Lampje handrem+carterpakking VW Polo 1.4 1996

Guest
Beste leden van Autoweek.

Ik heb een vraag. Het lampje van de handrem van mijn VW Polo 1.4 van 1996 blijft knipperen/branden. Soms is die wel uit maar er zit ergens los contact. Dit is volgens mij geen probleem. Maar ik vind het vervelend en wil proberen dit zelf op te lossen. Waar kan dit probleem zitten? Wat zijn de punten die ik het beste eerst kan controleren?

Ook heeft de auto een kleine lekkage, volgens mij komt dit door de carterpakking. Het lijkt mij niet heel moeilijk om deze te vervangen dus wil ik dit zelf proberen. Hebben jullie nog tips? Of is het toch moeilijker dan dat ik denk?

Ik hoor graag van jullie,

Alvast bedankt.

Ik zou beginnen bij de handremschakelaar, die zit onder het manchet van de handrem, tegen de handremhevel aan.

Vwb de carterpakking: gebruik de juiste vloeibare pakking. Siliconenpakking voor koelvloeistof is niet geschikt voor de carterpan. Ik gebruik er grijze voor, van loctite. Wel de pakking aan de juiste kant van de carterpan-boutjes spuiten. De boutjes moeten aan de droge kant van het carter liggen. De carterpan is rondom verschroeft aan het onderblok, de boutjes aan de versnellingsbakzijde zijn vaak niet zichtbaar omdat die dicht tegen het vliegwiel aanliggen. Om hier bij te komen kun je een soort luikje los schroeven. Omdat dat ding vaak smerig is, valt dat niet altijd meteen op en lijkt de carterpan deels in het vliegwielhuis te verdwijnen.

Heej,

Bedankt voor je reactie. Ik dacht inderdaad dat de carterpan voor een gedeelte in het vliegwielhuis zat. Dit is wel handig om te weten dat dit niet zo is...

Wat betreft het handrem lampje. Deze brand omdat de rem vloeistof onder het minimum zit. Dit is niet zo fijn want dit is een gesloten systeem. Aangezien ik graag sleutel, maar nog niet zo heel technisch ben met auto's kan ik hem daarom beter na laten kijken door iemand die er meer verstand van heeft denk ik.

Groetjes Niek.

NiekP zei:
Wat betreft het handrem lampje. Deze brand omdat de rem vloeistof onder het minimum zit. Dit is niet zo fijn want dit is een gesloten systeem. Aangezien ik graag sleutel, maar nog niet zo heel technisch ben met auto's kan ik hem daarom beter na laten kijken door iemand die er meer verstand van heeft denk ik.

Maar dat is een ander probleem. Het is weliswaar hetzelfde lampje, maar de handrem staat helemaal los van het hydraulische systeem. De handrem is kabel bediend. Dat de remvloeistof onder het minimum zit kan te wijten zijn aan een lekkage, bv in de remtrommels achter, maar als de remmen (met name voor) een flink eind op zijn, kan dat ook reden zijn voor vloeistof die onder het minimum zakt. Vul eerst de remvloeistof maar eens bij dan, met DOT4 vloeistof.

Hallo,

Ik heb de vloeistof bij gevuld tot aan het max. Nu even afwachten wat hij doet. Ik zie zo verder niet egt een olie lekkage die te maken zou hebben met het rem systeem. Als hij nu weer zakt dan laat ik hem even na kijken.

Bedankt.

Als je remvloeistof zo ver gezakt is zou ik sowieso naar de staat van je rem(blokk)en kijken niet maar gewoon bijvullen. Dat is 1 van de STOMSTE dingen die je kan doen

Lycan Capri zei:
Als je remvloeistof zo ver gezakt is zou ik sowieso naar de staat van je rem(blokk)en kijken niet maar gewoon bijvullen. Dat is 1 van de STOMSTE dingen die je kan doen

Dat kan meevallen. Deze auto's hebben nog geen geventileerde schijven. Gevolg is dat er nogal dikke remblokken gebruikt worden, bijna 20mm dik. Tuurlijk moet je de oorzaak van het lage peil achterhalen, alleen bijvullen is geen symptoomoplossing. Overigens remt staal op staal ook nog gewoon en dat hoor je echt wel. Daar rij je niet lang meer mee.

