Lastige keuze A/B klasse Auto budget rond de E3500,-

A

Anoniem

Guest
Hoi,

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Ik ben op zoek naar een A/B klasse auto budget rond de E3500,-
Hieronder een aantal punten die belangrijk zijn voor mij.

• Aziatische auto (Japanner etc)
• Distributieketting
• Betrouwbaar
• compact
• Zuinig
• 5 deurs
• Veilig
• Vanaf 2008
• Niet meer dan 150k op de teller liever lager

Handig maar geen must
• Airco
• Trekhaak

Kanshebbers
• Daihatsu Sirion 2 / Subaru Justy
• Nissan Pixo (iemand enig idee waarom deze relatief goedkoper en met lagere km stand te vinden is dan de Sirion ?)

Mischien
• Hyundai i10/ i20
• Alto

Niet
• Kia
• Micra
• Colt helaas niet want dan zou het de CZ5 worden

Hebben jullie misschien nog alternatieven en welke van bovengenoemde auto's is de beste keus?
Ik ben nog niet echt (betrouwbare) advertenties tegen gekomen, misschien weten jullie iets?
 
toyota yaris al overwogen??


toyota yaris
heeft wel een stoere roze race strip. en een kleine schaaf links(kun je nog aftroggelen.) maar heeft wel airco.
 
De pixo is de tweeling broer van de alto.

Als je 2008 verandert in 2006 kun je voor een smart forfour gaan das gewoon een Colt in een ander jasje. Voor de 1.3 of 1.5 gaan heeft net als Colt een verschuifbare achterbank.

Chevrolet spark

Chevrolet aveo zowel in 5 Deurs als 4 Deurs

Daihatsu cuore

Daihatsu Trevis

Daihatsu materia distributie ketting echt leuke auto!

Hyundai Getz

Mazda 2

Nissan Note

Suzuki splash / Opel Agila

Suzuki Liana / ignis

Toyota Yaris

Zelf ff per model googelen of ze ketting of riem hebben.

Een Suzuki Swift of Honda jazz zijn gewilder en duurder.
En de Daihatsu Charade is te nieuw en erg schaars
 
En ff ter informatie de Chevrolet modellen die ik noemde zijn niet Amerikaans maar Koreaanse deawoos en de Opel Agila is een Suzuki splash met een Opel logo.
 
De Pixo is goedkoper omdat hij een segment lager is dan de Sirion, je had bij Daihatsu nog de Cuore als kleinste model.
 
De Nissan Pixo is ook goedkoper omdat de auto minder bekend is als de identieke Suzuki Alto. Het is gewoon een prima koop. De Hyundai I10 is ook gewoon een goede koop, (kijk dan gelijk naar zus Kia Picanto.)
 
Nadeel van i10 is dat het een zwaargewicht is voor zijn segment
De cuore is idd een oudsider die is nog goedkoper in de wegenbelasting dan de bekende drieling en de alto/pixo. Tip Neem bij de cuore een uitvoering met verschuifbare achterbank. De basis uitvoering heeft een minder geslaagd instrumentarium
Een Kia wil Sam niet
 
Bedankt, Ik heb de Kia Picanto al tussen ( ) gezet, Hyundai en Kia delen heel veel techniek. Kia hoort immers gewoon bij de Hyundai Motor Company.
 
Fiat (grande) punto ? De 1,4 motoren zijn erg betrouwbaar. Alleen niet Aziatisch en weet niet zeker of die een ketting hebben.
Voor de rest van je wensen wel 1 te vinden binnen je budget!
 
snelle willy zei:
toyota yaris al overwogen??


toyota yaris
heeft wel een stoere roze race strip. en een kleine schaaf links(kun je nog aftroggelen.) maar heeft wel airco.

Bedankt voor de reactie.
Die heb ik inderdaad overwogen. Ik kom die alleen niet vaak tegen in die prijsklasse met niet al te veel km op de teller.
De advertentie die jij stuurt ziet er goed uit. Zou een kanshebber zijn als die streep er niet zat.
 
De rest ook bedankt voor de uitgebreide adviezen en uitleg. Zitten zeker interessante modellen tussen.(y)

Ik heb zelf ook online gezocht, maar kom wel veel louche handelaren en onbetrouwbare advertenties tegen. Waar kijken jullie meestal als jullie op zoek gaan naar een betrouwbare site/ handelaar voor een auto?
 
Wat vinden jullie trouwens een schappelijke km stand bij aanschaf van een Aziatische occasion?
 
jet cars te Rotterdam gelijk wegklikken , en auto 's waar het kenteken niet in de advertentie staat vermeld zijn ook verdacht. Vaartland vind ik persoonlijk ook geen prettig adres.

als kenteken bekend is , deze invoeren en als de nap de km niet logisch vind de auto laten staan.

Als je vragen stelt via mail of whats app en ze bellen bij elke vraag terug is ook verdacht, want dan willen ze niks zwart op wit. En als een prijs te mooi is om waar te zijn ook op je tellen letten.

