Lange reis

Chiel de Jong

Startmotor
Hallo allemaal,

Ik weet niet of ik bij de juiste topic zit, maar ik plaats het hier eerst in ieder geval even.
Over ongeveer twee maandjes zullen wij vertrekken richting Oostenrijk voor de wintersport. Maar hierover maak ik mij lichte zorgen aangezien ik net een nieuwe auto heb en hierbij nog niet helemaal op de hoogte ben van alles. Begrijp me niet verkeerd, ik vertrouw de auto wel. Maar in mijn achterhoofd speelt toch de gedachte dat je hem nog niet helemaal kent.

Mijn vraag is, wat is handig/raadzaam om in ieder geval te vervangen of te laten checken voordat we beginnen aan de tien uur durende reis?
Ik heb in ieder geval:
- Extra zekeringen mee
- Extra olie mee
- Extra koelvloeistof
- Extra lampjes

alvast bedankt iedereen.

Nieuwe nieuwe auto of andere auto? Beurtje geven voor vertrek, vloeistoffen op niveau en van juiste kwaliteit, evt flesje olie mee en gaan. Goede winterbanden, sneeuwkettingen, krabber, dekentje etc ook niet vergeten.

Kijk even op de site van (bijvoorbeeld) de ANWB wat je zoal verplicht bij je moet hebben, dat is niet hetzelfde als in Nederland. En denk daarbij ook even aan de landen waar je alleen doorheen rijdt (zal in ieder geval Duitsland zijn lijkt me). En denk even aan de pechhulp voor onderweg.
Edit: en check even je reservewiel (indien je die hebt). Geen scheuren o.i.d., luchtdruk, al het benodigde gereedschap er nog bij? Ten behoeve van de sneeuwkettingen zou ik ook zeker werkhandschoenen meenemen en een zaklamp, als je die nodig hebt dan heb je al een heel eind door de prut gereden (en uiteraard overkomt je dat altijd als het donker is).

Als de auto gewoon goed wordt onderhouden en je zelf de bandenspanning en de vloeistoffen regelmatig controleert, dan hoef je voor een lange rit niets extra's te doen.
Een flesje olie, nieuwe lampjes, deken, ehbo setje en een reserve wiel heb ik ook altijd bij me.
Of ik nu 700km in een week rij of in één keer zou geen verschil moeten maken.

Als je andere landen gaat bezoeken of op wintersport gaat, dan is dat wel anders.
In sommige landen moet je verplicht bepaalde zaken bij je hebben of zijn sommige dingen niet toegestaan die hier wel mogen. Ook kan het zijn dat je een vinget moet hebben om ergens te mogen rijden, zoals in Oostenrijk.

https://www.anwb.nl/vakantie/oostenrijk/informatie/auto-en-verkeer

Een ritje naar Oostenrijk is voor een auto ook niet echt een " lange reis ". De auto merkt er in de meeste gevallen minder van dan een ritje door het centrum van een grote stad.
Vooral even denken om de extra benodigdheden die je nodig hebt in bepaalde landen zoals hesjes, ehbo set enz. Rest heb je zelf al genoemd.

Afgezien van de wettelijke voorschriften in de diverse landen en de uitrusting voor de winter.zou ik me verder geen zorgen maken.
Je hebt immers nog twee maanden en dan weet je wel wat de auto doet of niet doet.
Gewoon een eenvoudig lampensetje waar vaak ook reservezekeringen bij zitten.
En eventueel wat olie als je na twee maanden hebt gezien dat de auto olie verbruikt, koelvloeistof lijkt mij niet zo nodig.
En Oostenrijk is nu ook weer niet de wereld uit, is voor een moderne auto niet zo'n grote belasting.
Gewoon zonder angst de reis maken.

Je neemt al meer mee dan ik ooit gedaan heb, mijn langste reis nonstop (wel pauze maar geen overnachting) was 1500 km, toch wel 2x per jaar op vakantie met de auto waarbij 900-1500 enkele reis wordt gereden.

Nog wel wat tips:
- Check de reserveband als je die hebt op voldoende druk.
- Leg belangrijke zaken en pechhulpmiddelen binnen handbereik (bijvoorbeeld niet in dubbele bodem kofferbak)
- Neem een analoge kaart mee met de hoofdwegen, gratis of tegen een kleine vergoeding bij ANWB te krijgen.
- Bekijk van te voren alternatieve routes, hou er rekening mee dat 80% dezelfde route neemt als jij als je de navigatie gebruikt. 100 km omrijden kan soms sneller en prettiger zijn. 9/10 keer is via Arnhem en Ruhrgebied de navigatieroute, ik pak echter regelmatig een oostelijke route via Emmen of een westelijkere via Venlo.

Je kompas is een beetje van de kaart, volgens mij. A67 Venlo > A61 is overigens voor zuid NL en BE de route, dus ook niet per se rustiger. gewoon even checken voor vertrek en evt onderweg aanpassen, als dat echt nodig is.

Nee hoor ben niet van de kaart. Via Venlo is gewoon heel prettig rijden als je richting west Oostenrijk gaat. Zeker in weekend en s avonds en s nachts (geen vrachtverkeer). Navigatie geeft altijd via Arnhem aan vanuit mijn woonplaats.

oostelijk/westelijk bedoelde ik. A61 rijdt tegenwoordig weer vrij goed inderdaad, zeker als je een beetje buiten de drukke tijden kan rijden. Geen vrachtverkeer war einmal helaas.

R W xxx zei:
Nieuwe nieuwe auto of andere auto? Beurtje geven voor vertrek, vloeistoffen op niveau en van juiste kwaliteit, evt flesje olie mee en gaan. Goede winterbanden, sneeuwkettingen, krabber, dekentje etc ook niet vergeten.