Remblokken zijn nog goed. Rem schijf? Ik heb geen idee wat de minimale dikte is van deze remschijven...

NiekP zei:
Remblokken zijn nog goed. Rem schijf? Ik heb geen idee wat de minimale dikte is van deze remschijven...

Bekijk vooral de binnenste blokken. Die slijten veel harder dan de veel beter zichtbare buitenste blokken.

Massieve schijven vind je volgens mij voornamelijk op de eerste bouwjaren van de 6N, karige uitvoeringen en/of lichte motoren.
Toevallig heeft een zus van me ook een 96'er 1.4 8v 60pk en die heeft al geventileerde schijven (afgelopen jaar nog vernieuwd).
Dikte van de remblokken bij massieve & geventileerde schijven zijn gelijk bij vergelijkbare bouwjaren: breedte remklauwen verschillen.

Kan een nog niet zichtbare lekkage van remcilindertje in de trommel zijn: als je met de handrem lichtjes erop 1 van de 2 achterwielen nog met de hand kunt ronddraaien, zou ik die trommel als eerste open maken: goeie kans dat de remvoeringen nat zijn van remolie.

Sleuteltip mbt carterpan: kijk even of er op 't vliegwiel uitsparingen zitten om die 2 verborgen boutjes beter bereikbaar te maken, bij een 6N weet ik 't niet zeker, maar bij oudere Polo 86c is dit wel zo: krukas op BDP draaien om die uitsparingen op de juiste positie te krijgen.

Nog eens goed gekeken en onder de auto gelegen. Maar ik heb toch een lekkage gevonden hoogst waarschijnlijk van de remleiding. Een beetje moeilijk uit te leggen waar de lekkage zit, maar de lekkage zit eigenlijk onder het reservoir waar de remvloeistof in moet. En dan nog een stuk naar beneden. Volgens mij beginnen daar de remleidingen? Ik denk ook dat het erg moeilijk is om hier bij te komen. Zal wel een duur grapje worden... :(

Als het onder je reservoir is dan is het waarschijnlijk de rembekrachtiging die lekt.

Rob Fiets zei:
Als het onder je reservoir is dan is het waarschijnlijk de rembekrachtiging die lekt.

Heb je een idee of dit veel werk is om te laten repareren?

Sjon77 zei:
Massieve schijven vind je volgens mij voornamelijk op de eerste bouwjaren van de 6N, karige uitvoeringen en/of lichte motoren.
Toevallig heeft een zus van me ook een 96'er 1.4 8v 60pk en die heeft al geventileerde schijven (afgelopen jaar nog vernieuwd).
Dikte van de remblokken bij massieve & geventileerde schijven zijn gelijk bij vergelijkbare bouwjaren: breedte remklauwen verschillen.

Bij de Cordob/Inca in elk geval niet. Daar zijn de blokken echt aanzienlijk dikker. Ik heb ooit de verkeerde gekregen, verschil is fors. Onze Cordoba en de Toledo's 1 die we hebben gehad hadden allemaal massieve schijven, ook op de 1.6.

Rembekrachtiger of hoofdremcilinder is niet ondenkbaar. Ook de bevestiging van de leidingen op de cilinder kan lekken.

Topictitel zegt VW Polo 1.4 1996: zo'n Polo 6N is niet met alles te vergelijken met een 6K.

Even een update, het blijkt inderdaad een lekkende hoofdremcilinder te zijn. Hierdoor loopt de olie in dat vacuüm vat en daar aan de onderkant eruit. Gaat gerepareerd worden, ik zie dat de prijzen van de hoofdremcilinder erg verschillen, maar hopelijk valt het een beetje mee. Over de lekkage bij de carterpan, ik twijfel toch of het de pakking van de carterpan is. Ik kan met mijn kleine krik niet goed onder de auto kijken, het zou ook kunnen dat de olie nog iets boven de pakking ergens lekt. Maar dit laat ik dan ook na kijken als hij toch bij een brug in de buurt staat.

