Lampen in voorbumper

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb sinds deze week een bmw 325i E90 sedan aut. uit 2005. Er zitten hier ook lampen in de voorbumper gemonteerd.
Deze gingen bij de dimverlichting niet aan. Pas toen ik op de mistlamp voor drukte gingen deze aan.

Ik vind dit raar want als ik naar mijn werk op en neer rijdt zie ik toch redelijk vaak auto's rijden die de lampen in de bumper aanhebben.

Mij lijkt het sterk dat al deze mensen de mistlampen aan hebben staan want ik moet deze elke keer opnieuw inschakelen als ik de verlichting uit heb gezet.

Wie kan mij dit uitleggen want ik vind het er best mooi uitzien en het geeft meer licht.

MVG Thomas

Het zijn inderdaad de mistlampen vóór. Alleen te gebruiken als 't zicht minder is dan 200 meter is door mist, sneeuw en/of regen. De auto's die je overdag ziet rijden met deze units aan (en overige verlichting uit) voeren inderdaad dagrijverlichting. Deze hebben een andere goedkeuringscode, waardoor je mistlicht gebruiken als dagrijverlichting dan ook niet is toegestaan.

Nieuwere auto's van na december 2012 dacht ik hebben dagrijverlichting, meestal in de vorm van kleinere (LED)lampen in de voorbumper. Zo ben je overdag beter zichtbaar maar vreet het niet dezelfde energie als gewone koplampen zouden doen wanneer je deze de hele dag zou laten branden. Jouw BMW uit 2005 heeft deze dagrijverlichting dus niet en jij hebt daar gewoon mistlampen zitten.
Het is nog steeds tegen de wet om mistverlichting te voeren wanneer de weersomstandigheden er niet naar zijn maar je mag wel deze dagrijverlichting achteraf inbouwen. Er zijn diverse universele setjes beschikbaar van de bekende lampenbouwers.

In 2005 had men nog niet gehoord van drl. Hele dikke kans dat de lampen in jouw voorbumper gewoon mistlampen zijn. Mistlampen mag je wettelijk nooit aanhebben bij goede weersomstandigheden. Kan je zelfs een flinke bekeuring opleveren.
Als jij vindt dat je te weinig licht aan de voorzijde hebt zal je daar het probleem moeten oplossen.
Zijn de koplampglazen nog helder en onbeschadigd? Hoe lang zitten de lampjes er al in? Ga daar eerst eens mee aan de slag. Koplamglazen laten behandelen en nieuwe lampen steken kan al een stuk helpen.

Zelf drl monteren mag. Drl moet wel een e-keur hebben en je moet je even gaan verdiepen in de wettelijke montage-eisen. Je mag ze niet zo maar ergens monteren. Drl moet zo geschakeld worden dat ze uitgaan als je de dimlichten inschakeld, dus meer licht gaan ze je ook niet opleveren.

Rondrijden bij goede weersomstandigheden met de mistpitten aan was 15 jaar geleden een sneue modeverschijnsel. Meestal door snelle leaseboys met haast en door sneue petjes. D8 dat die modegril al de kop was ingedrukt door de veldwachters.......

Een 325i automaat zou best eens xenon kunnen hebben die na 11 jaar wat zijn versleten en minder licht geven. DRL heb je niet, dat was vanaf 2008 bij de E90 en bij BMW nooit in de bumper.

eerriikk zei:
Rondrijden bij goede weersomstandigheden met de mistpitten aan was 15 jaar geleden een sneue modeverschijnsel. Meestal door snelle leaseboys met haast en door sneue petjes. D8 dat die modegril al de kop was ingedrukt door de veldwachters.......

Doet me denken aan een Golfrijder die bij zijn dealer klaagde dat de lampbehuizing van zijn mistlampen was gesmolten (!) en zich dus op garantie beriep.

Toen men erachter kwam dat hij die mistlampen altijd aan had, was de claim meteen afgewezen: Meneer, daar zijn ze niet voor bedoeld en het is niet toegestaan.

VORQ zei:
Een 325i automaat zou best eens xenon kunnen hebben die na 11 jaar wat zijn versleten en minder licht geven.

(y)

Precies zoals bij mijn Lancia Thesis het geval is. Volgende week maandag komen er daarom nieuwe "Birne" in, zoals de dorpsgarage ze noemde. Het polijsten van de koplamp"glazen" was al gedaan, die zijn mooi helder.

Herr Dr. von Zen zei:
Toen men erachter kwam dat hij die mistlampen altijd aan had, was de claim meteen afgewezen: Meneer, daar zijn ze niet voor bedoeld en het is niet toegestaan.

