Lampje motormanagement blijft branden na verwijderen verkeerde brandstof.

Guest
Ik heb vanmorgen voor het eerst in mijn rij jaren verkeerd getankt. Echt op de automatische piloot gewoon de groene gepakt met de gedachten dit is bij Shell dus euro 95 maar nee..
Vervolgens ben ik super geholpen door de anwb.
Hij vertelde dat het lampje voorlopig kan blijven knipperen en ik dacht dat dit wel vanzelf uit zou gaan.
Nu heb ik weer een rijdende auto maar brand het lampje nu constant. Hoort dit? Is er nog een ander probleem?

De man van de anwb had het nog over vette bougies dat eventueel zou kunnen. Ik heb er verder echt weinig verstand van maar kan dit nog steeds na meer dan 50 km rijden?
Hij zei ook dat ik mijn moterolie pijl moest chekken maar er is in alle hectiek vanmorgen nou niet meer blijven hangen wat ik moet checken.

Iemand nog dingen waar ik verder op moet letten?

Ik heb een Kia picanto lx uit 2006.

Alvast bedankt!

Wacht ff, je hebt Diesel getankt in een benzine.

Naast het feit dat dit wel kan, heb je daarna nog gereden? Want het klinkt alsof er nog wat in je mengsel zit. En dat zal ook wel een paar tankbeurten zo blijven.
Bougies inderdaad binnenkort vervangen, die zijn vast wat vettig en verbranden dus niet meer goed, daardoor is je mengsel niet je van het en heb je dus wat vervelende ontbranding.
Daarnaast is je katalysator natuurlijk ook niet helemaal blij op dit moment, en die moet ook gewoon ff schoon blazen.

Dus ergens zou ik bijna zeggen, tank een volledige tank Euro98. En ga een rondje NL rijden, lekker in zijn 4, beetje toeren maken, zorgen dat je kat heet word en daarna bougies vervangen, foutcodes resetten. En dan inderdaad motorolie checken om te zien of er geen dieselolie in terecht is gekomen.

Nissan GT-R zei:
Wacht ff, je hebt Diesel getankt in een benzine.

Naast het feit dat dit wel kan, heb je daarna nog gereden? Want het klinkt alsof er nog wat in je mengsel zit. En dat zal ook wel een paar tankbeurten zo blijven.
Bougies inderdaad binnenkort vervangen, die zijn vast wat vettig en verbranden dus niet meer goed, daardoor is je mengsel niet je van het en heb je dus wat vervelende ontbranding.
Daarnaast is je katalysator natuurlijk ook niet helemaal blij op dit moment, en die moet ook gewoon ff schoon blazen.

Dus ergens zou ik bijna zeggen, tank een volledige tank Euro98. En ga een rondje NL rijden, lekker in zijn 4, beetje toeren maken, zorgen dat je kat heet word en daarna bougies vervangen, foutcodes resetten. En dan inderdaad motorolie checken om te zien of er geen dieselolie in terecht is gekomen.

Euro 98? Ik tank altijd 95.. op vanmorgen na dus.
Eigenlijk komt het er dus op neer dat ik het beste mijn olie kan laten verversen bij de garage en mijn bougies moet laten vervangen? Ik heb best wel met een hoop toeren gereden vanmiddag (130 op 130 wegen).

Het is dus wel genoodzaakt dat ik dit allemaal laat doen als ik het zo begrijp?

Het is noodzakelijk dat je de bougies laat vervangen. Daarbij kan inderdaad een nieuw oliefilter en verse olie zeker geen kwaad. Immers is de kans groot dat deze wat verdund is. En dat wil je er allemaal uit hebben.

Maar ja, en ik verwacht dat het lampje er zo uit is, anders ligt het probleem in je katalysator en dan moet je die ff flink heet stoken. Maar beginnen met verse olie en bougies. Vind ik een strak plan.

Nissan GT-R zei:
Het is noodzakelijk dat je de bougies laat vervangen. Daarbij kan inderdaad een nieuw oliefilter en verse olie zeker geen kwaad. Immers is de kans groot dat deze wat verdund is. En dat wil je er allemaal uit hebben.

Maar ja, en ik verwacht dat het lampje er zo uit is, anders ligt het probleem in je katalysator en dan moet je die ff flink heet stoken. Maar beginnen met verse olie en bougies. Vind ik een strak plan.

Oke duidelijk.. Enige idee wat dit gaat kosten?

Iets over de 100 euro? 20 euro 4 nieuwe bougies. 40 voor 5 liter olie, 10 voor een filtertje en de rest uurloon. Lijkt mij, maar ik denk niet dat ik daar de beste persoon voor ben om je informatie over evt. prijzen te melden.

Wat nieuwe bougies en filters zijn de kosten niet. Als je naar een Kia/Hyundai garage gaat kan je meteen vragen of ze hem even willen uitlezen. Dan kunnen ze meteen zien welke melding het is en hem eventueel wissen. Als het een foutmelding is van rommel in je katalysator zal hij vanzelf wel weg gaan.

Het gebeurt trouwens meer dan je denkt, dus schaam je niet.

uitlezen is wel belangrijk, het kan toevallig een storing zijn die niets met brandstof te maken heeft. Maar heb je nu diesel getankt? (Beter dan benzine in een diesel, die is bijna altijd gelijk geruïneerd)

Een brandend motorlampje of een knipperend? Dat maakt wel fundamenteel verschil. Brandend = kans op milieuschade, knipperend = kans op motorschade. Lambdasensor kan niet goed tegen roet, iets wat wel vrijkomt bij verbranding van diesel, dat levert een brandend lampje. Zwarte bougies ontsteken minder goed, dat levert een knipperend lampje. Maar als de auto gewoon gereden heeft zonder slechte motorloop zal dat wel loslopen volgens mij. Maar heb je ook proberen te starten met de verkeerde brandstof? Want als de boel niet op contact is gezet, kan er eigenlijk geen verkeerde brandstof meer in het systeem hebben gezeten. Als je de sleutel wel op contact hebt gehad, zijn de brandstofleidingen en de brandstofgallerij in eerste instantie gevuld met diesel. Dat zal de ANWB er niet allemaal uit gehaald hebben. De eerste keer starten kan dan zijn dat er relatief veel diesel in de motor terecht is gekomen. Maar je kunt lang speculeren, een motorlampje is uit te lezen. Dan weet je direct wat het probleem is.

Pietzoveel zei:
uitlezen is wel belangrijk, het kan toevallig een storing zijn die niets met brandstof te maken heeft. Maar heb je nu diesel getankt? (Beter dan benzine in een diesel, die is bijna altijd gelijk geruïneerd)

Bij een moderne diesel wel. Een oudere diesel heeft er wat minder moeite mee, onze Golf heeft ook wel eens een sloot benzine in de tank gehad door een niet oplettende tankstationmedewerker. Moderne hogedrukdieselpompen en injectoren zijn er wel gevoelig voor.

Die bougies branden ook echt wel weer schoon hoor...
En zullen er echt niet minder om vonken, tenzij er zoveel olie verbrand wordt dat er parelvorming optreed tussen de electroden.
Maar dan moet je echt veel olie verbranden.

Terug
Bovenaan