En allemaal bedankt voor de reactie's, zo word ik ook iedere keer een beetje slimmer :D

Sjon77 zei:
Topictitel zegt VW Polo 1.4 1996: zo'n Polo 6N is niet met alles te vergelijken met een 6K.

maar gezien alles wat ik inmiddels in 13 jaar van slopers op mijn auto heb geschroefd wel veel...

s velthuis zei:
Sjon77 zei:

maar gezien alles wat ik inmiddels in 13 jaar van slopers op mijn auto heb geschroefd wel veel...
Ik heb op mijn 1.4 van 1997 ook geventileerde schijven ;)
Maar er kunnen wel gewoon 13" wieltjes op. Iets wat bijvoorbeeld bij de gti modellen (ander systeem) niet kan.
Maar vooralsnog. Die vergelijkingen gaan heel ver. maar het is vaak net anders qua maten. Denk aan het dashboard. Inzetdelen zijn overzetbaar, maar het dash zelf wijkt af qua maat. En zo zijn er nog meer dingen.

8euhdv1inmf7t.jpg

Nog even over de olielekkage. Ik dacht dat het de pakking van de carterpan was die lekte. Maar ik heb het nog eens goed bekeken, en het lijkt alsof (die zwarte bak) die aan het motorblok geschroefd zit. Dat daar de pakking van lekt. Die bak zit weer verbonden met een slang aan de luchtfilter. Wie kan mij vertellen wat dit voor bak is? En of het mogelijk is dat hier motorolie uit lekt op de plek waar hij aan het blok vast zit.

Ik hoop dat de afbeelding duidelijk is.

Die zwarte plastic bak is olie afscheider van de carter ontluchting.

Ik vind het zo lastig te zien waar de lekkage vandaan komt.
Het beste kan je het even schoon maken met rem reiniger en kijken waar het lekt, door rijwind word de olie allen kanten opgeblazen.
Zou ik alleen niet aan raden als je zo onder de auto licht rem reiniger wil je niet in je ogen krijgen.

Carter-ontluchting... Die lekt bij mij ook ;) Op zich niet heel erg, veel voorkomend probleem. Zit met 3 inbusbouten vast achterop het blok en er zitten 2 o-ringen op die ervoor moeten zorgen dat het lekvrij blijft. (1 ervan is niet rond, maar dat terzijde)
Er is alleen niet eenvoudig bij te komen Dus daarom laat ik hem voor wat het is. Dit heeft verder ook geen invloed op de motorwerking en het olieverbruik hierdoor is beperkt.

Als je deze wel wilt demonteren en de o-ringen wil vervangen, raad ik je ook aan om deze olie-afscheider schoon te maken. Dit doe je vanaf de bovenkant met een vetoplosser en alleen in uitgebouwde toestand. Dit laatste omdat je anders de rotzooi alleen in het carter terug gooit.
Het is eigenlijk niet veel meer dan een filter wat dus ook wat grotere deeltjes of klontjes die in de olie zitten tegen houdt.

Wat je trouwens ook kan doen is nieuw kopen. Zitten de O-ringen gelijk bij en het scheelt schoonmaken: Febi 38773. Kost een euro of 40-50 online. Ook van andere merken. Bij de onderdelenhandelaar is die duurder in de regel.
Sowieso betere optie. Want als de o-ringen nog goed zijn en het lekt toch is het kunststof gescheurd of gekrompen.

Wat betreft je handremlampje: Als die nog steeds knippert als je je handrem gebruikt is er ergens een massaprobleem in het dash. Maarja... vindt dat maar eens... (dat probleem heb ik dus al een tijdje)
Normaal zou je de schakelaar bij de handrem verdenken, maar die is bij een polo 6N niet meer rechtstreeks daar op de massa aangesloten. Dus kan daar de fout niet liggen.