Whut? Er zijn landen waar dit wel gewoon mag...
En dat niet alleen: lamphuizen die smelten met de originele lampen zijn in mijn ogen van het verkeerde materiaal gemaakt of verkeerd ontworpen...
Als je er te zware lampen in zet is het een ander verhaal.
Maar dit vind ik wel een heel kromme opmerking en zou ik als klant niet mee akkoord zijn gegaan als garantieweigering...

En dan te bedenken dat het vaak van hetzelfde materiaal is gemaakt als de koplampunits... Mogen die ook niet altijd branden? Zijn zelfs landen waar dat verplicht is.

Was in NL, zo'n 20 tot 25 jaar geleden.

Of de lampbehuizing bij mistlampen toen ook kwalitatief gelijk was aan die van de koplampen kan ik niet beoordelen. Weet alleen dat het toen als een "eigen schuld" zaak is afgedaan. Mijns inziens terecht. Die vierlampendrammers waren mateloos irritant.

eerriikk zei:
In 2005 had men nog niet gehoord van drl. Hele dikke kans dat de lampen in jouw voorbumper gewoon mistlampen zijn. Mistlampen mag je wettelijk nooit aanhebben bij goede weersomstandigheden. Kan je zelfs een flinke bekeuring opleveren.
Als jij vindt dat je te weinig licht aan de voorzijde hebt zal je daar het probleem moeten oplossen.
Zijn de koplampglazen nog helder en onbeschadigd? Hoe lang zitten de lampjes er al in? Ga daar eerst eens mee aan de slag. Koplamglazen laten behandelen en nieuwe lampen steken kan al een stuk helpen.

Zelf drl monteren mag. Drl moet wel een e-keur hebben en je moet je even gaan verdiepen in de wettelijke montage-eisen. Je mag ze niet zo maar ergens monteren. Drl moet zo geschakeld worden dat ze uitgaan als je de dimlichten inschakeld, dus meer licht gaan ze je ook niet opleveren.

Correctie : in 2005 had men hier nog niet gehoord van DRL. Dit is al een tijd verplicht o.a. in Canada, ik meen ergens vanaf 1998.

Of het in andere landen toegestaan was vroegah weet ik niet.
Eigenlijk ging ik er blind van uit dat TS in Nederland woont. Als TS bovenstaande reacties gelezen heeft weet hij ondertussen wel genoeg toch? Hij heeft mistpitten/dramlampen in zijn bumper, mag bij gunstige weersomstandigheden deze niet laten branden en als hij klachten heeft over de lichtopbrengst van zijn koplampen dat hij daar het probleem moet zoeken en oplossen.

Herr Dr. von Zen zei:
Was in NL, zo'n 20 tot 25 jaar geleden.

Of de lampbehuizing bij mistlampen toen ook kwalitatief gelijk was aan die van de koplampen kan ik niet beoordelen. Weet alleen dat het toen als een "eigen schuld" zaak is afgedaan. Mijns inziens terecht. Die vierlampendrammers waren mateloos irritant.

Dus.. een golf van 20/25 jaar geleden... Golf 3 waarschijnlijk dan? Bij mijn weten zijn de buitenkant van de behuizingen erg prut. De lamphouder zelf zou er tegen moeten kunnen. Maargoed lastig zeggen na zoveel jaar en geen beeld wat er precies mee aan de hand was :)
Bij een golf 2 zou het niet gebeurt zijn met verstralers of mistlampen in de grill (stalen behuizing met glazen lens)

Om even terug te komen op het topic:
Wat jij dus hebt zijn mistlampen. Geen dagrijlampen.
Je kunt mistlampen ombouwen naar dagrijlampen. je hebt dan wel een lager wattage lampen nodig en de lampen moeten uit gaan als de rest van de verlichting brandt. Weet wel dat het dan ook als mistlampen niet meer gebruikt mag worden eigenlijk.
Heb je daar geen zin in -> niet gebruiken die mistlampen. Of je moet graag overige weggebruikers vervelen en het risico op een boete willen.

Overigens, mistlampen en dagrijlampen geven niet meer licht. Mistlampen zijn laaggerichte breedstralers die eigenlijk alleen de weg verlichten onder het deel waar de dimlampen schijnen (dus vooral in de mist handig) en dagrijlampen hebben simpelweg de lichtsterkte niet om extra licht te geven. Dit is meer te vergelijken met een feller soort stadslicht.
Hier een voorbeeldje wat mistlampen horen te doen qua lichtbeeld:
35an1wz.jpg

Je ziet duidelijk het verschil tussen de laaggerichte breedstralers en de normale dimlampen die hoger staan.

