Lampjes branden snel door

A

Anoniem

Guest
De lampjes van de remlichten branden onwijs snel door. Als ze het 2 maanden volhouden dan ben ik al blij. Irritatie in het kwadraat.
Is er niet toevallig een bepaald merk lampjes wat net iets "steviger" is??
Rij ondertussen 30 jaar auto maar heb het nog niet eerder meegemaakt dat ik zoveel lampjes moet wisselen.

Het gaat om een Corsa D uit 2011.

Bedankt alvast.

steek je wel de goede lampjes er in.

als je een 45W lampje steekt waar een 55W moet steken dan branden ze door.

en lampjes van tankstations en de action gaan minder lang mee dan de lampjes van de garage. maar dit vind ik wel erg kort.

probeer eens lampjes van phillips.

Had al een paar merken gehad.. Toevallig vanmiddag een Philips er in gedaan.

Controleer éérst eens de boordspanning bij draaiende motor. Mogelijk is die te hoog als gevolg van een defecte spanningsregelaar. 14 volt is toch wel het maximum. Als het (ruim) meer dan 14 volt is, dan is de spanningsregelaar defect, en zul je inderdaad regelmatig lampjes moeten vervangen, ongeacht welk fabrikaat.

Remlichten zij trouwens altijd 21 watt lampjes, en dus nooit 45 of 55 watt.

snelle willy zei:

Tuurlijk niet. Mijn kinderen hebben zelfs nachtlampjes van 1 W in het stopcontact zitten. Gaan al jaren mee. Hetzelfde stopcontact waar ook de stofzuiger van 1200W op aangesloten wordt. Ra ra, hoe kan dat?

eerriikk zei:
Had al een paar merken gehad.. Toevallig vanmiddag een Philips er in gedaan.

Maar alleen de remlichten? Een te hoge boordspanning laat lampjes inderdaad sneller slijten, maar het is wel typisch dat de remlichten daar dan zo veel last van hebben. Een iets te hoge spanning gaan lampen ook niet meteen stuk van. Waar gloeilampen wel heel gevoelig voor zijn, zijn trillingen. Zit alles goed vast?

Overigens, als ik er eens op zoek dan zie ik dat Corsa D's nogal koplampen kunnen vreten. Vooral als eerst de lampen aangedaan worden vóór er gestart is. Geen idee waarom, misschien dat Corsa's een spanningspiek geven tijdens het starten. Kan het zijn dat jij altijd start met de voet op de rem? Dan zou zoiets ook voor de remlichten een issue kunnen zijn.

Ik start hem niet zoveel. Meestal doen mijn leerlingen dat. :p
Idd , met de voet op de rem, zoals het hoort. Auto is een goede conditie en ik verdenk de kwaliteit van de lampjes. Vandaar mijn vraag of er een bepaald merk of type lampjes bestaat die iets "steviger" zijn.

Kapotte koplampen ben ik ook wel bekend mee ja. Leuk klusje ook om te wisselen. :p

eerriikk zei:
Ik start hem niet zoveel. Meestal doen mijn leerlingen dat. :p
Idd , met de voet op de rem, zoals het hoort. Auto is een goede conditie en ik verdenk de kwaliteit van de lampjes. Vandaar mijn vraag of er een bepaald merk of type lampjes bestaat die iets "steviger" zijn.

Als je al diverse merken gehad hebt... Maar dit was wat ik vond:

https://www.motor-talk.de/forum/abblendlicht-birnen-haeufig-kaputt-t3328592.html

Ik heb zelf verder geen ervaring met Corsa's helaas.

s velthuis zei:
snelle willy zei:

Tuurlijk niet. Mijn kinderen hebben zelfs nachtlampjes van 1 W in het stopcontact zitten. Gaan al jaren mee. Hetzelfde stopcontact waar ook de stofzuiger van 1200W op aangesloten wordt. Ra ra, hoe kan dat?

idd. grote onzin, het aantal watt, bepaald alleen hoeveel stroom ze zullen gebruiken.
Als de lampjes snel doorbranden, is er iets anders aan de hand. Wellicht iets mis met de spanningsregelaar in de dynamo.

Een quickfix is één of twee diodes in serie met het lampje. Dan snoep je 0,6 of 1,2 volt van de spanning.

Het kan namelijk ook iets met de verlichtingseenheid zijn die een zogenaamd PWM signaal geeft dat te sterk is. Een slechte stekkerverbinding kan ook problemen geven.

Kijk of je ergens een multimeter met logfunctie kan lenen, die geeft misschien pieken weer die je niet wil.

Als het alleen je remlichten zijn dan zou ik de PWM unit onder de loep nemen, een te hoge boordspanning, zeg 15V zal je remlichten niet veel vaker mollen dan je koplampen of achterlichten.

Terug
Bovenaan