Pobresh zei:
Wat betreft je handremlampje: Als die nog steeds knippert als je je handrem gebruikt is er ergens een massaprobleem in het dash. Maarja... vindt dat maar eens... (dat probleem heb ik dus al een tijdje)
Normaal zou je de schakelaar bij de handrem verdenken, maar die is bij een polo 6N niet meer rechtstreeks daar op de massa aangesloten. Dus kan daar de fout niet liggen.

Bedankt voor je reactie. Hier kan ik zeker wat mee. Wat betreft het lampje van de handrem. Deze knipperde omdat het oliepeil van de remvloeistof onder het minimum zat. Dit door een lekkage in de hoofdremcilinder waardoor het oliepotje langzaam leeg druppelt. Dit probleem word opgelost.

Ps. het onderste boutje van de olieafscheider kon ik redenlijk makkelijk nog een kwartslag aandraaien. Met wat geluk is de olielekkage hiermee al verminderd of verholpen.

NiekP zei:
Ps. het onderste boutje van de olieafscheider kon ik redenlijk makkelijk nog een kwartslag aandraaien. Met wat geluk is de olielekkage hiermee al verminderd of verholpen.
Mogelijk wel. Onderste o-ring heeft de grootste kans op lekken omdat die plat tegen het blok aan geperst zit met de bouten. De bovenste o-ring zit in een gat geklemd. Kan dus ook wel lekken, maar het lekt niet gelijk als het niet helemaal goed er op geschroefd zit.

Maak even het onderblok schoon met remmenreiniger. Dan weet je of je lekkage nog steeds aanwezig is ;) Wordt het namelijk vanzelf weer vies.

Nog even een vraagje, die olieafscheider, kan die ook koelvloeistof lekken?

Geen idee?, zou ik dat zo kunnen zien?
Volgens de monteur zou het koelvloeistof zijn dat hij lekte. Hij heeft mij geadviseerd om de bak er nog eens af te halen en dan te kijken of de lekkage niet van boven komt. Koppakking bijvoorbeeld. Maar dit is niet het geval. Boven de olieafscheider is het kurk droog...
En aangezien ik af en toe koelvloeistof bij moet vullen en geen witte rook zie, zou het goed kunnen dat het koelvloeistof is.

Als die daar koelvloeistof lekt is het of het thermostaathuis of de buis achter het blok lek. Beide zorgen dat het koelwater eindigd aan de achterkant van de waterpomp en dan zich een weg naar beneden zoekt omdat de buis achter het blok onder een hoek staat.
DSC_0231_original.jpg

In een enkel geval betreft het de waterpomp, maar dan gaat de lekkage meestal niet via die kant. maar op de foto rechts.

Voor de rest zit er geen oliekoeler op een 1.4 en die olie-afscheider is enkel een gat in het blok voor de carterontluchting. Het enige wat door de slang komt zijn oliedampen normaal gezien.

Pobresh zei:
Voor de rest zit er geen oliekoeler op een 1.4

Dan is die uit te sluiten. Mijn 1.6 heeft hem ook niet, de 2.0 en de nieuwere 1.4 16V'ers weer wel. Maar vwb koelvloeistoflekken zijn alle flensaansluitingen bij voorbaar verdacht, de overgangen van kunststof op metaal.

s velthuis zei:
Pobresh zei:
Voor de rest zit er geen oliekoeler op een 1.4

Dan is die uit te sluiten. Mijn 1.6 heeft hem ook niet, de 2.0 en de nieuwere 1.4 16V'ers weer wel. Maar vwb koelvloeistoflekken zijn alle flensaansluitingen bij voorbaar verdacht, de overgangen van kunststof op metaal.
Bij dit type ook de aansluiting tussen het thermostaathuis en de buis achter het blok. Dit is kunststof op kunststof met een O ring. maar niet echt heel logisch gemaakt.