Ik koop het liefst mijn auto bij een voormalige dealer of een specialist. In kleinere plaatsen zijn vaak de dealers overgestapt naar specialist en dan koop je daar het merk waar ze in gespecialiseerd zijn. Voormalige daihatsu dealers zijn over het algemeen hele fijne adressen om een auto aan te schaffen , de daihatsu dealer waar ik mijn auto in onderhoud heb is nu een Japanse auto specialist.

en lees reviews van het bedrijven.

Succes!
 
een forfour met 1.3 en 1.5 zie ik te koop met km standen tussen de 2 en 3 ton dus , zelfde voor de sirion 1.3 en 1.5 (materia zal ik 1.5 nemen ivm gewicht) dus die kun je wel tot 120.000 km kopen
voor 3 cylinderblokken zal ik tot 90.000 kijken
en koreanen ben ik niet zo in thuis, maar geloof dat de getz wel een goede auto is.

maar nogmaals de smart forfour heeft gewoon Mitsubishi blok en onderstel en is ook goedkoop in de wegenbelasting , echt een aanrader.
 
Hooivork 31 bedankt voor alle info en je uitgebreide reacties. Bedoelde je de materia en de sirion tot 120k km, of alleen de materia? De smart ga ik nog even bekijken. Zijn er nog aandachtspunten voor de sirion of smart?
 
Die kilometer grens vind ik wat onzin. Kijk gewoon of het exemplaar goed is onderhouden en fris aanvoelt.
 
1.3 en 1.5 blokken van de smart forfour en de Daihatsu sirion en materia zijn langlopers. Hebben een distributie ketting die een autoleven mee gaat
Nogmaals bij de smart automaat laten staan, Daihatsu automaat is wel goed, staat leuk klokje rond over de sirion op Autoweek
 
hooivork 31 zei:
1.3 en 1.5 blokken van de smart forfour en de Daihatsu sirion en materia zijn langlopers. Hebben een distributie ketting die een autoleven mee gaat
Nogmaals bij de smart automaat laten staan, Daihatsu automaat is wel goed, staat leuk klokje rond over de sirion op Autoweek

De 1.3 en 1.5 kun je ook met een hoge kilometerstand zoeken, het gaat er immers om hoe er mee om is gegaan. De 1.0 van Daihatsu (zit ook in Aygo, Yaris, 107 en C1) wil nog wel eens last hebben van kantelende zuigers en hoog olie verbruik, je hoort een soort tikkend geluid. Onze Toyota Aygo had hier ook al snel last van, ze kunnen er wel oud mee worden.
 
Zit er echt zoveel verschil in kwaliteit bij de 1.3/1.5 motoren ten opzichte van de auto's met lagere motorinhoud? Zijn deze dan per definitie slecht?
 
Nee, maar die 1.0 toevallig wel. Of nou ja, slecht. Minder goed dan de 1300cc en 1500cc. Is gewoon een heel ander blok, waar die twee grotere als ik me niet vergis juist nauw verwant zijn. ;)
 
Case in point: bij de Smart Forfour heb je ook een 1.1 en 1.0 driecilinder van Mercedes, die is voor zover ik weet best stevig. De 1.3 en 1.5 van die auto (en de Colt) zijn dan weer van Mitsubishi, hebben niks met Daihatsu/Toyota te maken. Toevallig dezelfde inhoud.
 
Volgens mij is de 1.0 en de 1.1 ook van Mitsubishi. De 1.5 diesel en de semi automatem zijn van Mercedes. De smart fortwo had later ook een Mitsubishi blok die zijn ook klokje rond waardig is ook een x in klokje rond geweest.

Maar de 1.3 en 15 van de Colt forfour en de 1.3 en 1.5 van Daihatsu zijn wereld blokken .Zijn ook waardevast 4 cylinder blokken in auto's van 950 kg zijn gewild. Kun je buiten de Nederlandse grenzen ook gewoon meekomen in het verkeer
 
hooivork 31 zei:
Volgens mij is de 1.0 en de 1.1 ook van Mitsubishi. De 1.5 diesel en de semi automatem zijn van Mercedes.

Je hebt gelijk, ik heb me dat verkeerd herinnerd.
 
De keus is voor mij dan gevallen op een :

Smart Forfour, een Nissan Pixo, een Hyundai i10 of een Daihatsu Sirion 2.

De Smart is het toch net niet qua uiterlijk en heeft geen isofix, dus deze valt af.
De Nissan Pixo en de Hyundai i10 hebben allebei een 1.0 motorinhoud. Wel jongere exemplaren.

Na all jullie input dat een 1.3 vlotter rijdt, vier cilinders heeft en meer waardevast is.
Ligt de voorkeur bij een Daihatsu Sirion 2. Het enige wat me dan een beetje tegen staat is de leeftijd van de Sirion.
Je hebt voor hetzelfde geld een jongere Pixo of i10.
Wat is dus slim in het kader van het meest betrouwbare model een jongere 1.0/1.1 of de oudere 1.3 Sirion?
 
