Lawaai ruitenwissers

lala9292

Startmotor
Hoi allen,

Ik heb een Volkswagen Passat B8 (2015) en last van een schrapend geluid van de ruitenwissers. Het doet zich alleen voor op hogere snelheid (>60) of bij tegenwind. Het lijkt er dus op dat het iets te maken heeft met hoe de wind op het blad valt.

Ik heb de zelf de ruitenwisserbladen vervangen voor nieuwe Bosch exemplaren en mijn garage heeft tweemaal geprobeerd de ruitenwissers "af te stellen", zoals zij het omschreven. Het probleem blijft echter.
Zelf vermoed ik dat het iets te maken heeft met het druk op het ruit, omdat het vooral speelt bij een grote (wind)druk.

Heeft iemand nog een tip wat verder te proberen? Bij voorbaat dank!

Ja hier heb ik een truukje voor. Je doet een stuk of 6 tiewraps om het rubber (liefst zwart en dun maar als proef maakt het niet zoveel uit). Je wisser heeft dan soort "skietjes", met een beetje geluk is het geluid al weg of veel minder. Je kan nog wat extra tiewraps plaatsen of schuiven.. Als het geluid weg is dan kan je ze weer per 1 of 2 wegknippen totdat het geluid weer terug komt, dan heb je de verkeerde weggeknipt. Het kan een 'skispoortje' water op je ruit achterlaten maar dat is niet zo hinder als dat gekrijs en hopelijk is het ergens op het einde zodat je er bijna niet van merkt.

De hoek van de ruitenwisser arm op de ruit is dan niet goed. Door een klein beetje verbuigen/verdraaien van de arm "afstellen" is dat meestal wel tegen te gaan. Het afstellen is echter iets wat een beetje op de gok gaat en dus soms zijn er meerdere pogingen nodig.
Het kan inderdaad ook nog aan de veerdruk liggen (in het wisserblad zit een veer maar die is al vervangen, en in de arm zelf zit ook een veer) - al is dat minder waarschijnlijk.

Je kunt eens kijken of je de voorruit met een middeltje kunt behandelen. Bijvoorbeeld rain-x.

Of heb er zelf een ervaring mee, of het ook werkt, geen idee.

a hier heb ik een truukje voor. Je doet een stuk of 6 tiewraps om het rubber (liefst zwart en dun maar als proef maakt het niet zoveel uit). Je wisser heeft dan soort "skietjes"

Hm, ga ik ook eens proberen. Heb namelijk van hetzelfde last. Verbuigen van de wisserarm gaf weinig effect bij mij.

Bij mij is het vaak op alle snelheden een schrapend geluid. Wat ik wel gek vind is dat ik dit geluid niet hoor als ik bij het wegrijden de wis/was installatie even gebruik. Ruitenwisser maakt dan een slag of vier achter elkaar.

Wisserblad met spoiler heb ik ook al gekocht. Bij de vorige auto de spoiler 'op z'n kop' gemonteerd maar hielp ook niet echt.

Bij mijn Daihatsu Sirion werkte maar 1 model ruitenwissers, de originele van de dealer. Bosch, Valeo, SWF... Allemaal schrapen en hobbelen.

Dank allen, ik denk dat ik eerst eens een ander merk wisserblad ga proberen. Dat is het makkelijkst en goedkoop.
De arm een beetje bij blijven buigen tot ik een goede positie vind kan ik daarna nog proberen. Is er een regel welke kant je de wisserarm op zou willen buigen, of is dat trial-en-error?

Rain-X of skieetjes kan ik later altijd nog proberen, maar wil eigenlijk eerst kijken of ik het blijvend kan oplossen.

Dat probleem herken ik heel goed. Ik had dat met standaard wisserbladen. Of het nou dure waren of goedkoop Bosch, valeo, maakte niet uit, want stuiteren en schrapen deden ze allemaal. Heb er nu Bosch flatblades opzitten. En die zitten er nu al een jaar op, en is tot op heden nog stil.

Laatst bewerkt:
Maak eerst je ruit eerst een keer écht goed schoon!

Een stroeve (en vuile) ruit blijft namelijk problemen geven. Zorg dat alle troep wat vastgehecht zit, eraf is. Dan is je ruit zelf weer glad en zijn de meeste ruitenwisser-klachten weg. Inspuiten met Glassex oid en uitsmeren met een doek is niet echt de oplossing..

Gebruik een kleisponsje (bijv. van Ali E.) met ruime shampoo sop. Daarna spoelen met water.
Of klei voor detailing met bijbehorende reiniger. Ook daarna spoelen met water.

Of boen de ruit een keer met Autoglym glass polish. Wel even een workout maar zeker de moeite waard!

Ik gebruik Valeo wissers met een klein “vleugeltje” op het uiteinde. Deze zorgt ervoor dat bij hogere snelheden er voldoende druk op de wisser blijft.

Terug
Bovenaan