Ook de flens waar de thermostaat zelf achter zit wil nog wel eens lekken. Afgezien van het prutsysteem van de thermostaat zelf. Maar er zitten zelftappers in kunststof, das vragen om problemen na een keer of 2/3

Kortom, moet te vinden zijn. Voordeel is dat het doorgaans niet de duurste delen betreft van VW. Ik zou bij twijfel sowieso eerst de achterkant, voorkant en onderkant van de motor even goed schoonmaken, met remmenreiniger. Lekkende koelvloeistof én olie lossen oud vet en vuil op. waardoor lekkages er soms anders uitzien en van een andere plek lijken te komen dan het is. Maak het eerst even goed schoon en kijk waar het lekt. De plastic delen van het koelsysteem die je losneemt, zou ik als slijtagedelen beschouwen en bij voorkeur direct vervangen. Ook de delen die (nu) nog noet lekken. Het vervelende van sleutelen aan een oud koelsysteem is namelijk dat het mij nog wel eens gebeurd is dat hier sleutelen daar een lekkage betekent...

Ik ben blij dat jullie mee denken.

Ik heb de olieafscheider en de startmotor eraf gehaald om daarboven te kunnen kijken. Daar was alles kurk droog. Ik denk dat ik de olieafscheider toch maar gewoon moet vervangen en dan kijken of het nog lekt.

Ps. koelvloeistof moet toch ook opdrogen als hij een tijdje stil staat? Want het blijft gewoon nat...

NiekP zei:
Ps. koelvloeistof moet toch ook opdrogen als hij een tijdje stil staat? Want het blijft gewoon nat...

Koelvloeistof droogt, maar duurt wel langer dan gewoon water en als er oud vet meekomt blijft het wel "vochtig". Maar koelvloeistof knettert als je het probeert te verbranden, olie niet. En zeker de rode en groene koelvloeistof laat na drogen een duidelijk kleurspoor achter.

Olieafscheider/carterontluchting vervangen vind ik wat overdreven: waarschijnlijk lekt ie alleen langs een(/de) keerring(-en).
Tijdje terug nog een geïmporteerde Polo 6N GTI hier gehad, heeft zo'n zelfde carterontluchting, eigenaar wilde die ook vervangen: toen ik h'm eraf pakte en 't onderste keerringetje eruit wilde halen, brak ie in meerdere stukken...... die was helemaal gevulkaniseerd (hard ipv soepel rubber).

Sjon77 zei:
Olieafscheider/carterontluchting vervangen vind ik wat overdreven: waarschijnlijk lekt ie alleen langs een(/de) keerring(-en).
Tijdje terug nog een geïmporteerde Polo 6N GTI hier gehad, heeft zo'n zelfde carterontluchting, eigenaar wilde die ook vervangen: toen ik h'm eraf pakte en 't onderste keerringetje eruit wilde halen, brak ie in meerdere stukken...... die was helemaal gevulkaniseerd (hard ipv soepel rubber).

Daar heb je gelijk in. Maar ik zou niet weten waar ik die ringen nieuw kan krijgen...

Dealer? Onderste keerring is onderdeelnr. 036103677 (ik had nog een 2e hands liggen: die was nog oke en is erop gegaan).
Bovenste is een simpele O-ring 60x4mm: beetje automaterialenboer heeft dat ook gewoon liggen, maar die heb ik niet vervangen: was nog gewoon soepel.

@Sjon: bekend plaatje dus voor je?:
901742s-960.jpg

Grote ronde o-ring: N 90617501
D vormige keerring: 036103677

Dat zijn de originele onderdeelnummers. Zullen vast nog bij de vw dealer te krijgen zijn, aangezien ze bij polo's van 2014 nog gebruikt zijn ;)
Neem aan dat de prijs mee valt.

Oja, de reden waarom je hem het beste even kan schoonmaken door wat ontvetter/benzine door de uitgang te gieten en wat rond te schudden:
2013_12_28_18_21_22_decoupe-sep-huil.jpg

Nog even een vraagje. De beschermkap van de katalystor zit aan een kant los. Deze trilt bij 2500 touren. Zo te zien is hij daar al een keer gelast. Kan deze er ook gewoon vanaf?

Want wat gebeurd er dan? Vanwege brandgevaar? Of beschadiging aan de katalysator?

PS. ik draai er een grote slangklem omheen aan het uiteinde waar hij los zit. Waarschijnlijk is het trillen dan weg.

NiekP zei:
Want wat gebeurd er dan? Vanwege brandgevaar? Of beschadiging aan de katalysator?