Ik vergeet de Yaris helemaal.
Qua uiterlijk iets minder dan de Sirion. Ik ben deze alleen niet heel veel tegengekomen in mijn prijscategorie en met veel hogere km standen.
Misschien hebben jullie wel geschikte exemplaren gevonden?
 
De Picanto en de i10 staan bekend dat ze niet heel zuinig omspringen met brandstof

https://radar.avrotros.nl/testpanel/uitslagen/item/kia-picanto-niet-zo-zuinig-2/

De pixo en alto waren lowbuget en kwamen van de band uit India en dat zul je merken aan materiaal en afwerking. Een Japans Indias product

Daihatsu is Japans Japans product en was daarmee te duur om concurrentie aan te gaan in Europa. Dat maakt ze onbekend maakt onbemind.

Yaris, Suzuki Swift en Honda jazz ga je niet vinden voor zelfde km stand en jouw budget, bij Yaris en Swift maak je misschien nog een kans als je voor 3 Deurs gaat.

Als je de irritante a-stijl voor lief neemt is de Colt wel een fijne auto, das echt een pak ezel.
 
Waardevolle informatie, bedankt.
Kijken of ik morgen een proefrit kan maken in een Sirion en/of Yaris. :LOL:
 
Als de auto in het echt in de smaak valt, daarna op zoek gaan naar een exemplaar dat in het budget past. (y)
 
Succes, ik ga je voorbeeld volgen mijn semi automaat van mijn Colt is overleden ik ga ook op zoek naar een Daihatsu, omdat die nog gewone 4 traps automaten hebben.
 
hooivork 31 zei:
Succes, ik ga je voorbeeld volgen mijn semi automaat van mijn Colt is overleden ik ga ook op zoek naar een Daihatsu, omdat die nog gewone 4 traps automaten hebben.

Ik ben benieuwd, hoe hij jou bevalt. Succes met de zoektocht.
 
Afgelopen zaterdag een proefrit gemaakt in een Sirion 2
https://www.autolania.nl/mobiel.aspx?did=3285&aid=3279398&p=1&ps=1
en een Yaris
https://www.autolania.nl/mobiel.aspx?did=3285&aid=3236523&p=4&ps=1
Eerst de Daihatsu hij reed erg schokkerig, trilde ook in de eerste 3 versnellingen. In zijn 4 was dat weg.

De vering was vrij stug en schakelen verliep ook moeizaam. De versnellingspook ook erg dun alsof je hem zo ombuigt. Voor een 1.3 trok hij ook niet erg snel op. Mijn vraag herkennen jullie dit ook in de sirion?

Dit was helaas dus niet zo'n goede ervaring. Ik hoop dat het een slecht exemplaar betrof, want op papier heeft deze auto vrijwel alles wat ik zoek.

De Yaris reed ook niet echt lekker, slechte rem beetje oud. Volgende keer in een nieuwer exemplaar rijden.

Ik was dus een beetje teleurgesteld na de proefrit in beide auto's. Hopelijk is de volgende keer een betere ervaring.
 
Met alle respect, maar met een budget van 3.500 eur kun je geen 'nieuwe' auto verwachten. Alle waar naar z'n geld.
Wat vind je hier van?
https://www.autotrack.nl/tweedehands/daihatsu/materia/44239677
 
speedtouch zei:
Met alle respect, maar met een budget van 3.500 eur kun je geen 'nieuwe' auto verwachten. Alle waar naar z'n geld.
Wat vind je hier van?
https://www.autotrack.nl/tweedehands/daihatsu/materia/44239677

Zo'n Materia is gewoon een héél leuk ding! (y)
 
speedtouch zei:
Met alle respect, maar met een budget van 3.500 eur kun je geen 'nieuwe' auto verwachten. Alle waar naar z'n geld.
Wat vind je hier van?
https://www.autotrack.nl/tweedehands/daihatsu/materia/44239677

Ik verwacht ook niet dat ie nieuw is maar iig motorisch in orde. De sirion zag er voor de rest heel netjes uit. Hij maakte met optrekken een zwaar geluid, stuur trilde bij eerste 3 versnellingen en bij indrukken vd koppeling raar geluid. Ook brandde het waarschuwingslampje vd brandstofinjectie. Dat waren voor mij teveel dingen.

De materia ziet er goed uit. Het uiterlijk spreekt mij alleen niet zo aan.

Het budget kan wel een beetje opgerekt worden naar €4000,-
 
Sam 2138088 zei:
De materia ziet er goed uit. Het uiterlijk spreekt mij alleen niet zo aan.

Eerlijk gezegd vond ik dat in die tijd ook, maar achteraf vind ik het een prima aanbieding (ook kwalitatief).
 
Terug
Bovenaan