Ik heb weleens gehoord dat het risico van stranden het grootst is na een beurt. Dit omdat er dan ook weleens fouten worden gemaakt.

Dus ik zou een beurt ruim van te voren laten doen

Erwin 2090858 zei:
...
Ik heb weleens gehoord dat het risico van stranden het grootst is na een beurt. Dit omdat er dan ook weleens fouten worden gemaakt.

Dus ik zou een beurt ruim van te voren laten doen

Die wou ik ook melden. Een hoog percentage pech is door niet goed gedaan onderhoud. Ik zou het zeker een maand eerder doen. Of helemaal niet bewust ervoor. Wel zelf even vloeistoffen, banden, verlichting e.d. nalopen

R W xxx zei:
oostelijk/westelijk bedoelde ik. A61 rijdt tegenwoordig weer vrij goed inderdaad, zeker als je een beetje buiten de drukke tijden kan rijden. Geen vrachtverkeer war einmal helaas.

A67/73/74 Eindhoven-Duitsland is het vervelende stuk, zeg ik als Eindhovenaar die er met enige regelmaat rijdt. De A61 was bij mij de laatste paar keer - ook tegen het eind van de vrijdagmiddagspits - zo rustig dat ik aardig wat tijd kon goedmaken die ik in Nederland in de file gestaan had. Sinds die verbouwing na Gladbach vind ik het een behoorlijk prettige weg geworden.

Dat stuk uit de 61 vind ik juist bloedirritant, het is om met een paar nare bochten erin. En ws alleen om dat zwembad uit te breiden...het is geen verbetering in mijn ogen.

Wintersport naar Oostenrijk?

Een goed onderhouden auto kan dat zonder meer aan.
Neem voor de zekerheid wel olie, koelvloeistof en ruitesproeiervloeistof mee. Monteer misschien verse ruitenwissers. Neem winterbanden en kettingen (verplicht) mee en probeer thuis eerst hoe je ze moet monteren. Soms past het niet zonder meer, mijn winterbanden zijn een maat kleiner dan de zomersloffen.

Wees tijdens de rit kritisch op wat de auto doet. Niet iedere auto kan er tegen dat je ineens met 180+ over der Autobahn gaat knallen, zeker niet als het ding helemaal afgeladen is.
Als je nog een beurtje moet laten geven, doe dat dan een paar weken voor wintersport in plaats van net voor of na wintersport. De lange rit naar de wintersport kan de motor weer eens echt goed schoon maken maar het is als met afwassen...
De afwas doen lukt beter met schoon afwaswater dan met vies afwaswater (een functie van motorolie is de motor van binnen schoonhouden).

Als de koeling het gaat begeven, is de lange rit het moment. Het blok wordt een keer warm tot het laatste boutje (misschien voor de eerste keer) en lekkage zal direct van niet merkbaar naar "het spuit er uit" oplopen. Let daar op tijdens de twee uur-stop, let op een plas onder de motor. (Koelvloeistof ruikt typisch - zoet). Een grote bus koelvloeistof kan je dan redden maar denk er aan dat je met een hete motor niet zo maar de vuldop los kan maken. Het hete "water" spuit er dan met grote kracht uit en dat kan hele smerige brandwonden veroorzaken.
Een garage zal daarom goed kijken naar de conditie van het koelsysteem, jij mag tijdens de rit letten op de thermometer in het dashboard.

Je kan ook eens kritisch kijken naar de conditie van de accu. Als het kouder wordt, neemt de capaciteit van de accu sterk af. Met een accu "op het randje" zal je de auto met -10 niet meer kunnen starten. Ook hier: een beurtje voordat je weg gaat (zeker als je er bij vertelt dat je op wintersport gaat) kan getob voorkomen, een accu kan doorgemeten worden.

Hetzelfde geldt voor de remmen, in de bergen zijn deze onmisbaar en je wil zeker niet op dat moment ontdekken dat je er naar had moeten laten kijken.

Ik ben altijd met oudere auto's op wintersport geweest. Vroeger met een oude Toyota Camry, tegenwoordig met een oude Renault Clio. Ik heb nog nooit echte problemen gehad maar dat was waarschijnlijk ook omdat bovengenoemde punten bij het normale onderhoud horen.

Jemig wat een verhaal Rke, beetje teveel info wmb.

De reis naar Oostenrijk/Italië al heel vaak gedaan, ook met gezin en ook met ‘vreemden’ (via blablacar)

Mee:
- gevarendriehoek
- ehbo setje
- sneeuwkettingen
- werkhandschoenen en een oude jas
- hoofdlampje

Onderhoud idd paar weken van tevoren, geef bij de garage aan dat je naar de Alpen gaat. (Ivm ruitensproeiervloeistof)

Verder nergens zorgen over maken, niet harder rijden dan je bescherm-engel kan vliegen en noteer in een notitie appje de dingen die je geleerd hebt, voor volgende keer dat je weer zo’n reis maakt.

Hotdog zei:
Jemig wat een verhaal Rke, beetje teveel info wmb.

Ja, en een heel stuk van het verhaal zit in normaal onderhoud of een wintercheck. Ik begon het verhaal ook met de opmerking dat een goed onderhouden auto dat gewoon aan kan.

Maar voor de enkeling die de wintersport gebruikt om eens een keer te proberen wat de tobsnelheid is... Let op de thermometer. Een volgeladen auto die 90% van de tijd niet sneller rijdt dan 100 km/uur kan na langere tijd volgas rijden wat te heet worden.

Druivensuiker of power drankjes kunnen wel eens nuttig zijn voor het geval je net even wat langer door moet als je lief is. Heb wel eens vanuit Italie heel veel file gehad en als je dan toch naar huis wilt kan het je redden.

Terug
Bovenaan