PS. ik draai er een grote slangklem omheen aan het uiteinde waar hij los zit. Waarschijnlijk is het trillen dan weg.

Dat eerste. De katalysator krijgt een temperatuur van ergens tussen de 400 en 500 graden (daarom zit hij ook zo dicht mogelijk bij het uitlaatspruitstuk). Als daar langs gras tegenaan staat, kan dat ontbranden. Het hitteschild moet dat voorkomen.

Dat hitteschild is er bij mij ook af. Roesten nogal makkelijk los.
Zoveel nut heeft een hitteschild dat aan de kat is vastgelast niet hoor. Die is uiteindelijk net zo heet als daar waar die tegenaan is gelast.

btw, ben vaak genoeg door gras gereden met en heb er geparkeerd.
Heb nog nooit ook maar iets vervelends gemerkt ervan. Zelfs geen brandlucht ofzo.

Heb je inmiddels al naar je andere problemen gekeken ipv steeds nieuwe vragen te stellen, ons laten antwoorden en vervolgens niets laten weten? ;)

Sorry, het zou inderdaad wel netjes zijn van mij om wat te laten weten.

Het probleem met de remolie is volgens mij verholpen door er een nieuwe hoofdremcilinder in te zetten. Waarschijnlijk was de oude lek.

De olie/koelvloeistof lekkage kan ik nog niet egt vinden. Ik heb vandaag de rubbers vervangen van de olieafscheider, maar zoals ik al van meerdere had gehoord kan hij hier geen koelvloeistof lekken. Toch lekt hij hier wel en dit zal dan motorolie zijn in combinatie met koelvloeistof van een andere lekkage. De rubbers heb ik vandaag dus pas vervangen dus ik kan nu nog weinig zeggen of dit al iets op lost. Dan kan ik hierna verder zoeken waar de koelvloeistof vanaf komt. Het valt mij wel op dat na het vervangen van de rubbers er minder benzine lucht in de auto terecht komt als hij stil staat. Dus ik ben benieuwd.

En zo kom ik zo nu en dan nog iets tegen wat denk ik wel normaal is bij een auto van deze leeftijd. Vandaar dat er nog regelmatig een vraag langs komt.

Nogmaals ik waardeer jullie hulp en mening. Ik heb er al heel wat van geleerd. :)

Pobresh zei:
btw, ben vaak genoeg door gras gereden met en heb er geparkeerd.
Heb nog nooit ook maar iets vervelends gemerkt ervan. Zelfs geen brandlucht ofzo.

Het zijn niet mijn woorden...:

https://www.vrubrandweer.nl/wonen/op-vakantie-en-in-de-natuur/voorkom-natuurbrand

Ik weet niet of die club er wel verstand van heeft?

Verschil met een Flir is ook duidelijk te zien:

ir_image.jpg

440 [sup]o[/sup]C buitenkat kat, 67 [sup]o[/sup]C buitenkant hitteschild. Daarom zijn die lastpunten ook zo dun, hoe dunner de laspunten, hoe kleiner de warmtestroom (want immers: P[sub]warmte[/sub]= labda.A.T/d, kleinere A is dus goed voor een kleinere warmtestroom richting hitteschild) .
Het flashpoint van droog gras ligt om en nabij de 300 [sup]o[/sup]C, dus onder de temperatuur van een katalysator, boven de temperatuur van een hitteschild.
Zo duidelijker uitgelegd?

Ik geloof het verhaaltje best wel hoor. Het zit er niet voor niks ;)

Ik rij inmiddels al een jaartje zo.
Trouwens het komt zeer vaak voor dat dit schild er tijdens een beurt wordt afgehaald of onderweg een keer eronderuit roest. En dat weet je als gemiddelde autogebruiker niet (ja je zal het wel horen als dat tijdens het rijden gebeurt, maar meestal rammelt het dan al een tijdje)

Dunne lasnaadjes hebben nog meer nadeel omdat ze sneller te heet worden waardoor ze juist loskomen. Ook niet echt handig.

Terug
Bovenaan