh accupakket.

De C16 is op Auto China Beijing gepresenteerd en is een versie met langere overhang achter en derde zitrij. De C16 is 4915 mm lang, de overige maten zijn identiek.

C10

w1200_yichecar_202312294701383294794638910.jpg.webp


w1200_yichecar_202312294703383294803699571.jpg.webp


w1200_yichecar_202312294705383294820050517.jpg.webp


w1200_yichecar_202312294695383294786723151.jpg.webp


w1200_yichecar_202312294690383294776770996.jpg.webp


w1200_yichecar_202312294693383294785855361.jpg.webp


w1200_m82_yichecar_202403074868979027721631337.JPG.webp


w1200_m82_yichecar_202403074897979027977762865.JPG.webp


w1200_m82_yichecar_202403074894979027963358161.JPG.webp


w1200_m82_yichecar_202403074870979027735310656.JPG.webp


w1200_m82_yichecar_202403074877979027804960990.JPG.webp


w1200_m82_yichecar_202403074908979035096806769.JPG.webp


w1200_m82_yichecar_202403074967979036991114806.JPG.webp


w1200_m82_yichecar_202311122593980020023778568.jpg.webp


w1200_m82_yichecar_202311122590980019850611343.jpg.webp


w1200_m82_yichecar_202311122617980020481030268.jpg.webp


w1200_m82_yichecar_202403023513938109024607151.JPG.webp


w1200_m82_yichecar_202403023520938109135881482.JPG.webp



C16

w1200_m82_yichecar_202404196951352152429979598.jpg.webp


w1200_m82_yichecar_202404196945352152395838137.jpg.webp


w1200_m82_yichecar_202404196949352152420932637.jpg.webp


w1200_m82_yichecar_202404196950352152426077755.jpg.webp


w1200_m82_yichecar_202404196947352152416286236.jpg.webp


w1200_m82_yichecar_202404196856352077059531996.jpg.webp


w1200_m82_yichecar_202404196853352077047648759.jpg.webp


Op Auto China Beijing:

w1200_m82_yichecar_2024042519134405140597809269.jpg.webp


w1200_m82_yichecar_2024042519112405140527852489.jpg.webp


w1200_m82_yichecar_2024042519136405140620258970.jpg.webp


w1200_m82_yichecar_2024042519142405140646131875.jpg.webp


 
Laatst bewerkt:
Een nietszeggend hok met alweer doorlopende kop- en achterlampen en een groot scherm waar alles in verwerkt is. Daar zaten we op te wachten...
 
Als ik bij de C10 snel kijk heb ik een associatie met Porsche ontwerpen, zeker van de zijkant en 3/4 van achteren. Ben ik daarmee de enige?
 
  • Leuk
Waarderingen: DBAA
Wat is dat toch dat zoveel EV's een zwevende midden"tunnel" hebben met een vak eronder waar je nauwelijks bij kunt?
 
Als ik bij de C10 snel kijk heb ik een associatie met Porsche ontwerpen, zeker van de zijkant en 3/4 van achteren. Ben ik daarmee de enige?
Ja, je bent de enige ;) Als je een gelijkenis wilt zien, de Leapmotor C10 en C16 mikken op het segment waar Li Auto en Aito heel erg goede zaken doen, en dus sijpelt er een klein beetje van beiden door in het ontwerp.

Maar goed, de C10 is gewoon een mini-Maserati:

En nog een filmpje:
 
Is een range extender de nieuwe heilige graal in de EV wereld en in hoeverre zou dit een meerwaarde zijn vergeleken met een PHEV?

Ik heb mijn twijfels. Feit is wel dat ook Leapmotor op de REEV kar springt met de C10 REEV die op het autosalon van Brussel zal worden voorgesteld.

Specs: De Leapmotor C10 REEV is uitgerust met een elektromotor van 158 kW (215 pk) en een 1,5-liter verbrandingsmotor (ICE). De batterij van 28,4 kWh zorgt voor een elektrische actieradius van 145 km (WLTP), terwijl de totale gecombineerde actieradius ruim 950 km bedraagt. Met een brandstofverbruik van slechts 0,4 l/100 km in de gecombineerde modus.

Benieuwd naar de werkelijke cijfers als hier de eerste tests van gaan verschijnen.

1884fa8fff6cb81b67e0f36a117f035da867c23a.jpeg
 
Zeer interessant! Het voordeel van elektrisch zonder te hoeven laden.

Ben benieuwd naar de prijs, halverwege 2025 mag ik een nieuwe leaseauto uitzoeken, hopen dat (dit soort) Chinese merken er tussen staan als keuze.
 
byd-seal-u-vs-leapmotor-c10-vs-xpeng-g6-01.jpg


byd-seal-u-vs-leapmotor-c10-vs-xpeng-g6-33.jpg


byd-seal-u-vs-leapmotor-c10-vs-xpeng-g6-32.jpg


ScorebordInterieurTechnologieOnderwegBudgetTotaal
1. BYD Seal U Design18,0017,6018,1517,3317,76
2. XPENG G6 BEV 88KWH Long Range RWD18,0817,7018,1517,1317,74
3. Leapmotor C10 BEV Design17,6717,3017,9217,2017,52

Chinese EV’s zullen in onze contreien pas naar waarde geschat worden als ze het scheve imago rechtgezet krijgen dat leeft bij de gemiddelde Europeaan. Een missie waarbij de Leapmotor voorlopig nog te licht uitvalt: er moet in de C10 nog te veel manueel worden bijgesteld of elektronisch de mond worden gesnoerd om er nu al een bovengemiddeld goed alternatief van te maken voor wat er vandaag in het middenklassesegment voorhanden is. Nu hoeft die conclusie de prijsbewuste koper zeker niet af te schrikken: als je kunt leven met die detailfouten, vind je nergens zoveel waar voor je geld.
Ook de BYD Seal U en Xpeng G6 zijn trouwens niet vrij van schoonheidsfoutjes, al zagen die zich gedurende de testweek stuk voor stuk gecompenseerd door de vele kwaliteiten die beide SUV’s te bieden hebben. Specifiek voor de Xpeng denken we dan aan zijn afwerking en zijn snellaadcapaciteit. De BYD charmeerde dan weer met zijn ophangingscomfort en zijn reële rijbereik. Eigenschappen die deze twee Chinese SUV’s boven de verzamelde concurrentie doen uitstijgen, en waarmee ze hun lidmaatschap voor onze Europese markten dubbel en dik verdienen. Waarbij de BYD hier aan het langste eind trekt, omdat de Seal U nog net iets minder aanpassing vergt van dat beoogde Europese doelpubliek.

 
Terug
Bovenaan