Lakschade

A

Anoniem

Guest
Vanmorgen zag ik plotseling een kleine, maar opvallende lakschade op de motorkap van mijn 207. Hoe kan dit ontstaan zijn?

Lijkt inderdaad het meest op steenslag.
Zo te zien is de onderlaklaag niet beschadigd .

Bijwerken met een lakstift is goed mogelijk : het bijwerken met een lakstift lijkt gemakkelijk, maar is het toch niet.

tip 1.
Eerst het plekje ontvetten bijv. met wat wasbenzine. Niet te ruim, want op de lak zelf kan dit wit uitslaan. Ook gebruik ik wel ether uit de spuitbus Quickstart of uit de spuitbus contactreiniger.

Indien je het kwastje , welke vastzit aan de dop , gebruikt, zal je snel veel te veel lak aanbrengen, wat een overlopende druppel geeft en afhalen/afvegen is zeker niet aan te raden.
Zelf gebruik ik naast de lakstift ( paar keer eerst even in de hals van de lakstift aan de binnenkant afvegen om teveel aan lak te verwijderen) een houten cocktail prikker om met de punt er van de lak in het beschadigde deel aan te brengen. Dat gaat niet in 1 keer, maar met enkele herhaling gelet op weinig lak dat overgebracht wordt ) en daarna voorzichtig en zonodig ( soms is het niet nodig omdat de aangebrachte lak mooi is uitgevloeid) met de lakstift borstel ( lak op eerder beschreven wijze aan binnenkant lakstift weer heel goed afvegen - nooit met doekje i.v.m te droog worden en haren - ) heel rustig kleine verfbeweging maken om aangebrachte lak wat gelijkmatiger te verdelen.
Hoe kleiner het plekje, hoe minder nodig het laatste is.

tip 2 :
probeer het eerst uit als oefening op bijv. kale onderkant van een conservenblikje : eerst ontvetten ; daarna met viltstift een plekje tekenen en dan dat volgens de beschreven methode opvullen met lak. Is niet helemaal hetzelfde , want de ondersteunende lakkanten van de overige lak ontbreken, maar geeft je wel het gevoel van de dosering, het gepriegel en het gebruik van prikker en lakstift.

Succes !

Opspattend steentje op de snelweg lijkt me.

Je kan bovenstaande tips volgen, het lekker laten zitten of even langs een paar schadeboeren rijden, de meesten doen tegenwoordig wel 'plaatselijk spuiten' voor zo'n €50 euro per plekje.

Fryfrysk zei:
Lijkt inderdaad het meest op steenslag.
Zo te zien is de onderlaklaag niet beschadigd .

Bijwerken met een lakstift is goed mogelijk : het bijwerken met een lakstift lijkt gemakkelijk, maar is het toch niet.

tip 1.
...

tip 2 :
...

Succes !

Dank voor de zeer uitgebreide tips! Daar kan ik zeker wat mee!

De onderlaag lijkt inderdaad niet beschadigd, op een minuscuul plekje na (waarschijnlijk het inslagpunt). Is echt heel klein putje in de primer.

V0RQ zei:
Opspattend steentje op de snelweg lijkt me.

Je kan bovenstaande tips volgen, het lekker laten zitten of even langs een paar schadeboeren rijden, de meesten doen tegenwoordig wel 'plaatselijk spuiten' voor zo'n €50 euro per plekje.

Ga het zelf proberen, met bovenstaande tips. €50 vind ik toch vrij fors voor zo'n plekje.

Fryfrysk zei:
Zelf gebruik ik naast de lakstift ( paar keer eerst even in de hals van de lakstift aan de binnenkant afvegen om teveel aan lak te verwijderen) een houten cocktail prikker om met de punt er van de lak in het beschadigde deel aan te brengen.

In plaats van een sate/cocktailprikker zou ik deze gebruiken: https://www.carclean.nl/product/Touch_Up_Sticks/Touch_Up_tips_Mixverpakking_30_stuks_Mix_102751

Werkt veel fijner dan een prikker

Thunderbird zei:
Fryfrysk zei:
Zelf gebruik ik naast de lakstift ( paar keer eerst even in de hals van de lakstift aan de binnenkant afvegen om teveel aan lak te verwijderen) een houten cocktail prikker om met de punt er van de lak in het beschadigde deel aan te brengen.