Je hebt volgens mij ook wel van die kitjes die je tussen je mistlampen/groot licht/dimlicht zet waardoor deze de helft van de normale sterkte schijnt. Bij inschakeling van je gewone lampen heb je de volledige functie van je 'opgeofferde' lampen weer.

Pobresh zei:
Je ziet duidelijk het verschil tussen de laaggerichte breedstralers en de normale dimlampen die hoger staan.

Dat is echt een heel goed en duidelijk voorbeeld! (y)

Pobresh zei:
Dus.. een golf van 20/25 jaar geleden... Golf 3 waarschijnlijk dan? Bij mijn weten zijn de buitenkant van de behuizingen erg prut. De lamphouder zelf zou er tegen moeten kunnen. Maargoed lastig zeggen na zoveel jaar en geen beeld wat er precies mee aan de hand was :)
Bij een golf 2 zou het niet gebeurt zijn met verstralers of mistlampen in de grill (stalen behuizing met glazen lens)
Bij mijn golf 3 cabrio waren zowel de koplampen (dimlicht/grootlicht/verstralers gecombineer) als mistlampen uitgevoerd in glas met
een stalen behuizing.
Meen dat bij de introductie van heldere koplampen de behuizing in kunststof werd uitgevoerd.

On topic: mistlampen/breedstralers mogen niet als dagrijlampen worden gebruikt.
Zeer irritant voor de andere weggebruikers, vooral bij regen.

Ik verbaas me er soms over hoe fel de DRL's soms branden bij nieuwere auto's, vraag me af hoe dat door de typegoedkeur is gekomen ...

Blackadder the 5th zei:
Bij mijn golf 3 cabrio waren zowel de koplampen (dimlicht/grootlicht/verstralers gecombineer) als mistlampen uitgevoerd in glas met
een stalen behuizing.
Meen dat bij de introductie van heldere koplampen de behuizing in kunststof werd uitgevoerd.

Mistlampen zitten bij een golf 3 in de bumper, is deels kunststof.

Maar ik ben eens gaan zoeken:
Die behuizingen smelten inderdaad zeer vaak op de overgang tussen het kunststof en het staal. Dit gebeurt sneller bij het gebruik van verkeerde lampen.
Enige remedie schijnt het gebruik van niet-originele behuizingen.
Schijnt bij golf 2 mistlampen in die in de bumper zitten trouwens ook te kunnen gebeuren.
Maar het komt dus echt niet alleen van te lang laten branden. Gewoon prutkwaliteit.
Mijns inziens dus ook onterecht dat die claim is afgwezen, maargoed pon is nooit klantvriendelijk geweest en schoof toen ook al alles af op de klant.

De verstraler koplampen en de normale koplampen zijn wel van glas/staal.
Heldere koplampen (golf 4 look) zijn officieel nooit leverbaar geweest af fabriek.
Hella is de producent geweest van die lampen, zeer veel verkocht ook.

Pobresh zei:
Blackadder the 5th zei:
een stalen behuizing.

Mistlampen zitten bij een golf 3 in de bumper, is deels kunststof.

Maar ik ben eens gaan zoeken:
Die behuizingen smelten inderdaad zeer vaak op de overgang tussen het kunststof en het staal. Dit gebeurt sneller bij het gebruik van verkeerde lampen.
Enige remedie schijnt het gebruik van niet-originele behuizingen.
Schijnt bij golf 2 mistlampen in die in de bumper zitten trouwens ook te kunnen gebeuren.
Maar het komt dus echt niet alleen van te lang laten branden. Gewoon prutkwaliteit.
Mijns inziens dus ook onterecht dat die claim is afgwezen, maargoed pon is nooit klantvriendelijk geweest en schoof toen ook al alles af op de klant.

De verstraler koplampen en de normale koplampen zijn wel van glas/staal.
Heldere koplampen (golf 4 look) zijn officieel nooit leverbaar geweest af fabriek.
Hella is de producent geweest van die lampen, zeer veel verkocht ook.

Heb zelf ook nog even gekeken/gezocht, de mistlampen zijn van glas met een kunststof reflectorbehuizing en zitten inderdaad in de bumper
bij de golf 3 en golf 3 cabrio. Bij de facelift van de golf 3 cabrio (gelijk met de golf 4) zijn ze uit de bumper verdwenen.
Ik heb zelf geen problemen gehad met de mistlampen, had ze ook maar zelden aan (eigenlijk alleen bij mist en dan nog als er geen andere auto's in de buurt waren).
onderdelen_18380.jpg

Terug
Bovenaan