Lambda sensor storing na reparatie

Michel 4665198

Net ingestapt
Goedeavond, van de week  een uitlaatmof laten bevestigen bij een garage omdat er een tussen stukje  lek was. Auto klaar,ik richting huis begon mijn motormanagement lampje te branden, ik er mee terug uitlezen ,lambdasonde storing.Melding er uitgehaald en na een paar dagen begon het weer te branden. Mijn vraag is, heeft dit te maken hebben met de reparatie??

Dat is mogelijk.
In de uitlaat zitten, waarschijnlijk 2 lamdasensors die de uitlaatgassen controleren.
Op basis van die gegevens wordt bepaald, hoeveel brandstof er moet worden ingespoten.
De lambdasensor lijkt op een soort bougie die in het spruitstuk en of uitlaat zit geschroefd.
Wellicht zit de stekker los of is er een kabel beschadigd bij het werken aan de uitlaat.
Dus gewoon even terug naar de garage.

Als de lambdasensor niet werkt dan gaat de motor in noodloop.
Dat betekent een hoger verbruik en de motor presteert wat minder.

Voor een paar dagen wellicht geen probleem.
Op de langere termijn zal de katalysator stuk kunnen gaan, als er onverbrande benzine in terecht komt.
Ik spreek uit ervaring, mijn luchtmassameter was stuk, toen ik de auto kocht. Geen idee hoelang dit al was, maar de katalysator was hierdoor ook stuk gegaan.

Vandaag er even mee teruggegaan, stekker zat idd los dus probleem opgelost, Kan het btw kloppen dat mn auto vanochtend bij het starten te hoog in de toeren zat door dat de lambdasensor niet aangesloten zat?

Terug
Bovenaan