In plaats van een sate/cocktailprikker zou ik deze gebruiken: https://www.carclean.nl/product/Touch_Up_Sticks/Touch_Up_tips_Mixverpakking_30_stuks_Mix_102751

Werkt veel fijner dan een prikker

Dank, nog een goede tip.

Een laatste ding, het lukt mij niet een originele peugeot lakstift te vinden online in Nederland. Iemand een idee waar je die kan krijgen? Ik wil het liefst een originele in verband met de kleurnauwkeurigheid en -vastheid.

Edit: heb in Duitsland besteld, via eBay.

reynard zei:
Ga het zelf proberen, met bovenstaande tips. €50 vind ik toch vrij fors voor zo'n plekje.

Zeker doen. Mocht het resultaat tegenvallen:

https://www.absautoherstel.nl/site/onderhoud/reparaties/abs2go

Lakstift bestel je gewoon bij de peugeot dealer kost je 10/15 euro, en weet je zeker dat je altijd de juiste hebt.
Idd de van Thunderbird is een goede, gepiel met coktailprikkers is niets.

En gaat het mis maakt niets uit, zolang het nog vers is dep je zo alles weg met een doek en een ontvetter zoals deze.https://www.carclean.nl/product/Gyeon/Q%C2%B2M_Prep_500ml_Q2M_Prep_500_102604

Steenslag, idd.
Hoe vaker en hoe dichter je op de bumper van je voorligger zit, hoe groter de kans dat dit gebeurt.

G-J te A. zei:
Steenslag, idd.
Hoe vaker en hoe dichter je op de bumper van je voorligger zit, hoe groter de kans dat dit gebeurt.
Betekend niet dat het daardoor komt. Kan namelijk ook gebeuren door slecht gezekerde lading, langsrijdend verkeer e.d.
Je kunt ook zelf een steentje opspatten. En wie zegt dat het een steen was? ;)
En als de weg dan toevallig net van een toplaag steentjes is voorzien (wat nog wel eens her en der gebeurt) heb je er nog meer kans op.

Ben er vandaag mee aan de slag gegaan.

Eerst geoefend op een blikje, dat ging prima. Daarna eerst met een kleine schade op de bumper aan de slag gegaan, maar het valt me nog tegen om het netjes te krijgen moet ik zeggen. Met de touchup sticks wordt het oppervlak een beetje bobbelig. Omdat er maar weinig lak meekomt, is die snel droog, vloeit niet uit en wordt het niet mooi egaal.

Met het kwastje vloeit het mooier uit, alles is het kwastje wat groot. Met een klein penseeltje gaat het misschien beter?

G-J te A. zei:
Steenslag, idd.

Begrijpelijk, maar ik ben absoluut geen bumperklever. :rolleyes:

Iets meer lak aan de touchupsticks doen.

Om het goed te krijgen meerder lagen lak aan brengen, daarna licht wetsanden met gritt 2000,2500 en dan even polijsten.

Thunderbird zei:
...

Om het goed te krijgen meerder lagen lak aan brengen, daarna licht wetsanden met gritt 2000,2500 en dan even polijsten.

Goede tip! Wetsanden en polijsten van de metallic lak nog voor het aanbrengen van de blanke lak denk ik? Of toch erna? En kan dat met de hand of moet je een machine hebben?

Moet met de machine. Ik breng zelf altijd een aantal lagen lak aan, dan wetsanden en polijsten. Daarna (soms) nog blanke lak en dan nog een keer. Vaak is de blanke lak niet eens nodig. Schuurkrassen ga je met de hand niet weg krijgen. Heb je minimaal een Dap met een cuttingpad en compound voor nodig.

Let er wel op dat je met wetsanden niet te veel lak rondom de beschadiging weg haalt. Dan ben je verder van huis dan dat je begon.

Dank voor de info.

Op zich lukt het aardig om de lak netjes aan te brengen nu, alleen ontstaat er rondom de aangebrachte lak een iets donkerdere 'kring'. Is dat het oplosmiddel ofzo dat de lak eromheen aantast?

Is daar iets aan te doen nog?

reynard zei:
Dank voor de info.

Op zich lukt het aardig om de lak netjes aan te brengen nu, alleen ontstaat er rondom de aangebrachte lak een iets donkerdere 'kring'. Is dat het oplosmiddel ofzo dat de lak eromheen aantast?

Is daar iets aan te doen nog?

Ik had denk ik niet voldoende geschud/lang genoeg gewacht. Bij opnieuw aanbrengen, na meer dan 2 minuten goed schudden, trad dit effect veel minder op.

Terug
Bovenaan